• 1
  • 2
2013-06-30, 03:21
Medlem
takeitchills avatar
Satt och lyssnade p radion igr och d sa dem p ekot att ver 40% av alla nyutexaminerade har inget kvaliciferat jobb ett r efter examen. De pstd att det var p.g.a. en missmatchning mellan utbildning och nringsliv.

Vad tycker ni? Vad r era erfarenheter? r det verkligen s svrt att 40% tvingas d okvalificerade jobb?

Fr vrigt vldigt orovckande siffror.
Citera
2013-06-30, 04:04
Medlem
Om nn pluggar antropologi och sen inte blir just antropolog s rknas det som att den personen inte ftt ett kvalificerat arbete. Jag tror knappast att alla de som pluggar antropologi frvntar sig, eller ens vill, bli antropologer. S man ska nog ta de siffrorna med en nypa salt.
Citera
2013-06-30, 04:13
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stealthmodebomber
Om nn pluggar antropologi och sen inte blir just antropolog s rknas det som att den personen inte ftt ett kvalificerat arbete. Jag tror knappast att alla de som pluggar antropologi frvntar sig, eller ens vill, bli antropologer. S man ska nog ta de siffrorna med en nypa salt.

40% r fortfarande en betydande siffra. Och varfr skulle ngon som studerar antropologi i 3 r inte vilja arbete som just antropolog?
Citera
2013-06-30, 04:44
Medlem
rootbits avatar
Jag knner FLERA nyexaminerade ingenjrer som inte har jobb. Jobben gr till importerad arbetskraft eller till de som har 2-5 rs erfarenhet. Att vara nyexad idag betyder antagligen ingenting svida du inte accepterar minimiln... om ens det rcker.
Senast redigerad av rootbit 2013-06-30 kl. 04:49.
Citera
2013-06-30, 07:49
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
40% r fortfarande en betydande siffra. Och varfr skulle ngon som studerar antropologi i 3 r inte vilja arbete som just antropolog?
Det r klart att drmmen fr en antropologstuderande r att f jobba i omrdet, men de kanske inser att det inte r realiserbart.

Jag knner tre doktorer i teologi och en i agronomi.
Ingen av dessa personer jobbar inom ett omrde som r nrbeslktat med det omrde i vilket de har doktorerat. Att studera grs inte alltid enbart fr att man vill f en bra tillgng till jobb och en hg ln, vldigt mnga studerar ju fr att de faktiskt har ett genuint intresse i vad de lser och om de dessutom lyckas f ett jobb inom det omrdet, s ses det vl som ett plus.
Senast redigerad av Walter-Ulbricht 2013-06-30 kl. 07:51.
Citera
2013-06-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Att studera grs inte alltid enbart fr att man vill f en bra tillgng till jobb och en hg ln, vldigt mnga studerar ju fr att de faktiskt har ett genuint intresse i vad de lser och om de dessutom lyckas f ett jobb inom det omrdet, s ses det vl som ett plus.

D borde dessa inte f studiemedel! De borde t.o.m betala fr sin egen utbildning! Att staten ska finansiera utbildning som inte leder till jobb r enormt slseri med skattepengar! Samtidig som Sverige har brist p lkare och enormt sktryck till lkarutbildning.
Citera
2013-06-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Vad tycker ni? Vad r era erfarenheter? r det verkligen s svrt att 40% tvingas d okvalificerade jobb?

Fr vrigt vldigt orovckande siffror.

Bara om talet r justerat fr folk som str utanfr arbetsmarknaden av andra skl, t.ex att de lser till examen p avancerad niv.
Citera
2013-06-30, 10:20
Medlem
LikeAGloves avatar
Innan ni hetsar upp er br ni ta reda p vad ett "kvalificerat arbete" faktiskt innebr. Med tanke p hur mnga "flumutbildningar" det finns dr ute r siffran inte srskilt hpnadsvckande

Takeitchill du verkar inte ha ngot annat fr dig n att basha hgskoleutbildning, r du bitter mjligtvis?
Citera
2013-06-30, 10:26
Medlem
tigertompas avatar
nd vill regeringen att fler skall jobba efter 65 rs lder. Snk den ldern istllet. Det hr brjar bli pinsamt!
Citera
2013-06-30, 10:35
Medlem
anonymidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
D borde dessa inte f studiemedel! De borde t.o.m betala fr sin egen utbildning! Att staten ska finansiera utbildning som inte leder till jobb r enormt slseri med skattepengar! Samtidig som Sverige har brist p lkare och enormt sktryck till lkarutbildning.

Jag tycker tvrtom att det r beundransvrt med mnniskor som gr utbildningar som frmodligen inte leder till jobb. ven om dessa mnniskors kompetens inte r efterfrgad p arbetsmarknaden s r det nd kunskap som r viktigt att den sprids och bevaras. Allt kan inte rknas med kronor och ren.
Citera
2013-06-30, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
nd vill regeringen att fler skall jobba efter 65 rs lder. Snk den ldern istllet. Det hr brjar bli pinsamt!
Problemet r att vi lever lngre och det kostar samhllet mer i pension etc. Sen 1960 har medellivslngden kat med 8 r. Ngon mste betala.

Problemet i Sverige r inte att vi har fr mkt arbetskraft, problemet r att vi inom vissa sektorer har fr mkt arbetskraft och inom andra fr lite.

Vad hnder om du frtidspensionerar alla kirurger i Sverige, hur bidrar det till att minska arbetslsheten bland utbildade filosofer? En filosof kan inte arbeta som kirurg. Alternativet r ju att extrautbilda en jvla massa fler lkare (kostar mer och fr ut mindre antal vrdtimmar/lkarutbildning) men det lser ju heller inte problemet med arbetslshet bland filosofer. Allt du fr r en frhjd kostnad fr lkarutbildningar men eftersom du frtidspensionerar lkare s fr du inte ut lika mkt av dom.

S ja, att folk vljer utbildningar som inte ger jobb lser man inte genom att skra ner timmar i sektorer dr det r arbetsbrist.
Citera
2013-06-30, 11:03
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Jag knner FLERA nyexaminerade ingenjrer som inte har jobb. Jobben gr till importerad arbetskraft eller till de som har 2-5 rs erfarenhet. Att vara nyexad idag betyder antagligen ingenting svida du inte accepterar minimiln... om ens det rcker.
Och jag knner ingen som r frdig ingenjr som inte har jobb, och hgst kvalificerade. D pratar jag frmst om maskinteknik. Alla hade frvisso vldigt relevant arbetslivserfarenhet nr dom tog sin examen och skte jobb, hur stor frdel det r har jag ingen strre koll p. Men jag antar att det r allt annat n negativt.

En hade dessutom tagit s lng tid som 7 r fr att gra klart sin utbildning och fick en enligt mig vldigt (p grnsen till extrem?) hg ingngsln. Lgg drtill att samma person inte studerade vid ngon av de fyra stora tekniska skolorna.

Jag studerar teknisk fysik och har betydligt smre koll p arbetsmarknaden dr efter avslutad utbildning. Valde den mest fr att jag gillar matematik och fysik. Jag hoppas det lser sig lika bra dr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in