2013-06-28, 23:50
Medlem
Baertlings avatar
Jag tolkar det så att varje vårdnadshavare maximalt kan tvingas betala 8,800.- så om tjejerna inte själva har några pengar så får vårdnadshavarna alltså betala hela beloppet. Den som snabbast får ihop pengarna får alltså betala mest 8,800.- medan den andra får betala 6,200.- Har båda pengar är det rimligt att man delar lika på beloppet. Har ingen pengar så finns kravet kvar hos Kronofogden (för alla fyra) tills dess betalning sker.

Skulle någon av tjejerna få in pengar så får de betala så mycket de kan dvs teoretiskt sett upp till 15,000.- per BO om inte någon av de andra tre (2 vårdnadshavare + en GM) har några pengar.
Citera
2013-06-29, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Hennes öppna brev äcklar mig. Den här nollan har helt uppenbart ingen sympati eller ånger, för någon annan. Det enda som framgår i detta brev är att hon ger blanka fan i personerna som hängts ut och enda anledningen till att hon har någon som helst ånger är för att de höga böterna och att hennes liv förmodligen är förstört, förhoppningsvis för alltid. Att dessa ungar tjejer hånats på detta vis skiter hon. Att ens ha mage att överklaga..

Hoppas på än hårdare dom!
Jag tycker också att de som kränker andra skall straffas men lite empati får man allt ha när det som detta handlar om barn. Med det som bakgrund tycker jag din åsikt är vidrig!
Citera
2013-06-29, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag tycker brottsoffren få alldeles för mycket pengar! Det är nästan så att jag önskar det var jag som blev drabbad! Få 15000 kr för anonym skitsnack på en hemsida som alla vet är lögn. Vilka lättförtjänta pengar!

Bättre och rättvisare straff vore att slopa skadeståndet mot att gärningsmännen hängs ut offentlig med namn och bild och en ursäkt till alla offren. Dels skulle straffet motsvara vad offren drabbades av. Dels skulle det återställa helt och hållet "skadan" som brottsoffren fick. Om folk läste och trott på dessa idiotiska förtal som spred av gärningsmännen så måste de läsa och tro på ursäkten som kommer från samma gärningsmän som nu inte längre är annonym. Då skulle skadan vara helt återställt och brottsoffren behöver inga skadestånd! Samtidig behöver inte gärningsmännen vara skuldsatta för resten av livet få sin framtid förstört p.g.a ungdomens oförstånd.

Jag tycker att mitt förslag till straff är mycket bättre och rättvisare där båda gärningsmännen men även offren vinner på det!
Det jag fetat här ovan kanske skulle vara bättre än ett så stort skadestånd. Tyvärr är det tvärt om i realiteten. Det är de oskyldiga som hängs ut och bespottas så ock på detta forum. De som förtalar folk skall ha ett hårt straff om de är vuxna. Jag har sett rent ut för jävligt vidriga saker de senaste dagarna på Flashback då jag har lagt lite tid på att läsa olika trådar. Det värsta är de som hängs ut och förtalas för att det senare skall visa sig att det inte var den/de som var brottslingarna. De som hängt ut och förtalat dem ber inte om ursäkt eller något sådant de bara går vidare och spekulerar i nästa person osv.
I det perspektivet är Instagramhändelsen väldigt bra och "tajmat". Nu kanske förtal mm kommer att stävjas även på andra forum/bloggar. DET hade varit en seger för yttrandefriheten.
Citera
2013-06-29, 08:41
Medlem
Tjejerna som felaktigt hängdes ut som gärningsmän och nästan lynchades av pöbeln, vad får de tjejerna för skadestånd? Är det en separat rättsprocess eller gick tjejerna aldrig vidare med anmälan?
Citera
2013-06-29, 13:06
Medlem
De två gärningsflickorna borde få ett riktigt frihetsberövande som straff i första hand, något år eller så, i synnerhet den som inte ens erkänner. DET skulle var en tydligare signal både till gm:arna och andra som kan få för sig att göra något sådant.
Citera
2013-06-29, 13:35
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Tyvärr så blir det så här hårt när man gör så grova brott som att förtala andra på nätet. Det tråkiga är att konsekvenstänkandet hos så unge personer är väldigt lågt. Det borde domen tagit hänsyn till. De borde också tagit hänsyn till de helt oskyldiga mammorna.

Det som är bra med domen är att det har dömts ut straff för förtal på nätet. Hoppas nu bara att detta dras ut till en fortsättning så att alla som förtalar på nätet fångas in och får sina straff så vi får bort idioterna som inte kan låta bli att göra andra illa på nätet.

Om man tar hänsyn till att en av dom "helt oskyldiga" mammorna lyckats uppfostra denna stjärna till skvallerqueenwannabee (känns som hon ser upp till den äckliga kvinnan Gotti i nån amerikansk skvallerdoku) och dessutom minst en (troligen flera) tunga medlemmar i Backagänget så kanske hon ska ha en liten knäpp på näsan (pengar till bötesbeloppet kan hon ju fråga sonen om).
Citera
2013-06-29, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Om man tar hänsyn till att en av dom "helt oskyldiga" mammorna lyckats uppfostra denna stjärna till skvallerqueenwannabee (känns som hon ser upp till den äckliga kvinnan Gotti i nån amerikansk skvallerdoku) och dessutom minst en (troligen flera) tunga medlemmar i Backagänget så kanske hon ska ha en liten knäpp på näsan (pengar till bötesbeloppet kan hon ju fråga sonen om).
Du verkar inte han några barn i den åldern själv eller så har du inte lärt dig någonting. Möjlighetn finns att du haft (tur) och fått en unge som inte vågat göra något alls på eget bevåg.

Jag har två halvuxna barn. Båda är uppfostrade exakt på samma sätt. Vi har krav på dem att de skall arbeta hemma för att få pengar av oss. Ständiga diskusiiner har vi om att man kan råka illa ut. Vi pratar också ofta om droger, rökning osv.
Idag har jag två halvuxna barn där båda nyligen flyttat hemifrån. En av dem är ett lysande exempel på att jag gjort rätt i min uppfostran (om det nu skulle bero på det) den andre har jag varit och hämtat hos Polisen ett par gånger på ca 6mån. Spelar bort pengar, struntar i ordningen hemma hos sig, både röker och dricker. Jag misstänker nu också att han/hon tar andra droger.

Är jag en dålig förälder?
Borde jag få straff när/om han åker fast?
Kommer jag att bli följetong på Flashback?

Nä, det är inte så jävla enkelt som man tror! Barn är människor med egen vilja och egen utveckling. Föräldrarna kan bara hålla dem hemma när de är under 16år så att de inte eldar bilar på nätterna. Mycket mer än så kan en förälder inte göra om de annars gjort allt de kan, tyvärr!
Senast redigerad av AktivRespekt 2013-06-29 kl. 17:56.
Citera
2013-06-30, 00:01
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Hennes öppna brev äcklar mig. Den här nollan har helt uppenbart ingen sympati eller ånger, för någon annan. Det enda som framgår i detta brev är att hon ger blanka fan i personerna som hängts ut och enda anledningen till att hon har någon som helst ånger är för att de höga böterna och att hennes liv förmodligen är förstört, förhoppningsvis för alltid. Att dessa ungar tjejer hånats på detta vis skiter hon. Att ens ha mage att överklaga..

Hoppas på än hårdare dom!

Håller helt med!

Jag känner igen användandet att ordet "misstag". Typisk blattesvenska. Nej, det var inte något "misstag". Ett misstag är när man gör något man inte avsåg göra. Man glömde göra A innan B. Men när man med berått mod går in i en gärning och sedan inser att resultatet var pinsamt - nej, inte något misstag. Det var en ren självförvållad dumhet!

Har själv råkat på blatteidioter som gjort "misstag". Oj, jag gjorde medvetet precis tvärtemot vad man borde och det blev så fel. "Det var ett misstag..." Nej, ta ansvar, din jävla idiot!
Citera
2013-06-30, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
De två gärningsflickorna borde få ett riktigt frihetsberövande som straff i första hand, något år eller så, i synnerhet den som inte ens erkänner. DET skulle var en tydligare signal både till gm:arna och andra som kan få för sig att göra något sådant.
Varför skulle det vara särskilt viktigt för den som "i synnerhet den som inte ens erkänner"?

Jag håller med dig annars. Det hade varit bättre att frihetsberöva än att ge stora skadestånd. Det straffet skapar 4 personer som inte behöver arbeta mer, för de får samma belopp att leva på som ett försörjningsstöd. Det kostar mycket mer än 670.000 kr om de väljer försörjningsstödet.

Citat:
DET skulle var en tydligare signal både till gm:arna och andra
Bra! Jätte bra!
Så tycker jag också. Speciellt tycker jag att en sådan signal skall nå in på Flashback så att näthatarklicken här lägger av att kränka folk i tid och otid.
Citera
2013-06-30, 10:51
Medlem
Kamelfittans avatar
Citat:
Varför skulle det vara särskilt viktigt för den som "i synnerhet den som inte ens erkänner"?

Jag håller med dig annars. Det hade varit bättre att frihetsberöva än att ge stora skadestånd. Det straffet skapar 4 personer som inte behöver arbeta mer, för de får samma belopp att leva på som ett försörjningsstöd. Det kostar mycket mer än 670.000 kr om de väljer försörjningsstödet.

Bra! Jätte bra!
Så tycker jag också. Speciellt tycker jag att en sådan signal skall nå in på Flashback så att näthatarklicken här lägger av att kränka folk i tid och otid.
Alternativ så ser familjerna till att pengarna kommer fram. För oss vanliga skötsamma människor som lever efter devisen att göra rätt för sig skulle det vara otänkbart att inte betala ett skadestånd. Men gör det man blir ålagd och ser till att jobba som en dåre för att få fram pengarna. 670000 är ju egentligen ingen omöjlig summa, dela upp den på ett par personer och så är det snart betalt.

Ang "näthatarklicken" så får man ju hoppas att budskapet går fram till alla kriminella som stundtals bli ompysslade av våra myndigheter. Sköt dig, gör rätt för dig, inse att du gjort fel och gör bot och bättring. I detta fallet är det tragiskt att det handlar om ungdomar, men även dessa behöver tillrättavisas och få konsekvenser.
Citera
2013-06-30, 13:03
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelfittan
Alternativ så ser familjerna till att pengarna kommer fram. För oss vanliga skötsamma människor som lever efter devisen att göra rätt för sig skulle det vara otänkbart att inte betala ett skadestånd. Men gör det man blir ålagd och ser till att jobba som en dåre för att få fram pengarna. 670000 är ju egentligen ingen omöjlig summa, dela upp den på ett par personer och så är det snart betalt.

Ang "näthatarklicken" så får man ju hoppas att budskapet går fram till alla kriminella som stundtals bli ompysslade av våra myndigheter. Sköt dig, gör rätt för dig, inse att du gjort fel och gör bot och bättring. I detta fallet är det tragiskt att det handlar om ungdomar, men även dessa behöver tillrättavisas och få konsekvenser.
Är du helt dum i huvudet? Jag jobbar och gör rätt för mig och det är tveksamt om jag skulle få ihop den summan på tio år (däremot skulle jag kunna sälja mitt fritidhus och få det tredubbla men jag tror inte att dessa personer har tillgång till fastigheter ..) Du måste leva i någon typ av parallellverklighet.
Citera
2013-06-30, 14:07
Medlem
Citat:
Du verkar inte han några barn i den åldern själv eller så har du inte lärt dig någonting. Möjlighetn finns att du haft (tur) och fått en unge som inte vågat göra något alls på eget bevåg.

Jag har två halvuxna barn. Båda är uppfostrade exakt på samma sätt. Vi har krav på dem att de skall arbeta hemma för att få pengar av oss. Ständiga diskusiiner har vi om att man kan råka illa ut. Vi pratar också ofta om droger, rökning osv.
Idag har jag två halvuxna barn där båda nyligen flyttat hemifrån. En av dem är ett lysande exempel på att jag gjort rätt i min uppfostran (om det nu skulle bero på det) den andre har jag varit och hämtat hos Polisen ett par gånger på ca 6mån. Spelar bort pengar, struntar i ordningen hemma hos sig, både röker och dricker. Jag misstänker nu också att han/hon tar andra droger.

Är jag en dålig förälder?
Borde jag få straff när/om han åker fast?
Kommer jag att bli följetong på Flashback?

Nä, det är inte så jävla enkelt som man tror! Barn är människor med egen vilja och egen utveckling. Föräldrarna kan bara hålla dem hemma när de är under 16år så att de inte eldar bilar på nätterna. Mycket mer än så kan en förälder inte göra om de annars gjort allt de kan, tyvärr!

Och tyvärr är det enda som hjälper på en sådan person är en omgång med stryk, men tyvärr så får man ju inte slå sina barn i dagens samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in