2013-06-29, 19:43
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Äntligen ett svar.

Jag förstår detta och jag försöker inte tala emot, det jag säger är att vi inte kan veta med 100% säkerhet.

Som svar på din länk:
"The observation that led to the theorists believing that the imagined expansion is accelerating is that the luminosities of Type 1A supernovae turned out to be lesser than their redshifts suggested; this discrepancy being greater the further away they are. The true explanation for this comes from the speed of light being additive with light from the beginning of a supernova having a greater velocity than that nearer the end (due to the luminous matter slowing down as it pushes into the surrounding interstellar medium).

The light from a supernova therefore gets stretched out as it travels - this explains the time dilation seen in supernovae. The luminosity discrepancy comes from light with a velocity greater than c relative to the intergalactic medium being gradually slowed down towards c through it's interaction with this medium. Redshifts are proportional to distance (being caused by light's interaction with the intergalactic medium), while luminosity is inversely proportional to the travel time of the light (which is increased by the slowing of light)."

De galaxer man observerade år 1998 och de man har gjort hittills är som sagt inte live bilder. Så i den riktiga verkligheten (universum) kan fallet vara att universum saktar ned eller till och med krymper samt att den mörka energin är enbart illusion, bara att vi inte har sett det ännu (eftersom våra observationer är försenade -vår position i universum)

http://www.livescience.com/33522-accelerating-universe-dark-energy-illusion.html

Det är väldigt sällan man kan vara säker på hur universum fungerar efter ett resultat, utan universums komplexitet tar flera hundra års av "lyckanden" och "misslyckanden" (hur man nu vill se på det) för att ens få en säker bild av universums funktion.

Det är ignorant och egoistiskt att tro att vi vet allt om universum.

http://www.newtonphysics.on.ca/hubble/index.html (för vidare intressant läsning).
Jag har aldrig påstått att det jag skriver är en absolut sanning. Det är däremot så att det jag skriver är vad man (läs de flesta kosmologer) kommit fram till idag.

Jag läste lite utav artikeln du postade pch upptäckte direkt ett sakfel. Ett accelererande universum leder inte automatiskt till ett "Big Rip" bara för att expansionen sker exponentiellt. Nu är det så att den mörka energin ses som Einsteins kosmologiska konstant och det betyder att energidensiteten är konstant. Det är när man ändrar parametern w, som idag ses som det negativa trycket -1. Om energidensiteten inte är konstant, utan förändras med tiden som man får olika öden för universum.
Är exempelvis w=-3/2 kommer det synliga universum bli oändligt stort om 22 miljarder år (Big Rip). Det finns dock inga bevis som pekar åt det hållet.

Har skrivit lite om Big Rip här: https://www.flashback.org/sp41352911
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-06-29 kl. 19:47.
Citera
2013-06-29, 20:04
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Nejnejnej det är där du har fel. 'Föremålets nutid' ligger i våran framtid och vi beskriver våran nutid. Det är samma sak när du pratar med någon annan person som står låt säga en meter ifrån dig, det du ser hände egentligen för 1/c sekunder sedan. Saker som "samtdigt", "före" och "efter" går inte att entydigt definiera i relativitetsteori, då alla observatörer ser dessa saker olika.

Sen finns det ingen (vetenskapsman) som påstår sig ha en 100% sann bild.

Precis.

Förresten var hade jag fel?
Senast redigerad av Theangleaxe 2013-06-29 kl. 20:26.
Citera
2013-06-29, 20:09
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag har aldrig påstått att det jag skriver är en absolut sanning. Det är däremot så att det jag skriver är vad man (läs de flesta kosmologer) kommit fram till idag.

Jag läste lite utav artikeln du postade pch upptäckte direkt ett sakfel. Ett accelererande universum leder inte automatiskt till ett "Big Rip" bara för att expansionen sker exponentiellt. Nu är det så att den mörka energin ses som Einsteins kosmologiska konstant och det betyder att energidensiteten är konstant. Det är när man ändrar parametern w, som idag ses som det negativa trycket -1. Om energidensiteten inte är konstant, utan förändras med tiden som man får olika öden för universum.
Är exempelvis w=-3/2 kommer det synliga universum bli oändligt stort om 22 miljarder år (Big Rip). Det finns dock inga bevis som pekar åt det hållet.

Har inte för mig att det står något om att det automatiskt skulle göra det. Men vad jag vet, så borde det vara logiskt att det till slut leder till ett big rip. (är inte så insatt i matematiken kring detta så där kan jag inget säga)
Dock så vet jag att personer som Lawrence Krauss och Degrasse Tyson tror att det i framtiden sker ett "big rip" (om nu det verkligen är en expansion i vårt universum) så där ser jag inga tvivel.
Citera
2013-06-29, 21:25
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Har inte för mig att det står något om att det automatiskt skulle göra det. Men vad jag vet, så borde det vara logiskt att det till slut leder till ett big rip. (är inte så insatt i matematiken kring detta så där kan jag inget säga)
Dock så vet jag att personer som Lawrence Krauss och Degrasse Tyson tror att det i framtiden sker ett "big rip" (om nu det verkligen är en expansion i vårt universum) så där ser jag inga tvivel.
Så här är det:
I ett universum som accelererar kommer skalfaktorn a(t) att bli oändligt stor. Men när man ser den mörka energin som Einsteins kosmologiska konstant så sker detta då t går mot oändligheten.
I Big Rip scenariot så sker detta efter en ändlig tid.

Det är vad matematiken säger. Universum accelererar, mer vet vi inte.

I boken Krauss skrivit så vill jag minnas att han faktiskt nämnde det en gång. Ett tips är att kolla upp Sean Carrolls kurser i kosmologi. Jag har hela samlingen i bokhyllan hemma. Om du skulle vara intresserad, skicka ett pm.
Citera
2013-06-29, 21:49
Medlem
Drullknulls avatar
Är det någon som har koll på klotformiga stjärnhopars uppkomst?
Vad jag har läst är det flesta mkt gamla, 8-10 miljarder år, i min lekmannamässiga analys var förutsättningarna andra i det tidiga universum jämfört med idag. Universum var mindre, kollisioner mellan galaxer och galaxer och gasmoln var vanligare. Stjärnbildningen måste vara enorm och kräva stora mängder kall gas.
Sedan undrar jag varför klotformiga hopar för det mesta befinner sig i halon utanför galaxens plan, har det med bildandet att göra? Eller är det så enkelt att de överlever där ute?

I Tarantulanebulosan, stora Magellanska monlet (170000 ljusår från oss) tros en klotformad stjärnhop bildas, där R136 ligger idag.

Tacksam för alla svar och hänvisningar.
Citera
2013-06-29, 23:43
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

Har nu läst det inlägget men kan inte förstå den matematiska härledningen av att skalfaktorn ökar mot det oändliga vid en ändlig tid. Orkar du göra härledning?
Citera
2013-06-29, 23:51
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Fortfarande inget man kan vara 100% säker på. De data som publiceras som nyheter i vår värld är flera miljoner, om inte miljarder, år gamla i verkligheten, så det ger ingen ackurat bild av hur verkligheten fungerar just idag.

Därför blir jag lite rörd när folk som tror sig veta saker om ting om vårt universum när de i slutändan utgår från teorier och gammal data.

Väldigt lite i vårt universum är 100% säkert och därför är det bättre att skriva svar där man tydligt framställer att man utgått från teorier och inte fakta, då det kan påverka folks bild av verkligheten!
Tackar, men jag kan det grundläggande inom astronomi redan
Dock finns det helt klart saker som går att veta till 100%.
Citat:
Precis, och därför kan vi inte vara 100% säkra på hur den riktiga verkligheten fungerar! Men för en så säker bild av universums funktion måste vi bry oss om de andra föremålens nutid, då just de är facit för hela universum (historia + framtid).

Det är självklart problematiskt att tänka så men för en 100% sann bild (som många påstår sig redan ha) krävs sådana tankar.
Hur ska vi förklara och undersöka något, som inte hänt i våran tid än? Vi måste vänta på att den andra galaxens framtid blir vår nutid, men då vi bara bara studera dess dåtid.
Citera
2013-06-30, 00:01
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Hur ska vi förklara och undersöka något, som inte hänt i våran tid än? Vi måste vänta på att den andra galaxens framtid blir vår nutid, men då vi bara bara studera dess dåtid.

Jag sa inte att vi skulle det, det jag sa var att pga detta så kan vår bild av universum vara skev, mer skev än vi trott från början...

Det är just det som är det problematiska. Vi är fast i den positionen vi befinner oss i och vi kan inte göra något åt det.
Citera
2013-06-30, 00:26
Medlem
Synesiss avatar
Transit-metoden för att hitta exoplaneter har jag lite problem med..
Jag har gjort en bild för att förklara min fråga lite bättre.
Hur vet man att det är en liten planet som är i omlopp runt stjärnan, och inte en större planet, som korsar stjärnan, från vår synvinkeln, lite på sidan bara?
Det röda i bilden skall då alltså vara fotometrisk kurva på stjärnans luminositet och som man ser i bilden, så borde ju scenario 2 och 3 ge upphov till samma (eller ja, liknande alltså) kurva, trots att planeten i scenario 2 är mycket större?

EDIT: Fast för att det skall göra någon riktig skillnad vart på stjärnan som planeter passerar, så kanske det måste vara precis på kanten, så att bara halva planeten, till exempel, går över solskivan.. I alla fall så gäller frågan fortfarande!
Senast redigerad av Synesis 2013-06-30 kl. 00:32.
Citera
2013-06-30, 00:38
Medlem
cephs avatar
Citat:
Transit-metoden för att hitta exoplaneter har jag lite problem med..
Jag har gjort en bild för att förklara min fråga lite bättre.
Hur vet man att det är en liten planet som är i omlopp runt stjärnan, och inte en större planet, som korsar stjärnan, från vår synvinkeln, lite på sidan bara?
Det röda i bilden skall då alltså vara fotometrisk kurva på stjärnans luminositet och som man ser i bilden, så borde ju scenario 2 och 3 ge upphov till samma (eller ja, liknande alltså) kurva, trots att planeten i scenario 2 är mycket större?

Förutsatt att man kan kompensera för randfördunklingen så är det inget större problem på så vis. I ljuskurvan finns det tid att räkna med, så en planet som färdas tvärs över skivan ger en bredare kurva än något som snuddar på kanten, oavsett relativ storlek (djup i kurvan).
Citera
2013-06-30, 01:37
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Förutsatt att man kan kompensera för randfördunklingen så är det inget större problem på så vis. I ljuskurvan finns det tid att räkna med, så en planet som färdas tvärs över skivan ger en bredare kurva än något som snuddar på kanten, oavsett relativ storlek (djup i kurvan).
Tackar! Förklarar det hela bra
Fast vad menar du med randfördunkling?
Och en följdfråga.. Hur vet man vinkeln på planetplanet m.h.a radialhastigheten om man inte kan göra transit observationer?
Går det inte att se en stjärnas rotation på något sätt? I såna fall borde man ju kunna använda det för att förutspå planetplanet!
Citera
2013-06-30, 02:00
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Precis.

Förresten var hade jag fel?

Du skriver att vi inte kan veta hur det ser ut 'idag'. Det vi ser 10 miljoner ljusår bort är i vårat referenssystem idag. Faktumet att ljuset har färdats i 10 miljoner år spelar absolut ingen roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Är det någon som har koll på klotformiga stjärnhopars uppkomst?
Vad jag har läst är det flesta mkt gamla, 8-10 miljarder år, i min lekmannamässiga analys var förutsättningarna andra i det tidiga universum jämfört med idag. Universum var mindre, kollisioner mellan galaxer och galaxer och gasmoln var vanligare. Stjärnbildningen måste vara enorm och kräva stora mängder kall gas.
Sedan undrar jag varför klotformiga hopar för det mesta befinner sig i halon utanför galaxens plan, har det med bildandet att göra? Eller är det så enkelt att de överlever där ute?

I Tarantulanebulosan, stora Magellanska monlet (170000 ljusår från oss) tros en klotformad stjärnhop bildas, där R136 ligger idag.

Tacksam för alla svar och hänvisningar.

Stort gasmoln som kollapsar, fragmenteras och bildar en öppen/stängd stjärnhop. Det är så vi tror att nästan alla stjärnor över huvud taget bildas.

Vad gäller stängda hopar så är de som du säger väldigt gammla. Det innebär att de har antingen formats när galaxen var väldigt ung (dvs. när galaxen var ett stort plufsigt gasmoln som sedan la sig med tiden och blev en disk) och mer eller mindre behållit omloppet den hade när den skapades (som många äldre halo-stjärnor) eller så har de varit en dvärg-galax som förlorat all sin fria gas när den trillade in mot galaxen och sedan hamnat i omlopp, eller så har de lossnat från en mindre galax när den föll in mot vintergatan och fastnat i omlopp.

Citat:
Tackar! Förklarar det hela bra
Fast vad menar du med randfördunkling?
Och en följdfråga.. Hur vet man vinkeln på planetplanet m.h.a radialhastigheten om man inte kan göra transit observationer?
Går det inte att se en stjärnas rotation på något sätt? I såna fall borde man ju kunna använda det för att förutspå planetplanet!

Om det är en närbelägen (relativt stor) stjärna så kan man beräkna rotationshastigheten med spektroskopi. Ena sidan av stjärnan kommer vara blåare och andra sidan rödare.
Inklination, massa och avstånd är inte parametrar man mäter, utan det är saker man anpassar till datan mha t.ex http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_likelihood_method
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in