2013-06-29, 11:22
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Nej jag känner inte SB mer än de videoklipp jag sett där han uppenbart tvångsmässigt ljuger som expert och mot bättre vetande undviker det väsentliga i frågan. Expertisen vet att skotten mycket väl kan ha kommit från två olika vapen med både lång och kort pipa från skilda håll fast också uddis med insiderinfo lika krampaktigt försökte bortförklara detta. I skytteligan som bildades efter mordet samlades experterna av olika slag som uppenbart visste mer än lovligt för PU. Man kan mycket väl ha gjort upp gemensamt om att hålla tyst men samtidigt fanns SB från PU mitt i smeten. Troligen måste SB då vinkla info åt alla håll för att själv hålla ryggen fri.

So*ny är onekligen lurig!

Men angående teorin om två skyttar - en nära och en på avstånd - så tycker jag det verkar helt orimligt att ta den risken för den nära skytten. Skulle du i deras ställe skjuta prick på avstånd om din kollega/kumpan stod på armslängds avstånd till målet? Skulle du acceptera ett sådant upplägg om du var han som skulle gå upp bakom makarna Palme? Nu är varken du eller jag några mördare men om man föreställer sig situationen. Något slags säkerhetstänkande antar jag att de haft konspiratörerna. Ingen av oss här tror väl på ensam galningteorier. Inte heller ett par tokar som agerar i par?

Om vi utgår från att GM/konspiratörer professionella - (troligtvis) inte som statsministermördare men med utbildning och erfarenhet från militär/polis/skytte - då bör de väl ha ett säkerhetstänkande i ryggmärgen antar jag. Hur bra man än är på något, t ex prickskytte, så kan man alltid göra misstag, särskilt i pressade lägen. Tror inte man kalkylerar med sådana risker för kamrater eller sig själv.

Vad säger du om detta?
Citera
2013-06-29, 11:36
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbird-60
.....Då du Ove har svar på det mesta, så har jag en annan fråga till dig som jag inte lyckats fått riktig klarhet i trots att jag grävt igenom tråden med ogräshacka..kanske är för dålig på att "gräva" trots allt och svaren kanske finns i tråden, men jag frågar ändå..

Du Ove M. finns ju med i GK, eller hur?

SOU 1999:88 Polisspåret sidan 325

"I december 1989 inkom ett tips från en anställd vid en vapenfirma
angående en revolver Smith & Wesson .357. Vapnet skulle vid tiden
för mordet ha ägts av polisman A, som sedan sålt det till en Ove M.
Vapnet var troligen en ombyggd 38:a med 2 1/2 tums pipa. Tipset är
utrett och polisman A har lämnat upplysningar i uppslaget.
"

Polisman A = CG Östling

Nu kanske svaret finns här i tråden, men jag har tyvärr inte lyckats hitta det...kan du utveckla denne historia? Du har nämnt någonstans att Olof sköts med gevär på avstånd, men att första skottet kanske sköts med en "kortpipig Östling pistol" på nära håll!?

Inte var det väl Du Ove, som sköt Palme?
Det här trodde jag aldrig att någon på allvar skulle tro syftade på mig när man för ett tag sedan påpekade att mitt namn antyddes i GK. Typiskt nog är det så här det går till för att tysta ev. besvärande vittnen. Nu förstår jag varför lokala polisen var så angelägen om att kartlägga just mig vid den här tiden och varför chefen Sam Nilsson gick och tittade snett på mig.
Mina sammanträffanden med Ausonius och v.Birchan av en slump vid parkeringen hemma kunde jag då aldrig ana innebörden av. Min fru jobbade för am. flygsäkerhet vid samma tid och jag satte hellre ihop de konstiga sambanden med CIA paranoida verksamhet. Det var alltså heller ingen slump att den privatpraktiserande juristen Jan Sundström efter PU och Lasermanutredning sedan åtog sig att hjälpa min hyresvärd till att få bort mig från huset då det antyddes att jag hade kriminellt umgänge. Detta kunde plötsligt här också uddis med sin tillgång till centralt register upplysa oss om.
CG Östling vet jag heller ingenting om direkt men han verkar åtminstone ha haft humor och kan väl knappast ha haft något inflytande i operationen annat än som informatör åt olika håll.
Och nej det var inte jag som sköt Palme!
Citera
2013-06-29, 11:45
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
So*ny är onekligen lurig!

Men angående teorin om två skyttar - en nära och en på avstånd - så tycker jag det verkar helt orimligt att ta den risken för den nära skytten. Skulle du i deras ställe skjuta prick på avstånd om din kollega/kumpan stod på armslängds avstånd till målet? Skulle du acceptera ett sådant upplägg om du var han som skulle gå upp bakom makarna Palme? Nu är varken du eller jag några mördare men om man föreställer sig situationen. Något slags säkerhetstänkande antar jag att de haft konspiratörerna. Ingen av oss här tror väl på ensam galningteorier. Inte heller ett par tokar som agerar i par?

Om vi utgår från att GM/konspiratörer professionella - (troligtvis) inte som statsministermördare men med utbildning och erfarenhet från militär/polis/skytte - då bör de väl ha ett säkerhetstänkande i ryggmärgen antar jag. Hur bra man än är på något, t ex prickskytte, så kan man alltid göra misstag, särskilt i pressade lägen. Tror inte man kalkylerar med sådana risker för kamrater eller sig själv.

Vad säger du om detta?
Proffsteamen tränas helt säkert i tillit till varandra så att de utan tvekan skall kunna stå vid eller hålla upp måltavlan åt varandra. Det är sedan ren sport att ta allt större risk.
Citera
2013-06-29, 11:52
Bannlyst
[quote=Ove Mollvik|44100118]Det här trodde jag aldrig att någon på allvar skulle tro syftade på mig när man för ett tag sedan påpekade att mitt namn antyddes i GK. Typiskt nog är det så här det går till för att tysta ev. besvärande vittnen.

Är du ett vittne?
Till vad?
Citera
2013-06-29, 11:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Det tror jag personligen är rätt troligt. Det skulle förklara varför han kunde dyka upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang som normalt inte en bokförläggare vistas i.
Ebbe precis som Palme drevs snarare av suverän nyfikenhet än av personlig prestige eller makt av något slag.
Citera
2013-06-29, 12:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
......Är du ett vittne?
Till vad?
Som jag skrev var det säkert inte meningen att jag skulle råka samman med både Ausonius och v.Birchan vilka jag då aldrig hade kunnat ana hade något med MOP att göra fast PU spekulerade desto mer och uppenbarligen spred falska angivelser åt olika håll.
Citera
2013-06-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Möjligen med undantag av Ebbe. Någon dumskalle var han knappast, men en märklig figur som med sin sociala förmåga ständigt intog positioner där han kunde stoltsera med lånta fjädrar och befinna sig i handlingens centrum. Nästan alltid gick det åt helvete i slutändan, så i den meningen var han knappast någon skicklig schackspelare som tänkte 10-20 drag framåt.

Jag skulle vilja omdefiniera det litegrann även om jag tror att vi är överens. Och att jag gör det har nog mer att göra med min subjektiva uppfattning om att extremt intelligenta personer ganska snabbt kan sortera ut och finna människor på snarlika frekvenser. Ensamhet är en börda för många av hög intelligens och då menar jag inte att de rent numerärt behöver ha färre människor runt omkring sig utan snarare att de per automatik, redan tidigt i uppväxten, fått uppleva ett slags utanförskap. Ebbe Carlsson var med största sannolikhet en person med hög intelligens, eftersom han annars med största sannolikhet hade avslöjat sig och att ta sig in i så många rum kräver förmågan att tänka 10-20 drag framåt. Men att ha förmågan att tänka 10-20 drag framåt behöver inte nödvändigtvis innebära att man anser sig behöva göra det om man kan lösa det mesta på uppstuds med ett rappt munläder.

Citat:
I mångt och mycket framstår han som en klassisk karriärist. Vissa hävdar att Ebbe var en lojal socialdemokrat, men det verkar mer som om han ville utnyttja makthavarna för sin egen personliga vinning. Hur ska man i så fall tolka buggningsskandalen och inblandningen i PKK-spåret? Det blir logiskt om han verkligen hyste förhoppningar om att bli den som tog fast Palmes mördare. Då hade han gått till historien. Nu gjorde han visserligen det i alla fall, men knappast som hjälte.

Utan tvekan. Han är inte bara en klassisk karriärist utan jag skulle vilja påstå att han toppar allt i den kategorin inom mer eller mindre svensk historia. I alla fall under 2000- och 1900-talet. Att gå från vaktmästare till att införskaffa sig en egen polisbil, ligga på Palmes soffa inne på kontoret och prata strunt och få en tiorummare för att bedriva en alldeles egen Palmeutredning - är något i hästväg.

Citat:
Samtidigt är PKK-spåret svagt i så många avseenden att det hela inte går ihop. Inte ens en undermålig schackspelare tar sådana personliga risker för ett så långsökt spår. Såvida det inte finns andra motiv i botten. Frågan kvarstår ändå: vad tjänade Ebbe Carlsson personligen på att driva PKK-spåret? Var det partiledningens uppskattning han var ute efter?

Vi pratar här om en person som utan mandat tog över kommandot under terroristattacken mot västtyska ambassaden dvs. en person med manipulativa drag och ett munläder av enorma mått - tror du han såg på risker på samma sätt som du och jag gör?

Ebbe Carlsson tjänade nog bara det parti som samtidigt tjänade honom mycket väl. Sossarna var ju en lite annan maktfaktor då än vad något politiskt parti i Sverige är numera. Det kittlade säkert hans ego, dessutom, att få vara involverad där det hände saker.
Citera
2013-06-29, 12:17
Medlem
Citat:
Det här trodde jag aldrig att någon på allvar skulle tro syftade på mig när man för ett tag sedan påpekade att mitt namn antyddes i GK. Typiskt nog är det så här det går till för att tysta ev. besvärande vittnen. Nu förstår jag varför lokala polisen var så angelägen om att kartlägga just mig vid den här tiden och varför chefen Sam Nilsson gick och tittade snett på mig.
Mina sammanträffanden med Ausonius och v.Birchan av en slump vid parkeringen hemma kunde jag då aldrig ana innebörden av. Min fru jobbade för am. flygsäkerhet vid samma tid och jag satte hellre ihop de konstiga sambanden med CIA paranoida verksamhet. Det var alltså heller ingen slump att den privatpraktiserande juristen Jan Sundström efter PU och Lasermanutredning sedan åtog sig att hjälpa min hyresvärd till att få bort mig från huset då det antyddes att jag hade kriminellt umgänge. Detta kunde plötsligt här också uddis med sin tillgång till centralt register upplysa oss om.
CG Östling vet jag heller ingenting om direkt men han verkar åtminstone ha haft humor och kan väl knappast ha haft något inflytande i operationen annat än som informatör åt olika håll.

Jag kan förstå att om man springer på v. Birchan, Ausonius och dessutom lär känna Barešić att polisen får upp ögonen för en. Allt annat hade varit svagt polisarbete.

Om man dessutom nämns av en sådan som CG Östling är det än mer anmärkningsvärt.

Du har alltså inte ägt den pistol som CG Östling påstår sig ha sålt till dig?

Edit:
Kan också bekräfta att SOU 1999:88 Polisspåret sidan 325 innehåller just det stycke som Thunderbird citerar.
Senast redigerad av palmemannen86 2013-06-29 kl. 12:26.
Citera
2013-06-29, 12:50
Medlem
Citat:

Nej då, det tror inte jag heller att du gjorde, men måsta bara fråga

Tack iaf för dina svar!
Senast redigerad av Thunderbird-60 2013-06-29 kl. 12:53.
Citera
2013-06-29, 13:10
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Jag kan förstå att om man springer på v. Birchan, Ausonius och dessutom lär känna Barešić att polisen får upp ögonen för en. Allt annat hade varit svagt polisarbete.

Om man dessutom nämns av en sådan som CG Östling är det än mer anmärkningsvärt.

Du har alltså inte ägt den pistol som CG Östling påstår sig ha sålt till dig?

Edit:
Kan också bekräfta att SOU 1999:88 Polisspåret sidan 325 innehåller just det stycke som Thunderbird citerar.
Här ser man hur lätt anonyma maktmissbrukare lyckas vända på orsak och verkan. Baresic hade jag ingen kännedom om alls förrän Tore Forsberg och flera på senare tid så märkvärdigt förde hans namn på tal samtidigt med PKK och den än märkligare bortförklaringen att Baresic skulle ha suttit fängslad och i säkert förvar då mordet skedde. Sedan får jag också reda på att istället Ausonius och även Bergling varit de främst misstänkta och utredda för mordet fastän dessa satt lika fängslade som Baresic fast med betydligt mindre möjlighet till frigång än denne. Båda var bekanta med Baresic och var uppenbarligen tänkta som patsys eller medhjälpare så som plitar och andra kan ha tänkt sig.
PU eller åtminstone SPF visste mycket väl att jag omöjligt kan ha varit den Ove M som Östling uppgav. Ändå underblåser man misstankarna mot mig i alla år utan att jag någonsin kunnat få reda på vad man syftar på. Frågan är om inte Östlings kund Ove M var rent påhitt redan från början så att PU skulle få en förevändning att hålla koll på just mig och vad jag kunde tänkas dra för slutsatser av de märkliga sammanträffanden jag råkade få med Ausonius och v.Birchan som båda måste tystas för vad de på olika sätt visste men jag aldrig hade minsta anledning att lägga mig i.
Den slutsats jag just nu måste dra av det som genom åren främst drabbat min familj hade jag helst velat slippa.
Citera
2013-06-29, 13:32
Medlem
Citat:
Här ser man hur lätt anonyma maktmissbrukare lyckas vända på orsak och verkan. Baresic hade jag ingen kännedom om alls förrän Tore Forsberg och flera på senare tid så märkvärdigt förde hans namn på tal samtidigt med PKK och den än märkligare bortförklaringen att Baresic skulle ha suttit fängslad och i säkert förvar då mordet skedde. Sedan får jag också reda på att istället Ausonius och även Bergling varit de främst misstänkta och utredda för mordet fastän dessa satt lika fängslade som Baresic fast med betydligt mindre möjlighet till frigång än denne. Båda var bekanta med Baresic och var uppenbarligen tänkta som patsys eller medhjälpare så som plitar och andra kan ha tänkt sig.
PU eller åtminstone SPF visste mycket väl att jag omöjligt kan ha varit den Ove M som Östling uppgav. Ändå underblåser man misstankarna mot mig i alla år utan att jag någonsin kunnat få reda på vad man syftar på. Frågan är om inte Östlings kund Ove M var rent påhitt redan från början så att PU skulle få en förevändning att hålla koll på just mig och vad jag kunde tänkas dra för slutsatser av de märkliga sammanträffanden jag råkade få med Ausonius och v.Birchan som båda måste tystas för vad de på olika sätt visste men jag aldrig hade minsta anledning att lägga mig i.
Den slutsats jag just nu måste dra av det som genom åren främst drabbat min familj hade jag helst velat slippa.

Underblåser misstankar? Jag ställde en fråga. Men då vet jag att Ö*tling alltså inte sålde något vapen till dig utan att Ove M kan avse någon helt annan eller ingen alls, om jag nu tolkade dig rätt?

Jag drar andra slutsatser än du. Om du varit i kontakt med Baresic, Ausonius och v.Birchan så är det klart att de blir nyfikna på dig. Samtidigt tror jag att eftersom, vad du påstår i alla fall och det finns ju ingen anledning att tro något annat, du har rent mjöl i påsen så lär du nog ganska snabbt blivit avförd från alla former av misstankar ganska snabbt därefter.

Måste fråga också vad du menar med:

Citat:
Här ser man hur lätt anonyma maktmissbrukare lyckas vända på orsak och verkan.

Om jag påstår att orsaken till att du blir intressant är att du umgås med skumma typer, menar du då:

A) att skumma typer blir intressanta eftersom de umgås med dig?
B) Att du intresserar dig för dessa skumma typer efter att polisen blivit nyfikna på dem? Och att du då hamnar under polisens radar?
C) Att du hamnat i sammanhang där det senare visat sig att dessa typer blivit intressanta? En ren tillfällighet?
Senast redigerad av palmemannen86 2013-06-29 kl. 13:39.
Citera
2013-06-29, 22:44
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Det tror jag personligen är rätt troligt. Det skulle förklara varför han kunde dyka upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang som normalt inte en bokförläggare vistas i.
Då EC varit på tapeten i tidigare fall har det ju varit som mörkläggare då socialdemokraterna
varit ute på hal is. Kan det vara så att han hade samma avsikt i MOP ?
Frågan är bara vad som skulle kunna skada socialdemokraterna om det grävdes åt fel håll i så fall ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in