2013-06-28, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Måste bara kolla en grej, är det samma Sonny Björk som finns i försvarsskytteklubbens medlemslista (tillsammans med ett gäng baseball-poliser) som senare var palmegruppens vapenexpert?
http://youtu.be/muWXiGUwrYI?t=24m52s

Säkert ingen nyhet för gamla rävar, men det var något jag hade missat...

Helt korrekt, det är samme Sonny!

Och här har du samme Sonny i dags läget, kriminalexpert på tv4:s Nyhetsmorgon..några grå äldre bara

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2344151
Senast redigerad av Thunderbird-60 2013-06-28 kl. 19:23.
Citera
2013-06-28, 19:24
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Måste bara kolla en grej, är det samma Sonny Björk som finns i försvarsskytteklubbens medlemslista (tillsammans med ett gäng baseball-poliser) som senare var palmegruppens vapenexpert?
http://youtu.be/muWXiGUwrYI?t=24m52s

Säkert ingen nyhet för gamla rävar, men det var något jag hade missat...
Ja så illa är det. Även en såpass hygglig polis som SB tvingas deltaga i mörkandet och uttala sig mot bättre vetande för att inte avslöja hur han själv dubbelspelat som informatör inifrån de mest bevakade gängen.
Citera
2013-06-28, 19:35
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbird-60
.....Östling är på nåt vis en Spindel i nåt utav alla nät runt palmemordet, han finns där..hela tiden på nåt sätt.....
Mest troligt är att Östling precis som Grundborg osv. var informatörer åt antingen polisen militären Säpo eller CIA eller alla tillsammans på ett eller annat sätt. Säkert försökte han också få Stasikontakter så att han sedan kunde sälja info sann eller falsk till högstbjudande. Nazivurmen verkar då mest som hån mot alltihop.
Citera
2013-06-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Ja så illa är det. Även en såpass hygglig polis som SB tvingas deltaga i mörkandet och uttala sig mot bättre vetande för att inte avslöja hur han själv dubbelspelat som informatör inifrån de mest bevakade gängen.

Känner du SB? Nu känner ju jag inte riktigt till alla turer Du Ove haft med PU då jag som bäst håller på läser in mig på ämnet och så har gjort till och från med pauser i över 27 år, men Hur menar Du med att SB "dubbelspelat som informatör" ?

Då du Ove har svar på det mesta, så har jag en annan fråga till dig som jag inte lyckats fått riktig klarhet i trots att jag grävt igenom tråden med ogräshacka..kanske är för dålig på att "gräva" trots allt och svaren kanske finns i tråden, men jag frågar ändå..

Du Ove M. finns ju med i GK, eller hur?

SOU 1999:88 Polisspåret sidan 325

"I december 1989 inkom ett tips från en anställd vid en vapenfirma
angående en revolver Smith & Wesson .357. Vapnet skulle vid tiden
för mordet ha ägts av polisman A, som sedan sålt det till en Ove M.
Vapnet var troligen en ombyggd 38:a med 2 1/2 tums pipa. Tipset är
utrett och polisman A har lämnat upplysningar i uppslaget.
"

Polisman A = CG Östling

Nu kanske svaret finns här i tråden, men jag har tyvärr inte lyckats hitta det...kan du utveckla denne historia? Du har nämnt någonstans att Olof sköts med gevär på avstånd, men att första skottet kanske sköts med en "kortpipig Östling pistol" på nära håll!?

Inte var det väl Du Ove, som sköt Palme?
Citera
2013-06-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Mest troligt är att Östling precis som Grundborg osv. var informatörer åt antingen polisen militären Säpo eller CIA eller alla tillsammans på ett eller annat sätt. Säkert försökte han också få Stasikontakter så att han sedan kunde sälja info sann eller falsk till högstbjudande. Nazivurmen verkar då mest som hån mot alltihop.

Ja, men tror du verkligen dom endast var informatörer? Tror nog dom hade en mer kontrollerande uppgift i konspirationen. Polisen militären och SÄPO, framförallt SÄPO finns ju definitivt längst inne i centrum av detta spindelnät..kanske inte hela organisationen SÄPO i sig, men troligtvis en falang av SÄPO och då vad jag tror Merovingerna (SÄK-Ringen)..
Senast redigerad av Thunderbird-60 2013-06-28 kl. 20:18. Anledning: skrivfel
Citera
2013-06-28, 21:23
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmemannen86
Gällande Ölvebro så tror jag att det var en taktisk manöver. Han förstod nog någonstans att oavsett om det finns eller inte finns en konspiration bakom så är mördaren ändå, troligtvis, bara en person. Den personen kan man kanske binda till mordet utan att involvera andra än just mördaren.

Då skulle eventuella, övriga inblandade ha kunnat rentvå sig själva genom att peka ut denne eller lämna uppgifter som hade genererat en mördare.

Om vi tar en sådan som VG eller CP så hade ju deras trovärdighet varit noll och intet om de i efterhand skulle försöka påtala att de gjorde det på uppdrag av någon annan. Hur skulle de kunna bevisa det? En part som är inblandad i anlitandet av ett mord på en statsminister är nog så pass clever att den fattar att det inte går att man gör sig synlig som en eventuell part.

Överhuvudtaget måste folk sluta tro att människor som Ebbe Carlsson, Hans Holmér, PG Näss eller Hans Ölvebro var/är dumma i huvudet. Inget kunde vara mer fel. Det här är skarpa hjärnor som klarar av att spela schack på en klart mer komplex socialnivå än vad Svensson är i närheten av. Annars når man inte de positionerna som de har haft.

Möjligen med undantag av Ebbe. Någon dumskalle var han knappast, men en märklig figur som med sin sociala förmåga ständigt intog positioner där han kunde stoltsera med lånta fjädrar och befinna sig i handlingens centrum. Nästan alltid gick det åt helvete i slutändan, så i den meningen var han knappast någon skicklig schackspelare som tänkte 10-20 drag framåt.

I mångt och mycket framstår han som en klassisk karriärist. Vissa hävdar att Ebbe var en lojal socialdemokrat, men det verkar mer som om han ville utnyttja makthavarna för sin egen personliga vinning. Hur ska man i så fall tolka buggningsskandalen och inblandningen i PKK-spåret? Det blir logiskt om han verkligen hyste förhoppningar om att bli den som tog fast Palmes mördare. Då hade han gått till historien. Nu gjorde han visserligen det i alla fall, men knappast som hjälte.

Samtidigt är PKK-spåret svagt i så många avseenden att det hela inte går ihop. Inte ens en undermålig schackspelare tar sådana personliga risker för ett så långsökt spår. Såvida det inte finns andra motiv i botten. Frågan kvarstår ändå: vad tjänade Ebbe Carlsson personligen på att driva PKK-spåret? Var det partiledningens uppskattning han var ute efter?
Senast redigerad av Castalius 2013-06-28 kl. 21:27.
Citera
2013-06-28, 21:52
Bannlyst
Kan nog ha varit Quick som mördade Palme
Citera
2013-06-29, 00:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttigidiot
Kan nog ha varit Quick som mördade Palme
Eller varför inte drämma till med den ökände journalisten Stigson på Dalademokraten
när vi ändå föreslår gärningsmän på särdeles lösan grund?
Det lär visst vara en knepig jävel har det framkommit genom åren.

Inte första gången för övrigt som man lanserar en murvel som skurken i dramat på
Sveavägen: ett och annat ljushuvud har uppehållit sig vid möjligheten av självaste
spion- och storviltsjägaren, JG, med ett framgångsrikt om än kritiserat författarskap,
som utsläckaren av ett statsministerliv för drygt 27 år sedan.
Ytterst tveksamt dock: snubben som emellanåt ger intryck av att närmast spricka i all sin
oerhört självgoda uppblåsthet, torde vara alldeles för kortvuxen för att passera som
ifrågavarande förövare med ledning av vittnesuppgifter från mordplatsen.

Nej, vi kan nog allt ta och glömma både bensoförstörda Quickar som professionella
textmakare med superegon som magnummannen med den ruskiga blicken.
Senast redigerad av Grandioso 2013-06-29 kl. 00:39.
Citera
2013-06-29, 02:38
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Samtidigt är PKK-spåret svagt i så många avseenden att det hela inte går ihop. Inte ens en undermålig schackspelare tar sådana personliga risker för ett så långsökt spår. Såvida det inte finns andra motiv i botten. Frågan kvarstår ändå: vad tjänade Ebbe Carlsson personligen på att driva PKK-spåret? Var det partiledningens uppskattning han var ute efter?

Spekulation men EC agerade kanske inte utifrån personligt intresse utan från position inom Stay Behind.
Citera
2013-06-29, 04:36
Medlem
Tänk att idag trots alla stenhårda ansträngningar, så har INGEN kommit närmare lösningen än någon annan. Jag tar tillbaka allt jag har sagt tidigare, jag erkänner ödmjukast att jag absolut inget vet eller har kommit på spåren. Ni får säga vad ni vill. Jag vet att ni aldrig skulle tacka nej till 50 milj. Han som säger sig känna till att det finns ett landsförrädar-/polis-/kurd-/ensamgalning-vad som helstspåret har kommit lika långt som den människa som påstår att det var Gunde Svan eller Jakob Dahlin som klämde av. Det är så trist och obegripligt.

/Dessillusionisten
Citera
2013-06-29, 10:32
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Spekulation men EC agerade kanske inte utifrån personligt intresse utan från position inom Stay Behind.

Det tror jag personligen är rätt troligt. Det skulle förklara varför han kunde dyka upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang som normalt inte en bokförläggare vistas i.
Citera
2013-06-29, 10:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbird-60
Känner du SB? Nu känner ju jag inte riktigt till alla turer Du Ove haft med PU då jag som bäst håller på läser in mig på ämnet och så har gjort till och från med pauser i över 27 år, men Hur menar Du med att SB "dubbelspelat som informatör" ?......
Nej jag känner inte SB mer än de videoklipp jag sett där han uppenbart tvångsmässigt ljuger som expert och mot bättre vetande undviker det väsentliga i frågan. Expertisen vet att skotten mycket väl kan ha kommit från två olika vapen med både lång och kort pipa från skilda håll fast också uddis med insiderinfo lika krampaktigt försökte bortförklara detta. I skytteligan som bildades efter mordet samlades experterna av olika slag som uppenbart visste mer än lovligt för PU. Man kan mycket väl ha gjort upp gemensamt om att hålla tyst men samtidigt fanns SB från PU mitt i smeten. Troligen måste SB då vinkla info åt alla håll för att själv hålla ryggen fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in