2013-06-28, 23:26
Medlem
Så här görs en rättspsykiatrisk bedömning

http://www.svenskpolis.se/Artikelarkiv/Artiklar-2012/maj-2012/Sa-gors-en-rattspsykiatrisk-bedomning/
Citera
2013-06-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Ringde KJ till VB?
Jag minns bara att VB hade sms:at KJ.
Källa:http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7661959
Det som jag skrev är inte bekräftat utan någon har skickat en pm till en fb:are och påstod att KJ hade ringt VB på förmidagen den 4/5 och ville att de skulle träffa och prata om att bli ett par igen. Hennes mor ville inte att VB skulle göra det (prata med KJ) men VB sa att det var ingen fara. Som sagt den var en pm och vi vet inte om det finns sanning i den eller inte.
Citera
2013-06-28, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Vissa personer (vanligtvis barn under 5 år och människor som befinner sig i vissa psykiatriskt sett avvikande tillstånd) kan ha svårt att skilja mellan världen-som-den-är (speglad i deskriptiva utsagor) och världen-som-den-borde-vara (speglad i normativa utsagor). Eftersom du tillhör denna kategori så betvivlade jag din förmåga att översätta tecken till mening (d.v.s. läsa). Men det var nog ett felslut.

Det var fel av mig att ifrågasätta din läskunnighet. Den är det inget fel på. Dessutom skriver du alldeles utmärkt. Och kanske lite för mycket.

Varför skulle Mb ha fel?? KJ har hela sitt liv knallat omkring som en fri man (även fast alla vet att han är en semi-retard) självklart skall han dömmas som en fri man oxå.
Citera
2013-06-28, 23:34
Medlem
Fängelse trots psykisk störning
Domstolar följer rättspsykiatriska bedömningar i stor utsträckning. Traditionell straffpraxis har varit att en person som har en allvarlig psykisk störning inte ska kunna sättas i fängelse utan istället få vård. 2008 togs detta absoluta fängelseförbud bort

. Efter lagändringen kan en person som anses ha en allvarlig psykisk störning men som har ett begränsat vårdbehov under vissa förutsättningar placeras i fängelse.

Här påvisar KJ ett vårdbehövande utifrån: ( källa)
* allvarlig psykisk störning ( läkare)
* AS, ad/hd diagnos ( enligt uppgifter)
* Godman ( media)
* Skadebeteende ( advokat)

Han sitter häktad inom rättspsykiatrin istället för Luleå. Man vill göra större psykiatrisk utredning.
Citera
2013-06-28, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Fängelse trots psykisk störning
Domstolar följer rättspsykiatriska bedömningar i stor utsträckning. Traditionell straffpraxis har varit att en person som har en allvarlig psykisk störning inte ska kunna sättas i fängelse utan istället få vård. 2008 togs detta absoluta fängelseförbud bort

. Efter lagändringen kan en person som anses ha en allvarlig psykisk störning men som har ett begränsat vårdbehov under vissa förutsättningar placeras i fängelse.

Här påvisar KJ ett vårdbehövande utifrån: ( källa)
* allvarlig psykisk störning ( läkare)
* AS, ad/hd diagnos ( enligt uppgifter)
* Godman ( media)
* Skadebeteende ( advokat)

Han sitter häktad inom rättspsykiatrin istället för Luleå. Man vill göra större psykiatrisk utredning.

i högprofilerade mord (som detta, är väl bara palmemordet som har mer threads än denna!) blir det alltid riksanstalt....vill du betta?
Citera
2013-06-28, 23:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En anledning kan vara att du undviker att svara på mitt inlägg, där jag förklarar vad juridiken kallar Allvarlig psykisk störning: https://www.flashback.org/sp44096106

I det här fallet föranleder inte den psykiska störning KJ kan ha att han blir dömd till vård. Skulle detta ske i tingsrätten blir domen överklagad till HovR med garanterad straffskärpning - fängelse. Domen kommer att överklagas oavsett hur det går, och i HovR blir påföljden fängelse. Någoting annat är otänkbart.
Citera
2013-06-28, 23:41
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
Varför skulle Mb ha fel?? KJ har hela sitt liv knallat omkring som en fri man (även fast alla vet att han är en semi-retard) självklart skall han dömmas som en fri man oxå.

Varför skulle han ha rätt?
Citera
2013-06-28, 23:41
Medlem
Citat:
i högprofilerade mord (som detta, är väl bara palmemordet som har mer threads än denna!) blir det alltid riksanstalt....vill du betta?
Sätter mina Two cents på rättspsykiatri.
Skulle kunna tänka mig antingen Öjebyn, eller Sundsvall
Säter tar främst personer från Dalarna

Psykiatrin i landet klassificeras utifrån tre säkerhetsklasser där nivå tre är den vanligaste, den som alla allmänpsykiatriska avdelningar i landet har. Nivå två, som nu bland annat omfattar rättspsykiatrin i Öjebyn, har så kallat förstärkt skalskydd och dessutom en förhöjd dynamisk säkerhet. Nivå ett finns på några få platser i landet och är avsedd för patienter där det finns anknytningar från organiserad brottslighet.

http://www.nll.se/sv/Halsa-och-sjukvard/Nyhetsarkiv-Vard-och-halsa/Hojd-sakerhet-vid-rattspsykiatrin-i-Ojebyn/
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-28 kl. 23:48.
Citera
2013-06-28, 23:47
Bannlyst
Citat:

.. men det kommer ej bli så! Livstid kommer han få. Så sjuk var/är han inte...det vet du,!
han sitter ju just nu och toknekar, trots att hans brännvinsadvokat mer eller mindre gett upp! vad tyder det på...extrem tjurskallighet och grandiost jagtänkande... men det är inte fog för nå pite55.
Citera
2013-06-28, 23:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
I det här fallet föranleder inte den psykiska störning KJ kan ha att han blir dömd till vård. Skulle detta ske i tingsrätten blir domen överklagad till HovR med garanterad straffskärpning - fängelse. Domen kommer att överklagas oavsett hur det går, och i HovR blir påföljden fängelse. Någoting annat är otänkbart.
Vi är överens om att han har en psykisk störning, men du anser inte att det är en medicinsk störning. Möjligt, men i juridisk mening har han en psykisk störning, en allvarlig sådan, om han har mördat och styckat en kvinna. Och med det döms han till vård.
Citera
2013-06-28, 23:55
Bannlyst
Citat:
Säter tar främst personer från Dalarna

Psykiatrin i landet klassificeras utifrån tre säkerhetsklasser där nivå tre är den vanligaste, den som alla allmänpsykiatriska avdelningar i landet har. Nivå två, som nu bland annat omfattar rättspsykiatrin i Öjebyn, har så kallat förstärkt skalskydd och dessutom en förhöjd dynamisk säkerhet. Nivå ett finns på några få platser i landet och är avsedd för patienter där det finns anknytningar från organiserad brottslighet.

http://www.nll.se/sv/Halsa-och-sjukvard/Nyhetsarkiv-Vard-och-halsa/Hojd-sakerhet-vid-rattspsykiatrin-i-Ojebyn/

jag är bara en enkel människa och litar på dina kunskaper inom dom olika säkerhetsklasserna...du har rätt och det borde kanske bli så i en perfekt värld (om han nu är skyldig!!) men detta mord är för stort!! man kan inte släppa det helt enkelt, ett brutalt styckmord kräver långt fängelsestraff...ok?
Citera
2013-06-29, 00:03
Medlem
Citat:
jag är bara en enkel människa och litar på dina kunskaper inom dom olika säkerhetsklasserna...du har rätt och det borde kanske bli så i en perfekt värld (om han nu är skyldig!!) men detta mord är för stort!! man kan inte släppa det helt enkelt, ett brutalt styckmord kräver långt fängelsestraff...ok?
Kan så vara...jag motsäger dig inte. Men har KJ gjort mordet och det dessutom är rituellt och så bestialiskt som det beskrivs så behöver han vård inom rättspsykiatrin på obestämd tid.
Får han fängelse kan de släppa ut en person som är ännu värre tidigare än om han fått vård. Det är inte vanligt att personer utan kriminell belastning begår ett sådant här grovt mord i så tidig ålder.

Personligen tror jag han är psykiskt sjuk, men vi kan inget annat göra än vänta och se...samt spekulera lite grann undertiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in