2013-06-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Vilka "satanister"? Vad finns det som tyder på att mordet har kopplingar till satanism? Detta är inget annat än långsökta överdrifter och ren trams.
Jag tror inte att KJ har haft någon medhjälpare men OM han hade den, då, skulle inte en nära släkting som KJ har övertag och kan övertala honom för att ställa upp med städning, eller, en satanist som fantaserar och drömmer om att sticka och äta upp ett barn, vara orimliga kandidater.
Citera
2013-06-28, 18:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[/list]Ovannämnda personer kan knappast vara aktuella i en uppdaterad sammanfattning:
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7708014

Varför kan inte de personerna vara intressanta? Det har ju nämnts något om att vittnen sett en mörk bil i bostadsområdet som aldrig synts där förr. Minns jag rätt så har den varit typ inne på gården eller annan märklig plats eller tid?
Citera
2013-06-28, 18:05
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kopplingen finns mellan den blogg som du här i tråden medgett är din och fyndplatsområdet via ett besök och fotografier från platsen. Inget konstigt med det.

Din blogg ger uttryck för satanism och den som publicerar på bloggen sympatiserar klart och tydligt med satanism enligt de flesta bedömare vad jag förstått, men vad är det du inte förstår?

Lägg härtill att styckningen eventuellt kan ha rituella inslag, satanister är kända för ritualer och symbolik bland den breda allmänheten, intresset är således fullt normalt.

Sedan allt skvaller ovanpå det, saknade kroppsdelar och organ, det är ingen frisk människa som sysslar med sådant, och satanister är inte friska enligt normen om du frågar mig, tror många håller med mig.

Ett stort antal personer, däribland många som är aktiva i denna tråd, har besökt fyndplatsen och tagit bilder de sedan publicerat på internet. Borde då alla dessa personer hängas ut och hetsas mot tycker du?

Och du kan mycket om satanism? Vad för sorts satanism uttrycker bloggen?

Det där är struntprat. Ge mig ett enda exempel på när ritualmord begåtts i sverige av satanister. Satanister, och då talar jag om satanism i bred bemärkelse, kan i de flesta fall inte ens ideologiskt försvara att mörda oskyldiga människor. Finns betydligt mer belägg för kristna och judiska ritualmord än sataniska. Du ser nog för mycket skräckfilm.

Satanister (återigen i bred bemärkelse) skiljer sig inte så myket från normen i det moderna samhället faktiskt. Men någon sådan satanist är jag definitivt inte.

Och visst, det jag ger uttryck för där är menat att stå i konflikt med alla rådande normer och jag kan förstå att ett visst intresse kan uppstå när folk i tråden får se det. Men det är rätt långsökt att tro att bara för att jag lagt upp bilder på döda människor skulle jag vara sjuk nog för att mörda någon i verkligheten. Sen tycker jag absolut inte det är skäl nog för att hänga ut mig (nåja, försöka iaf) och hetsa om polisanmälningar. Någon måtta får det ändå vara.
Citera
2013-06-28, 18:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[/list]Ovannämnda personer kan knappast vara aktuella i en uppdaterad sammanfattning:
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7708014
Jo, det finns ingen anledning att tro att det är samma pickup. Den har setts parkerad nära FP efter att den andra pickupen har blivit avförd. Det finns dessutom annan koppling mellan dessa personer och KJ/VB, vilket är beskrivet i sammanfattningen.
Citera
2013-06-28, 18:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
I det här fallet är psykiatrisk vård uteslutet. Det kommer att handla om en tidsbestämd fängelsedom eller livstid - väl avvägd i repressivt och preventivt syfte. Psykiatrisk "vård" skulle i det här fallet göra samhället en otjänst.

Dom som innebär "vård" med möjlighet till relativt snar försöksutskrivning skulle öppna för en eskalering av den här typen av mord, vilket vore djupt olyckligt. Har utvecklat den tankegången i tidigare inlägg. Läs och begrunda.
Citera
Medlem
saltapinnars avatar
Idag finns att läsa att en son haft ihjäl sin mamma för hennes kritik ang hans eller städning.
När det gäller KJ och VB kan en enkel sak blivit till ett mord,många skriver alldeles för mkt på tråden om vice verce,.
Jag tror att KJ och VB varit vänner från och till men den sista gången blev det galet,något som KJ exploderade över helt enkelt.
Att det kanske kan finnas en annan gärningsman får jag bara inte ihop det till.
Jag tror han helt enkelt fixat detta på egen hand och då han även varit aktivt med MP har gjort att han grävt sin egen grop,timmarna har blivit för få för att fixa bort likdelarna och jag tror han fattat att någon spanat på honom.
Nu har han säkert bara gett sig fasen på att neka och köra det loppet ut,fast åklagare lägger fram bevis nekar han ju och det kommer han fortsätta med tror jag.

På P4 nyheterna sa åklagaren kort och konsist att han från början nekat även nu till att ha med VB försvinnande att göra,alltså har åklagaren bara lagt fram nya bevis mot honom och nöjer sig med att inte förhöra honom ang det sista bevis som stärkt misstanken mer.
Citera
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Jag skulle snarare säga att det många kallar ondska, om det inte är en psykisk sjukdom, istället bör benämnas stressymptom, enkelt och fullkomligt förståeligt. Vi är biologiska varelser med nedärvda förmågor som ibland inte klarar av att hantera vissa situationer på ett civiliserat sätt. Hjärnan får ett tunnelseende skulle jag vilja säga, den arbetar inte maximalt med all begåvningar vi har, utan använder endast de delar som hjälper oss att säkerställa överlevnad, fly eller fäkta. I det här fallet blev det troligen fäkta eftersom att det troligen finns en faktor till som spelar roll, en hjärna som som inte sätter stopp för fäkta, den kan troligen inte förstå konsekvensen av att göra så, empatistörning!

Tror inte att man hittat någon frisk styckmördare hittills... jag har också pratat om ondska, men tack vare google har jag förstått att styckmördare per se är sjuka, om inte permanent, så när handlingen ägde rum. Det är en sak att skjuta skallen av någon på grund av en empatistörd impuls, en annan att gå vidare och skända med mera. Det hindrar ju inte att människan är ond, men sjuk, det är en person som kan göra så här oundvikligen. Jag tror att KJ får rättspsykiatrisk vård, han är ju redan på psyket för övrigt. Tror att han lider av vanföreställningar.
Citera
2013-06-28, 18:13
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Citat:Ursprungligen postat av MBoudine
Sluten psykiatrisk vård om han är skyldig ?? Nej, det är inte möjligt, KJ är inte sjuk, han har en konstaterad störning, är psykopat, och då är den enda rimliga påföljden fängelse - tidsbestämt eller livstid.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Konstaterad störning? Varifrån har du fått det? Är det vad du kallar faktum, alltså vad du tror? Räcker inte en störning för psykvård?
Menar du att störningen är psykopati, eller att han har en störning pch dessutom är psykopat?

Det har i tråden bekräftats att KJ har Aspergers syndrom, så det kanske stämmer.
Men att han är psykopat är väl inte bekräftat, eller har jag missat det?
Citera
2013-06-28, 18:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Ett stort antal personer, däribland många som är aktiva i denna tråd, har besökt fyndplatsen och tagit bilder de sedan publicerat på internet. Borde då alla dessa personer hängas ut och hetsas mot tycker du?

Och du kan mycket om satanism? Vad för sorts satanism uttrycker bloggen?

Det där är struntprat. Ge mig ett enda exempel på när ritualmord begåtts i sverige av satanister. Satanister, och då talar jag om satanism i bred bemärkelse, kan i de flesta fall inte ens ideologiskt försvara att mörda oskyldiga människor. Finns betydligt mer belägg för kristna och judiska ritualmord än sataniska. Du ser nog för mycket skräckfilm.

Satanister (återigen i bred bemärkelse) skiljer sig inte så myket från normen i det moderna samhället faktiskt. Men någon sådan satanist är jag definitivt inte.

Och visst, det jag ger uttryck för där är menat att stå i konflikt med alla rådande normer och jag kan förstå att ett visst intresse kan uppstå när folk i tråden får se det. Men det är rätt långsökt att tro att bara för att jag lagt upp bilder på döda människor skulle jag vara sjuk nog för att mörda någon i verkligheten. Sen tycker jag absolut inte det är skäl nog för att hänga ut mig (nåja, försöka iaf) och hetsa om polisanmälningar. Någon måtta får det ändå vara.

Vilka andra i den här tråden har besökt fyndplatsen och sedan publicerat bilder, och var är de bilderna publicerade? Länka gärna så att vi kan kolla sanningshalten i det du påstår, vänligen.

I övrigt skulle jag vilja förskjuta fokus ifrån satanism till sexualsadism, för det är snarare den känslan man får av din blogg, men också av dina "gillare". Och när en kvinna mördas och styckas på det här viset så ligger sexualsadism närmare till hands än satanism. Din blogg är intressant oavsett vad du bönar, ber och befaller om, vi bestämmer själva vad som är intressant och relevant för fallet. Är det obekvämt? Det skulle du tänkt på innan du började publicera bilder på avhuggna huvuden med kukar hängandes ut ur munnen.

Man får uttrycka sig precis hur man vill, men också stå till svars för det, ibland inför skranket, ibland på nätet. Vi har väl åsikts och yttrandefrihet?
Citera
2013-06-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Den pm känner jag inte igen. Fallen Angel planerades nog en längre tid. Det var ett rätt stort event. Var många från Umeå bl a.
Då måste nån annan som har fått pm att KJ ringde VB tidigare under dagen den 4/5. Ber om ursäkt.
Citera
2013-06-28, 18:20
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Vilka andra i den här tråden har besökt fyndplatsen och sedan publicerat bilder, och var är de bilderna publicerade? Länka gärna så att vi kan kolla sanningshalten i det du påstår, vänligen.

I övrigt skulle jag vilja förskjuta fokus ifrån satanism till sexualsadism, för det är snarare den känslan man får av din blogg, men också av dina "gillare". Och när en kvinna mördas och styckas på det här viset så ligger sexualsadism närmare till hands än satanism. Din blogg är intressant oavsett vad du bönar, ber och befaller om, vi bestämmer själva vad som är intressant och relevant för fallet. Är det obekvämt? Det skulle du tänkt på innan du började publicera bilder på avhuggna huvuden med kukar hängandes ut ur munnen.

Man får uttrycka sig precis hur man vill, men också stå till svars för det, ibland inför skranket, ibland på nätet. Vi har väl åsikts och yttrandefrihet?

Tänkvärt. Man skulle kunna tänka sig att KJ kanske var funktionshandikappad före brottet, men hamnade i fel sällskap och att det var hans vänskap med VB som lockade de här personerna, personer som tänkte sig begå brott. Kanske blev KJ sjuk efter händelsen, rejält förvirrad. En händelse han inte kan hantera, han har stängt allt ute och nekar därför. Aspisar är känsliga individer, en sådan livsomstörtande, vanvettig, ondskefull händelse kan nog få en sådan person sjuk och förd till psyket.

Jag utesluter inte heller att det kan finnas något här som lett till att KJ utnyttjats av en eller flera. Kanske nappade någon på KJs fantasier om att döda? Han sökte stöd för sina tankar i sällskap som tog avstånd, men det gjorde kanske inte alla? Vem har han umgåtts med senaste tiden?
Citera
2013-06-28, 18:22
Medlem
ME077s avatar
Angående alla diffusa mediauppgifter och rykten om rituella tecken, bortskuret foster/livmoder, skändningar, mönster etc. Har vi alls någon trovärdig källa på något av detta?

Ponera att det är rituellt - varför går de inte ut med detaljer?! (Hur i h-e kan det skada utredningen? Eller beror tystnaden på att de vill skona VB´s anhöriga?)

Hur i h-e kan polisen tro att de ska få hjälp/tips från allmänheten om de inte berättar något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in