Var inne och snackade lite med Zlatko på City-Service i HBG. Jag har sett att han har lite dojor i fönstret tillsammans med en skylt med texten "handgjorda skor", men har alltid trott att det var den gamla vanliga överdriften (ni vet den om "handmade goodyear welt"). Men ta mig fan om det inte var befogat den här gången - inte nog med att skorna verkligen är randsydda för hand (jag uppfattade det så i varje fall), det är Zlatko själv som sitter i butiken och gör jobbet!
Han visade mig även ett par skor han hade gjort med helt träpeggade sulor. Det var annat än den där smörjan från 7L, det vill jag lova, men så kostade de tydligen därefter.
Han har fem läster, men då är det någon cowboy-känga inblandad också. Den lätt mejslade varianten var min favorit. Ovanlädret är italienskt kalvskinn, men jag kan inte riktigt uttala mig om kvaliteten på det och på sulorna. I princip ingen mocka.
Hade jag haft 4300 kr (han menade att han tillverkar skor mest för det egna nöjets skull, och att pengarna knappast står i proportion till besväret) så hade jag hellre gått till Zlatko än ett par hundra meter längre bort till Hammargruppen för en trött C&J benchgrade till samma pris, den saken är klar.
http://jackcarling.com/josef/cs/handgjorda.html#
(Får väl säga också att jag inte är någon vidare vän av Zlatko som skomakare, han vill aldrig gå med på att göra de ingrepp som jag vill göra och det skyller jag helt och hållet på honom och inte för att jag har några särskilt tokiga idéer.)