2013-06-26, 22:02
Medlem
hoodogs avatar
Det har varit rätt tyst härinne om Graffords rea. Är det någon KSoE:are som slagit till än så länge?
Citera
2013-06-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Det har varit rätt tyst härinne om Graffords rea. Är det någon KSoE:are som slagit till än så länge?

väntar på att min storlek ska reas ut, då ska jag försöka knipa något i ur purple collection eller alternativt cordovan.. att köpa benchgrade för 3500 känns inte så värt...
Citera
2013-06-26, 22:18
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumpted
väntar på att min storlek ska reas ut, då ska jag försöka knipa något i ur purple collection eller alternativt cordovan.. att köpa benchgrade för 3500 känns inte så värt...

Det håller jag verkligen med om. Men vad jag sett hittills är det väldigt lite HG eller cordovan som lagts ut, så där ska du ha duktigt med tur om du dessutom hittar något som faller dig i smaken vg modell och storlek. Men jag ska hålla tummarna för dig!
Citera
2013-06-26, 22:26
Medlem
bleus avatar
Tycker utförsäljningen har varit väldigt medioker, mkt svarta derbys och likn. Och som ovan, 3,5k för BG är ju ingen "jättedeal". Trevligast har dock varit Finsbury i Polo suede som jag hade kunnat tänka mig köpa om det funnits i min storlek.
Citera
2013-06-26, 23:26
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Var inne och snackade lite med Zlatko på City-Service i HBG. Jag har sett att han har lite dojor i fönstret tillsammans med en skylt med texten "handgjorda skor", men har alltid trott att det var den gamla vanliga överdriften (ni vet den om "handmade goodyear welt"). Men ta mig fan om det inte var befogat den här gången - inte nog med att skorna verkligen är randsydda för hand (jag uppfattade det så i varje fall), det är Zlatko själv som sitter i butiken och gör jobbet!

Han visade mig även ett par skor han hade gjort med helt träpeggade sulor. Det var annat än den där smörjan från 7L, det vill jag lova, men så kostade de tydligen därefter.

Han har fem läster, men då är det någon cowboy-känga inblandad också. Den lätt mejslade varianten var min favorit. Ovanlädret är italienskt kalvskinn, men jag kan inte riktigt uttala mig om kvaliteten på det och på sulorna. I princip ingen mocka.

Hade jag haft 4300 kr (han menade att han tillverkar skor mest för det egna nöjets skull, och att pengarna knappast står i proportion till besväret) så hade jag hellre gått till Zlatko än ett par hundra meter längre bort till Hammargruppen för en trött C&J benchgrade till samma pris, den saken är klar.

http://jackcarling.com/josef/cs/handgjorda.html#

(Får väl säga också att jag inte är någon vidare vän av Zlatko som skomakare, han vill aldrig gå med på att göra de ingrepp som jag vill göra och det skyller jag helt och hållet på honom och inte för att jag har några särskilt tokiga idéer.)
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-06-26 kl. 23:28.
Citera
2013-06-26, 23:34
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Var inne och snackade lite med Zlatko på City-Service i HBG. Jag har sett att han har lite dojor i fönstret tillsammans med en skylt med texten "handgjorda skor", men har alltid trott att det var den gamla vanliga överdriften (ni vet den om "handmade goodyear welt"). Men ta mig fan om det inte var befogat den här gången - inte nog med att skorna verkligen är randsydda för hand (jag uppfattade det så i varje fall), det är Zlatko själv som sitter i butiken och gör jobbet!

Han visade mig även ett par skor han hade gjort med helt träpeggade sulor. Det var annat än den där smörjan från 7L, det vill jag lova, men så kostade de tydligen därefter.

Han har fem läster, men då är det någon cowboy-känga inblandad också. Den lätt mejslade varianten var min favorit. Ovanlädret är italienskt kalvskinn, men jag kan inte riktigt uttala mig om kvaliteten på det och på sulorna. I princip ingen mocka.

Hade jag haft 4300 kr (han menade att han tillverkar skor mest för det egna nöjets skull, och att pengarna knappast står i proportion till besväret) så hade jag hellre gått till Zlatko än ett par hundra meter längre bort till Hammargruppen för en trött C&J benchgrade till samma pris, den saken är klar.

http://jackcarling.com/josef/cs/handgjorda.html#

(Får väl säga också att jag inte är någon vidare vän av Zlatko som skomakare, han vill aldrig gå med på att göra de ingrepp som jag vill göra och det skyller jag helt och hållet på honom och inte för att jag har några särskilt tokiga idéer.)

Intressant! Kände jag inte till alls. En del modeller där såg riktigt trevliga ut, synd att det inte fanns någon bättre bild på sulorna. Är säkerligen handrandsytt, mig veterligen är det ingen skomakare i Sverige som har en Goodyear-maskin som de använder. 4300 för en helt handgjord sko tillverkad i Sverige, med någorlunda kvalitet på materialet och även utan ritsnedläggning och andra finare detaljer, får ändå anses som riktigt bra. Säkerligen ingen jätteprofit på det, som han säger.
Citera
2013-06-26, 23:52
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Intressant! Kände jag inte till alls. En del modeller där såg riktigt trevliga ut, synd att det inte fanns någon bättre bild på sulorna. Är säkerligen handrandsytt, mig veterligen är det ingen skomakare i Sverige som har en Goodyear-maskin som de använder. 4300 för en helt handgjord sko tillverkad i Sverige, med någorlunda kvalitet på materialet och även utan ritsnedläggning och andra finare detaljer, får ändå anses som riktigt bra. Säkerligen ingen jätteprofit på det, som han säger.

Kan plåta lite (fast då blir det med mobilkamera) någon gång med hans medgivande. Den stora blaffan man ser under hålfoten på sulan på vissa modeller är hans egen logga (en bild på en skomakare in action och texten "Zlatko hand made shoes" [om inte minnet sviker mig]).

Skön anekdot: En kund ville ha en spectator i rött och svart, vilket Zlatko tyckte lät så jävla vansinnigt att han inte tog handpenning. "Jag tror inte du kommer att gilla den, men det gör inget, jag sätter den i skylten istället". Men det blev tydligen rätt bra ändå, kunden köpte den färdiga skon, och Zlatko försökte övertyga mig om att det var en rätt fräck färgkombo. Invände så artigt jag kunde.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-06-27 kl. 00:30.
Citera
2013-06-27, 22:13
Medlem
Actionbild: http://i.imgur.com/T5ojtKH.jpg?1

Skor: Herring strathclyde

Den blöta gräsmattan gjorde att de fick bli ett par skor med gummisula och dessa är de enda par skor jag äger med sådan
Citera
2013-06-28, 16:22
Medlem
hoodogs avatar
Kamrater. Då var ett par EG Inverness på 888-lästen i dark oak på ingående!

Bilder kommer, troligtvis om någon vecka.
Citera
2013-06-28, 17:00
Medlem
bleus avatar
Citat:

Trevligt!

Galet sprezz idag i mina dms fr Septième Largeur. I know what you gonna write...

Fick idag även mina skor från C&J för Shipton & Heneage som jag beställde i slutet av maj! Det är ett par Connaughts/Fitzroy i chestnut, mycket trevliga för endast 2 600 sek inkl frakt (det är nästan vad ett par Loake Aldwych kostar i en svensk butik fö). Lite missar i finishing men annars super, skinnet är mjukt och trevligt!

Låda Trevligt med handskriven etikett, kanske inte så många som beställer i storlek 5 eller skriver de alla etiketter för hand?
Connaught/Fitzroy Bilden är tagen utan blixt.
Sulan
Citera
2013-06-28, 17:34
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Trevligt!

Galet sprezz idag i mina dms fr Septième Largeur. I know what you gonna write...

Fick idag även mina skor från C&J för Shipton & Heneage som jag beställde i slutet av maj! Det är ett par Connaughts/Fitzroy i chestnut, mycket trevliga för endast 2 600 sek inkl frakt (det är nästan vad ett par Loake Aldwych kostar i en svensk butik fö). Lite missar i finishing men annars super, skinnet är mjukt och trevligt!

Låda Trevligt med handskriven etikett, kanske inte så många som beställer i storlek 5 eller skriver de alla etiketter för hand?
Sulan
Grattis till ett bra köp, de ser riktigt sjyssta ut!

Mycket nöje.
Citera
2013-06-28, 18:27
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Trevligt, mycket fin sko. Gärna många bilder sen.

Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Trevligt!

Sulan

Schyssta! Måste vara så att 80 procent av det här forumet har ett par Connaught snart. Måste dock göra dig lite besviken med en sak: Shipton skriver alla sina klisteretiketter för hand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in