2013-06-27, 09:05
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Hur går det här ihop med att universum inte har något centrum? Så om vi säger att vid en punkt långt härifrån går expansionen snabbare. Vad händer om vi nu befinner oss på den punkten och tittar hit där vi var innan, expanderar det snabbare där (här) nu istället?
Det är precis som du säger, universum expanderar likformigt dvs lika snabbt överallt. Däremot så är resultatet att galaxer långt borta rör sig bort från oss, snabbare ju längre bort de befinner sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Krayze
Men jag vet att nån rymdforskare sa att våran galax är i kollisions kurs mot en annan galax om ca 6 miljarder år(osäker). Då tycker man att det måste spräcka den teorin väl?
Nej, galaxer kolliderar i lokala kluster överallt, där deras rörelser i rummet är större än vad expansionen driver dom isär.

Alla galaxer rör sig inte bort från varandra, det är bara en enkel förklaring.
Citera
2013-06-27, 11:17
Medlem
Noxyls avatar
Expansion .vs. Kompression.

Är fysikerna helt säkra på att universum verkligen expanderar och inte håller på att komprimeras?

Planck data visar att det eventuellt finns något långt borta som 'drar' och hjälper till med det vi kallar expansion. Jag har läst att vissa fysiker spekulerar i att detta kan vara ett annat universum som drar.

Är det helt omöjligt att tänka sig att det som driver 'expansionen' är centrum på universum och att det ligger så långt bort att vi inte kan se. Ju närmare centrum ju högre hastighet. Effekten för oss borde bli den samma och det behövs ingen konstig mörk energi för att förklara vad vi ser...
Citera
2013-06-27, 11:47
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Expansion .vs. Kompression.

Är fysikerna helt säkra på att universum verkligen expanderar och inte håller på att komprimeras?

Planck data visar att det eventuellt finns något långt borta som 'drar' och hjälper till med det vi kallar expansion. Jag har läst att vissa fysiker spekulerar i att detta kan vara ett annat universum som drar.

Är det helt omöjligt att tänka sig att det som driver 'expansionen' är centrum på universum och att det ligger så långt bort att vi inte kan se. Ju närmare centrum ju högre hastighet. Effekten för oss borde bli den samma och det behövs ingen konstig mörk energi för att förklara vad vi ser...
Har tänkt lite i samma bana de senaste dagarna. Jag är ju helt outbildad men ser på många föreläsningar. Vad säger matematiken om det här? Rätt många fysiker är ju övertygade om att mörk materia kommer att förklaras ganska snart(läs: ett par decennier), men att mörk energi inte kommer kunna förklaras inom en överskådlig framtid(läs: århundraden, årtusenden).
Citera
2013-06-27, 20:53
Medlem
Masturblijas avatar
Istället för att universum som man tror blir större och större, kan den i själva verket bli mindre och mindre?
Citera
2013-06-27, 21:59
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Istället för att universum som man tror blir större och större, kan den i själva verket bli mindre och mindre?

Då hade väl avlägsna galaxer varit blåförskjutna istället för rödförskjutna, eller hur?
Citera
2013-06-28, 06:14
Medlem
Har en fråga jag grubblat på, är långt ifrån ett geni så förklara nu för en treåring !
Om universum expanderar vad expanderas då i "mitten"? Är det svart materia/energi som bara dras åt alla håll?
Citera
2013-06-28, 07:27
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drumbeat
Har en fråga jag grubblat på, är långt ifrån ett geni så förklara nu för en treåring !
Om universum expanderar vad expanderas då i "mitten"? Är det svart materia/energi som bara dras åt alla håll?

Till och med en 3-åring borde kunna lyfta blicken några steg upp... DET FINNS INGEN MITT!!!!
Citera
2013-06-28, 10:07
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Universum var från början samlad i en punkt. Denna punkten expanderade till det vi idag kallar universum, eftersom en punkt är en punkt, dvs. inte har någon utsträckning så betyder det att Big Bang, som skedde i denna punkt, skedde i hela universum.

Och vad gäller mitten av universum... vart är mitten av jordens yta? Kan du definiera en mittpunkt? Jag kan inte.
Citera
2013-06-28, 11:32
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Då hade väl avlägsna galaxer varit blåförskjutna istället för rödförskjutna, eller hur?

Men kan det inte vara en illusion? Eftersom ljuset vi ser när vi idag kollar på avlägsna galaxer skedde för miljoner år sedan är de ju inte live bilder av vårt universum. Kan det inte vara så att universum står still eller krymper bara att vi inte ser det ännu?
Citera
2013-06-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Till och med en 3-åring borde kunna lyfta blicken några steg upp... DET FINNS INGEN MITT!!!!

tom en 3åring visar mer tålamod en vad du har, ledsen om jag förstörde din dag med min fråga?

Giorgi, hur menar du? Du menar att det var en samlad punkt då betyder det väll att det var mitten av universum (eftersom det expanderas)? om man ritar en prick på en a4 papper och sen skickar iväg alla små delar från den pricken åt alla håll så blir ju det mitten, eller?
Jag föreställer mig big bang som en explosion, där har vi väll en mittpunkt? Är jag helt ute och cycklar?

Tack för svar!
Citera
2013-06-28, 14:32
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Universum var från början samlad i en punkt. Denna punkten expanderade till det vi idag kallar universum, eftersom en punkt är en punkt, dvs. inte har någon utsträckning så betyder det att Big Bang, som skedde i denna punkt, skedde i hela universum.

Och vad gäller mitten av universum... vart är mitten av jordens yta? Kan du definiera en mittpunkt? Jag kan inte.

Det kräver att man tror på Big Bangteorin.
Är det en 100% konsensus inom vetenskapen att det verkligen var så vårt synliga universum blev till?
Genom historien har de flesta teorier inom vetenskapen blivit motbevisade.
Med undantag att jorden är rund kanske, det är det nog ingen som tvivlar på.
Vet inte riktigt om min länk håller vetenskapligt, men det är i alla fall en intressant teori.
Man måste vara öppen för alla förklaringar.

http://www.linnea.com/~akejean/
Senast redigerad av Rimbert 2013-06-28 kl. 14:41.
Citera
2013-06-28, 14:39
Medlem
grals avatar
Citat:
tom en 3åring visar mer tålamod en vad du har, ledsen om jag förstörde din dag med min fråga?

Giorgi, hur menar du? Du menar att det var en samlad punkt då betyder det väll att det var mitten av universum (eftersom det expanderas)? om man ritar en prick på en a4 papper och sen skickar iväg alla små delar från den pricken åt alla håll så blir ju det mitten, eller?
Jag föreställer mig big bang som en explosion, där har vi väll en mittpunkt? Är jag helt ute och cycklar?

Tack för svar!

"punkten" var hela universum. Det fanns inget rum som punkten expanderade i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in