2013-06-27, 17:10
  #5953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Är inte så insatt i fallet men vad jag förstår har de inte gjort någon fysiskt illa. Skitsnack som sårat har väl de flesta fått ta utan att kunna begära skadestånd, illa men tillhör livet.
Kan inte förstå hur femtonåringar kan få ett så groteskt högt summa att betala över sig. Det saknar all rimlighet i proportion till brottet och gör mig nästan illa berörd. Hoppas skadeståndet regleras nedåt i nästa instans (för jag antar de kommer gå vidare med det här). Att hänvisa till juridik räcker inte, något stämmer inte med den här domen.
Känns onekligen som att dom byt vår svenska lagbok mot den amerikanska
Kanske man borde införa i skolundervisningen om vad man får och inte får göra på nätet.
__________________
Senast redigerad av Grismongis 2013-06-27 kl. 17:19.
Citera
2013-06-27, 17:50
  #5954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Annars kan ju föräldrarna ansöka om skuldsanering så är dom fria efter några år.
Du har jäkligt svårt för att få skuldsanering på böter & skadestånd. Så jag hade inte räknat med det...
B!
Citera
2013-06-27, 21:01
  #5955
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Känns onekligen som att dom byt vår svenska lagbok mot den amerikanska

Utan att kunna alltför mycket om amerikansk lag så tror jag inte dom hade blivit dömda (eller ens åtalade?) i USA. Yttrandefriheten är stark där och trumfar det mesta.
Citera
2013-06-27, 21:16
  #5956
Bannlyst
Det måste trots allt räknas som en framgång att brott på nätet faktiskt kan beivras! Hoppas att fler av de som begått brott mot andra på nätet nu också får smaka på samma medicin.
Citera
2013-06-27, 21:21
  #5957
Medlem
katten80s avatar
Någon som vet hur polisen fick reda på vilka det var?
I domen står det att mailadressen som instagramkontot var kopplat till kunde spåras via ip-nummer ifrån Microsoft till en av flickornas förälders bredbandsabonemang.
Frågan är hur det fick tag på mailadressen? Fick de ut adressen ifrån instagram tro?
Citera
2013-06-27, 21:34
  #5958
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Utan att kunna alltför mycket om amerikansk lag så tror jag inte dom hade blivit dömda (eller ens åtalade?) i USA. Yttrandefriheten är stark där och trumfar det mesta.
USA's rättvisesystem skiljer sin ordentligt mot vår. I USA ä advokatens makt oerhört mycket starkare än advokaters i Sverige. På samma sätt är Åklagarens mat i Sverige mycket starkare än i USA. I Sverige kan en Åklagare i princip hålla en person häktatd hur länge som helst. I USA måste Åklagaren kunna bevisa att en person behöver hållas häktad osv. Bevis som kommer fram genom brottsliga gärningar får inte användas i USA medan man i Sverige glatt tar emot sådana bevis. Men i princip är det lika förbjudet i USA att kränka någon på nätet som det är i Sverige, har jag för mig.

Märker att jag måste läsa in lite i dessa frågor!?
Citera
2013-06-27, 21:47
  #5959
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Någon som vet hur polisen fick reda på vilka det var?
I domen står det att mailadressen som instagramkontot var kopplat till kunde spåras via ip-nummer ifrån Microsoft till en av flickornas förälders bredbandsabonemang.
Frågan är hur det fick tag på mailadressen? Fick de ut adressen ifrån instagram tro?
Du sätter tummen på en mycket intressant fråga som ställer nya frågor:

- Kan Polisen läsa av trafiken mellan adresser?
- Kan trafiken läsas av långt efter att det hänt?

Om svaren är "ja" på båda frågorna lär det inte vara svårt att få fram från vilken dator en postning är sänt från.
I tjejernas fall erkände en av dem att det var hon som postat när hon blev konfronterad. Då uppstår nästa fråga:

- Vad skulle hända om hon sagt att hon inte hade en aning om vem som suttit vid datorn den aktuella tiden?

Ett svar kan vara att det hjälper inte längre. För bara ett litet tag sedan kunde man skylla ifrån sig men nu verkar det som om den dörren är stängd. Ett bra exempel, som kanske är ett prejudikat, är den nyligen fällde Gottfrid Svartholm. Han körde hårt med att någon annan suttit vid hans dator eller att den kan ha varit fjärrstyrd från annan plats. Det köpte inte rätten. Han dömdes ändå!
Citera
2013-06-27, 21:52
  #5960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Men i princip är det lika förbjudet i USA att kränka någon på nätet som det är i Sverige, har jag för mig.
Hmm, jag undrar det:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Defamation law in the United States is much less plaintiff-friendly than its counterparts in European and the Commonwealth countries, due to the enforcement of the First Amendment.
...
On the federal level, there are no criminal defamation or insult laws in the United States. However, on the state level, seventeen states and two territories as of 2005 had criminal defamation laws on the books
...
Between 1992 and August 2004, 41 criminal defamation cases were brought to court in the United States, among which six defendants were convicted.

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_defamation_law
Citera
2013-06-27, 21:57
  #5961
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Någon som vet hur polisen fick reda på vilka det var?
I domen står det att mailadressen som instagramkontot var kopplat till kunde spåras via ip-nummer ifrån Microsoft till en av flickornas förälders bredbandsabonemang.
Frågan är hur det fick tag på mailadressen? Fick de ut adressen ifrån instagram tro?
De fick ut den mailadress som använts vid skapandet av Instagramkontot "gbgsorroz". Den fick de av Instagram, ägt av Facebook.
Sedan lämnade Microsoft ut IP-loggar som använts vid skapandet av mailadressen. Där fick man ett IP-nummer administrerat av ComHem. Som i sin tur lämnade ut namnet på 5-barnsmamman i Biskopsgården. BINGO...
Sedan hade det loggats in från en annan IP-adress på mailadressen i December. Denna administrerades av Tele2 och hörde till ett oregistrerat kontantkort. Detta telefonnummer sökte man på och hittade det i polisens register över anmälningar. Detta nummer var kopplat till den ovanstående 5-barnsmammans dotter! BINGO

Då har man kommit en bra bit på vägen. Inte så speciellt smarta brudar det här! Hade jag gjort detta hade polisen aldrig fått det så här lätt...
Citera
2013-06-27, 22:41
  #5962
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
De fick ut den mailadress som använts vid skapandet av Instagramkontot "gbgsorroz". Den fick de av Instagram, ägt av Facebook.
Sedan lämnade Microsoft ut IP-loggar som använts vid skapandet av mailadressen. Där fick man ett IP-nummer administrerat av ComHem. Som i sin tur lämnade ut namnet på 5-barnsmamman i Biskopsgården. BINGO...
Sedan hade det loggats in från en annan IP-adress på mailadressen i December. Denna administrerades av Tele2 och hörde till ett oregistrerat kontantkort. Detta telefonnummer sökte man på och hittade det i polisens register över anmälningar. Detta nummer var kopplat till den ovanstående 5-barnsmammans dotter! BINGO

Då har man kommit en bra bit på vägen. Inte så speciellt smarta brudar det här! Hade jag gjort detta hade polisen aldrig fått det så här lätt...
Tack för info!
Jag vill nu säga som jag läst många andra säga: "Källa tack!"

Om du gjort samma sak hade du säkert använt en mailtjänst som inte är spårbar och ett VPN-konto, förmodar jag?
Hittar man din dator går det dock att se ändå, men det lär bli svårt , antar jag.

Jag gissar att vi får se nya raffinerade verktyg framöver. Kanske kommer det krav på alla som tillhandahåller nätjänster att de skall registrera sig och tvingas lämna ut det internationella myndigheter kräver annars förlorar de rätten att verka på nätet.
Det var inte längesedan som man kunde gömma pengar i vissa länders banker och att ingen kunde ändra på det. Idag har de flesta skrivit internationella avtal att lämna ut bankuppgifter om någon bemyndigad begär det.

Det kan gå fort och är välkommet!
Citera
2013-06-27, 22:42
  #5963
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
De dömda ansvarar för skadeståndet solidariskt, vilket innebär att om en av tjejerna skulle bli rik som 20-åring kan denne avkrävas hela skadeståndet. Vet inte om detta innebär att en av dom fyra skulle kunna få betala hela beloppet på 570 000 kr, eller om mödrarna ändå ska stå för deras del på 334 400 kr? Som jag uppfattar det kan en av dom två döttrarna få stå för hela skadeståndet på 570 000 kr + ränta, om denne skulle ha tillgångar motsvarande hela beloppet om dom övriga tre saknar tillgångar medan en av mödrarna som mest kan få betala 334 400 kr + ränta.

Vad jag vill minnas är det inte riktigt så solidariskt betalningsansvar fungerar. (Nedanstående gäller i fallet med det skadestånd som FK enbart har solidariskt med LA, alltså inga vårdnadshavare inblandade i exemplet):

Varje målsägande kan välja att vända sig till antingen FK eller LA , och avkräva denne det aktuella skadeståndet. Det innebär att om en målsägande avkräver FK det skadestånd som FK och LA solidariskt ska betala (15 000:-), så är FK skyldig att betala 15 000:- till den målsägande - trots att FK och LA egentligen har lika del i skulden. Så långt har du (och många andra i tråden) uppfattat allting rätt. Sedan träder däremot något som kallas regressrätt in. Regressrätt innebär kortfattat att om jag betalar din skuld, så blir du skyldig mig lika mycket som jag betalade å dina vägnar. Alltså har FK, som betalat 7 500:- som egentligen är LA:s skuld till den målsägande, rätt att avkräva LA den aktuella summan 7 500:-.

Så något kortfattat kan någon av tjejerna mycket riktigt ensam avkrävas 570 000:- + ränta, med rättelsen att att den tjejen som då avkrävts pengarna kan avkräva den andra tjejen och de båda målsmännen deras delar av skulden. Så i slutändan kommer en tjej alltså inte ha betalat 570 000:- + ränta själv.
Citera
2013-06-27, 22:45
  #5964
Medlem
katten80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
De fick ut den mailadress som använts vid skapandet av Instagramkontot "gbgsorroz". Den fick de av Instagram, ägt av Facebook.
Sedan lämnade Microsoft ut IP-loggar som använts vid skapandet av mailadressen. Där fick man ett IP-nummer administrerat av ComHem. Som i sin tur lämnade ut namnet på 5-barnsmamman i Biskopsgården. BINGO...
Sedan hade det loggats in från en annan IP-adress på mailadressen i December. Denna administrerades av Tele2 och hörde till ett oregistrerat kontantkort. Detta telefonnummer sökte man på och hittade det i polisens register över anmälningar. Detta nummer var kopplat till den ovanstående 5-barnsmammans dotter! BINGO

Då har man kommit en bra bit på vägen. Inte så speciellt smarta brudar det här! Hade jag gjort detta hade polisen aldrig fått det så här lätt...

OK som jag misstänkte. men du menar alltså polisen,redan hade telefonnumret på henne i anmälningar för detta brott ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in