2013-06-26, 07:35
Medlem
Flashshits avatar
Nurca* Süre* en av målsägarna har precis framträtt i TV4´s morgongegga.
Hon såg mer ut som någon som var extremt mediakåt än som ett offer för en allvarlig kränkning, men jag utgår från att hon blivit ersatt med ett riktigt fett skadestånd från brottsofferfonden..
Det hade varit såå synd om henne då hon hade tvingats flytta från sitt hem för att det spridits ett rykte om att hon legat med halva sitt område.

Men herre gud, rykten i skolor har ju förekommit i alla tider. Men det är tydligen såå mycket värre när det drabbar vissa lättkränkta grupper som har mycket större HEDER än andra!

Som Ruinfeldt säger: -Allt spännande kommer utifrån!
Citera
2013-06-26, 10:02
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Nurca* Süre* en av målsägarna har precis framträtt i TV4´s morgongegga.
Hon såg mer ut som någon som var extremt mediakåt än som ett offer för en allvarlig kränkning, men jag utgår från att hon blivit ersatt med ett riktigt fett skadestånd från brottsofferfonden..

Vad jag förstår täcker inte staten (brottsofferfonden) upp för skadestånd för gärningar som normalt drivs genom enskilt åtal.

För att få ut pengarna får väl då var och en av de 38 målsägande begära att få ut skadeståndet, kanske med hjälp av Kronofogden.

Angående skadeståndsbeloppet: Jag skrev lite fel i mitt tidigare inlägg där jag bara delade upp skadeståndsbeloppet 570 000 kr i fyra olika delar.

Ur domen:
Citat:
Skadestånd

1. LA ska solidariskt med FK utge skadestånd till var och en av målsägandena 1-3, 5-13, 15-18, 20-29, 31, 33-34, 36-38 och 40-45 med 15 000 kr jämte ränta på beloppen enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 18 december 2012 till dess betalning sker.

2. Av ovan nämnda skadeståndsbelopp ska vårdnadshavaren SI solidariskt med LA utge 8 800 kr till var och en av målsägandena 1-3, 5-13, 15-18, 20-29, 31, 33-34, 36-38 och 40-45.

Skadestånd

1. FK ska solidariskt med LA utge skadestånd till var och en av målsägandena 1-3, 5-13, 15-18, 20-29, 31, 33-34, 36-38 och 40-45 med 15 000 kr jämte ränta på beloppen enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 18 december 2012 till dess betalning sker.

2. Av ovan nämnda skadeståndsbelopp ska vårdnadshavaren RCM K solidariskt med FK utge 8 800 kr till var och en av målsägandena 1-3, 5-13, 15-18, 20-29, 31, 33-34, 36-38 och 40-45.

De dömda ansvarar för skadeståndet solidariskt, vilket innebär att om en av tjejerna skulle bli rik som 20-åring kan denne avkrävas hela skadeståndet. Vet inte om detta innebär att en av dom fyra skulle kunna få betala hela beloppet på 570 000 kr, eller om mödrarna ändå ska stå för deras del på 334 400 kr? Som jag uppfattar det kan en av dom två döttrarna få stå för hela skadeståndet på 570 000 kr + ränta, om denne skulle ha tillgångar motsvarande hela beloppet om dom övriga tre saknar tillgångar medan en av mödrarna som mest kan få betala 334 400 kr + ränta.

Brottsoffermyndigheten om skadestånd:
Citat:
Solidariskt skadeståndsansvar
Om flera gärningspersoner döms för ett och samma brott, och döms att betala skadestånd till brottsoffret, är var och en av gärningspersonerna i regel ansvarig för hela skadeståndsbeloppet. Det kallas ”solidariskt skadeståndsansvar” och tanken med det är att brottsoffrets chans att få sina skador ersatta ska vara så stor som möjligt.

Brottsoffret kan kräva hela skadeståndet från en av gärningspersonerna. Man behöver inte heller acceptera ett förslag om uppgörelse som innebär att en av flera gärningspersoner betalar ”sin del” av skadeståndet. Risken är då att man förlorar sin rätt till brottsskadeersättning.

Äger alltså en av mödrarna ett hus för ett nettovärde motsvarande hela skadeståndsbeloppet, kan Kronofogden mäta ut detta. Eller om en av mödrarna äger en bil så ryker den.

Någon som vet om lagen ska tolkas så att det solidariska ansvaret för skadeståndet på totalt 570 000 kr + ränta, i praktiken skulle kunna hamna endast på en av dom två mödrarna eller om en av mödrarna maximalt kan få betala 334 400 kr + ränta?
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-06-26 kl. 10:27. Anledning: förtydligande
Citera
2013-06-26, 13:25
Medlem
tmxsevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vad skönt för dem att du kommer hjälpa dem att betala av skadeståndet då. Att deras värdelösa föräldrar inte lärt ungjävlarna de mest elementära grunderna i hur man uppträder på ett hyfsat sätt hör ju inte hit alls. Än mindre att samhället utkräver ansvar där ansvar utkrävas bör.

Jävla vänster flum.

Hade du inget bättre att säga människa? Så du tycker att misshandel och rån borde ha mildare skadestånd än förtal på internet? Grattis..
Citera
2013-06-26, 19:11
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Ja, jag har läst domen och motiveringen till att inte undanta mamman från skadestånd. Jag tycker det är för hårt. Tingsrätten har alltså inte beaktat svårigheten för en (invandrad) mamma, utan tillgång till datorn som användes vid viss publicering, att övervaka dotterns internetaktivitet. Den misshandlade pappan drog högvinsten här. Man kan bete sig som ett svin, förlora vårdnaden, kanske på grund av djupa samarbetssvårighetssvårigheter med den andre förälder (vanligt argument när det döms till enskild vårdnad exempelvis vid misshandelsförhållanden) och sen gå fri från skadeståndsansvar. Den misshandlade mamman blir i stället dubbelbestraffad.

Jag skrev för övrigt tidigare i tråden om 15-åringens pappa:

Nu skrev inte jag att dom som började sprida uppgifterna borde dömas för grovt förtal. Jag skrev till och med att dom som publicerade förtalen på internet bör dömas hårdast. Jag reagerar framförallt mot att det inledande förtalet inte ens har utretts. Vi vet därför t ex inte hur många personer som har tagit del av det inledande förtalet. Hade förundersökning omfattat även det inledande förtalet, där man kunde påvisa att det fanns ett uppsåt att se till att förtalet skulle spridas på webben, så kanske det kunde landa i förtal av normalgraden? Eller medhjälp? Publiceringarna på det aktuella instagramkontot skedde under en flera dagar, därför kan man kanske anta att framförallt dom som sände in förtals-texter och bilder i ett senare skede nog kunde förstå hur spridningen skulle komma att se ut, och därmed är det inte uteslutet att det fanns ett uppsåt.

Men frågan är som sagt var inte ens utredd, så jag inte exakt hur det förtalet såg ut, hur många som nåddes mm.
Det är väl bra att man inte kan undkomma sitt ansvar bara för att man är invandrad och kvinna. Som ensamstående mamma får hon ju 1273 kr extra från staten (i detta fall) och hela barnbidraget på 1050kr. Jag som ensamstående pappa får endast halva barnbidraget -> 500 spänn, istället för 2350 kr per månad som ensamstående morsa får. Lägg därtill ett troligt bostadsbarnbidrag på 800kr också, vilket inte jag får då jag inte bor i hyresrätt.
Citera
2013-06-26, 21:04
Medlem
Kroulls avatar
Daily Mail levererar: Som vanligt...

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2348959/Teenage-girls-setup-slut-shaming-Instagram-account-sparked-Gothenburg-riots-jailed-fined-55-000.html

Citat:
The Instagram 'slut shaming' which sparked a riot: Teenage girls who set-up account are jailed and fined £55,000 after hundreds took to streets of Gothenburg in violent protest
Citera
2013-06-26, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Daily Mail levererar: Som vanligt...

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2348959/Teenage-girls-setup-slut-shaming-Instagram-account-sparked-Gothenburg-riots-jailed-fined-55-000.html
Ett par kommentarer:

Citat:
Girls aged 15 and 16 must pay £1,450 to each of 38 defamation victims The Swedes have gone stark staring mad! ROFL! Hahahaha! What a nut job of a country. No wonder Julian Assange doesn't want to go near! Of course the Norwegians found out about the Swedes during WWII.
- Colin Camper , Les Sables France, 26/6/2013 19:32

Citat:
They are free to write whatever they like about me online if I get £1,450 in return. Amazing how a nice fat cheque can help soothe those hurt feelings.
- Cirrus , UK, 26/6/2013 19:26

Själv är jag benägen att hålla med åtminstone Cirrus...
Citera
2013-06-26, 21:16
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ja, jag har läst domen och motiveringen till att inte undanta mamman från skadestånd. Jag tycker det är för hårt. Tingsrätten har alltså inte beaktat svårigheten för en (invandrad) mamma, utan tillgång till datorn som användes vid viss publicering, att övervaka dotterns internetaktivitet. Den misshandlade pappan drog högvinsten här. Man kan bete sig som ett svin, förlora vårdnaden, kanske på grund av djupa samarbetssvårighetssvårigheter med den andre förälder (vanligt argument när det döms till enskild vårdnad exempelvis vid misshandelsförhållanden) och sen gå fri från skadeståndsansvar. Den misshandlade mamman blir i stället dubbelbestraffad.

Jag skrev för övrigt tidigare i tråden om 15-åringens pappa:

Nu skrev inte jag att dom som började sprida uppgifterna borde dömas för grovt förtal. Jag skrev till och med att dom som publicerade förtalen på internet bör dömas hårdast. Jag reagerar framförallt mot att det inledande förtalet inte ens har utretts. Vi vet därför t ex inte hur många personer som har tagit del av det inledande förtalet. Hade förundersökning omfattat även det inledande förtalet, där man kunde påvisa att det fanns ett uppsåt att se till att förtalet skulle spridas på webben, så kanske det kunde landa i förtal av normalgraden? Eller medhjälp? Publiceringarna på det aktuella instagramkontot skedde under en flera dagar, därför kan man kanske anta att framförallt dom som sände in förtals-texter och bilder i ett senare skede nog kunde förstå hur spridningen skulle komma att se ut, och därmed är det inte uteslutet att det fanns ett uppsåt.

Men frågan är som sagt var inte ens utredd, så jag inte exakt hur det förtalet såg ut, hur många som nåddes mm.
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Det är väl bra att man inte kan undkomma sitt ansvar bara för att man är invandrad och kvinna. Som ensamstående mamma får hon ju 1273 kr extra från staten (i detta fall) och hela barnbidraget på 1050kr. Jag som ensamstående pappa får endast halva barnbidraget -> 500 spänn, istället för 2350 kr per månad som ensamstående morsa får. Lägg därtill ett troligt bostadsbarnbidrag på 800kr också, vilket inte jag får då jag inte bor i hyresrätt.

Det är inte det som är huvudsaken, om vårdnadshavaren är kvinna eller invandrare. Det väsentliga är att vårdnadshavaren är låginkomsttagare och inte förefaller besitta några större tillgångar, samt har ett försörjningsansvar för flera små barn. Det självklart bekymmersamt också om det handlade om en svenskfödd vårdnadshavare, mamma eller pappa.

Det är ett stort skadestånd, 570 000 kr, som ska betalas solidariskt av tjejerna, där vårdnadshavarna (i det här fallet två ensamstående mammor) ska stå för 335 400 kr. I dom många brottmål, där gärningsmannen saknar medel att betala skadestånd, går brottsofferfonden in. Men det förhållandet gäller inte just här. Jag tycker att skadeståndet är för högt satt.

15 000 kr/målsägande kunde jämkas ner t ex till halva beloppet eller något sånt.
Citera
2013-06-26, 21:19
Medlem
Citat:
.15 000 kr/målsägande kunde jämkas ner t ex till halva beloppet eller något sånt.
Och det tror jag att det gör när det här hamnar i hovrätten! Minst ner till 10 000, troligast ända ner till 5 000.
Citera
2013-06-26, 23:08
Bannlyst
Så här spontant tycker jag två småtjejers lekar på nätet har skapat för stora konsekvenser för deras familjer. Två ensamstående (har jag för mig) mammor kommer alltså bara få existensminimum över för resten av livet. Det kommer antagligen innebära att det inte lönar sig för dem att ha ett arbete någonsin. Slutresultatet blir att en annan betalar, nämligen vi som betalar skatt, som får stå för den större kostnaden och DEN kommer att bli betydligt större än 600.000kr.

Tja, det är mycket svårt det här! Naturligtvis skall de dömas för brottet de begått. Den ljusa sidan av saken är att en domstol har dömt Svenska postare i Sverige som postat olagligheter på ett utlänskt forum. Det är något av ett genombrott som kan hjälpa andra som ligger i startgroparna för samma sak.

Jag har ägnat lite tid åt mitt intresse (näthat) genom att läsa igenom trådar där det pågår/pågått olagligheter i form av förtal, kränkningar och andra brott i detta forum.

Jag kommer fram till att i Instagramstråden är det egentligen lite förtal mm om man jämför med många trådar här på Flashback. På Flashback är de som förtalar alltid över 18 år. Förtalen och kränkningarna är ofta oerhört grova. Drar man en parallell mellan Instagramstråden, och några av de värsta trådarna här, borde skadestånden hamna i miljonklassen för var och en av de värsta om de skulle åka fast. Tid har de som jobbar på att sätta fast då ett förtal på ett forum förnyas för varje gång någon läser förtalet, om lagen skall tolkas till minsta bokstav. Pressektionstiden, som normalt är 5år, börjar alltså räknas först då ingen mer läser tråden.

Jag har aldrig varit inne på Flashback förrän helt nyligen. Jag blev chockerad av vad jag såg.
Jag tycker, ödmjukt, att Flashback måste göra något åt dessa extrema förtal som pågår. Jag tycker inte förtal och annat alls har med yttrandefrihet att göra. Nu har också Instagramsdomen visat att det går fälla förtalare så jag tror att det kan hända för postare på Flashback också. Hur kul skulle det vara att ligga och betala på en och annan miljon i skadestånd resten av livet?

Hur nu mammorna skall gå vidare, i denna mycket tragiska händelse, där de största förlorarna är de helt oskyldiga mammorna vet ingen. Förmodligen sänks skadeståndet till hälften i nästa instans. Jag hoppas innerligt att flickorna blir förlåtna av sina mammor och får ett fint liv tillsammans. Detta lär de aldrig mer göra om.
Senast redigerad av AktivRespekt 2013-06-26 kl. 23:24. Anledning: För många att att
Citera
2013-06-27, 13:55
Medlem
Är inte så insatt i fallet men vad jag förstår har de inte gjort någon fysiskt illa. Skitsnack som sårat har väl de flesta fått ta utan att kunna begära skadestånd, illa men tillhör livet.
Kan inte förstå hur femtonåringar kan få ett så groteskt högt summa att betala över sig. Det saknar all rimlighet i proportion till brottet och gör mig nästan illa berörd. Hoppas skadeståndet regleras nedåt i nästa instans (för jag antar de kommer gå vidare med det här). Att hänvisa till juridik räcker inte, något stämmer inte med den här domen.
Citera
2013-06-27, 15:22
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Hur nu mammorna skall gå vidare, i denna mycket tragiska händelse, där de största förlorarna är de helt oskyldiga mammorna vet ingen. Förmodligen sänks skadeståndet till hälften i nästa instans. Jag hoppas innerligt att flickorna blir förlåtna av sina mammor och får ett fint liv tillsammans. Detta lär de aldrig mer göra om.

Är föräldrarna verkligen helt oskyldiga? De har väl ändå ett visst ansvar för uppfostran av sina barn? Eller är det enbart samhällets sak att ta hand om detta med värderingar och vad som är rätt och fel att göra?

Förhoppningsvis får domen åtminstone någon liten preventiv verkan så att andra föräldrar med barn i riskzonen skaffar sig lite bättre koll på vad deras ungar håller på med. Lär väl iofs aldrig hända, bättre att dra en snyftvals och skylla på samhället...
Citera
2013-06-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Så här spontant tycker jag två småtjejers lekar på nätet har skapat för stora konsekvenser för deras familjer. Två ensamstående (har jag för mig) mammor kommer alltså bara få existensminimum över för resten av livet. Det kommer antagligen innebära att det inte lönar sig för dem att ha ett arbete någonsin. Slutresultatet blir att en annan betalar, nämligen vi som betalar skatt, som får stå för den större kostnaden och DEN kommer att bli betydligt större än 600.000kr.

Tja, det är mycket svårt det här! Naturligtvis skall de dömas för brottet de begått. Den ljusa sidan av saken är att en domstol har dömt Svenska postare i Sverige som postat olagligheter på ett utlänskt forum. Det är något av ett genombrott som kan hjälpa andra som ligger i startgroparna för samma sak.

Jag har ägnat lite tid åt mitt intresse (näthat) genom att läsa igenom trådar där det pågår/pågått olagligheter i form av förtal, kränkningar och andra brott i detta forum.

Jag kommer fram till att i Instagramstråden är det egentligen lite förtal mm om man jämför med många trådar här på Flashback. På Flashback är de som förtalar alltid över 18 år. Förtalen och kränkningarna är ofta oerhört grova. Drar man en parallell mellan Instagramstråden, och några av de värsta trådarna här, borde skadestånden hamna i miljonklassen för var och en av de värsta om de skulle åka fast. Tid har de som jobbar på att sätta fast då ett förtal på ett forum förnyas för varje gång någon läser förtalet, om lagen skall tolkas till minsta bokstav. Pressektionstiden, som normalt är 5år, börjar alltså räknas först då ingen mer läser tråden.

Jag har aldrig varit inne på Flashback förrän helt nyligen. Jag blev chockerad av vad jag såg.
Jag tycker, ödmjukt, att Flashback måste göra något åt dessa extrema förtal som pågår. Jag tycker inte förtal och annat alls har med yttrandefrihet att göra. Nu har också Instagramsdomen visat att det går fälla förtalare så jag tror att det kan hända för postare på Flashback också. Hur kul skulle det vara att ligga och betala på en och annan miljon i skadestånd resten av livet?

Vet ej hur reglerna är nuförtiden men har i minnet att kompisen fick betalkrav på obetalda sjukhusräkningar tack vare att morsan och farsan sket i att betala för besöken han gjort som barn.Så är inte skulderna reglerade innan flickornas 18 års dag är det möjligt att dom "skrivs" över.Annars kan ju föräldrarna ansöka om skuldsanering så är dom fria efter några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in