2013-06-27, 21:07
Medlem
extremtlagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I morgon är det nya häktningsförhandlingar igen - och det var det den 14 juni också. – P4 Extra tog då upp fallet och nämnde bl a Flashbacktråden; 00:04:00, i vilken många personer oförskyllt sägs ha hängts ut på ett osmakligt sätt; personer som i dag mår dåligt av den hetsjakt som bedrivits av okunniga tråddeltagare som sökt överträffa varandra i dåligt underbyggda hypoteser och hugskott:
http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/4593817.mp3

”Man orkar nästan inte åka dit nu, för hela Boden är drabbat, och det här är nästan det enda folk pratar om.”

Citat:
Mord, styckning och utplacering av likdelar kan också ha ägt rum i ett svep. Om mord- resp. styckningsplats är ett ställe beläget utomhus kan mt ha agerat direkt efter mordet, för att sedan åka hem och byta kläder, innan han fixade ett alibi genom att åka till sin bror och dennes kompis:
18:40 - 22:30: Mord 19:00, styckning i snitt 15 min (högt räknat) x 9 operationer (10 delar) = 2 h 15 min = 21:15; därefter snabb och hafsig utplacering på fp 1 resp. fp 2; sedan hem för klädbyte inför artighetsvisiten hos brodern. - Ev. kan han ha bytt kläder i bilen och vunnit ännu mer tid. - Kamouflerat, tyst, snabbt och osynligt bör ha varit mt:s ledord efter många år i olika airsoftgrupper - och eld i baken verkar han ha haft för jämnan. - Hur som helst brukade hans vapen vara vältejpade:
https://anonfiles.com/file/71366e961fd200b9571700e52d3c540f

Kompisen till brorsans kompis visste ingen exakt tid för mt:s ankomst under "senkvällen" (21:00 nämndes men det verkar mer vara en vandringssägen), och jag tror ingen direkt tittade på klockan när mt dök upp.

Citat:
Man kan ha syftat på mt - som ju strikt sett ska betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisas, eller tills dom fallit.

Jag tycker inte det är värre att hänga ut oskyldiga med dåligt underbyggda teorier än att hänga ut oskyldiga med bättre underbyggda teorier. vilket du själv ägnat dig åt, både direkt och indirekt, i många inlägg.
Citera
2013-06-27, 21:12
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerOfThinking
Jag tror han dödade VB i lägenheten, styckade henne i badkaret, transporterade sedan, i flera omgångar, delarna i väska, till bagaget i hans bil...

Jag fattar inte varför somliga fortsätter att yra om att KJ:s lägenhet är mord- och styckningsplats. Ditt nick är Power of Thinking och det låter ju förvisso alldeles förträffligt. Bortsett då från att du helt saknar just det. Power of Thinking, alltså Om du inte har den minsta slutledningsförmåga, kan man fråga sig varför du överhuvudtaget är här? Dessvärre är du inte ensam om att tro att KJ mördade och styckade VB i sin egen lägenhet.
Detta faktum är ett bevis så gott som något på att du definitivt inte hängt med i alla turer. Om du gjort det, hade du förstått att, om polisen konstaterat att KJ:s lägenhet var mord- och styckningsplats, hade detta fall sannolikt varit klappat och klart sen länge.
Inte ens ödehuset, där VB:s ben hittades, är mord och/eller styckningsplats, enligt polisen. Trots detta fortsätter vissa att hävda att det naturligtvis måste vara så i alla fall - vad än polisen påstår

I beg your pardon - men jag blir så jävla trött...
Citera
2013-06-27, 21:16
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Intressantare fråga är ju: Vem skulle ha intresse av att mörda VB?
Denne någon kanske visste vem KJ var och såg honom som en tacksam syndabock. Av bodens samlade särlingar så valde han helt enkelt den som passade bäst in som tänkbar gärningsman

(notera nu att detta är HÖGST spekulativt), jag är tämligen övertygad om att KJ är ansvarig.
Ingen, vilket gör en bevisplantering i KJs bil ännu mer märklig.

Ingen random GM, mördar och styckar VB, lyckas pricka in just KJ och dessutom plantera spår som leder till att KJ häktas.

Nej, om nån vill sätta dit KJ så är det en bekant till både KJ och VB.
Citera
2013-06-27, 21:20
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Mord, styckning och utplacering av likdelar kan också ha ägt rum i ett svep. Om mord- resp. styckningsplats är ett ställe beläget utomhus kan mt ha agerat direkt efter mordet, för att sedan åka hem och byta kläder, innan han fixade ett alibi genom att åka till sin bror och dennes kompis:
18:40 - 22:30: Mord 19:00, styckning i snitt 15 min (högt räknat) x 9 operationer (10 delar) = 2 h 15 min = 21:15; därefter snabb och hafsig utplacering på fp 1 resp. fp 2; sedan hem för klädbyte inför artighetsvisiten hos brodern. - Ev. kan han ha bytt kläder i bilen och vunnit ännu mer tid. - Kamouflerat, tyst, snabbt och osynligt bör ha varit mt:s ledord efter många år i olika airsoftgrupper - och eld i baken verkar han ha haft för jämnan. - Hur som helst brukade hans vapen vara vältejpade:
https://anonfiles.com/file/71366e961fd200b9571700e52d3c540f

Kompisen till brorsans kompis visste ingen exakt tid för mt:s ankomst under "senkvällen" (21:00 nämndes men det verkar mer vara en vandringssägen), och jag tror ingen direkt tittade på klockan när mt dök upp.

Så den misstänkte som beskrivits som lite tystlåten och hjälpsam skall alltså kunna vara en iskall mördare som snabbt kan stycka en väns kropp, medan den fortfarande är varm, snabbare än en hobbyslaktare och sedan duscha, byta om och vara social senare på kvällen?
Citera
2013-06-27, 21:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Så den misstänkte som beskrivits som lite tystlåten och hjälpsam skall alltså kunna vara en iskall mördare som snabbt kan stycka en väns kropp, medan den fortfarande är varm, snabbare än en hobbyslaktare och sedan duscha, byta om och vara social senare på kvällen?
Att döma av de till synes brådstörtat utplacerade likdelarna tillika en ev. kvarlämnad presenning på fyndplatsen så kanske en dusch inte hanns med. - Vad gjorde en viss golfspelande, väletablerad man med sin mångåriga älskarinna innan hon kallnat? - Vad gjorde en enligt många mjuk och snäll tjej i Arboga så snart mörkret föll på?
Citera
2013-06-27, 21:43
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Att döma av de till synes brådstörtat utplacerade likdelarna tillika en ev. kvarlämnad presenning på fyndplatsen så kanske en dusch inte hanns med. - Vad gjorde en viss golfspelande, väletablerad man med sin mångåriga älskarinna innan hon kallnat? - Vad gjorde en enligt många mjuk och snäll tjej i Arboga så snart mörkret föll på?
Hörde presenningen ihop med fyndet?
Citera
2013-06-27, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Ja.. jo.. MPS har inte bara tagit på sig en uppgift som ingen hade innan, de har ju dessutom tagit över samtliga av polisens uppgifter

Du som verkar så otroligt skarpsinnig och skärpt skulle du kunna svara på frågan jag ställde
istället för att citera en rad av mig där jag var ironisk.
Oftast undviker jag smilisarna och då kommer genast sånna hårdkokta och djärva
skribenter som du med meningslösa svar eftersom ni inte kan se gäckeri utan smilisar.

Frågan min var: Vilken tid är häktesförhandlingen imorgon?
Citera
2013-06-27, 21:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Hörde presenningen ihop med fyndet?
Det har nämnts att en smutsig presenning som hittats nära fyndplatsen tagits om hand. Om den kan ha utgjort mt:s emballage till sina delar är okänt. - Annars synes en presenning utlagd i en bils bagageutrymme vara ett utmärkt sätt att snabbt transportera bort likdelar från en mord- och styckningsplats belägen någonstans ute i terrängen, men mindre lyckat, kanske, att efter utplacering av alla delar ta den med tillbaka till bostaden, eller på sin oskyldiga färd till föräldrahemmet.
Citera
2013-06-27, 22:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det har nämnts att en smutsig presenning som hittats nära fyndplatsen tagits om hand. Om den kan ha utgjort mt:s emballage till sina delar är okänt. - Annars synes en presenning utlagd i en bils bagageutrymme vara ett utmärkt sätt att snabbt transportera bort likdelar från en mord- och styckningsplats belägen någonstans ute i terrängen, men mindre lyckat, kanske, att efter utplacering av alla delar ta den med tillbaka till bostaden, eller på sin oskyldiga färd till föräldrahemmet.

En lånad presenning var han nog tvungen att tvätta och återbörda, ägaren skulle troligen märka att den saknades, så det kan mycket väl vara lånat av t ex föräldrarna. Kanske har man hittat spår på en presenning, och en saknad dito har ju haft betydelse i ett annat mordfall om jag inte minns fel.
Citera
2013-06-27, 22:16
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas

Ja, precis som familjefadern i Umeå lät sin kärleksfulla hustru tvätta de blodiga kläderna efter företagets julfest/mordförsöket på isen. Det var hon som till slut fick honom att erkänna vad jag förstår. Här kan det bli så att det är brodern som kommer att spela den rollen.
Citera
2013-06-27, 22:23
Moderator
OYs avatar
Ni som är duktiga på juridiken och hur den sidan arbetar. Om vi bortser ifrån att åklagaren inte har skyldighet att berätta detaljer om vad de har på KJ, varför säger hon ingenting? Vilken skada kan det göra, KJ sitter där han sitter, hon är övertygad om att det är GM. Kan väl inte göra någon skada om hon berättar vad de har på honom, inte minst för KJ och försvararen, som skall ha en rättvis chans att bygga upp ett försvar.

Känns ju som om att man antingen inte har bevis nog mot KJ, att man inte är hundra procent säker, eller att man misstänker fler inblandade som då skulle kunna förstöra bevis.

Åklagaren berättar inte ens var man hittat blodspåren, om man har en brottsplats, inte något släpper hon, varför? Hur som helst så finns det ett allmänintresse, vi lever i en demokrati, det är inte hennes privata angelägenhet, det är en av våra medmänniskor som sitter frihetsberövad. Varför denna tystnad om hon är så säker?

Tystnaden tolkar jag som att åklagaren bara har en övertygelse om att KJ har med saken att göra men inte på vilket vis.
Citera
2013-06-27, 22:29
Medlem
Beatass avatar
Citat:

Och detta ska han ha klarat utan att duscha efter. Har du sett en slakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in