Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jag utesluter inte det i nuläget i alla fall. Jag väljer att lita på GW i det här fallet, det tar definitivt mer än fem minuter att döda, stycka, förpacka, transportera, grovstäda, finstäda. Det här klarar man inte under loppet av en natt om man dessutom åker hem till brorsan och spelar spel mitt i alltihopa. Man kan verkligen ta sig en funderare på om brodern lämnat falskt alibi om man menar att KJ gjorde allt det här natten mellan den 4-5/5 tycker jag.
Det verkar väl inte troligt alls att styckningen skett direkt i anslutning till mordet?
Med all sannolikhet har mordet skett på eftermiddagen 4/5. För min del tror jag inte att VB varit i AJ lägenhet alls.
Polisen började söket 7/5. Eventuellt var AJ med i polisens sökgrupp då och drog därmed till sig polisens uppmärksamhet genom att pladdra om att VB varit hos honom på eftermiddagen 4/5.
Vi vet inte om polisen satte någon sorts span på AJ redan då. Han skulle då haft minimum 2 dygn på sig att flytta och stycka kroppen, avlägsna och förstöra BO kläder och andra tillhörigheter. Göra sig av med mordvapen och andra redskap samt egna kläder. Då bör han ha fått ligga i och arbeta effektivt.
Eventuellt dröjde det ända till bortåt 20 maj innan polisen började hårdgranska AJ och i så fall har han haft gott om tid på sig att genomföra ovanstående.
Mycket tycker jag talar för att det senare alternativet är det troligare. Misstänker att polisen i Boden har ganska knappt med resurser för dygnetruntspaning under flera veckor. Dessutom tror jag det dröjde fram till första fyndet innan man var helt övertygad om att det inte rörde sig om ett frivilligt försvinnande.
Möjligen var det också först sedan man funnit likdelarna, som man började erinra sig och begrunda KJ beteende under första söken.
I så fall skulle det betyda att KJ haft ganska stora möjligheter att obevakad vidta mått och steg enligt ovan ända fram tills första fyndet gjordes. Detta har man sedan försökt rätta till med vittnesförhör, tekniska utredningar av fordon med mera.
Förresten angående fordon: vilka och vems fordon har brunnit upp i trakten 4 - 20 maj? Var det inte någon gammal mercedesholk i Luleå, eller minns jag helt fel?