Citat:
Citat:
Citat:
Skadestånd ska vara för att ersätta skador, inte straffa. Trots detta försöker man i fall där det inte rör lättvärderade skador att försöka sätta en slags prislapp på det hela. En stulen bil är lätt att värdera, ett människoliv eller en människas ära är svårare.
Jag tycker att skadeståndet är alldeles för högt sagt, 15 000 skattefria spänn för att hängas ut som "hora" på Instagram under en begränsad tid? Jag gillar heller inte det faktum att borgarna ändrat lagen så att vårdnadshavarna tvingas betala delar av skadeståndet. Det här kan betyda att man får gå från hus och hem om ens barn gör något idiotiskt. Föräldrar ska ta ansvar men det här är inte rätt sätt att gå och det är för sorgligt om dessa barns (ja, de är barn) familjer måste sälja bostad eller bil för kunna betala skadeståndet (annars tar Kronofogden dessa). Märk väl att skadeståndet är solidariskt, om ena familjen inte har en krona att betala med får den andra familjen betala alltihop - alltså inte hälften.
Jag tycker att skadeståndet är alldeles för högt sagt, 15 000 skattefria spänn för att hängas ut som "hora" på Instagram under en begränsad tid? Jag gillar heller inte det faktum att borgarna ändrat lagen så att vårdnadshavarna tvingas betala delar av skadeståndet. Det här kan betyda att man får gå från hus och hem om ens barn gör något idiotiskt. Föräldrar ska ta ansvar men det här är inte rätt sätt att gå och det är för sorgligt om dessa barns (ja, de är barn) familjer måste sälja bostad eller bil för kunna betala skadeståndet (annars tar Kronofogden dessa). Märk väl att skadeståndet är solidariskt, om ena familjen inte har en krona att betala med får den andra familjen betala alltihop - alltså inte hälften.
Även jag reagerade på dom höga skadestånden. 15 000 kr per målsägande lät högt. När jag läser det ni skriver om skadeståndsnivåer i andra fall så stärks jag i min uppfattning: det här känns för högt. Dessutom lär det ju totalt slå undan fötterna på två familjer.
Domstolen kände ju väl till att staten inte går in och reglerar just denna form av skadestånd eftersom det normala är att den enskilde driver förtalsbrott. Ändå drämde dom i med 15 000 kr per målsägande och dömd samt mamma. Om jag inte har fattat fel så är det mammorna som är vårdnadshavare. Den enda pappan har misshandlat mamman. Uppfattar även av domen att i vart fall en av flickorna endast har mamman som vårdnadshavare. Så pappan, som redan har misshandlat sin dotters mamma och dömts för grov kvinnofridskränkning, slipper skadestånd medan mamman som väl knappast är någon höginkomsttagare, ska betala 334 400 kr.
Hur sjutton ska en femtonårig invandrartjej kunna betala 235 600 kr? Och vilken skuld kommer denna 15-åring att känna inför det faktum att hon helt ruinerar sin mamma, som även har två yngre barn att försörja?
(Stämmer det förresten, som jag har fått för mig, att man ej kan få skuldsanering till skadestånd?)
Det var absolut fel av dom två tjejerna att publicera texterna och bilderna på Instagram. Domen kan vara bra som viss vägledning, men jag tycker att skadeståndsbeloppen är för höga.
Dessutom stör jag mig lite på det faktum att det är andra som har skrivit texterna från början och spridit dom, bland annat till dom två nu dömda tjejerna. I vissa fall ska namnen på de som ursprungligen spred förtalen (dvs dom som skickade in förtalstexterna och bilderna) vara kända, men åklagaren har valt att inte inleda någon förundersökning mot dessa, utan fokuserat endast på det avslutande ledet. Visserligen är det dom som lät publicera förtalen som bör dömas hårdast, men när alla andra går helt fria - och dessa två tjejer med familjer ska betala 370 000 kr var - då får jag intrycket att man verkligen plockade ut dom två som var enklast att utreda för att statuera exempel.
Den här lagen som domstolen stödjer sig på när det gäller vårdnadshavares skyldighet att delvis betala skadestånd för barn är ett borgerligt påfund och jag tror ärligt talat inte att regeringen riktigt förstått konsekvenserna av den nya lagen. De och remissinstanserna har väl antagligen antagit att det handlar om småsummor, typ 10% av en krossad ruta eller liknande. De har nog aldrig föreställt sig fall där det finns 30-40 målsägare. Dessutom är inte det här brottet av den art att vårdnadshavaren har eftersatt sin tillsyn av barnet.