Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-27, 12:47
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sowah
Nej, när jag har varit på LAN har vi inte spelat om priser på något sätt. Även om man spelar om något förstår jag inte logiken då det inte baseras på tur, utan skicklighet?

Det värsta är att man på deras hemsida kan läsa:

"Med stöd av förarbetsuttalanden till lotterilagen kan man undanta verksamheter som är rena skicklighetsspel (exemplifieras med bridge, schack och biljard) samt spel där utgången är bestämd i förväg."

Tydligen är det mer skicklighet i biljard än i Starcraft II.

Allting har fått mig att se rött och jag har redan försökt ta kontakt med lotteriinspektionen. Kommer inte ge mig förrän jag fått ett svar eller blivit hänvisad till någon som kommer att ge mig svar.
Citera
2013-06-27, 12:53
Medlem
KCLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Rasist
Citaten kommer från nättidningen Fria Tider.

Källor:
http://www.friatider.se/nu-tar-lotteriinspektionen-skatt-for-lan-spel
http://www.lagboken.se/files/SFS/2012/120592.PDF
http://m3.idg.se/2.1022/1.514417/lan-spel-kraver-tillstand

Frågeställning:

- Vad tycker du om detta?
- Är det samma sak som att lira Jack Vegas på Krogen?
- Övriga tankar?

Nej, jag tycker inte det är nödvändigt att Lotteriinspektionen ska kunna kräva tillstånd vad gäller LAN-spel, så vida det inte är insatser och vinster inblandade, vilket jag antar att det inte brukar vara vid LAN. Har själv aldrig hållit på med LAN-spel så jag har ingen koll egentligen men känner till Counter-Strike och andra liknande spel, vilka inte är baserade på att satsa och/eller vinna pengar
Citera
2013-06-27, 13:30
Medlem
Nu får det väl ändå räcka? Vi vet att statens spargris (vi skattebetalare) redan betalar allt för mycket i skatt, till förhållande vad vi får för valutan, det vill säga onödig mångkultur, mångfald, EU, ett allt mer globaliserat styre som banksystem allt för att splittra mänskligheten genom att bryta ned våra barriärer, jag citerar: "Divide and conquer", det här är alltså en av många straffbeskattningar som komma skall.
Citera
2013-06-27, 13:32
Medlem
KCLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
http://www.idg.se/2.1085/1.514417/lan-spel-kraver-tillstand

Nu jävlar har det brunnit i Lotteriinspektions proppskåp och det ordentligt. Tillståndet krävs på "datorer som är iordningställda för att spela på" och redan där funderar man hur dom har tänkt egentligen. Vilka spel gäller det, räcker det att man har Harpan installerat? Eller en webläsare kanske? Det finns ju en antal browserbaserade spel.

Jag kanske bör tillägga att det gäller för ställen som Inferno och liknande, inte för Dreamhack eller privata LAN.

Edit: Länk till Flashback-artikeln för den som vill
http://www.flashback.se/artikel/3733/lan-spel-kraver-tillstand-fran-lotteriinspektionen

Jag tycker inte att Lotteriinspektionen kan kräva tillstånd för LAN-spel, så vida det inte är insatser och pengar/vinster inblandade. Känns som regeringen och myndigheterna vill kontrollera oss medborgare.

Jag kan på sätt och vis förstå hur de tänker men de går fel väg för att lösa problemen med spelmissbruk. Jag tror snarare att det handlar om barndomen, uppfostran och umgängeskretsar och att man bör påverka där - eller snarare att föräldrarna bör ha mer koll på sina barn.
Citera
2013-06-27, 13:34
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Det är ju för att komma åt alla olagliga spelmaskiner som folk matar in tusentals kronor in i och som ej skattas och går till kriminella nätverk *typ*

Som sagt de som har såna spelmaskiner tjänar en massa pengar på folks misär och spelberoenden och de tjänar bra med pengar tror det är adonbolagen som står för maskinerna senare tid så har adonbolagen försökt sköta det mer lagligt och skattar osv för vinsterna ihop med de upplåter plats till maskinerna.

Men det räcker tydligen inte utan nu är det avgiftsdags.

Vanliga lan och spel kommer inte drabbas.
Citera
2013-06-27, 13:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Det är ju för att komma åt alla olagliga spelmaskiner som folk matar in tusentals kronor in i och som ej skattas och går till kriminella nätverk *typ*

Som sagt de som har såna spelmaskiner tjänar en massa pengar på folks misär och spelberoenden och de tjänar bra med pengar tror det är adonbolagen som står för maskinerna senare tid så har adonbolagen försökt sköta det mer lagligt och skattar osv för vinsterna ihop med de upplåter plats till maskinerna.

Men det räcker tydligen inte utan nu är det avgiftsdags.

Vanliga lan och spel kommer inte drabbas.

Det är ju exakt det som är grejjen, dom har utökat sitt område till "gaming" när dom borde hålla sig till "gambling".
Citera
2013-06-27, 13:53
Medlem
i.b.ms avatar
Undrar hur dom bedömer avgiftens storlek, handlar det om antal kunder per år eller?

På något sätt så känns det som om skatteindrivarna fått solsting i sommarsolen, först blev datorer helt plötsligt avsedda för att se på tv med, och sedan så skall man betala licens för LAN-spel.

Edit:
Man skulle utveckla ett LAN spel som går ut på att skära halsen av lotteriinspektionens kontrollanter med användande av riktiga namn och fotografier...
Senast redigerad av i.b.m 2013-06-27 kl. 13:56.
Citera
2013-06-27, 13:58
Medlem
Klobbs avatar
Vi som håller på med flipperspel och andra automatspel har drabbats av detta vanvett i flera år. För ett par år sedan var det ytterst nära att VM i flipperspel som hölls i Sverige fick ställas in på grund av detta.
Arrangörerna, tillsammans med Lotteriinspektionen, gjorde ett riktigt hästjobb och lyckades rädda tävlingen i sista stund. Dock fick inga prispengar utdelas, dessa pengar gick istället åt till ansökningsavgiften för tillståndet (19 000:-).
Den stora förtävlingen som skulle hållas innan VM blev däremot inställd.

Jag tycker det är bra att LI anser LAN-datorer som tillståndspliktiga. Nu får ju hela problemet uppmärksamhet både i media och hos den stora målgrupp som datorspelare utgör, så nu kanske vi är ett steg närmare en förändring av den gamla förlegade automatspelslagen. Syftet med lagen kan ju knappast vara att ungdomar som spelar starcraft, eller ett gäng småbarnsfarsor som står i en källare och mekar flipperspel ska behöva lägga pengar på tramsiga tillstånd.
Senast redigerad av Klobb 2013-06-27 kl. 14:02.
Citera
2013-06-27, 14:04
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klobb
Jag tycker det är bra att LI anser LAN-datorer som tillståndspliktiga. Nu får ju hela problemet uppmärksamhet både i media och hos den stora målgrupp som datorspelare utgör, så nu kanske vi är ett steg närmare en förändring av den gamla förlegade automatspelslagen. Syftet med lagen kan ju knappast vara att ungdomar som spelar starcraft, eller ett gäng småbarnsfarsor som står i en källare och mekar flipperspel ska behöva lägga pengar på tramsiga tillstånd.

Sådan härligt positiv inställning till det hela!

Brukar resonera på precis samma sätt varje gång jag hör talas om oskyldiga personer som blir brutalt dödade i krig. Det för bara medias uppmärksamhet dit så vi kanske kan stoppa det!
Citera
2013-06-27, 14:08
Medlem
70% skatt räcker inte på inkomst längre för att betala för den härliga mångkulturen!

nu skall Lan spel avgiftsbeläggas och tv avgift på smartphones fast man aldrig vart inne på deras jävla skitsida. Pengarna skall in!!! vi måste ta emot mer somaliska unga män som skall leva som prinsar!
Citera
2013-06-27, 14:11
Medlem
sowahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Det värsta är att man på deras hemsida kan läsa:

"Med stöd av förarbetsuttalanden till lotterilagen kan man undanta verksamheter som är rena skicklighetsspel (exemplifieras med bridge, schack och biljard) samt spel där utgången är bestämd i förväg."

Tydligen är det mer skicklighet i biljard än i Starcraft II.

Allting har fått mig att se rött och jag har redan försökt ta kontakt med lotteriinspektionen. Kommer inte ge mig förrän jag fått ett svar eller blivit hänvisad till någon som kommer att ge mig svar.
Det är bra! Fler borde skriva, om alla skickar 1 mail i veckan kan de inte ignorera det (Ja, jag tänker på Nyckeln till frihet)
Citera
2013-06-27, 14:16
Bannlyst
Snart kommer de vilja ta avgift för hur många gånger man skiter, förhelvete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här