Fick en rest på uppgiften där de frågade hur jag skulle göra om jag inte kunde ta 1234/4 och 56789/4? någon som har ett förslag?
Ett heltal är delbart med 4 om och endast om talets sista två siffror är det. Exempelvis är 112 delbart med fyra eftersom 12 är det, men 3314 är inte delbart med fyra eftersom 14 inte är delbart med 4.
34 är ej delbart med 4 så 1234 är inte delbart med fyra, det är dock uppenbarligen jämnt så 1234 ≡ 2 (mod 4).
56789 är inte jämnt så dess rest vid division med 4 måste vara 1 eller 3. Oavsett vilket så är 1234*56789 ≡ 2 (mod 4).
Egentligen borde jag motivera varför 1234 ≡ 2 (mod 4) bara för att det inte är delbart med 4 liksom jag borde motivera att udda tal ger rest 1 eller 3 vid division med 4 men jag orkar inte just nu
Skriv själv vad du tror och varför. Annars lär du dig ingenting, om du läser den där förberedande kursen i matematik "sommarmatte" och tänkt plugga vidare är det saker som är bra att kunna.
Men cos(x)^2+sin(x)^2=1 ger 1-cos(x)^2=sin(x)^2
I
= cos(x)^2/sin(x)^2
= (cos(x)/sin(x))^2
Supertack för ett så utförligt svar. Med hjälp av ditt svar såg jag att jag bara hade förlängt nämnaren med 1+cos(x) och helt glömt att göra samma sak i täljaren.
Det står inte In (stort I, litet N) utan ln (litet L, litet N).
Det betyder "naturliga logaritmen" och ln(x) är det tal t som uppfyller e^t = x.
Derivatan av ln(x) är 1/x.
Skriv själv vad du tror och varför. Annars lär du dig ingenting, om du läser den där förberedande kursen i matematik "sommarmatte" och tänkt plugga vidare är det saker som är bra att kunna.
Ok, den andra frågan har jag klarat nu. Men jag är fortfarande fast på den första frågan, jag trodde det var alternativ 2 och 4. Men tydligen inte