• 1
  • 2
2013-06-27, 01:43
Medlem
Jag är en relativt ung kvinna som tagit heroin IV i ca 5 månader. Först tog jag morfin IV i ca 1 månad och inte varje dag, sen började jag med heroin och gör det nu dagligen, ca 0,60 mg IV varje dag förutom några få dagar i månaden då jag inte har pengar och då mår jag såklart extremt dåligt.

Det är lätt att vara efterklok, varför ska en ung kvinna med hela livet framför sig börja med heroin tänker man, "vilken idiot" tänker man. Men när man mår extremt dåligt psykiskt gör man vadsomhelst för att må bättre och det var vad som fanns att tillgå. Sen trodde jag, dum som jag var, att jag inte skulle fastna i det. Men det gjorde jag.
Innan jag tog det första gången hade jag aldrig kunnat tänka att JAG skulle prova heroin och såsmåningom bli en heroinist. Aldrig! Men där är jag nu, det är min livssituation.

Om ni funderar på att prova heroin, gör det inte. Man är verkligen fast från första gången.
Först mådde jag bra av det, nu tar jag det bara för att inte må dåligt.
Jag vill inte vara beroende av det längre, men jag vet att det är jättesvårt att få subutex eller metadonbehandling, sen blir man klassad som missbrukare för resten av livet i läkarnas numera gemensamma journalföring så att man aldrig kan få benso eller sömntabletter utskrivet.

Jag är svårt psykiskt sjuk, depression, extrem ångest och extrema sömnproblem, så jag behöver benso och insomningstabletter från läkaren. Att jag mår så dåligt psykiskt är förståss vad som fick mig att börja med heroin, eller snarare prova det och fastna.

Jag vet redan att jag aldrig borde provat, att det är det dummaste jag någonsin gjort. Men jag vill ställa tillrätta nu och sluta vara en slav under drogen.

Kan man sluta själv? Trappa ner? Någon som har några råd?

Alla råd uppskattas. Tack på förhand.
Citera
2013-06-27, 01:51
Medlem
Försöka går ju, men heroin är en av drogerna med tuffast abstinenssyndrom, och chansen att man söker sig tillbaka till drogen vid självbehandling är extremt stor. Det är nog bäst att söka professionell hjälp!
Citera
2013-06-27, 01:53
Medlem
Oj då, det där lät inte bra. Men det ska nog lösa sig ska du se. Jag har säkert några tips som kan hjälpa, men jag postar imorgon när jag har fått fundera lite, eller så drar jag iväg ett PM.

Men det är inte omöjligt att sluta, det finns gott om hopp.
Citera
2013-06-27, 01:53
Medlem
billinge1992s avatar
Just sådana historier som din som gör att jag verkligen försöker att hålla mig ifrån heroin, gillar morfin som fan men har fortfarande inte tagit det IV och har inga planer på att börja (Har dock varit ren från morfin i någon månad)

Jag vet inte om man kan sluta eller hur svårt det är med heroin, vet att min farsa gick av ett opiatberoende (20-30 treo comp om dagen)genom att trappa ner sig långsamt långsamt. Detta krävde dock stor disciplin. Tror att allt går. Men är det helt uteslutet att söka hjälp på något sätt. Farsan gick hos Klara som gav han dagsdoser, alltså inget hem utan fick göra det hemma bara att han hämtade sina doser hos dem. Och fick även lämna piss några månader efter han blev ren.

Oavsett önskar jag dig lycka till!
Citera
2013-06-27, 02:03
Medlem
Tack för era råd snälla kom med mer!

Tar gärna emot pm också om någon vill, men kanske bra att skriva här om någon annan också ät i min situation och vill sluta.

Har också förstått att den sk hjälpen en person som jag kan få är avgiftning utan substitutionsbehandling, alltså ingen subutex inget lugnande, ingenting förutom att det finns medicinsk personal som ser till att man inte dör när man plågas igenom avgiftningen som jag läst tar upp till två veckor av oerhörd vidrig extrem plåga. Sen är det inte ens säkert att man blir inlagd och får en sängplats för avgiftning för att dom tycker att man är i för bra skick och det finns andra som behöver platsen bättre.

Jag kanske ser ut att må ok på ytan men inuti är det ett enda kaos av djup sorg och ångest. Men det förstår inte dom.

Kan även lägga till att det är otroligt svårt att få ihop pengar till drogen, det är verkligen dyrt och jag är inte rik.
Citera
2013-06-27, 02:03
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Köp massor med benso och flytta ut till en stuga i skogen långt långt bort. Ta med massa filmer och godis, ingen mobil. Be någon köra dit dig så du inte kan åka och fixa, hoppas du kan få ett liv utan skiten !
Citera
2013-06-27, 02:09
Medlem
tripptamins avatar
Ja, många klarar av det med hjälp av ibogain sessions.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ibogain

Ibogain har uppmärksammats för sin förmåga att avbryta missbruk, främst av opiattyp, det vill säga heroin, morfin och kodein.

De som behandlats med ibogain brukar ofta berätta om ett kraftigt reducerande eller fullständigt upphörande av de potentiellt livshotande abstinenssymptomen som uppkommer vid ett tungt opiatmissbruk
Citera
2013-06-27, 02:15
Medlem
MeanMEs avatar
Vet en person som efter 30 års pumpande lagt av på dagen.
Det är den enda jag hört som gjort det.

Ny rejäl kvinna som hjälpte honom komma bort från allt och hjälpte honom igenom det.
Jag hoppas du blir nästa som man hör lyckas.
Citera
2013-06-27, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vet en person som efter 30 års pumpande lagt av på dagen.
Det är den enda jag hört som gjort det.

Ny rejäl kvinna som hjälpte honom komma bort från allt och hjälpte honom igenom det.
Jag hoppas du blir nästa som man hör lyckas.

Är det så illa att EN ENDA person någonsin lyckats sluta med heroin? Jag försöker att inte vara så negativ, jag vill ha frihet från att vara beroende. Jag tänkte på att trappa ner, inte sluta cold turist för det vågar jag inte/klarar inte varken psykiskt eller fysiskt.
Citera
2013-06-27, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripptamin
Ja, många klarar av det med hjälp av ibogain sessions.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ibogain

Ibogain har uppmärksammats för sin förmåga att avbryta missbruk, främst av opiattyp, det vill säga heroin, morfin och kodein.

De som behandlats med ibogain brukar ofta berätta om ett kraftigt reducerande eller fullständigt upphörande av de potentiellt livshotande abstinenssymptomen som uppkommer vid ett tungt opiatmissbruk

Tack för rådet men som jag förstått det är ibogain kraftigt hallucinogen och pga mitt svaga psyke klarar jag inte av hallucinogener. Skulle bara ta fram och förstärka ångesten och sorgen jag redan har och försöker hålla under någon sorts kontroll för att inte bli helt galen.
Synd att det är en hallucinogen, verkligen synd. För annars låter den så bra mot speciellt min typ av beroende.

Har du något annat tips?
Citera
2013-06-27, 02:28
Medlem
Klart du kan sluta.. jag har levt ett helt annat liv än vad ja lever idag. För tolv år sen sket ja i mitt dåvarande liv och flytta långt ifrån den staden. Jag hade då varit heroin beroende i minst 1 år.. fast vi rökte bara skiten. Min polare sålde så det fanns ju jämt massvis. En del ggr när vi inte fick nytt så vatt man så jäkla sjuk så man visste inte vart man skulle ta vägen. Men mitt i det beroendet fick jag nog, tänkte att ja ska fan inte vakna upp när jag är 40 bast och inse att jag är en sån gammal äcklig pundare som man ser på stan ibland. Hade jobb då men sökte nytt långt ifrån och fick, sen när dagen kom så tog ja mitt pick o pack o flyttade mitt i beroendet. Vatt sjuk o börja nya jobbet med frossa, det går över efter ett tag. Börja rök lite nu istället iv så tror ja det går lite lättare. Planera ditt sista dope så att du vänjer dig av lite undan för undan så blir det inte så kraftigt som att sluta tvärt. Lycka till!
Citera
2013-06-27, 02:28
Medlem
Yosoytus avatar
Nu har jag ingen egen erfarenhet av opioider vilket gör mig okvalificerad att egentligen uttala mig om frågan i rubriken. (Man önskade att politiker hade samma inställning)

Min erfarenhet är dock att det är helt omöjligt ända tills den dagen då det är omöjligt att inte sluta. Det handlar alltså inte om viljestyrka utan om de definitioner och trosuppfattningar du har i ditt djupaste innersta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in