Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-27, 00:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Det kommer nog inte att hända de närmaste 50 åren. Efter de åren har gått vet jag inte om det kommer en ny våg av sagotroende mammor som lyckas dupera framtidens rättsväsende.

Du glömmer medvetet bort detta:

"Redan på hösten 1984 hade anställda på det daghem där allmänläkarens dotter gick misstänkt att flickan utsatts för sexuella övergrepp. Hon var ofta röd och irriterad inne i själva slidan, och hon hade sagt "ont" när personalen ville byta på henne. (Styckmordsmålet s. 181 och 134) Slidan hade också varit vidgad på ett sätt som den barnskötare som haft hand om invänjningen inte sett hos något barn tidigare. Barnskötaren tog upp saken med mamman (Döden… s187).
"

http://ritualabusedebate.blogspot.se/2011/12/styckmordet-pa-catrine-da-costa.html
Citera
2013-06-27, 00:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Nej, han har även jobbat på tomten han också. Men, när han inte gjort det, så kan han ha haft tid och möjlighet att göra betydligt ruggigare saker. Eller hur? Han verkar inte ha jobbat så mycket på tomten, som han velat göra gällande i förhören.

Vill minnas att det står om detta i HOs bok och det är tydligt också, när man läser uppsatsen.
De hade inget vattentätt alibi, någon av läkarna.

Och det är lustigt, särskilt vad TA anbelangar, att han har minsann mycket att berätta om sådant som inte rör pingsten 1984, men denna pingsthelg har han väldigt lite att säga om.

En annan intressant sak är att en prostituerad kvinna lämnade en uppgift om TA, i slutet av januari 1986, när polisen visade upp en bild på honom för henne, att han var "läkare" och körde omkring i en "röd Golf" (eller något liknande) och att hon sett honom köra omkring på Malmis under våren och sommaren 1984 (han har själv sagt att han inte befunnit sig där under 1984) en "5-6 gånger" och att hon hört en kollega säga att han är "konstig" och betalar dessutom " (minst) 1000 kronor" för en tjänst. Pröjsar man 1000 spänn för sex, år 1984, så kan man ju fundera på vad det kan vara för en speciell tjänst. Han hade mycket riktigt en röd Golf, det har han själv sagt i förhör, men han hävdar att han köpte den först 1985. Intressant är det.

De enda som inte undrar över detta är läkarvännerna, undrar varför
Citera
2013-06-27, 00:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, jag skulle vilja se och höra den åklagare som skulle försöka driva ett liknade fall på samma trams, barnvittnen, fotokonfrontationer som är så styrda att man häpnar, rättsläkare som pekar ut vem som styckat m.m, karriären skulle bli väldigt kort för den åklagaren.

Har någon läst en endaste rad om att en enda åklagare anser att åtalet fortfarande skulle vara befogat?

Hanna Olsson har ju ett styckmord nära sig nu, hon får väl åka till Boden och ge dom en hjälpande hand så att den utredningen går åt rätt håll, nu har de ju häktat expojkvännen och något så trivialt kan väl inte vara möjligt.

Det är nog väldigt få åklagare som i dagsläget engagerar sig i detta fall, är inte fallet nerlagt dessutom ?
Citera
2013-06-27, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
"Redan på hösten 1984 hade anställda på det daghem där allmänläkarens dotter gick misstänkt att flickan utsatts för sexuella övergrepp. Hon var ofta röd och irriterad inne i själva slidan, och hon hade sagt "ont" när personalen ville byta på henne. (Styckmordsmålet s. 181 och 134) Slidan hade också varit vidgad på ett sätt som den barnskötare som haft hand om invänjningen inte sett hos något barn tidigare. Barnskötaren tog upp saken med mamman (Döden… s187).
"

http://ritualabusedebate.blogspot.se/2011/12/styckmordet-pa-catrine-da-costa.html

Det var bland annat dagispersonalen som fick Mamman att agera vidare. Hon hade själv burit på sådana misstankar tidigare, men inte velat tro på det. Hon blev förskräckt när hennes misstankar verkade vara bekräftade.

När flickan var 6 månader, så blödde det vid ett tillfälle ur hennes underliv.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-06-27 kl. 00:31.
Citera
2013-06-27, 00:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
Det har jag inte ens påstått. Läs mitt inlägg igen och försök förstå vad jag vill ha sagt. Osäkerheten hos mitokondrie-DNA har ingen betydelse när man konstaterat att läkarna inte matchar DNA-fyndet.

En enda futtig handuk hittades på den första fyndplatsen för säckarna i juli -84 och på den fanns det några hårstrån varav ett tydligen ska ha tillhört Catrine.

En DNA träff kan endast bidra till att knyta en gärningsman eller flera till en fyndplats, avsaknaden av specifika personers DNA på fyndplatsen kan aldrig fria någon.

"För att lösa ett brott behövs bevis. De kan vara av olika slag, och ha olika högt bevisvärde, det gäller bara att hitta dem. Ibland är det så svårt att en förövare går fri.

Men nu går det att göra DNA-analyser från små blodfläckar eller hårstrån, så då är ju det problemet löst. Om bara förövaren lämnar något biologiskt spår efter sig kan man helt säker binda honom eller henne till brottet.

– Nej, det stämmer inte alltid, säger Marie Allen, forskare vid institutionen för genetik och patologi vid Uppsala universitet.

Det är omöjligt att inte lämna biologiska spår på en brottsplats säger hon. Så det är inte där problemet ligger. Men bara för att det finns ett hårstrå, lite blod, avskavd hud eller någon annan lämning är det inte säkert att de som undersöker brottsplatsen hittar det.
."

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/myten-om-att
Citera
2013-06-27, 00:53
Bannlyst
En annan intressant sak är att en granne till paret A hade suttit i samma buss som TA, på väg hem, och grannen hade då sett och hört TA sitta liksom och svamla för sig själv och "talat om Österrike" och "skidåkning", bara för att i nästa stund ge uttryck för sitt "hat mot kommunister" och att dessa "borde skjutas". Hon hade inte velat gå in i trappuppgången samtidigt med honom sedan, då han inte verkade vara i balans. Hon trodde han kunde vara påverkad av någon form av narkotika (AC har sagt att han en tid gick på Valium). Samma granne hade hört från en bekant (läkare), som jobbat i Karlstad, om en "underlig läkare" där som pratade om "skjutvapen" och hur man använder dessa och så. Och när grannen frågat om det var *TAs för- och efternamn*, så sa läkaren att det stämde. AC var ett tag rädd för att TA hade ett skjutvapen till hands och fått veta att hans fars pistol inte längre fanns i dennes hem. Hon var rädd för sin make, helt enkelt. Hon har också sagt att han hotat att döda henne. Lilla dottern har pratat om "pappa och Tomt" och "pistoler".

Ja, källa är Styckmordsmålet. Styrlin&Nyberg hänvisar hela tiden till polisarkiv, olika akter, protokoll hit och dit m.m., så ingen ska få för sig att det är deras eget påhitt. Ja, det bör tilläggas. Och dessa saker går att kolla upp.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-06-27 kl. 01:02.
Citera
2013-06-27, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Alltså: du har inga som helst bevis för att TH brukade fota lik utanför jobbet med egen kamera, men anser dig ändå ha rätt att lansera din tro som någon sorts sanning, med uppenbar avsikt att skada, smutskasta, karaktärsmörda en krossad, justitiemördad person.

Och när jag frågade vad du fått ditt påstående ifrån hänvisade du till en källa som inte styrker det du säger, och igår skrev du att åklagaren och polisen trodde att Teet betedde sig som du påstod, och nu skriver du att Teet själv medgett, och vad har han medgett egentligen? Medgav han i förhör att han gillade att fota lik utanför jobbet med egen kamera?

Hur som helst har du påstått att TH tydligen gillade att fota lik utanför jobbet, med egen kamera, och exakt var fick du stoff till det påståendet? Om du tror att TH betedde sig (du tror ju exakt vad som helst) så skriv: jag tror Teet fotade lik för nöjes skull. Allt skull bli så mkt enklare om du slutade larva dig och slutade lansera dina fantasier som sanningar.

Igår skrev du att Catrine dödades 10/6. Oj! Där gick det undan. Finns inget och ingen i vår del av Vintergatan som bevisar att 1) hon mördats 2) att hon dog 10/6. Du snackar oerhört mkt skit. Blir du aldrig väldigt, väldigt trött på dig själv? Någonstans måste du ju känna äckel inför din egen verksamhet, den obegåvade smutskampanj du försöker (duktig är du verkligen inte) driva.

Du har ju ingen egen agenda, du parasiterar, du försöker klumpigt dämpa andras arbete och lever på tjafs, du är uppenbarligen inte intresserad av fallets djupnivåer och man undrar vad du är rädd för, var ditt hat kommer från och varför du är så desperat. Desperat måste man vara för att ägna så mkt tid åt personförföljselse, pladder och småtjafs som du, och till på köpet 25 år för sent. För din falang är loppet kört på alla sätt. Ni har fått vad ni ville (läkarna mosades, lynchades), och den barnsaga ni tror på är stendöd, ni kan inte brodera vidare på den. Enda anledningen till att du hänger kvar i tråden, tjafsar och gör bort dig är att mitt och andras grävande stör dig. Det är det enda intressanta med dig faktiskt.

Och man kan gissa varför du störs, faktiskt, utan att hamn helt fel. Finns sannerligen inte många kvar som både är desperata, har tid och är så affekterade att de hetsar mot Obducenten 2013. Och förresten, i uppsatsen du puffade för igår (20 p/högskola) kallas TH för OBDUCENTEN. Snyggt

Han hade uppenbarligen de där diabilderna hemma hos sig. Han gav bara en absurd förklaring till det och hade inget vettigt svar alls till varför han hade dessa bilder hemma. Och sedan säger han att han inte tycker att han borde motivera det. Hade ni misstänkt TH, så hade ni inte köpt dessa svar han gav i förhör. Det är jag bombsäker på. Hade Vincent gett sådana här svar, ja, då jävlar hade ni spetsat öronen och fått glosögon. Jajamensan. TH medgav i förhör att bilderna inte var diarieförda och att han tagit bilder på tågliket vid ett annat tillfälle än under obduktionen av detsamma. Han gav en icke trovärdig förklaring till varför han plåtat med sin egen kamera och sedan levererar han att han "tog bilderna för att få slut på rullen" (!). Är detta inte båg, så säg gott folk? Jösses.

Man är ju bara k****d om man tycker den här snubben är trovärdig.

Ni reagerar ju på rena småsaker, i jämförelse, som Saba exv. sagt (- Hon gick in i vilken bil som helst)...och tycker det är "suspekt" (!).

Naturligtvis har inte TH själv sagt att han gillat att plåta lik, men med det material som finns om honom, så är det inte så särdeles svårt att dra slutsatsen att han varit överförtjust i det. Man är väldigt ignorant om man inte ser det.

Och så är det där med 10 juni en övertygelse jag själv bär inom mig, en övertygelse baserad på det material jag tagit del av.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-06-27 kl. 01:40.
Citera
2013-06-27, 01:24
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Jaså jag är ett troll ?
Din vän Reimer här i tråden har postat samma saker igen, varför inte hacka lite på honom ?
Är också han ett troll ?

Enligt mamman så började den lilla flickan att berätta redan sommaren 1984, då var väl ändå den lilla flickans minne ganska så färskt ?
Hon var väl knappast 3 år gammal sommaren 1984 eller ens så gammal hösten 1985 ?
Det måste vara fruktansvärt för er läkarvänner att vi har en fri debatt här i denna tråd.

Och varsågod, ännu en gång som på beställning:

"Enligt mamman började hon sommaren 1984 tala om"Farbror T"(obducentens förnamn, som är mycket ovanligt), och "Catrine". Hon pratade om att ”pippa” men gled sen över till att säga ”bibba”. Hon sa att Catrine "bibbade", men ändrade sig sen, "Nej, hon bibbade inte. Hon var snäll, jag tyckte om henne". Vid ett annat tillfälle pekade hon igenkännande på en bild av Catrine da Costa i tidningen. Hon sa att hon var rädd för obducenten och hon kopplade ihop honom med sin pappa. Hon sa att hon träffat honom när mamman var på jobbet.

På hösten 1985 hade flickan, enligt mamman, i stället för obducentens rätta namn börjat använda uttrycket Tomt. Hon hade sagt att han klippt upp henne, samtidigt som hon visat bröstkorgen. En bekant till familjen kunde bekräfta detta. Den bekante hade också hört flickan säga: "Han bibbade mig, bibbade och pappa också"
"

Och märk väl att jag har hämtat alla uppgifter från ovanstående blogg.
Skillnaden mellan dig och Reimer är att du publicerar påståenden som han besvarar. När du sedan publicerar samma påstående igen så blir det samma svar igen. Det är många av Reimers inlägg som jag inte läser eftersom jag redan har läst dem, men jag tycker däremot att du borde läsa dem eftersom du då skulle kunna släppa vissa påståenden.

När det gäller det här med barnet så har jag ju redan försökt att förklara för dig hur alla utom du ser på saken. De personer som du hänvisar till och som du påstår ska stödja din tes skulle inte alls göra det om du berättade om lilla Karin och hennes exceptionella minnesförmåga. De skulle precis som alla andra hävda att det var omöjligt för henne att minnas och uttrycka alla de detaljer som mamman påstod.

Att du har fått det sista från en BLOGG gör ju inte innehållet sant. Eller? Är det inte lite konstigt tycker du att hennes meningsuppbyggnad och språk var bättre när hon var 1,5 år jämfört med när hon var 2,5 år?

En fri debatt är det inget fel på, men man behöver ju inte spela korkad bara för det. Om nu du och Hagenbach tycker att vi "läkarvänner" (märkligt uttryck förresten) försvarar dem i alla lägen och inte kan se något som talar emot dem så måste väl du erkänna att just det här med barnet är ett av de minst trovärdiga saker när det gäller saker som talar för läkarnas skuld. Om du inte tycker det så hoppas jag att du förstår att du i många andras ögon framstår som mindre trovärdig eftersom beprövad vetenskap inte på något sätt stöder barnets berättelse (oavsett om du misstolkar ett par forskare eller inte).
Citera
2013-06-27, 01:37
Bannlyst
Citat:
Intressant verkligen det som du postar i tråden, min nästa hängmatteläsning i sommar blir troligtvis Styckmordsmålet

Ja, bara och ta en sväng förbi Juridicum och saken är biff.

Om du inte vill ladda ner den, förstås.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-06-27 kl. 01:42.
Citera
2013-06-27, 01:46
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
En annan intressant sak är att en granne till paret A hade suttit i samma buss som TA, på väg hem, och grannen hade då sett och hört TA sitta liksom och svamla för sig själv och "talat om Österrike" och "skidåkning", bara för att i nästa stund ge uttryck för sitt "hat mot kommunister" och att dessa "borde skjutas". Hon hade inte velat gå in i trappuppgången samtidigt med honom sedan, då han inte verkade vara i balans. Hon trodde han kunde vara påverkad av någon form av narkotika (AC har sagt att han en tid gick på Valium). Samma granne hade hört från en bekant (läkare), som jobbat i Karlstad, om en "underlig läkare" där som pratade om "skjutvapen" och hur man använder dessa och så. Och när grannen frågat om det var *TAs för- och efternamn*, så sa läkaren att det stämde. AC var ett tag rädd för att TA hade ett skjutvapen till hands och fått veta att hans fars pistol inte längre fanns i dennes hem. Hon var rädd för sin make, helt enkelt. Hon har också sagt att han hotat att döda henne. Lilla dottern har pratat om "pappa och Tomt" och "pistoler".

Ja, källa är Styckmordsmålet. Styrlin&Nyberg hänvisar hela tiden till polisarkiv, olika akter, protokoll hit och dit m.m., så ingen ska få för sig att det är deras eget påhitt. Ja, det bör tilläggas. Och dessa saker går att kolla upp.
Egentligen är det här för dumt för att kommenteras, men...

Du menar alltså att bara för att Styrlin & Nyberg, två personer som är övertygade om läkarnas skuld och som vill sprida så mycket skit om dem som möjligt, skriver något i en uppsats där de har valt ut de mest spekulativa och ryktesspridande förhören av säkert hundratals förhör så är det alltså sant? Mig veterligen så blir man inte psykotisk av valium. Det denna granne beskriver är en psykotisk person med vanföreställningar. För mig luktar det skvaller och efterhandskonstruktioner lång väg.

Återigen funderar jag över ditt motiv med att posta detta. Du påstår ju själv att du inte driver en förtalskampanj eller sysslar med skvaller. Att någonting står i en uppsats är inte en ursäkt för att sprida skit anser jag.
Citera
2013-06-27, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
En fri debatt är det inget fel på, men man behöver ju inte spela korkad bara för det. Om nu du och Hagenbach tycker att vi "läkarvänner" (märkligt uttryck förresten) försvarar dem i alla lägen och inte kan se något som talar emot dem så måste väl du erkänna att just det här med barnet är ett av de minst trovärdiga saker när det gäller saker som talar för läkarnas skuld. Om du inte tycker det så hoppas jag att du förstår att du i många andras ögon framstår som mindre trovärdig eftersom beprövad vetenskap inte på något sätt stöder barnets berättelse (oavsett om du misstolkar ett par forskare eller inte).

Man måste fråga sig vilka forskare det handlar om, ja, om de är skräddarsydda för att tala för läkarnas sak. Det måste de ju vara om de kallats in av de som företräder läkarna i rättssalen. Och då kan det ju inte vara någon som står (eller sitter) där och hävdar att flickan visst kan ha mints allt det där, som Mamman sagt att hon sagt.

Som ett visst exempel på det, så kan man ju nämna det faktum att PL i sin bok ger de s.k. vittnespsykologerna sin sympati, ja, samma vittnespsykologer som ansetts vara "charlataner" av Psykologförbundet. Så, jag personligen tar lätt på det material som ni läkarvänner hänvisar till. Ja, av fullt förståeliga skäl.

Jag tror att till syvende och sist är det upp till var och en att avgöra vad som är rätt och vad som är fel. Ja, inte minst med så här otaligt många experter hit och dit som det finns av. Idag kan i princip vem som helst kalla sig själva för "experter". Det finns så många charlataner där ute att en fjärdedel hade varit fullt tillräckligt.
Citera
2013-06-27, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Egentligen är det här för dumt för att kommenteras, men...

Du menar alltså att bara för att Styrlin & Nyberg, två personer som är övertygade om läkarnas skuld och som vill sprida så mycket skit om dem som möjligt, skriver något i en uppsats där de har valt ut de mest spekulativa och ryktesspridande förhören av säkert hundratals förhör så är det alltså sant? Mig veterligen så blir man inte psykotisk av valium. Det denna granne beskriver är en psykotisk person med vanföreställningar. För mig luktar det skvaller och efterhandskonstruktioner lång väg.

Återigen funderar jag över ditt motiv med att posta detta. Du påstår ju själv att du inte driver en förtalskampanj eller sysslar med skvaller. Att någonting står i en uppsats är inte en ursäkt för att sprida skit anser jag.

Du ska veta att dessa två uppsatsförfattare har återgivit en hel del av det material de tagit del av (inte minst många förhör med läkarna) och jag i min tur återger det, för att jag tror på läkarnas skuld och för att alla inte ska vara så bergsäkra på deras oskuld. Ja, på samma sätt som ni läkarvänner själva postar det ena och det andra, som stöder er tes. Inget märkligt med det alls. PL har valt att i sin bok bara ta med sådant som inte talar emot läkarna och ni ger inte honom skit för det. Jag anser det bör finnas en motvikt till det ni pysslar med.

Jag vet inte om Styrlin&Nyberg var övertygade om läkarnas skuld, när de skrev uppsatsen. De tar inte ställning i skuldfrågan i den, som de själva säger, utan presenterar en motvikt till Döden är en man. De kunde konstatera, när de läst igenom PLs bok och gått igenom FUP:et och slasken och annat därtill, och gjort en jämförelse, att PLs bok inte alls är den faktabok som den utger sig för att vara, utan den är undermålig i den bemärkelsen. Jag har ju själv läst hans bok och håller med om att den inte är ärlig alls.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-06-27 kl. 02:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in