Citat:
Ursprungligen postat av
oddman84
Vart tog alla intressanta diskussioner vägen?
För att belysa denna fråga vill jag använda det mycket populära apologetiska postulatet 'Intelligent Design' som ett representativt exempel.
Detta framföras titt som tätt, oftast i en simplistisk, 'axiomatisk' mantra-version; typ "det bara är så".
Vilket enkelt kan bemötas med: "Det är inte bara så". Och sen blir det tvärstopp efter ett tag, eftersom flertalet av även inbitna och envetna religiösa apologeter inser det meningslösa i att marknadsföra sin religion i ett ja-nej-ja-nej-ja scenario.
I en kultur som i ökande omfattning förlitar sig på rationella resonnemanger får sån ja-nej-ja såpbox-oration ett skimmer av löjlighet ... för trots att folkhems-filosofin säkerligen inte är särskild komplex, då förstår ett flertal av 'moderna' människor vad konceptet 'bevisbörda' innebär: Den postulerande måste kunne ge nån form av belägg. Predikandets storhetstid hållar på att försvinna.
Nu är 'Intelligent Design' egentligen skapat på ett underlag av logik/kausalitet, som har sina rötter i dom modeller som människan har konstruerad för ett beskriva det observerbara kosmos, men denna logik/kausalitet 'räckar' vanligen inte längre än det underlag den är baserad på och användas som 'verktyg' i (matematisk logik är delvist ett undantag).
Apologeter som vill flytta religion från det subjektiva till objektiva ... men som inser att det inte är värd mödan att låna, missbruka eller förvränga den rationella världsbildens verktyg .... står inför den stora och svåra uppgiften att skapa en 'metafysisk filosofi' från 'scratch'; om dom vill komme förbi flaskhalsen i 'faith vs. fact' dikotomin.
Och det är det som är den ...förhoppningsvis tillfälliga .... hurdle för intressanta diskussioner
Liknade betraktninger kan göras om dom flesta religiösa apologet-'argument' som är hamtade från någon missions-manual.
Och just-in-case vill jag upprepa min egen åsikt om, att kan man leva med distinktionen faith/fact utan social eller akademisk 'våld' ser jag inte detta som ett problem.