2013-06-26, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Till sista 3 personerna som skrivit här.. ett spörsmål:

Har ni i era liv skött er totalt exemplariskt och aldrig gjort ett enda felsteg eller minsta misstag?

"Låt den utan synd kasta första stenen"

Enligt mej förstorar ni upp Bernys misstag konstant till rent absurda proportioner. . Nej, jag räknar inte med att ni kommer erkänna sanningen om era egna liv här på nätet.. för ni är ju trots allt ANONYMA (till skillnad från Berny).
Undrar lite vad det är med min senaste post som gör att du riktar frågan till bl a mig...? Som sagt: enligt mig borde ordet slampa inte ha någon innebörd i ett modernt samhälle. Folk ska ge fan i att använda skällsord som syftar på sexuell aktivitet. Är liksom inte relevant.

Jag har verkligen inte levt ett perfekt liv. Jag lever också på staten (studiebidrag) och sommarjobbslön. Tror inte det är unikt för en svensk student. Precis som Berny har jag också blivit full och skrivit dumma grejer på nätet, ljugit, manipulerat, förskönat och shoppat lite för mycket.

Men jag har aldrig skaffat en massa djur (upprepade gånger) som det visat sig att jag inte kan ta hand om och jag har faktiskt aldrig stulit, eller handlat för pengar som inte är mina. Framför allt skryter jag inte om ett lyxliv jag inte har råd med (ja, make up store-smink är lyx, nya kläder var och varannan dag är lyx, ikeas bästa säng är lyx, daglig rökning och näst intill dagligt alkoholintag är lyx). Om Berny är shoppingberoende - fine. Det är väl ett missbruk som alla andra. Men det bör i så fall behandlas, och inte skrytas med. Det är det som är så provocerande- hon skryter om saker som vem som helst förstår att hon inte har råd med- alltså skryter hon om att hon shoppar upp någon annans pengar. Vems det nu må vara. Jag har inte hälften av Bernys utgifter (är rökfri, har ingen hund osv) men jag har inte råd med hennes extrema konsumtion ändå.

Mitt intresse i Berny ligger nu främst i det här med hennes rättsprocess och nya bok. Jag kunde inte bry mig mindre om red rumours och gömda juveler. Jag har följt henne sedan jag var tolv år och Vingklippt kom ut. I nästan halva mitt liv har jag uppdaterat mig om hennes förehavanden. Jag vill veta hur det går. Jag tycker att alla människor har ansvar över sina egna handikapp. Det är inget snack om att Berny är sjuk- men hon vägrar ta ansvar för det. Dessutom verkade det som hon började nå insikt i höstas och det är frustrerande att se henne välja de situationer som vem som helst som följt hennes historia VET inte leder till bra saker i hennes liv.

Men som sagt: självklart vill jag att det ska gå bra för henne. Tror dock det krävs en hel del mod och självrannsakan från hennes sida. Men klarar hon det ska hon ha respekt.
Senast redigerad av hanochintejag 2013-06-26 kl. 13:34.
Citera
2013-06-26, 13:41
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
..... Men som sagt: självklart vill jag att det ska gå bra för henne. Tror dock det krävs en hel del mod och självrannsakan från hennes sida. Men klarar hon det ska hon ha respekt. Tror dock det krävs en hel del mod och självrannsakan från hennes sida. Men klarar hon det ska hon ha respekt.

DU verkar vara ärlig så det ger jag dej cred för! (obs: notera att jag gjorde en liten edit på mitt inlägg ("exkluderat "hanochintejag" då jag inte kunde uttyda om personens kommentar var negativt eller positivt menad") men den förklarade du i och med din post nu faktiskt.. tror att du skrev ditt inlägg samtidigt som jag gjorde den).
Senast redigerad av Hyperexium 2013-06-26 kl. 13:44.
Citera
2013-06-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Kära lilla Zezka. Jag förstår också att hon skriver det för att på något sätt "provocera" eller "driva", men jag har svårt att förstå varför en person vars blotta existens redan irriterar folk, vill dra till sig mer negativ uppmärksamhet. Dessutom är det ju inte 100% osanning i hennes "skämt" eftersom samtliga katter råkat illa ut. Något Berny själv erkänt i tråden. Även om katten sannolikt inte blev avlivad för att den kissade på hennes bok så så hände något katten och det var antagligen inte "lycklig omplacering i varm och kärleksfull familj". Berny har aldrig gått in på detaljer om vad som egentligen hände katterna och det är antagligen lika bra eftersom man nog inte vill veta. Jag är ingen humorlös hagga även om du gärna tror det. Jag har bara svårt att se humorn i 4-5 katter som farit illa.

Jomenvisst, det kan du ha rätt i! Är också svag för djur men att de far illa p.g.a. att någon lever ett flackande liv då vederbörande lider av psykiska åkommor är inget nytt, det händer dagligen. Katter lider och dör, folk tar in dem som sommarkatter och sedan svälter de och plågas till döds, knarkare tar på sig stora schäfrar som beskydd och misshandlar dem sedan så illa att hundarna aldrig blir sig lika igen, o.s.v. Har själv sett en stackars katt fastbunden vid en lyktstolpe mitt i vintern. Den höll på att frysa ihjäl. Varför gör man så mot en liten katt? Beats me. Då är det humanare att vrida nacken av dem så de slipper lidandet om man nu tvunget måste bli av med dem.

Men, gott folk, så är det sedan omändringen på 90-talet.

Personligen skulle jag inte klara sådant, bara vännens fiskar blir sjuka, blir jag blödig.
Citera
2013-06-26, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Jomenvisst, det kan du ha rätt i! Är också svag för djur men att de far illa p.g.a. att någon lever ett flackande liv då vederbörande lider av psykiska åkommor är inget nytt, det händer dagligen. Katter lider och dör, folk tar in dem som sommarkatter och sedan svälter de och plågas till döds, knarkare tar på sig stora schäfrar som beskydd och misshandlar dem sedan så illa att hundarna aldrig blir sig lika igen, o.s.v. Har själv sett en stackars katt fastbunden vid en lyktstolpe mitt i vintern. Den höll på att frysa ihjäl. Varför gör man så mot en liten katt? Beats me. Då är det humanare att vrida nacken av dem så de slipper lidandet om man nu tvunget måste bli av med dem.

Personligen skulle jag inte klara sådant, bara vännens fiskar blir sjuka, blir jag blödig.

Men, Zezka, din argumentation om B verkar bygga på att hon är psykiskt sjuk och har då en fribiljett till att bete sig hur som helst utan att behöva ta ansvar. VARJE individ har ett eget ansvar, och det spelar ingen roll om man lider av psykisk ohälsa eller inte. Däremot så kan man ha en större förståelse för en persons handlingar om det är psykisk ohälsa inblandat MEN det är inte okej att utnyttja detta och skylla alla sina handlingar på sitt dåliga mående, som jag tycker att Berny gör. Om Berny nu är så handikappad som du vill få det till, då ska hon bo i ett gruppboende där hon inte behöver tänka på att betala hyra, köpa mat, räkningar osv utan endast kan koncentrera sig på att bli bättre. Samtidigt som du säger att hon måste ha frihet etc så säger du att hon är så otroligt sjuk. Det går liksom inte ihop.
Senast redigerad av GenesisP 2013-06-26 kl. 15:27.
Citera
2013-06-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Kära lilla Zezka. Jag förstår också att hon skriver det för att på något sätt "provocera" eller "driva", men jag har svårt att förstå varför en person vars blotta existens redan irriterar folk, vill dra till sig mer negativ uppmärksamhet. Dessutom är det ju inte 100% osanning i hennes "skämt" eftersom samtliga katter råkat illa ut. Något Berny själv erkänt i tråden. Även om katten sannolikt inte blev avlivad för att den kissade på hennes bok så så hände något katten och det var antagligen inte "lycklig omplacering i varm och kärleksfull familj". Berny har aldrig gått in på detaljer om vad som egentligen hände katterna och det är antagligen lika bra eftersom man nog inte vill veta. Jag är ingen humorlös hagga även om du gärna tror det. Jag har bara svårt att se humorn i 4-5 katter som farit illa.

Sen tycker jag att det är underligt ur man väljer ut en person som mår jättedåligt att hacka på över djuren när det finns så många "friska" personer därute som behandlar sina djur som värre än en trasig gammal vante; de svälts, vanvårdas, lever i sin egen smuts men ingen gör någonting, tex. har jag en bekant som har svultit sin katt till den grad att den väger ynka 2 kilo och den får varken titta ut genom fönstren (som alltid är fördragna) eller vårdas i pälsen eller någonting utan lever i en inomhusmiljö där luften är under all kritik och den anses som "jobbig" då den konstant jamar. För att den jamar, tas den i nackskinnet och slängs (!) in i badrummet där den får sitta till den tystnat. Trots anmälningar vederbörande fått från djurmyndigheten, händer inget utan de kommer dit, säger katten är okej och går igen. Är DET okej? Inte i mina ögon; man ser ju hur ledsen det stackars djuret är! Ögonen skriker efter hjälp.

Berny har trots allt gjort sitt bästa medan de som verkligen förtjänar skiten, går helt klanderslösa.

Sätt dit dem som förtjänar det istället och inte en tjej som gör sitt bästa efter dagens samhällsreform där de som söker hjälp inte blir hjälpta!
Citera
2013-06-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Men, Zezka, din argumentation om B verkar bygga på att hon är psykiskt sjuk och har då en fribiljett till att bete sig hur som helst utan att behöva ta ansvar. VARJE individ har ett eget ansvar, och det spelar ingen roll om man lider av psykisk ohälsa eller inte. Däremot så kan man ha en större förståelse för en persons handlingar om det är psykisk ohälsa inblandat MEN det är inte okej att utnyttja detta och skylla alla sina handlingar på sitt dåliga mående, som jag tycker att Berny gör. Om Berny nu är så handikappad som du vill få det till, då ska hon bo i ett gruppboende där hon inte behöver tänka på att betala hyra, köpa mat, räkningar osv utan endast kan koncentrera sig på att bli bättre. Samtidigt som du säger att hon måste ha frihet etc så säger du att hon är så otroligt sjuk. Det går liksom inte ihop.

Jag tycker att reformen på 90-talet var fel. Nough said. Sjuka människor klarar inte att sköta sina liv, det var bättre förr, i detta sammanhanget.
Citera
2013-06-26, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Jag tycker att reformen på 90-talet var fel. Nough said. Sjuka människor klarar inte att sköta sina liv, det var bättre förr, i detta sammanhanget.

Okej, använd du det som argument. Men däri ligger inte hela sanningen, och det vet du också.
Citera
2013-06-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Okej, använd du det som argument. Men däri ligger inte hela sanningen, och det vet du också.
Jag tycker så, tro vad du vill.
Citera
2013-06-26, 17:14
Medlem
Zezka, en människa som har psykisk sjukdom är inte inkapabel till att ta hand om djur. Inte majoriteten åtminstone. Att säga att det är inte så konstigt att B inte kunde ta hand om djuren, vilket du i princip gör, är att säga att alla vi andra inte kan ta hand om våra djur och att det är okej att missköta dem.

En människa som är psykiskt sjuk är inte mindre människa än en människa som är fysiskt sjuk. Man har precis samma ansvar. Ja, reformen under 90-talet orsakade väldigt mycket lidande för många, men det finns en del sätt att hantera det nu.

Berny har också ett ansvar. Hon har också skyldigheter. Att säga någonting annat, vilket du konstant gör genom att ursäkta hennes beteende med att hon är sjuk, är att förminska även Berny.
Citera
2013-06-26, 17:52
Medlem
Jag har flera psykiska sjukdomar men mina katter har aldrig farit illa av det. Om jag har dåligt med pengar ser jag till att de har mat först, innan jag själv köper något för att "unna mig själv".
Jag studerar också och går på studiebidrag+lån. Jag har haft psykisk sjukdom sedan barndomen men jag sköter mig precis som alla "andra". Att skylla allt på psykisk ohälsa är därför fel.
Det kan spela in, absolut, men om man klarar av ett socialt liv, umgås med vänner, super och härjar, då klarar man nog av att ta hand om sina djur och sig själv.

Hade sjukdomen/ångesten däremot varit så svår att man inte klarar av att ta hand om sig själv, då är det ju klart att man ska få hjälp av staten med boende/inläggning osv.
Men det verkar inte vara så i Bernys fall just nu.

Hon är en missbrukare ja, och hon byter bara ut ett beroende mot ett annat.
När hon inte längre går på heroin tar hon till sprit, eller shopping. Det har inte något med att göra att hon är "lycklig", hon byter bara ut ett beroende mot ett annat.
Citera
2013-06-26, 21:13
Medlem
Finns olika grader på psykisk sjukdom. Vissa klarar av att ta hand om andra och/lr djur, B gjorde det inte.
Citera
2013-06-26, 21:35
Medlem
...Ändå skaffar hon nya djur hela tiden...

Hur är det hennes morsas fel att hon blev hemlös?
Kommer hon hängas ut i bloggen som psykopat hon med snart? Can't wait.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in