2013-06-25, 17:18
Medlem
Marginalklotter:

Jo absolut har vi olika uppfattningar om existensminimum. Jag var i kontakt med skuld och budgetrådgivningen i staden och fick broschyrer av dem om vad existensminimum skulle täcka och av det fanns det både några hundralappar (tror det var 200 kronor) för nöje, godis och 500 kronor i månaden till kläder. Då hade man 2.800:- kronor att leva på och betala räkningar för efter hyran. (Observera att man fick elräkningen betald av socialförvaltningen.) Nu vet jag att existensminimum ligger på tusen kronor mer, alltså 3.800:- efter hyran så jodå, man kan leva ganska gott på existensminimum.
Citera
2013-06-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Marginalklotter:

Jo absolut har vi olika uppfattningar om existensminimum. Jag var i kontakt med skuld och budgetrådgivningen i staden och fick broschyrer av dem om vad existensminimum skulle täcka och av det fanns det både några hundralappar (tror det var 200 kronor) för nöje, godis och 500 kronor i månaden till kläder. Då hade man 2.800:- kronor att leva på och betala räkningar för efter hyran. (Observera att man fick elräkningen betald av socialförvaltningen.) Nu vet jag att existensminimum ligger på tusen kronor mer, alltså 3.800:- efter hyran så jodå, man kan leva ganska gott på existensminimum.

om man har kortnorm dock så är summan fortfarande 2800. Om inte lite mindre. Ville bara påpeka det.
Citera
2013-06-25, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nifelheim
om man har kortnorm dock så är summan fortfarande 2800. Om inte lite mindre. Ville bara påpeka det.

Jaså? Kortnorm, vadan innebär det tro? Aldrig hört det förr.

Ganska roligt dock att kardinalvokal inte inser att Berny driver med folk i denna tråden, vad tror ni annars det senaste inlägget är om? Duuh!

Förresten, du som skrev att B's rosa läppstift var snyggt; tycker samma! Älskar neonrosa, så 80! Det klär henne jättefint.
Citera
2013-06-25, 19:18
Medlem
Citat:
Jaså? Kortnorm, vadan innebär det tro? Aldrig hört det förr.

Ganska roligt dock att kardinalvokal inte inser att Berny driver med folk i denna tråden, vad tror ni annars det senaste inlägget är om? Duuh!

Förresten, du som skrev att B's rosa läppstift var snyggt; tycker samma! Älskar neonrosa, så 80! Det klär henne jättefint.

det är om du får pengar ifrån soc mindre än 3 månader, eller om du förväntas få sjukersättning/ska börja arbeta igen/studera eller inte vet hur situationen ser ut om ett par månader.
Att få riksnorm, det vill säga det lite högre, då måste du nästan vara sjukskriven under en väldigt lång tid.
Kanske inte är så överallt, men iallafall här.
Citera
2013-06-25, 19:55
Medlem
Detta är en skvallertråd om Berny, jävlar vad ni går OT på sistone
Citera
2013-06-26, 00:08
Medlem
"Anonym säger:

Berny är du Sociopat? Du är inte Äkta,som du ofta hävdar att. Du är! För du e som en kameliont elle hur fan d nu stavas. För när du var med Jonas så var du ganska rockig samt emo och typ punkare? Och när du va me Amalia emller vad faan idioten heter,då var du och hade Babydoll gone bad typ, och med Fina Nicke picke hehe vi var vänner på faceboork och vi snackade med varandra ofta. Tyckte bra om honom. Och han berättade faktiskt för mig att Du BERNY var hans livs stora kärlek. Men iallafall når du va med Nicklas så ändrade du din stil igen,du slutade sminka dig/fixa håret.gick runt med stora slitna Nike tröjor typ,och baggy jeans,samt slitna mjukis byxor och mösso
Svar: När jag var med Jonas så hade jag min stil långt innan honom, svartvit hår osv. Jag var ung då. Jag har ändrat stil och utvecklat den under åren och visst har jag påverkats av vänner och parterns. Men dom har mer påverkats av mig än jag av dom. Amelia klädde sig som mig- inte jag som henne osv. Alla har genom mitt liv påverkats av min stil- men jag påverkas självklart också. Och det är inte konstigt att ändra stil under sitt liv och exprimentera med olika stilar, inte enligt mig.
Vad gäller Nicklas. Så vet jag att jag var hans livs stora kärlek. Han och jag hade ett liv ihop där vi delade stark kärlek och allt. Att jag slutade sminka mig, gå runt med sitna kläder och baggyjeans, ja är det så konstigt? Jag var ju för fan hemlös. Och för den sakens skull så behöll jag en del av min gamla stil så gott jag nu kunde. Jag sprang runt med baggyjeans och prickigt rosa linne och mössa osv. Och jag sminkade mig ofta och klädde upp mig. Men det var när det behövdes för det jag gjorde den dagen. Hur som helst. Om du hade frågat Nicklas om hans Berny var sociopat så tror jag att han hade bett dig dra åt helvete eller garvat dig rakt i ansiktet beroende på er relation och sagt att hon är som hon är, bernyansk och egen men min spätta och min tulta. Vi hade många samtal om mitt sociala arv. Men det betyder inte att jag har ärvt mina föräldrars och brors störning (En psykopats dotter) , han släpade runt på mina böcker och min dator för att jag skulle kunna skriva. Och det jag och Nicklas delade- det han förstod av mig det var precis allt, allt det dåliga och allt det bra, och jag likadant med honom.

Men visst, jag har lärt mig mycket negativt av av att växa upp med psykopat. Nicklas lärde sig en hel del han också- efter att ha sett min familj på nära håll. Det var min så kallade mor som gjorde oss hemlösa. Eftersom jag var ett hot mot familjen. Hon betalade hyresvärden som jag bodde svart hos i andrahand att slänga ut mig och Nicklas på tio minuter i Stockholmsvintern. Sociopati och psykopati har ingenting med klädstil att göra. Att byta klädstil och exprimentera med kläder kan ha med både osäkerhet men också med nyfikenhet och en slags rastlöshet att göra, du blir uttråkad på att att ha samma stil en längre period. Jag kommer alltid byta stilar men jag går fortfarande ofta runt i min älskade mössa som Nicklas och jag alltid bråkade om under hela hemlösheten. En svart säckig sak. Senast idag hade jag på mig den.
Berny Pålsson "

Trevligt folk som skriver i bloggen, Usch! Säkert någon härifrån.
Citera
2013-06-26, 00:29
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
"Anonym säger:
Du är inte Äkta,som du ofta hävdar att. Du är! För du e som en kameliont elle hur fan d nu stavas.

En person som inte ens bryr sej att kolla upp stavningen på ett simpelt ord, använder grammatik på en 3-årings nivå och anklagar någon i samma mening för att inte vara äkta vittnar ju om personens egen äkthet på x-antal olika sätt.
Citera
2013-06-26, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
En person som inte ens bryr sej att kolla upp stavningen på ett simpelt ord, använder grammatik på en 3-årings nivå och anklagar någon i samma mening för att inte vara äkta vittnar ju om personens egen äkthet på x-antal olika sätt.

Jag veet, jag lol'ade högt där.
Citera
2013-06-26, 08:53
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:

Kära lilla Zezka. Jag förstår också att hon skriver det för att på något sätt "provocera" eller "driva", men jag har svårt att förstå varför en person vars blotta existens redan irriterar folk, vill dra till sig mer negativ uppmärksamhet. Dessutom är det ju inte 100% osanning i hennes "skämt" eftersom samtliga katter råkat illa ut. Något Berny själv erkänt i tråden. Även om katten sannolikt inte blev avlivad för att den kissade på hennes bok så så hände något katten och det var antagligen inte "lycklig omplacering i varm och kärleksfull familj". Berny har aldrig gått in på detaljer om vad som egentligen hände katterna och det är antagligen lika bra eftersom man nog inte vill veta. Jag är ingen humorlös hagga även om du gärna tror det. Jag har bara svårt att se humorn i 4-5 katter som farit illa.
Citera
2013-06-26, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Kära lilla Zezka. Jag förstår också att hon skriver det för att på något sätt "provocera" eller "driva", men jag har svårt att förstå varför en person vars blotta existens redan irriterar folk, vill dra till sig mer negativ uppmärksamhet. Dessutom är det ju inte 100% osanning i hennes "skämt" eftersom samtliga katter råkat illa ut. Något Berny själv erkänt i tråden. Även om katten sannolikt inte blev avlivad för att den kissade på hennes bok så så hände något katten och det var antagligen inte "lycklig omplacering i varm och kärleksfull familj". Berny har aldrig gått in på detaljer om vad som egentligen hände katterna och det är antagligen lika bra eftersom man nog inte vill veta. Jag är ingen humorlös hagga även om du gärna tror det. Jag har bara svårt att se humorn i 4-5 katter som farit illa.

Well said.

På hennes Facebook hade hon skrivit något i stil med "Jag är en slampa så alla vet"
Det är väl ingen som undgått? Frågan är bara varför man kallar sig själv för slampa som att det vore något positivt.
Citera
2013-06-26, 11:54
Medlem
Ordet slampa borde inte ens ha någon innebörd i ett modernt samhälle.
Citera
2013-06-26, 13:04
Medlem
Hyperexiums avatar
Till sista 3 personerna som skrivit här (exkluderat "hanochintejag" då jag inte kunde uttyda om personens kommentar var negativt eller positivt menad).. ett spörsmål:

Har ni i era liv skött er totalt exemplariskt och aldrig gjort ett enda felsteg eller minsta misstag?

"Låt den utan synd kasta första stenen"

Enligt mej förstorar ni upp Bernys misstag konstant till rent absurda proportioner. Nej, jag räknar inte med att ni kommer erkänna sanningen om era egna liv här på nätet.. för ni är ju trots allt ANONYMA (till skillnad från Berny).
Senast redigerad av Hyperexium 2013-06-26 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in