2013-06-26, 18:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Herrens vägar äro outgrundliga Reimer, det stackars offret fick på ett sätt sin rättvisa till slut.

Att dom fick sina leg. indragna till slut berodde på att HSAN ansåg dom vara olämpliga att utöva läkaryrket.

Domskäl hit och domskäl dit, de anklagade slapp att skaka galler i något fängelse.
Offret i detta kriminalfall slutade sitt liv i svarta sopsäckar sönderhackad i småbitar, det är något att bli upprörd över.

Tror knappast det var vår Herre som var inblandad i eländet, mer troligt att det var en potentat från ett betydligt varmare ställe.

Jo, domskälen är viktiga speciellt som du inte kan överklaga ett domskäl, och i det här fallet när Anders Helin insåg att han inte hade en chans i hovrätten så stannade allt vid ett ogillande av åtalet och groteska domskäl.
Citera
2013-06-26, 19:32
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Ja, och har han inte gjort det, så kan man fråga sig vad han då hunnit göra annars? Nej, han har inte fått fullgott stöd av någon alls, vad gäller det han har sagt om pingsthelgen. Han hade inget bra alibi alls, i själva verket.

En del av er läkarvänner skriver också här ofta om era fantasier.

Vadå inte gjort? Du får lugna ner dig lite och inte dra för stora växlar på att en granne sagt att hans fru arbetat mer på tomten.

Det betyder ju inte att han inte arbetat alls.

Vem mer än du säger att han inte har ett bra alibi? Jag har inte hört det förut.

Är det känsla, tro eller övertygelse nu igen?
Citera
2013-06-26, 19:39
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Det är något som tingsrätten och kammarrätten har slagit fast. Det är gjutet i betong.

Jag skriver här dels för att ni är så totalt blinda för det alldeles uppenbara. Någon måste ju stå för sans här. Innan jag reggade mig här var det mest Lawn som representerade det.
`

På Säters fasta paviljong instämmer de i kören.

Ja vi vet att tingsrätten skrev ett domskäl som var horribelt, det är inget nyhet för någon av oss här.

Det är ju den horribla skrivelsen som ligger till grund för att de blev av med sina legitimationer.

Den är dock skriven av personer som dels påverkats av opinionen och dels ej fått ta del av hela det material som fanns. Om så hade varit fallet hade även de klantskallarna fått klart för sig att Anita bergsäker var osäker och att hela spektaklet idag hade fått en stor röd stoppspade framför sig.
Citera
2013-06-26, 19:54
Medlem
Citat:
Det går inte per automatik att avföra dem på basis av detta.

Det har jag inte ens påstått. Läs mitt inlägg igen och försök förstå vad jag vill ha sagt. Osäkerheten hos mitokondrie-DNA har ingen betydelse när man konstaterat att läkarna inte matchar DNA-fyndet.
Citera
2013-06-26, 20:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
De är inte likstyckare, det är ju det som är problemet.

De blir inte det bara för att du dag och natt sitter där ensam och skriver hittepå, fantasi, och trams.

Ja, jag skulle vilja se och höra den åklagare som skulle försöka driva ett liknade fall på samma trams, barnvittnen, fotokonfrontationer som är så styrda att man häpnar, rättsläkare som pekar ut vem som styckat m.m, karriären skulle bli väldigt kort för den åklagaren.

Har någon läst en endaste rad om att en enda åklagare anser att åtalet fortfarande skulle vara befogat?

Hanna Olsson har ju ett styckmord nära sig nu, hon får väl åka till Boden och ge dom en hjälpande hand så att den utredningen går åt rätt håll, nu har de ju häktat expojkvännen och något så trivialt kan väl inte vara möjligt.
Citera
2013-06-26, 21:04
Medlem
Reimers avatar
Lite mer om Christian Diesen, den rättrådige mannen som myntade det bevingade uttrycket som nämns i citatet.

" Expolisen Dahlström-Lannes har en annan Ecpat-kompis, som heter Christian Diesen och som är professor i processrätt i Stockholm. Han är vice ordförande i Ecpat och samtidigt en närmast ökänd gammal Kinakommunist inom SKP. Därtill har han vid otaliga tillfällen anlitats av Ekot som så kallad expertkommentator i samband med uppmärksammade rättsfall.

För den som vill gå bakåt i tiden finns det en annan intressant koppling mellan expolisen och professorn. För snart tio år sedan när debatten pågick som värst kring Per Lindebergs bok "Döden är en man", var det just Diesen som fick kommentera boken i både Ekot och Aktuellt. Han hade tidigare uttalat sig om fallet flera gånger och i tidningen Proletären skrev han:

"Bengt Nilsson, varför försvarar du en likskändare? En advokat med personlig moral tackar nej till att försvara en person, som saknar varje form av moral — han överlåter åt någon likasinnad med den misstänkte att utföra försvaret. Läskigare övermänniskotyper än herrar (namnen på de båda läkarna) har aldrig skådats i detta land."

Därtill hör beträffande Diesen att när den ene läkarens exhustru började läsa juridik var det just för professor Diesen. Det var den exhustru som tidigare polisanmält sin man för inblandning i det påstådda mordet.

Expolisen Dahlström-Lannes finns också med i styckmordsutredningen. Vid ett tillfälle hösten 1987 kontaktade hon, märkligt nog, Stockholmspolisens våldsrotel för att berätta att hon hört en sjukvårdsanställd påstå att den ene läkarens fru skulle ha tatueringar över hela kroppen, framför allt på skinkrona.

Vad nu detta skulle ha med saken att göra framgick aldrig, men när det begav sig kunde i stort sett vem som helst framträda för att påstå vad som helst om de båda läkarna och dessutom begära att bli trodda. Som just Ecpat-mannen Diesens häcklande av advokat Bengt H Nilsson eller privatspanare Dahlström-Lannes rapporter till polisen. De båda ingick dessutom i det nätverk som gjorde allt för att försöka få de båda läkarna fällda.

Så betedde de sig och uttryckte sig då, för 20 år sedan, för att underblåsa en hämndlysten lynchmobb. Idag är den ena av de båda vittne i en ytterst tvivelaktig rättegång mot Tito Beltran, medan den andre är upphöjd professor i juridik som tar sig rätten att döma utan bevis. "

http://www.stadsholmen.blogspot.se/2008/09/monica-dahlstrm-lannes-gr-igen.html

En strålande stjärna på vår juridiska himmel, med sådana rättskämpar är inget omöjligt.
Citera
2013-06-26, 21:14
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Jaså jag är ett troll ?
Din vän Reimer här i tråden har postat samma saker igen, varför inte hacka lite på honom ?
Är också han ett troll ?

Enligt mamman så började den lilla flickan att berätta redan sommaren 1984, då var väl ändå den lilla flickans minne ganska så färskt ?
Hon var väl knappast 3 år gammal sommaren 1984 eller ens så gammal hösten 1985 ?
Det måste vara fruktansvärt för er läkarvänner att vi har en fri debatt här i denna tråd.

Och varsågod, ännu en gång som på beställning:

"Enligt mamman började hon sommaren 1984 tala om"Farbror T"(obducentens förnamn, som är mycket ovanligt), och "Catrine". Hon pratade om att ”pippa” men gled sen över till att säga ”bibba”. Hon sa att Catrine "bibbade", men ändrade sig sen, "Nej, hon bibbade inte. Hon var snäll, jag tyckte om henne". Vid ett annat tillfälle pekade hon igenkännande på en bild av Catrine da Costa i tidningen. Hon sa att hon var rädd för obducenten och hon kopplade ihop honom med sin pappa. Hon sa att hon träffat honom när mamman var på jobbet.

På hösten 1985 hade flickan, enligt mamman, i stället för obducentens rätta namn börjat använda uttrycket Tomt. Hon hade sagt att han klippt upp henne, samtidigt som hon visat bröstkorgen. En bekant till familjen kunde bekräfta detta. Den bekante hade också hört flickan säga: "Han bibbade mig, bibbade och pappa också"
"

http://ritualabusedebate.blogspot.se/2011/12/styckmordet-pa-catrine-da-costa.html

Och märk väl att jag har hämtat alla uppgifter från ovanstående blogg.

För att du hagen eller Lom skall ha lite kött på benen i er teori angående barnets berättelse så bör ni ju fråga er var barnet fick ordet pippa som senare blev bibba. Någon i denna soppa bör ju ha lärt henne detta ord ju, eller hur? Vem var det? Ca, kanske? Är det hon som använt ordet så pass mycket att Karin lärt sig det så är ju barnets berättelse falsk. Andra personer i denna soppa som använt detta ord skulle kunna vara Cdc, Ta eller TH. Polisen skulle ju lätt kunna konfirmera med Cdcs vänner ifall hon använde sig av det uttrycket. THs sambo skulle kunna verifiera ifall de använde sig av ordet pippa. Ta Blir lite svårare med, han och Ca hade ju inte direkt något sexliv med sin fru, men han kanske pratade om att pippa rent allmänt när han var ute med dottern.

Går det i nte att härleda ordet pippa eller rentutsagt ordet bibba, så är barnets berättelse inget annat än bibbarsmuts .
Någon som vet?

Edit; ledsen att jag inte kan särskilja er två, men det är ju Lom som jag citerade, det ser jag nu i efterhand. Fridens!
Senast redigerad av slemwalker 2013-06-26 kl. 21:47. Anledning: Rättelse
Citera
2013-06-26, 23:34
Bannlyst
Citat:
Wikipedia skriver så här:

"Socialstyrelsen ansökte hos Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) om att läkarlegitimationerna för obducenten och allmänläkaren skulle dras in, med stöd av tingsrättens skrivning att läkarna styckat da Costas kropp. Ansökan beviljades den 23 maj 1989, men de bägge juristerna i nämnden var skiljaktiga.

Frågan har prövats två gånger i kammarrätten. Första gången, den 6 oktober 1989, upphävde kammarrätten HSAN:s beslut. Högsta förvaltningsdomstolen ålade därefter kammarrätten att ompröva ärendet i hela dess vidd, inkluderat bevisprövningen i den allmänna domstolen. Domstolen fann att det inte fanns skäl att ställa lägre krav än som skulle ha gjorts i ett mål om åtal för styckningen (se RÅ 1990 ref. 64).

Den 31 maj 1991 beslutade kammarrätten att återkallelsen av läkarnas legitimationer skulle bestå. Kammarrätten fann att det var ställt utom allt rimligt tvivel att de bägge läkarna styckat kroppen
."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Da_Costa-fallet

Japp, tack ska du ha. Rätt ska vara rätt, ja.

Och i samma veva beslöt Läkarförbundet att utesluta de båda läkarna.
Citera
2013-06-26, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jo, domskälen är viktiga speciellt som du inte kan överklaga ett domskäl, och i det här fallet när Anders Helin insåg att han inte hade en chans i hovrätten så stannade allt vid ett ogillande av åtalet och groteska domskäl.

Varför skulle han överklaga en friande dom? Och varför skulle då hovrätten, i ett sådant läge, bevilja resning? Läkarna fick ju inget straff i någon juridisk mening.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-06-26 kl. 23:43.
Citera
2013-06-26, 23:48
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Varför skulle han överklaga en friande dom? Och varför skulle då hovrätten, i ett sådant läge, bevilja resning? Läkarna fick ju inget straff i någon juridisk mening.

Varför skulle han överklaga en friande dom? Ja vad tror du själv?
Citera
2013-06-26, 23:50
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, jag skulle vilja se och höra den åklagare som skulle försöka driva ett liknade fall på samma trams, barnvittnen, fotokonfrontationer som är så styrda att man häpnar, rättsläkare som pekar ut vem som styckat m.m, karriären skulle bli väldigt kort för den åklagaren.

Har någon läst en endaste rad om att en enda åklagare anser att åtalet fortfarande skulle vara befogat?

Hanna Olsson har ju ett styckmord nära sig nu, hon får väl åka till Boden och ge dom en hjälpande hand så att den utredningen går åt rätt håll, nu har de ju häktat expojkvännen och något så trivialt kan väl inte vara möjligt.

Det kommer nog inte att hända de närmaste 50 åren. Efter de åren har gått vet jag inte om det kommer en ny våg av sagotroende mammor som lyckas dupera framtidens rättsväsende.
Citera
2013-06-27, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Vadå inte gjort? Du får lugna ner dig lite och inte dra för stora växlar på att en granne sagt att hans fru arbetat mer på tomten.

Det betyder ju inte att han inte arbetat alls.

Vem mer än du säger att han inte har ett bra alibi? Jag har inte hört det förut.

Är det känsla, tro eller övertygelse nu igen?

Nej, han har även jobbat på tomten han också. Men, när han inte gjort det, så kan han ha haft tid och möjlighet att göra betydligt ruggigare saker. Eller hur? Han verkar inte ha jobbat så mycket på tomten, som han velat göra gällande i förhören.

Vill minnas att det står om detta i HOs bok och det är tydligt också, när man läser uppsatsen.
De hade inget vattentätt alibi, någon av läkarna.

Och det är lustigt, särskilt vad TA anbelangar, att han har minsann mycket att berätta om sådant som inte rör pingsten 1984, men denna pingsthelg har han väldigt lite att säga om.

En annan intressant sak är att en prostituerad kvinna lämnade en uppgift om TA, i slutet av januari 1986, när polisen visade upp en bild på honom för henne, att han var "läkare" och körde omkring i en "röd Golf" (eller något liknande) och att hon sett honom köra omkring på Malmis under våren och sommaren 1984 (han har själv sagt att han inte befunnit sig där under 1984) en "5-6 gånger" och att hon hört en kollega säga att han är "konstig" och betalar dessutom " (minst) 1000 kronor" för en tjänst. Pröjsar man 1000 spänn för sex, år 1984, så kan man ju fundera på vad det kan vara för en speciell tjänst. Han hade mycket riktigt en röd Golf, det har han själv sagt i förhör, men han hävdar att han köpte den först 1985. Intressant är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in