2013-06-25, 19:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du länka till källan som anger att det är KJ som var mottagaren av det irriterade sms:et?
Nej, inte "det irriterade sms:et", utan ett sms som VB skickade till mt innan han hämtade henne vid bostaden - vilket torde ha varit vid 16-tiden*:

*För klarhetens skull: VB kan ha sms:at mt ganska tidigt under lördagen; exakt tid vet vi inte. - Det enda vi vet betr. hämtningen är vad VB:s föräldrar sagt plus att också mt sagt sig ha hämtat VB vid 16-tiden (vilket även stämmer överens med VB:s sista aktiviteter på facebook).
Senast redigerad av letsdoit 2013-06-25 kl. 19:26. Anledning: *...
Citera
2013-06-25, 19:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, inte "det irriterade sms:et", utan ett sms som VB skickade till mt innan han hämtade henne vid bostaden - vilket torde ha varit vid 16-tiden:
http://m.nsd.se/Default.aspx?id=7661959&p=Senaste+Nytt

Så du menar att ett sms utesluter att det förkommit telefonkontakt före och efter hämtningen? Utesluter du också att KJ har sänt VB sms bara för att VB sänt sms till KJ?
Citera
2013-06-25, 19:26
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
OM han nu har uttryckt detta skulle det ju kunna vara så enkelt att han ville kolla vad reaktionen hos kompisarna blev. Känna av om någon annan har samma tankar. Eller bara framstå som tuff och hård.

Oavsett om KJ är skyldig eller ej, tycker jag inte rykten om ett sådant uttalande har någon större tyngd. Minns inte vem, men någon i tråden skrev ett så jäkla bra inlägg om ryktesspridning tidigare.
Jag tänker mig att ryktet kan ha uppstått efter att man i kompisgänget har snackat kring frågan "Undrar hur det känns att döda någon?". Detta kan då i samband med den senare tidens händelser ha blivit till "KJ vill pröva på att döda". Känns inte helt otippat att man med intresse för militaria och vapen kommer in på samtal om döden och dödande. Inte minst den här tråden är väl en indikation på att döden är ett engagerande ämne för många människor, förvisso på olika plan.

Skulle det visa sig KJ upprepade gånger har uttryckt önskan att döda, så är det kanske en annan femma, men det vet vi ju inget om.

Håller med, men sedan säger ryktet att "hårdingarna" blev rädda för KJ efter diskussionen och valde att inte umgås mer med honom. Omöjligt att veta vad som är sant, men det är ju lättare att tolka något "rätt" om man ser en person säga något, än om man läser något skrivet eller bara hör personen. Minspel, gester, tonfall är viktiga, och självklart sammanhanget. Undrar vem som tog upp ämnet, om det var KJ, och om ämnet var malplacerat?

Jag känner bara en möp ytligt och kan inte föreställa mig att en sådan diskussion skulle äga rum, överhuvudtaget, även om personen är bitvis överintresserad av grymheter, mer road än intresserad ska tilläggas. Inte min påse te direkt.

Jag tror inte att KJ är en möp heller, utan mer att han fascineras av sin roll i det här sammanhanget, som för KJs del inte blev det militära utan airsoft. Han bedömdes inte vara lämplig att göra lumpen, fast han så gärna ville. Kanske har testerna av honom sparats och kan ge viktiga ledtrådar nu? Att han fastnat för något så regelstyrt tror jag grundar sig i hans omdiskuterade funktionshandikapp. Tåg, tidtabeller, militaria, allt med uniformer tror jag tilltalar personer som söker någon typ av "ordning" och regler för vad de ska göra.

Man kan ju fundera på om avslaget från Pliktverket ligger i bakgrunden och skaver, om KJ gick för djupt in i sin roll i airsoften. Han verkar ha rört sig på stan i airsoftdressen till vardags, enligt rykten. Vid tidpunkten för brottet utsåg han sig till "commander". Kanske han utarbetat sitt eget privata "spel", och snöat in helt på det, utan att någon märkt hur det stått till? Vi har ju tidigare berört det här med att VB kanske ingick i något slags spel, med flera deltagare. Kanske var det bara hon och KJ som "deltog", och med KJs regler. Han har enligt extjejen velat styra så mycket över relationen, att hon gjort slut. VB gjorde också slut, efter mycket kort tid. Jag är tveksam till om de var vänner, VB stod inte för det öppet.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-25 kl. 19:41.
Citera
2013-06-25, 19:28
Medlem
lilltoes avatar
Jag tycker den här bilden (nr 1 av 3) från KJ:s baksäte är intressant. Kläderna är de han använde vid "Fallen Angel" 11 maj. Den grupp KJ tillhörde skulle bära enfärgat grönt.
Bilden är från när polisen tar bilarna i beslag. Tror ni han använt kläderna efter 11 maj?
Jag tror inte det, utan de har bara blivit liggande. Så någon städning av bilen har han inte gjort, inte funnits skäl enligt honom.
Ändå har blodspår hittats i den. I tidningarna stod det att den var stökig, källan till uppgiften okänd för mig. Det skulle innebära att kläderna legat orörda i nästan 2 veckor. Hur tänkte han om bilen använts för att transportera skadad VB eller VB:s kvarlevor? Är han en slarver eller ett geni, med tanke på att det inte finns mer påtagliga bevis i denna bil? Väldigt egendomligt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16835149.ab
Citera
2013-06-25, 19:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Så du menar att ett sms utesluter att det förkommit telefonkontakt före och efter hämtningen? Utesluter du också att KJ har sänt VB sms bara för att VB sänt sms till KJ?
Vi känner bara till två sms: 1) kl. ? från VB till mt, 2) 18:40 eller tidigare: sms från VB till okänd manlig bekant.

Jag utesluter inte att mt kan ha skickat sms till VB.

Det kan ha utväxlats många samtal mellan VB och mt före bilhämtningen.
Senast redigerad av letsdoit 2013-06-25 kl. 19:37.
Citera
2013-06-25, 19:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Var har du läst att KJ ska ha ringt VB och velat börja om?

Kära hemlunda2000, jag ber om ursäkt, men just du som jag utgått ifrån hänger med i varenda post, tänkte jag hade läst när jag postade om det här för något dygn sedan. Det är ur ett PM, och jag förtydligade att det var obekräftat. Dock tycker jag att det passar in i det vi känner till angående sms och tider, jag ville bara visa att uppgiften KAN stämma, och att den inte bör avfärdas.

mvh
Citera
2013-06-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är riktigt, men du använde tidningsartiklar från maj för att påstå att inget fanns om att blodet hittades i bilen. Första offentliggjorda blodfyndet gjordes i bilen.
Det är sant, mitt fel. Men idag vet vi att två blodfynden har hittats. Ett i bilen och ett okänt ställe.
Citera
2013-06-25, 19:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Det är sant, mitt fel. Men idag vet vi att två blodfynden har hittats. Ett i bilen och ett okänt ställe.
Nu är vi överens.
Citera
2013-06-25, 19:47
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Håller med, men sedan säger ryktet att "hårdingarna" blev rädda för KJ efter diskussionen och valde att inte umgås mer med honom. Omöjligt att veta vad som är sant, men det är ju lättare att tolka något "rätt" om man ser en person säga något, än om man läser något skrivet eller bara hör personen. Minspel, gester, tonfall är viktiga, och självklart sammanhanget. Undrar vem som tog upp ämnet, om det var KJ, och om ämnet var malplacerat?

Jag känner bara en möp ytligt och kan inte föreställa mig att en sådan diskussion skulle äga rum, överhuvudtaget, även om personen är bitvis överintresserad över grymheter, mer road än intresserad ska tilläggas. Inte min påse te direkt.

Jag tror inte att KJ är en möp heller, utan mer att han fascineras av sin roll i det här sammanhanget, som för KJs del inte blev det militära utan airsoft. Han bedömdes inte vara lämplig att göra lumpen, fast han så gärna ville. Kanske har testerna av honom sparats och kan ge viktiga ledtrådar nu? Att han fastnat för något så regelstyrt tror jag grundar sig i hans omdiskuterade funktionshandikapp. Tåg, tidtabeller, militaria, allt med uniformer tror jag tilltalar personer som söker någon typ av "ordning".

Skeptisk som jag är så kan jag tänka mig att de "rädda hårdingarna" är en efterhandskonstruktion. Men visst, det hade varit intressant att veta hur det eventuella samtalet gestaltade sig.
Själv tycker jag inte det är så konstigt att prata om hur det skulle kännas att döda någon. Fallet VB har ju t ex gett upphov till den här tråden, där många ställer frågor av typen "Hur är man funtad om man mördar och styckar någon". En önskan att förstå verkligheten kanske, vad vet jag.

Jo, yttre ordning är väl ett sätt att bringa reda i ett inre kaos.
Citera
2013-06-25, 19:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vi känner bara till två sms: 1) kl. ? från VB till mt, 2) 18:40 eller tidigare: sms från VB till okänd manlig bekant.

Jag utesluter inte att mt kan ha skickat sms till VB.

Det kan ha utväxlats många samtal mellan VB och mt före bilhämtningen.

Och således kan den informationen angående att KJ ville snacka allvar med VB stämma, det var det jag var ute efter, och passar väl in i det scenario jag beskrev. Enkelt, okomplicerat, vanligt och högst sannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Kära hemlunda2000, jag ber om ursäkt, men just du som jag utgått ifrån hänger med i varenda post, tänkte jag hade läst när jag postade om det här för något dygn sedan. Det är ur ett PM, och jag förtydligade att det var obekräftat. Dock tycker jag att det passar in i det vi känner till angående sms och tider, jag ville bara visa att uppgiften KAN stämma, och att den inte bör avfärdas.

mvh
Inga problem Solen tog över intresset ett tag....tycker att pm är mycket intressant. Tänker dock att skulle mamman ha uttryckt ngt i en intervju om detta eller kanske hon fått munkavle av polisen?
Citera
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Har man själv skyltat med sina åsikter - på flashback eller andra ställen så är det ju inga hemligheter man sprider direkt!
Näe, men schlangekraft är iaf sur.
http://schlangekraft.tumblr.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in