2013-06-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Du var ju på g att åka upp till Mjösjöberget och fp2 för ett tag sedan. Blev besöket av?
nej har inte vart upp dit ännu är en bit att åka dit för mig men skulle vilja titta närmare på fp2 får se när det blir av
Citera
2013-06-10, 13:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
du missförstod mig..
det hade varit omöjligt att bära med sig en kropp in i huset, då man behövde använda både armar och ben för att ta sig in

Okej, ja, men det utesluter inte att GM har släpat in en kropp, kanske använde fönsterluckan som en vippbräda och hivade in en kropp, eller så klättrade VB in själv och dödades där.
Citera
2013-06-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, ja, men det utesluter inte att GM har släpat in en kropp, kanske använde fönsterluckan som en vippbräda och hivade in en kropp, eller så klättrade VB in själv och dödades där.

det kan jag inte uttala mig om, kan säkerligen ha hänt, precis som alla andra teorier.. känns som att ingenting går ihop i detta fall..
Citera
2013-06-10, 13:24
Medlem
Undrar om ödehuset får rivas innan utredningen är klar? har teknikerna gått igenom hela huset å finkammat det? eller kolla dom bara platsen i huset där benen låg?
Citera
2013-06-10, 13:25
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
[..]Jag menade att har man "God Man" är det uppenbart att man har nån sorts "problem". Iom att "omyndigförklarad" inte finns sedan väldigt länge så innebär det inte att alla kan ta hand om sig själv. Så i praktiken är man omyndigförklarad då någon annan tar hand om/kontrollerar delar av ens liv. [..]

Nej. Det stämmer inte. Detta har dessutom avhandlats flera gånger tidigare i tråden. Jag skrev t ex den 2 juni .

Att ha god man är inte samma sak som att vare sig vara omyndigförklarad eller som att någon annan skulle kontrollera delar av ens liv.

KJ har ingen förvaltare. Han har en god man.

Personer som behöver stöd med att hantera ekonomi, rättigheter mm kan antingen ha en förvaltare (som är ett mer långtgående stöd) eller ha en god man (som inte är lika omfattande som förvaltare).

Förmyndarskap finns inte längre i Sverige annat än för underåriga barn. Idag heter det, för vuxna, god man eller förvaltare. Förvaltarskapet är ett tyngre och mer långtgående verktyg jämfört med god man, och används bland annat vid vissa psykiatriska sjukdomstillstånd som t ex schizofreni eller bipolär sjukdom och även vid utvecklingsstörning.

Den gode mannen brukar förordnas vid vissa funktionsnedsättningar eller sjukdomar och ska tillvarata personens intressen och ska hela tiden agera i samverkan och på uppdrag av huvudmannen.

KJ hanterar ekonomin själv. Godmanskapet omfattar endast att bevaka personens rätt samt sörja för hans person. Det är ett stöd, och det utformas individuellt. Stödet ska ske enligt huvudmannens vilja. Huvudmannen kan säga upp den gode mannen.

I det aktuella fallet omfattade godmanskapet 2010- feb 2012:
"bevaka hans rätt, förvalta hans egendom och sörja för hans person."

Fr o m februari 2012 jämkades uppdraget till att bevaka personens rätt samt sörja för hans person. Uppdraget om att även, som god man, på uppdrag av huvudmannen, förvalta egendomen upphörde alltså för drygt ett år sen. Men dom andra två ansvarsområdena visar ju på en problematik såväl som på ett behov av omfattande stöd.

Länkar till wikipedia om förmyndarskap, god man samt förvaltare samt om god man och förvaltare på domstol.se.
Citera
2013-06-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
Undrar om ödehuset får rivas innan utredningen är klar? har teknikerna gått igenom hela huset å finkammat det? eller kolla dom bara platsen i huset där benen låg?

dom kommer riva det så fort dom får klartecken, vilket dom inte fått än, och inte lär få innan fallet är löst
Citera
2013-06-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
dom kommer riva det så fort dom får klartecken, vilket dom inte fått än, och inte lär få innan fallet är löst
är det spikat igen nu luckan som vart borta på baksidan?
Citera
2013-06-10, 13:30
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:

Har de tittat under huset tro?
Citera
2013-06-10, 13:31
Medlem
Citat:
är det spikat igen nu luckan som vart borta på baksidan?

kan jag inte uttala mig om
Citera
2013-06-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Har de tittat under huset tro?
ingen aning tror inte dom kollat hela huset varför tog dom inte bort alla luckor för huset?
Citera
2013-06-10, 13:36
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
ingen aning tror inte dom kollat hela huset varför tog dom inte bort alla luckor för huset?

Ja det kan man ju undra. Tycker det går riktigt segt med allting känns det som. Tiden går liksom!! Söker de ö.h.t i området efter fler bevismaterial och hur stort sökområde betar de av? Ne, tycker det känns som man inte kostar på sig alltför mycket resurser på detta.
Citera
2013-06-10, 13:40
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:

Hade detta varit i USA hade förmodligen utredarna jobbat med detta intensivt dygnet runt för att så fort som möjligt lösa fallet. Men här tycks man jobba endast på kontorstider eller hur funkar det i Sweden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in