Citat:
Ursprungligen postat av
BorasUE
Jag är inte så insatt i regionen tyvärr. Jag är mer inne på nutiden även om jag tycker att det kan vara nyttigt att undersöka hur det nu kan ha gått till om våra sprängämnen dyker upp på fel ställen. Att det finns regler för hur minor ska användas är liksom helt irrelevant för mig. Jag kan inte, moraliskt, motivera ett främjande av tillkomst av minor öht.
Fast vad den där rapporten säger är att Sverige har sålt sprängämnen till ett antal länder.
Sprängämnen som sedan använts som råvara till produktion av diverse olika vapen och ammunition, därbiland minor men troligen även robotar, handgranater, artilleriammunition etc.
Och förmodligen även sprängladdningar avsedda att användas av ingenjörssolater både för att spränga broar och byggnader och även för att användas vid minröjning.
Dessa länder har (naturligtvis) producerat olika vapen som innehåller sprängämnen, varav en del varit svenska.
En del av dessa har varit minor, som sedan exporterats till länder som sedan har använt dessa på olika sätt.
Vi har alltså inte sålt minor, vi har inte lagt ut minor och vi har inte ens sålt delar till minor.
Vi har endast sålt råmaterial som kan användas till minor, men även till annat.
Det är lite som diskussionen där Sverige ska lastas för slavhandeln till amerika, då svenskt järn användes till bojorna som slavarna hade.
Eller fungerar det ännu och på samma sak?
Sverige säljer metall, däribland till stater som USA.
USA använder metall i sina vapen, därför kan en del amerikanska vapen vara gjorda av metaller från Sverige och därför är Sverige skyldiga till amerikansk vapenanvändning?
Hur hårda krav kan vi sätta på det vi exporterar?
Kan vi hävda att svenskproducerade verktyg inte ska få användas för att tillverka vapen?
Och då snackar jag om verktyg för flera ändåmål, inte särskilda maskiner som endast kan användas för att tillverka en enda sak.
(Inte helt objudet kommer tanken på Palme-regeringen som ville bygga en fabrik för att tillverka konstgödning i Vietnam.)