2013-06-24, 17:03
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananasdunk
He had attempted suicide in 1974, and the following year he tried again. This time, his attempt succeeded: he opened the gas valves in his apartment and succumbed despite an apparent late dash for the front door. "Success slowly killed him," his mother said.

http://espnfc.com/columns/story/_/id...ka%27-skoglund

Intressant, och skribenten Robin Hackett verkar vara en seriös journalist. Undrar var han fick infon ifrån? Det måste ju gå att hitta fler källor.

Googlade Lennart Skoglund Suicide och tyvärr fanns inga fler träffar än den ovan.
Senast redigerad av vinbra 2013-06-24 kl. 17:37.
Citera
2013-06-24, 17:34
Medlem
vinbras avatar
Det slog mig att det kanske fanns italienska källor om dödsorsaken.

På Italienska wikipedia sägs att den officiella dödsorsaken var hjärtattack men att det även talades om självmord:

Appese le scarpe al chiodo viene prima ricoverato in una clinica di recupero per alcolisti, poi, quando tutto sembra essersi sistemato, a soli 46 anni viene trovato morto in casa, ufficialmente lo ha stroncato un infarto, ma si parla anche di suicidio. Una carriera di altissimo livello, ma una vita chiusa tragicamente

Google-översättning: Han hängde upp skorna först antas till en klinik för alkoholister i återställning, då, när allt verkar ha stabiliserats, vid en ålder av 46 hittas död i huset, officiellt smällde en hjärtattack, men det också talar om självmord. En karriär på högsta nivå, men ett liv tragiskt stängd

http://italian.wiki-site.com:82/l/e/...lund_7663.html
Senast redigerad av vinbra 2013-06-24 kl. 17:38.
Citera
2013-06-24, 18:01
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
He had attempted suicide in 1974, and the following year he tried again. This time, his attempt succeeded: he opened the gas valves in his apartment and succumbed despite an apparent late dash for the front door. "Success slowly killed him," his mother said.

Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Intressant, och skribenten Robin Hackett verkar vara en seriös journalist. Undrar var han fick infon ifrån? Det måste ju gå att hitta fler källor.

Googlade Lennart Skoglund Suicide och tyvärr fanns inga fler träffar än den ovan.
Hackett har citerat Skoglunds mamma. Har han intervjuat henne? kanske har han letat rätt på dödsattesten?

I Tom Alandhs dokumentär om Nacka Skoglund från 1987 får Nackas svenska samarbetspartners Åke Linder och Börje Dorch en hel del kritik, både för historieförfalskning i realtid och för dåligt ansvarstagande av den excentriske Skoglund.

Jag uppfattar att också två av de tre manliga vännerna (vad de nu hette) implicit kritiseras genom klippningen av filmen. De verkade helt sakna förmåga att problematisera sitt umgänge med Skoglund.

Här ligger en lång essä om Nacka och Dorch. Den skriven av Börje Dorchs son Peter.
http://www.borjedorch.se/nacka_soc_arv.html
Citat:
(...)
Från den stund Börje gav ut serietidningen Nacka (1975) och boken Nacka-Liraren, ett tragiskt levnadsöde (1978) har han blivit utmålad av en samlad journalistkår som en cynisk och hänsynslös människa som utnyttjade Nacka ekonomiskt. Denna mörka bild som sprids i tidningar och böcker av Börje är inte sann och är resultatet av dålig och slapp journalistik och författarskap.
(...)

Alandhs Nacka - Myten och Människan:
http://www.svt.se/dokumentarfilm/nac...-och-manniskan
Citera
2013-06-24, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Hackett har citerat Skoglunds mamma. Har han intervjuat henne? kanske har han letat rätt på dödsattesten?

I Tom Alandhs dokumentär om Nacka Skoglund från 1987 får Nackas svenska samarbetspartners Åke Linder och Börje Dorch en hel del kritik, både för historieförfalskning i realtid och för dåligt ansvarstagande av den excentriske Skoglund.

Jag uppfattar att också två av de tre manliga vännerna (vad de nu hette) implicit kritiseras genom klippningen av filmen. De verkade helt sakna förmåga att problematisera sitt umgänge med Skoglund.

Här ligger en lång essä om Nacka och Dorch. Den skriven av Börje Dorchs son Peter.
http://www.borjedorch.se/nacka_soc_arv.html

Alandhs Nacka - Myten och Människan:
http://www.svt.se/dokumentarfilm/nac...-och-manniskan

Farsan har boken om Nacka (Nacka-Liraren) som Börje Dorch skrev. Jag har läst den flera gånger och tycker den är mycket bra skriven. Mest tack vare att Dorch inte försöker försköna storyn om Nacka.
Jag vill minnas att redaktören för boken "Sporten idag 1978-79" i sin inledande sammanfattning av årets händelser kritiserar Dorch och hans bok för att typ; "skriva så illa om en död människa som inte kan försvara sig."

I Dorchs bok om Nacka står ingenting om att hans död skulle vara självmord. Enligt Dorchs bok så knackade en gammal barndomskompis till Nacka på hos honom. När Nacka inte öppnade dörren så kikade barndomskompisen in genom brevinkastet och såg att det var en otrolig röra därinne. "Man kunde nästan tro att någon strid hade utspelat sig där."
Polis tillkallades och när de bröt upp dörren och gick in kunde de konstatera att "Sveriges genom tiderna störste fotbollsspelare låg död på soffan med ena handen under kinden. En tunn blodstrimma hade runnit från Nackas mun."
Om jag inte minns fel så hade Nackas magsäck brustit p g a långvarigt tablett- och spritmissbruk.

(Jag är 99,9% säker på att jag har citerat boken rätt. Det var några år sedan jag läste den, men just det stycket sitter inborrat i skallen. Har dock inte möjlighet att kolla då boken befinner sig 70 mil bort).

Jag rekommenderar varmt boken till den som lyckas få tag på den. Den är enligt mig en kritisk syn på en människas liv från hyllad stjärna till folkskygg nedgången alkoholist. Den mesta kritiken riktas (med all rätt) mot de s k vännerna som försvann när det började gå dåligt, men även mot klubbarna och samhället i sig. Om jag inte minns boken fel så visade inte Hammarby IF ens sitt deltagande på Nackas begravning. När Dorch frågade Lennart Nyman från Hammarby varför de inte ens hade en flagga där så fick han till svar att "- Han (Nacka) var inte medlem i Hammarby..."

Lennart "Nacka" Skoglund - en legend.
Citera
2013-06-28, 20:43
Medlem
vinbras avatar
Citat:

Jag har försökt hitta email-adress till ESPN-reportern Robin Hackett som skrev artikeln men har inte lyckats. Nån som kan vara mer framgångsrik än mig här?
Citera
2013-06-28, 23:33
Medlem
Har ingen källa på det men hört på omvägar att det var levern som lade av efter många år av alkoholmissbruk blandat med piller.
Citera
2013-06-29, 00:06
Medlem
Skulle vilja påstå att hans tidigare frus familj bar den största skulden i att ta knäcken på honom eftersom de lurade av honom alla hans pengar. Det måste ha förstört hans självbild rejält hur han låtit sig luras och övertygas...Även om han inte dog som in direkt orsak av det måste det ha haft en avgörande roll för att hans livsgnista övergav honom.

Frun var så klart ej ovetande om detta och men blod är ju tjockare än vatten...

Svin likaväl.
Citera
2013-06-29, 00:34
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levillain
Skulle vilja påstå att hans tidigare frus familj bar den största skulden i att ta knäcken på honom eftersom de lurade av honom alla hans pengar. Det måste ha förstört hans självbild rejält hur han låtit sig luras och övertygas...Även om han inte dog som in direkt orsak av det måste det ha haft en avgörande roll för att hans livsgnista övergav honom.

Frun var så klart ej ovetande om detta och men blod är ju tjockare än vatten...

Svin likaväl.
Vad menar du? Var det en släkting till Nuccia som Tom Alandh kallar "affärspartnern"? Som blåste Skoglund på pengar? Under Sampdoriatiden?

Står det i någon av biografierna?
Citera
2013-06-29, 11:20
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Från den stund Börje gav ut serietidningen Nacka (1975) och boken Nacka-Liraren, ett tragiskt levnadsöde (1978) har han blivit utmålad av en samlad journalistkår som en cynisk och hänsynslös människa som utnyttjade Nacka ekonomiskt.

Man får ha i åtanke hur Sverige såg ut i mitten på 70-talet, med extremt hårda vänstervindar, speciellt i journalistkåren. Det var ganska lätt att utmålas som cynisk av journalistkåren på den tiden. Minns hur Stikkan Anderson anklagades för att vara cynisk för att han skrivit en låt om en massaker (Waterloo).
Citera
2013-06-29, 14:04
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTB
Farsan har boken om Nacka (Nacka-Liraren) som Börje Dorch skrev. Jag har läst den flera gånger och tycker den är mycket bra skriven. Mest tack vare att Dorch inte försöker försköna storyn om Nacka.
Jag vill minnas att redaktören för boken "Sporten idag 1978-79" i sin inledande sammanfattning av årets händelser kritiserar Dorch och hans bok för att typ; "skriva så illa om en död människa som inte kan försvara sig."

Och han som smällde på Börje Dorch var ingen annan än ett av de största sportjournalistnamnen, Lars-Gunnar Björklund:

”…För oss fotbollsälskare var han (Nacka) den store, lille mannen, som likt en seriefigur av O.A. gjorde vad som föll honom in. Ibland, oftast, var det gudabenådat. Han var ARTISTEN. Vi älskade honom trots att vi visste att han var vad man kallar en slarver utanför fotbollsbanan. Men beteckningen slarver fick räcka för oss. Vi ville inte ha några smaskiga detaljer.
SPORTEN I DAG är ett grundligt redovisande av alla detaljer som gjorde ”Nacka” till en slarver. Redovisandet utgivet i bokform av ARTISTENS vän, tecknaren Börje Dorch. Om Dorch behandlar sina vänner på det sättet, hur behandlar då sina ovänner? Boken om ”Nacka” är ett osmakligt geschäft, ett dansande på idolens grav med de grövsta kängor. Det är ett hänsynslöst utlämnande av en människa, som inte har chansen att försvara sig, ett utlämnande av idolens familj och anförvanter.
Låt ”Nacka” vila i frid och stjäl skrivarpennan från Dorch!"

Men för att prata illa om en annan avliden som gjorde pengar på Nacka var journalisten Åke Linder en sådan. Han var bl a Nackas törstige spökskrivare och bl a mannen bakom skräpboken ”En miljon för en klackspark”. Linder och Dorch var knappast vänner som en ”slarver” som Nacka behövde.
Citera
2013-06-29, 15:03
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
”…För oss fotbollsälskare var han (Nacka) den store, lille mannen, som likt en seriefigur av O.A. gjorde vad som föll honom in. Ibland, oftast, var det gudabenådat. Han var ARTISTEN. Vi älskade honom trots att vi visste att han var vad man kallar en slarver utanför fotbollsbanan. Men beteckningen slarver fick räcka för oss. Vi ville inte ha några smaskiga detaljer.
.

Så länge det inte är rena lögner är det många av oss som är intresserad av smaskiga detaljer. Jag får vibbar från Elvis-fanatiker som vet att han minsann inte "knarkade" och gjorde han det ska det bara hållas käften om saken.
Citera
2013-06-29, 15:24
Medlem
Rimberts avatar
Det verkar finnas många teorier om Nackas bortgång.
Men jag läste redan på 70-talet att det var brandrelaterat, troligen på grund av sängrökning.
Varför kan ni inte googla?
Senast redigerad av Rimbert 2013-06-29 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in