Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Hackett har citerat Skoglunds mamma. Har han intervjuat henne? kanske har han letat rätt på dödsattesten?
I Tom Alandhs dokumentär om Nacka Skoglund från 1987 får Nackas svenska samarbetspartners Åke Linder och Börje Dorch en hel del kritik, både för historieförfalskning i realtid och för dåligt ansvarstagande av den excentriske Skoglund.
Jag uppfattar att också två av de tre manliga vännerna (vad de nu hette) implicit kritiseras genom klippningen av filmen. De verkade helt sakna förmåga att problematisera sitt umgänge med Skoglund.
Här ligger en lång essä om Nacka och Dorch. Den skriven av Börje Dorchs son Peter.
http://www.borjedorch.se/nacka_soc_arv.html
Alandhs Nacka - Myten och Människan:
http://www.svt.se/dokumentarfilm/nac...-och-manniskan
Farsan har boken om Nacka (Nacka-Liraren) som Börje Dorch skrev. Jag har läst den flera gånger och tycker den är mycket bra skriven. Mest tack vare att Dorch inte försöker försköna storyn om Nacka.
Jag vill minnas att redaktören för boken "Sporten idag 1978-79" i sin inledande sammanfattning av årets händelser kritiserar Dorch och hans bok för att typ; "skriva så illa om en död människa som inte kan försvara sig."
I Dorchs bok om Nacka står ingenting om att hans död skulle vara självmord. Enligt Dorchs bok så knackade en gammal barndomskompis till Nacka på hos honom. När Nacka inte öppnade dörren så kikade barndomskompisen in genom brevinkastet och såg att det var en otrolig röra därinne. "Man kunde nästan tro att någon strid hade utspelat sig där."
Polis tillkallades och när de bröt upp dörren och gick in kunde de konstatera att "Sveriges genom tiderna störste fotbollsspelare låg död på soffan med ena handen under kinden. En tunn blodstrimma hade runnit från Nackas mun."
Om jag inte minns fel så hade Nackas magsäck brustit p g a långvarigt tablett- och spritmissbruk.
(Jag är 99,9% säker på att jag har citerat boken rätt. Det var några år sedan jag läste den, men just det stycket sitter inborrat i skallen. Har dock inte möjlighet att kolla då boken befinner sig 70 mil bort).
Jag rekommenderar varmt boken till den som lyckas få tag på den. Den är enligt mig en kritisk syn på en människas liv från hyllad stjärna till folkskygg nedgången alkoholist. Den mesta kritiken riktas (med all rätt) mot de s k vännerna som försvann när det började gå dåligt, men även mot klubbarna och samhället i sig. Om jag inte minns boken fel så visade inte Hammarby IF ens sitt deltagande på Nackas begravning. När Dorch frågade Lennart Nyman från Hammarby varför de inte ens hade en flagga där så fick han till svar att "- Han (Nacka) var inte medlem i Hammarby..."
Lennart "Nacka" Skoglund - en legend.