Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-19, 00:28
  #1
Medlem
vinbras avatar
1975 dog fotbollslegenden Nacka Skoglund i sitt hem, 45 år gammal. Jag har alltid levt i tron att dödsorsaken var kopplad till hans alkoholmissbruk, typ skrumplever, alkoholförgiftning. Men när jag letar runt finns ingenstans angivet vad han egentligen dog av.

Om det var något av de ovan nämnda orsakerna han dog av, varför inte ange det? Det är ju inte speciellt kontroversiellt.

Jag såg just en reprisering av Tom Alandhs dokumentär om Nacka från 1987 och där undviker man dödsorsaken fullständigt.

Kan han ha tagit sitt liv och så tystades det ned? Han var ju tämligen deprimerad i slutet av sitt liv. Och han verkar även ha haft tillgång till tabletter.
__________________
Senast redigerad av vinbra 2013-06-19 kl. 00:31.
Citera
2013-06-19, 00:32
  #2
Medlem
Koprofilias avatar
Han söp ihjäl sig punkt slut.
Låt oss komma ihåg honnom som han var i sin tidiga kariär
Citera
2013-06-19, 11:19
  #3
Medlem
Måhända att han söp ihjäl sig.

Men jag tänkte precis samma som trådskaparen efter att ha sett filmen. Varför säger man inte vad som är dödsorsak. Så sökte jag på nätet och kom typ... hit. Lite märkligt. Jag skall ner till kungliga biblioteket och rota fram vad aftonbladet skrev dagen efter.

Förövrigt kan vi notera fakta fel på wikipedia (i skrivande stund) angående kostym och 1000 kr. Han frågade först efter 1000 kr sen när det funka kostym sen när det funka mammas kläder sen matta. Om man skall hänvisa till filmen är det som anges där i alla fall.
Citera
2013-06-19, 11:22
  #4
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofilia
Han söp ihjäl sig punkt slut.
Låt oss komma ihåg honnom som han var i sin tidiga kariär

Citat:
Ursprungligen postat av Swipp24
Måhända att han söp ihjäl sig.

Men jag tänkte precis samma som trådskaparen efter att ha sett filmen. Varför säger man inte vad som är dödsorsak. Så sökte jag på nätet och kom typ... hit. Lite märkligt. Jag skall ner till kungliga biblioteket och rota fram vad aftonbladet skrev dagen efter.

Förövrigt kan vi notera fakta fel på wikipedia (i skrivande stund) angående kostym och 1000 kr. Han frågade först efter 1000 kr sen när det funka kostym sen när det funka mammas kläder sen matta. Om man skall hänvisa till filmen är det som anges där i alla fall.
Inte måhända. Han gjorde det. Bokstavligen.

Bla pga en deppresion samt en hel del trassliga afärrer. Både ekonomiskt och med kvinnor.Tragiskt slut för en av fotbollens största genom tiderna.
Citera
2013-06-20, 22:26
  #5
Medlem
Ehh jag tror på er...

Men det intressanta i såna fall är varför man inte vill ange dödsorsak. Inte heller i Aftonbladet från 75 finns dödsorsak angiven åtminstone inte fram till den 15 juli.

Andra saker som framkom:

Han var inte huvudnyhet när han dog, för aftonbaldet. Det var ett rån.

På wikipedia står dödsdatumet 8 juli. I atfonbladet, tror det var den fjortonde, står det att han dött någongång mellan den 6:e och 8:e. Kanske har man fastställt dödsdatum senare.

Enligt aftonbladet fick han namnet "Nacka" eftersom det fanns en till Lennart Skoglund i laget när han började i Hammarby. Han fick då namnet "Nacka" eftersom han spelade bandy i Nacka på vintrarna. I dokumentären angav hans brors (fotbolls?)spelande i Nacka som anledning.

Björn Borg är vid den här tiden jävligt sur på autografjägare i Båstad och tycker det ska bli skönt att åka till Sovjet och lämna dem.
Citera
2013-06-20, 22:32
  #6
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Inte måhända. Han gjorde det. Bokstavligen.

Bla pga en deppresion samt en hel del trassliga afärrer. Både ekonomiskt och med kvinnor.Tragiskt slut för en av fotbollens största genom tiderna.

Jag stör mig dock på att den exakta dödsorsaken aldrig uppgivits. Om det var alkoholförgiftning, varför inte säga det?
Citera
2013-06-20, 23:11
  #7
Medlem
Man har ju alltid hört att han söp ihjäl sig!
Citera
2013-06-21, 00:19
  #8
Medlem
Han knaprade väl en massa lugnande piller också, barbiturater eller benzo ihop med alkohol kan få andningsmuskulaturen att lägga av.
Citera
2013-06-21, 00:59
  #9
Medlem
Mr.Swedens avatar
Lägg ner småpojkar. Sängrökning var vad det handlande om, samma rykande resa som flyttade Monica Zetterlund till himlen.
Citera
2013-06-21, 01:21
  #10
Medlem
Chrille Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Lägg ner småpojkar. Sängrökning var vad det handlande om, samma rykande resa som flyttade Monica Zetterlund till himlen.

Borde man inte ha hittat honom direkt så att säga om så vore fallet? Du snackar skit.
Citera
2013-06-24, 12:57
  #11
Medlem
ananasdunks avatar
Citat:
He had attempted suicide in 1974, and the following year he tried again. This time, his attempt succeeded: he opened the gas valves in his apartment and succumbed despite an apparent late dash for the front door. "Success slowly killed him," his mother said.

http://espnfc.com/columns/story/_/id...ka%27-skoglund
Citera
2013-06-24, 13:27
  #12
Avstängd
FonnieSaltloeks avatar
Var det inte skrumplever i kombination med felbehandlad syfilis..?
Citat:
Som botemedel rekommenderar Christian Pedersen i sin läkebok bland annat kvicksilversalva, som dock medförde fruktansvärda lidanden. Många dog av kuren.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syfilis
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback