2013-06-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warrider
Sentio är det institut jag litar mest på och det du skriver stämmer överens med mina funderingar. Eftersom i princip alla beställare av undersökningar och även instituten själva avskyr SD så känns det som att dom vill hålla nere siffrorna. Gärna kryddat med lite svarta rubriker om SD tillbakagång och att kvinnor inte stödjer partiet. Det blir bara löjligt när man ser skops och sifos senaste verk.

Jag ha fel men jag tror att SD ligger nära 15% nu och jag tror att valresultatet slutar på 15-17% nästa höst.
SDs stora problem är inte väljarna utan politikerna. Hoppas dom får in folk på listorna som jobbar på bra och inte hoppar av efter en halv mandatperiod.

Jo, den arga polariserande multikulturalismen gör att SD får fler röster, men spänningen gör samtidigt att åsikterna tystas. Detta kommer dock bara att vara framgångsrikt för motståndarna under en tid och blir mer som att spänna en båge utan att släppa. Till sist kommer pilen att flyga iväg.
SD har ju en enorm bas av unga politiskt intresserade att ta av som har gått igenom argument och motargument 100 gånger oftare än motståndarna i de gamla partierna. Desperationen är ju ganska tydlig bland sjuklövern över denna situationen och de känner nog att de lever på lånad tid.

en annan graf som kan vara intressant:
http://privat.bahnhof.se/wb492673/21%20Facebookjatack.gif
2013-06-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag är inte matematiker eller statistiker, men jag har ändå en känsla av att det borde finnas vetenskapliga kriterier att eliminera strukturellt felaktiga mätdata?

Om man t ex har ett antal mätpunkter som ger ett snitt och vissa avviker för mycket från snittet och har visat sin feltendens vid "kalibrering" - finns det då inget objektivt kriterium att stryka dessa?

Vi vet t ex att INGET institut historiskt har överskattat SD, men att många strukturellt underskattat. Det finns alltså inget fog för att tro att Sentio eller UM plötsligt börjat felmäta, det är istället mer logiskt att Sifo och Skop fortsätter sitt belagda felmätande.

Jag tror knappast någon i den här tråden påstår att SD:s verkliga opinionsläge hade avspeglats sämre om man strök de tre lägsta telefoninstituten ur snittet, eller?

Det var ju någon i tråden som blev kränkt å de "riktiga" statistikernas vägnar att opinionsinstitutens räknenissar räknades dit - finns det då någon fackman som kan ge vetenskaplig tyngd till det som sunda förnuftet dikterar: att det är bäst att strunta i vissa undersökningar som är uppenbart felaktiga?

Det gör det. Det gör man mha parameterestimering. Kan ge dig råd på bok om du vill läsa om det. Skriv ett pm isf.
Senast redigerad av Vredesmodet 2013-06-24 kl. 15:22.
2013-06-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warrider
Sentio är det institut jag litar mest på och det du skriver stämmer överens med mina funderingar. Eftersom i princip alla beställare av undersökningar och även instituten själva avskyr SD så känns det som att dom vill hålla nere siffrorna. Gärna kryddat med lite svarta rubriker om SD tillbakagång och att kvinnor inte stödjer partiet. Det blir bara löjligt när man ser skops och sifos senaste verk.

Jag ha fel men jag tror att SD ligger nära 15% nu och jag tror att valresultatet slutar på 15-17% nästa höst.
SDs stora problem är inte väljarna utan politikerna. Hoppas dom får in folk på listorna som jobbar på bra och inte hoppar av efter en halv mandatperiod.

Egentligen är de inte super-dumma mot Sd, det finns värre exempel. Jag vill minnas omröstningen om euron där jag i rollen som universitetslärare fick frågan inför valet ifall det "gick att påverka" - alltså fuska med opinionsmätningar. Jag gav det korta svaret att visst kan man använda sig av opinionsundersökningar som propaganda i syftet att övertyga osäkra väljare som inte valt inställning om att ens egna lag är det största och starkaste, precis som när barnen leker snöbollskrig och alla vill förstås vara med i det vinnande laget.
Tyvärr så missförstod de det där och opinionsundersökningar som typ 80% är för euron producerades en mass. Vilket förstås medförde att de kapsejsade sin egen trovärdighet eftersom folk diskuterar sådant där på jobbet, i skolan, fikarasten, hemmen mm. Så givetvis började alla undra var är de 80%en någonstans. Sedan gick det som det gick i valet.
Hade frågarna frågat lite noggrannare och betalt eeeeeeeee så hade de fått veta att det inte funkar alls utan kan ha motsatt effekt ifall man gör som de gjorde istället för att säga typ 36 för 33 mot och 31 osäkra. ja leder, ett resultat som inte skulle kunna ifrågasättas förrän möjligtvis till valet.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag är inte matematiker eller statistiker, men jag har ändå en känsla av att det borde finnas vetenskapliga kriterier att eliminera strukturellt felaktiga mätdata?

Om man t ex har ett antal mätpunkter som ger ett snitt och vissa avviker för mycket från snittet och har visat sin feltendens vid "kalibrering" - finns det då inget objektivt kriterium att stryka dessa?

Vi vet t ex att INGET institut historiskt har överskattat SD, men att många strukturellt underskattat. Det finns alltså inget fog för att tro att Sentio eller UM plötsligt börjat felmäta, det är istället mer logiskt att Sifo och Skop fortsätter sitt belagda felmätande.

Jag tror knappast någon i den här tråden påstår att SD:s verkliga opinionsläge hade avspeglats sämre om man strök de tre lägsta telefoninstituten ur snittet, eller?

Det var ju någon i tråden som blev kränkt å de "riktiga" statistikernas vägnar att opinionsinstitutens räknenissar räknades dit - finns det då någon fackman som kan ge vetenskaplig tyngd till det som sunda förnuftet dikterar: att det är bäst att strunta i vissa undersökningar som är uppenbart felaktiga?

Nu är jag inte statistiker utan phd in fraud och msc of lies och därutöver av många erhållen ranking som mer bedräglig än bilhandlare.

Men jag ska besvara din fråga:
1. Ifall man gör en opinionsundersökning enligt konstens alla regler och matematikens lagar så ska det inte uppkomma några strukturella fel annat än som en funktion av att vissa grupper av respondenter inte vill besvara undersökningen. Under alla andra förutsättningar är det omöjligt att separera "fel" från "rätt"
2. Kalibrering kan bara fungera under (1. eller olikformiga probabilistiska motsvarigheter) och är annars helt värdelöst i förhållande till andra metoder som i sin tur är lika värdelösa som kalibrering. Möjligtvis kan man genomföra hypotetiska simuleringar och presentera resultatet av dem. Betänk då en SIFO som gör detta och berätta vi tror att antalet Sd väljare är 7% med 90% chans och 50% med 1%% chans.
3. Det finns i princip inga riktiga "statistiker" eller "matematiska statistiker" i Sverige längre. De sista gick i pension någon gång på nittiotalet. Sedan dess är det ett sammelsurium av typer som väldigt gärna vill trolla sönder resten av vetenskapen med diverse tankekonstruktioner och givetvis ta betalt för trolleriet också. Den riktiga matematiken kan dock den som önskar fortfarande studera i biblioteken på universitet och högskolor. Det mesta som lärs ut idag är dock inte kompatibelt med vad som står i forskningslitteraturen inom matematik och dess olika tillämpningar.
2013-06-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Nej, den definitionen är ett falsarium och helt ovetenskapligt påhitt.

Helt uppenbart är alla sådana funktioner som beskrivs av wikipedia linjära.

Nu är det här inte en grundskola för högstadieelever men betänk att sidan på wikipedia debatterar dragandet av räta linjer mellan två punkter i en serie för att synbarligen lura ögat att tro att något "ickelinjärt" eller "olinjärt" förekommer. Det är alltså en simpel illusion som wikipedia artikeln avser.

Du har helt fel.
Trots vad vissa svamlar om här i tråden går det alldeles utmärkt att prediktera eller med ett annat ord estimera ett system.
Det är ingen slump att sådana här system används i t.ex JAS Gripen. Det finns utbildningar inom detta på Mastersnivå, som innefattar t.ex. Systemidentifiering och parameterestimering.

Som jag sa, ofta är ett enkelt sätt att hitta den funktion som BÄST passar ett system en enkel curve fit i ett Least Square sense. Då kan man antingen göra det en linjär funktion, eller en icke linjär.

Gör man detta, vilket jag gjorde så skulle SD, med samma trendutveckling som de haft från valet 2010 fram till idag nå ett genomsnitt av 11.1125%.

De andra som svamlar i tråden verkar prata om fördelningar och annat, vilket inte har något med frågan att göra. Detta handlar om estimat av framtiden.
2013-06-24, 15:36
Medlem
Powergirls avatar
Jag blir minst sagt irriterad av den pseudodebatt som förs i den här tråden. Kan vi inte vara överens om att stryka de opinionsinstitut som visar högst respektive lägst när det gäller SDs siffror och sedan beräkna genomsnittet av alla opinionsinstituts mätningar efter varje månads slut?
2013-06-24, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Du har helt fel.
Trots vad vissa svamlar om här i tråden går det alldeles utmärkt att prediktera eller med ett annat ord estimera ett system.
Det är ingen slump att sådana här system används i t.ex JAS Gripen. Det finns utbildningar inom detta på Mastersnivå, som innefattar t.ex. Systemidentifiering och parameterestimering.

Som jag sa, ofta är ett enkelt sätt att hitta den funktion som BÄST passar ett system en enkel curve fit i ett Least Square sense. Då kan man antingen göra det en linjär funktion, eller en icke linjär.

Gör man detta, vilket jag gjorde så skulle SD, med samma trendutveckling som de haft från valet 2010 fram till idag nå ett genomsnitt av 11.1125%.

De andra som svamlar i tråden verkar prata om fördelningar och annat, vilket inte har något med frågan att göra. Detta handlar om estimat av framtiden.

Om du använder samma metod på följande kurva, vad kan du sia om framtiden vad gäller svängningarna i temperaturen på grönland?
http://www.maringuiden.se/images/forum/posts/std/475269.jpg
2013-06-24, 15:47
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag blir minst sagt irriterad av den pseudodebatt som förs i den här tråden. Kan vi inte vara överens om att stryka de opinionsinstitut som visar högst respektive lägst när det gäller SDs siffror och sedan beräkna genomsnittet av alla opinionsinstituts mätningar efter varje månads slut?

Så typiskt dig. Du skriver ett troll-inlägg som du vet kommer generera många svar, men istället för att bemöta svaren så kommer du med ett nytt inlägg med nytt innehåll, du fick en hel del svar på ditt inlägg om att SD står still och att Sentio inte går att lita på (trots att de var väldigt träffsäkra inför valet 2010), svara på det istället.

Eller är hela din existens här att skriva provocerande inlägg och sedan skita i att bemöta dem?
Jag ser ett mönster.
2013-06-24, 15:51
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Vadå vi!? Du kan väl göra vad fan du vill, ingen bryr sig om dig i alla fall. Den debatt som pågår och som du av förklarliga skäl ogillar handlar om att öka förståelsen för de besynnerliga olikheterna förenade med de olika institutens slutsatser vad avser stödet för SD. En ganska passande diskussion given trådens ämne. Men du kan som sagt göra vad du vill. Ta bort några institut du.
2013-06-24, 15:54
Medlem
Citat:

Absolut. Allt annat är bara spekulation och teorier. Instituten ger oss siffror som vi kan ha som diskussionsunderlag och bygga diagram av.
2013-06-24, 15:55
Medlem
Citat:

Om INGET institut har en historik att överskatta SD, medan NÄSTAN ALLA tvärtom har underskattat SD, så kommer man givetvis närmast sanningen, alltså vad SD har för opinionsstöd i verkligheten om man istället stryker de tre lägsta institutens siffror.

För det är väl aldrig så att du, liksom Wolodarski, vill ha ett så lågt snitt som möjligt för att inte skapa en framgånsvind för SD, oavsett hur verkligheten ser ut?

Du är väl ute efter sanningen, Powergirl?
2013-06-24, 15:59
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Kan vi inte vara överens om att stryka de opinionsinstitut som visar högst respektive lägst när det gäller SDs siffror och sedan beräkna genomsnittet av alla opinionsinstituts mätningar efter varje månads slut?

Hahhaha. Du är rolig du. Tror du att det här är nån tävling i simhopp?

Men jag förstår varför du föreslår det, det skulle nämligen gynna din agenda.
2013-06-24, 16:01
Medlem
Citat:

Vi kan också använda samtliga institut sett över tid för att få ett hum om trenderna, och sedan använda det institutet som varit mest träffsäkert i sitt arbete för att få en siffra på den nuvarande procentsatsen, how about that?

http://privat.bahnhof.se/wb492673/31%20Alla.gif

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in