2013-06-24, 01:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batikhexa
Vilka, som inte har sd-åsikter (dvs minskad invandring) i övrigt, tror du skulle lockas av detta? Tänk på att VPK redan driver den frågan.

Det är inte vinsterna i sig som är problemet. Problemet är istället att kvalitén på den upphandlade tjänsten/vården tenderar att sjunka när inte de ansvariga myndigheterna klarar av att handla upp, och att följa upp, på ett bra sätt.

Istället för att klaga på att företag klarar att tjäna pengar så bör man gå ut mycket hårt med att det faktiskt är kommunerna och landstingen som är ansvariga. Det är de folkvalda där som är ansvariga gentemot slutkunden, dvs den vårdtagande allmänheten. Tänk om ett företag skulle ursäkta sig mot sina kunder genom att skylla på en underleverantör? Det kan det naturligtvis inte - ansvaret ligger hos företaget som levererar den färdiga slutprodukten.

Så, tryck istället hårt på att det är politikerna i kommuner och landsting som har ansvaret för att välfärden håller rätt kvalitet samtidigt som priset är rätt!

Edit: Skrev visst i fel tråd. Men ok, jag tror SD tjänar mer på att trycka till alla gamla desillusionerade sjukvårdspolitiker jämfört med att stämma in i klagovisorna över att "vårdunderleverantörer" är förkastliga för att de strävar mot vinst.
Senast redigerad av Eerieye 2013-06-24 kl. 01:27.
2013-06-24, 02:41
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batikhexa
Vilka, som inte har sd-åsikter (dvs minskad invandring) i övrigt, tror du skulle lockas av detta? Tänk på att VPK redan driver den frågan.

Både Rödgröna och Alliansen är ju hyffsat överens om att något måste göras. Att de vinstdrivande skolorna och vårdbolagen ska ha öppnare redovisning så att man kan se vart pengarna går osv. Det hade varit snyggt om SD varit först på bollen där med konkreta förslag på förbättringar. SD behöver en stor profilfråga jämte invandringen, detta hade kunnat var en sådan tycker jag.

Genom att visa stor handlingsvilja i den frågan hade man kanske kunnat få över fler från både Sossarna och Moderaterna, och att man hade kunnat visa för väljarna att SD är ett parti med bred politisk ambition.

När någon försöker profitera på våra skattepengar och välfärd på ett fult och vårdslöst sätt blir de flesta svenskar vansinniga, och att vara en stark motkraft till det skulle vinna många väljares sympatier.

Citat:
Nästan två tredjedelar av de borgerliga väljarna anser att vinster i privat skattefinansierad välfärd ska återinvesteras i verksamheten.

Bara 12 procent av samtliga väljare anser att vinstuttag ska vara tillåtet. Det visar en ny opinionsundersökning från Novus som Rapport tagit del av.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/klar-majoritet-vill-styra-vinster-i-privat-valfard

Här kommer lite datum för kommande mätningar nästa månad, nya uppskattade datum med hjälp av Crispy Kreems riktlinjer. Vi väntar nu närmast på Novus som ska trilla in på torsdag. Var har Crispy tagit vägen egentligen, verkar ha försvunnit lika spårlöst som Rejdar. Tråden verkar sluka sina offer urskiljningslöst, hoppas man inte står på tur .

27/6 Novus
28/6 Ipsos

5/7 Demoskop
8/7 YouGov
(14/7 Sifo)
15/7 United Minds
25/7 Novus
(26/7 Ipsos)

Sifo och Ipsos verkar ha ledigt under Juli, så där lär det inte komma någon undersökning. Fast man vet inte, vi är ju bara dryga året innan dubbelvalet, hoppas det rasslar in från någon av dem.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-06-24 kl. 03:30.
2013-06-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Såklart inte, garantier är omöjligt få till.
Det finns inom estimering en hel uppsjö massa mycket mer avancerade metoder. Siffran jag angav bygger ju just på ett antagande om en linjär trendutveckling, och en curve fitting som använder sig av såkallat Least Squares. LS är typ den enklaste estimering tillhanda, men också den mest använda just då den är enkel att applicera och förvånansvärt bra. Det är väldigt välanvänt inom estimering.
Enkelt uttryckt hittar LS en ekvation till ett givet dataset, där avståndet till alla datapunkter minimeras, med andra ord den hittar den linje som passerar så nära alla datapunkter som det går.

Detta antagande vill jag nog påstå är mer underbyggt än känslor och gissningar iaf

Tänkte man kunde testa lite med andra förutsättningar av dataset och antaganden om olinjära utvecklingar. Kan återkomma med dessa om de faller mer i smaken kanske

Det är lite synd att lite olika estimat, med olika data och metoder, för valresultatet 2014 inte finns med på status.st :/

1. För att vara helt ärlig så har du nog cyklat fel i den matematiska litteraturen. Rakt ut i snårskogen och ut för ett stup så att säga. Detta även om det inte var en multinomialfördelning som problemet handlar om. - Rent matematiskt kan en linjär trend aldrig hålla för data från en opinionsundersökning, eftersom alla siffror måste summera till 100% även om de rent praktiskt aldrig gör det i officiella opinionsundersökningar.

2. Begreppet "olinjära" är ett ovetenskapligt begrepp och något som det ibland dras till med på universiteten för att lärarna inte förstår bättre. I själva verket är alla funktioner som ibland betecknas som olinjära på universiteten i högsta grad linjära.

3. Snarare är det ett tecken på kvalitet. Vill du trolla får du göra det på egen hand.
2013-06-24, 09:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Både Rödgröna och Alliansen är ju hyffsat överens om att något måste göras. Att de vinstdrivande skolorna och vårdbolagen ska ha öppnare redovisning så att man kan se vart pengarna går osv. Det hade varit snyggt om SD varit först på bollen där med konkreta förslag på förbättringar. SD behöver en stor profilfråga jämte invandringen, detta hade kunnat var en sådan tycker jag.

Genom att visa stor handlingsvilja i den frågan hade man kanske kunnat få över fler från både Sossarna och Moderaterna, och att man hade kunnat visa för väljarna att SD är ett parti med bred politisk ambition.

När någon försöker profitera på våra skattepengar och välfärd på ett fult och vårdslöst sätt blir de flesta svenskar vansinniga, och att vara en stark motkraft till det skulle vinna många väljares sympatier.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/klar-majoritet-vill-styra-vinster-i-privat-valfard

Här kommer lite datum för kommande mätningar nästa månad, nya uppskattade datum med hjälp av Crispy Kreems riktlinjer. Vi väntar nu närmast på Novus som ska trilla in på torsdag. Var har Crispy tagit vägen egentligen, verkar ha försvunnit lika spårlöst som Rejdar. Tråden verkar sluka sina offer urskiljningslöst, hoppas man inte står på tur .

27/6 Novus
28/6 Ipsos

5/7 Demoskop
8/7 YouGov
(14/7 Sifo)
15/7 United Minds
25/7 Novus
(26/7 Ipsos)

Sifo och Ipsos verkar ha ledigt under Juli, så där lär det inte komma någon undersökning. Fast man vet inte, vi är ju bara dryga året innan dubbelvalet, hoppas det rasslar in från någon av dem.

Man kan nog förvänta sig att de båda kvarvarande i juni försöker sig på att bottennotera Sd som ett sista försöka att få det självuppfyllande. Det påstås av experter vara så att människor är flockdjur som gör som andra och att låga resultat påverkar nedåt.
Men det finns en mycket stor och växande massa potentiella väljare som är less på att ständigt möta invandrare i all negativa sammanhang.

Så inför hösten är det dags för de negativa instituten att börja resan uppåt med Sd. De vet mycket väl att Sd opinionen är i stil med Sentios eller större och de vill ju inte förlora all trovärdighet inför valet.

Men jag tror de ändå försöker sig på att ange en riktig bottennotering för att sedan följa utvecklingen och hoppas. Hoppas på det som inte kommer att ske att Sd minskar.
2013-06-24, 09:22
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. För att vara helt ärlig så har du nog cyklat fel i den matematiska litteraturen. Rakt ut i snårskogen och ut för ett stup så att säga. Detta även om det inte var en multinomialfördelning som problemet handlar om. - Rent matematiskt kan en linjär trend aldrig hålla för data från en opinionsundersökning, eftersom alla siffror måste summera till 100% även om de rent praktiskt aldrig gör det i officiella opinionsundersökningar.

2. Begreppet "olinjära" är ett ovetenskapligt begrepp och något som det ibland dras till med på universiteten för att lärarna inte förstår bättre. I själva verket är alla funktioner som ibland betecknas som olinjära på universiteten i högsta grad linjära.

3. Snarare är det ett tecken på kvalitet. Vill du trolla får du göra det på egen hand.
Vredesmodet kanske avsåg ordet "icke-linjär" vars förekomst är svår att förneka.

Citat:
En icke-linjär funktion eller kurva är inom matematik en sådan som inte kan dras med linjal i ett vanligt xy-diagram (koordinatsystem), därav namnet. Vissa läror kräver även att den linjära "kurvan" skall gå genom origo (y = kx) för att förtjäna namnet linjär. Andra nöjer sig med räta linjens ekvation (y = kx + m).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Icke-linj%C3%A4r
2013-06-24, 10:38
Moderator
Eerieyes avatar
Det går väl inte att dra slutsatser utifrån linjära och icke-linjära processer? Själv är jag nöjd med att siffrorna är stabila.

Sedan tycker jag mig märka att SD växer ansatsvis. Man gör ett ryck uppåt och sedan ligger man kvar där ett tag tills nästa ryck uppåt kommer. Man kan väl spekulera i att det beror på att SD gör en inbrytning i en ny grupp då och då.
2013-06-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

Nej jag har inte en aning om vad du pratar om ovan. Jag tror inte du har det själv heller om jag ska vara ärlig.

Det enda jag gjorde var ett inlägg om estimat, och vad man kan skatta att SD håller för genomsnitt i september 2104.
2013-06-24, 10:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Jo absolut går det det. Estimation theory gör detta mycket framgångsrikt. Kalman filter och annat kan användas för högst olinjära system med mycket brus.

Det är mången aktiehandlare som har åkt dit på det du. :-) Nej, inga matematiska metoder fungerar här - men du kan likna det vid ett kaotiskt system. I begreppet kaos ligger att det knappast går att prediktera.

Min förnuftsmässiga (inte matematiska) prediktion ligger i att Sverige, Norge och Danmark är ganska lika. Det innebär att nischen för SD är sisådär uppemot 20%. Och SD kommer att fylla ut den nischen, men det kan ju ta en mandatperiod eller två.
2013-06-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Sedan tycker jag mig märka att SD växer ansatsvis. Man gör ett ryck uppåt och sedan ligger man kvar där ett tag tills nästa ryck uppåt kommer. Man kan väl spekulera i att det beror på att SD gör en inbrytning i en ny grupp då och då.

Det kan också vara pga institutens inbyggda krafter att få fram "bra" mätningar.
Om du tex bara kollar på Sentios mätningar så är kurvan ganska jämnt stegrande med en en viss ökande acceleration.
Men när Sentio går ner tillfälligt så tycks resten av instituten hoppfullt följa efter och slår på sina trummor om att SD minskar och alla instituten verkar få högre spridning. Men inte osannolikt kommer dock övriga institut snart att behöva komma ikapp för att inte tappa anseende när nu Sentio nästintill tangerat SDs rekord två månader i rad .
2013-06-24, 14:25
Medlem
Jag är inte matematiker eller statistiker, men jag har ändå en känsla av att det borde finnas vetenskapliga kriterier att eliminera strukturellt felaktiga mätdata?

Om man t ex har ett antal mätpunkter som ger ett snitt och vissa avviker för mycket från snittet och har visat sin feltendens vid "kalibrering" - finns det då inget objektivt kriterium att stryka dessa?

Vi vet t ex att INGET institut historiskt har överskattat SD, men att många strukturellt underskattat. Det finns alltså inget fog för att tro att Sentio eller UM plötsligt börjat felmäta, det är istället mer logiskt att Sifo och Skop fortsätter sitt belagda felmätande.

Jag tror knappast någon i den här tråden påstår att SD:s verkliga opinionsläge hade avspeglats sämre om man strök de tre lägsta telefoninstituten ur snittet, eller?

Det var ju någon i tråden som blev kränkt å de "riktiga" statistikernas vägnar att opinionsinstitutens räknenissar räknades dit - finns det då någon fackman som kan ge vetenskaplig tyngd till det som sunda förnuftet dikterar: att det är bäst att strunta i vissa undersökningar som är uppenbart felaktiga?
2013-06-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Det kan också vara pga institutens inbyggda krafter att få fram "bra" mätningar.
Om du tex bara kollar på Sentios mätningar så är kurvan ganska jämnt stegrande med en en viss ökande acceleration.
Men när Sentio går ner tillfälligt så tycks resten av instituten hoppfullt följa efter och slår på sina trummor om att SD minskar och alla instituten verkar få högre spridning. Men inte osannolikt kommer dock övriga institut snart att behöva komma ikapp för att inte tappa anseende när nu Sentio nästintill tangerat SDs rekord två månader i rad .

Sentio är det institut jag litar mest på och det du skriver stämmer överens med mina funderingar. Eftersom i princip alla beställare av undersökningar och även instituten själva avskyr SD så känns det som att dom vill hålla nere siffrorna. Gärna kryddat med lite svarta rubriker om SD tillbakagång och att kvinnor inte stödjer partiet. Det blir bara löjligt när man ser skops och sifos senaste verk.

Jag ha fel men jag tror att SD ligger nära 15% nu och jag tror att valresultatet slutar på 15-17% nästa höst.
SDs stora problem är inte väljarna utan politikerna. Hoppas dom får in folk på listorna som jobbar på bra och inte hoppar av efter en halv mandatperiod.
2013-06-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Vredesmodet kanske avsåg ordet "icke-linjär" vars förekomst är svår att förneka.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Icke-linj%C3%A4r

Nej, den definitionen är ett falsarium och helt ovetenskapligt påhitt.

Helt uppenbart är alla sådana funktioner som beskrivs av wikipedia linjära.

Nu är det här inte en grundskola för högstadieelever men betänk att sidan på wikipedia debatterar dragandet av räta linjer mellan två punkter i en serie för att synbarligen lura ögat att tro att något "ickelinjärt" eller "olinjärt" förekommer. Det är alltså en simpel illusion som wikipedia artikeln avser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in