Citat:
Ursprungligen postat av
Raggdoll3
Får flickan ärva sin farfar nu och farbrodern loosar sin del?
Det är två överlevande flickor, som får ärva sina föräldrar. Pengarna efter morfar var inte skiftade ännu genom arv, och det fanns två testamenten som bröderna hade att ta upp i domstol vid eventuell tvist. Nu har detta inte skett, någon ville lösa ekonomiska frågor genom avrättning.
Vad som sker nu vet vi inte. Hur arvet kommer att skiftas blir antagligen en sak man inväntar tills mordutredningen är klar. Flickorna har samma situation nu, som den avlidne fadern hade, och det innebär fler frågor än svar. Har brodern bett om att få arvet skiftat? Officiellt eller i skrift? Varför gjorde han inte det när brodern levde, om han kände tillpengarna på kontot i Schweiz? Kan det ha varit så att brodern, den nu i livet bedömde sina möjligheter till att få ut pengar lagligen som chanslösa? Vilket av testamentena skrevs sist?
Jag utgår ifrån hur juridiken skulle vara i Sverige, där barn delar lika, men att man kan testamentera bort en del tillgångar och man tar hänsyn till laglotter. Vi vet inte om pengarna var endast morfaderns, eller om farbrodern hade rätt till pengarna genom arv. Det kan vara så att han
tyckte att han hade rätt baserad på avundsjuka, ett tillstånd som kan driva försmådda personer till vansinne. Pengarna kan delvis ha varit tvistiga, och inte en tillgång som ingick i ett arv. Det som saknas är en utredning, för mord kan ha varit den enda möjligheten att komma åt pengarna, ur någons synvinkel.
Jag vet inte hur man ser på arv i England efter att ha mördat någon, men jag gissar att en domstol ger hela summan till de överlevande flickorna. Det ska inte gå att göra ekonomisk vinning genom mord, eller förbättra sin sits inför en arvstvist på detta sätt. Rätten att ge bort eller testamentera egendom är friare i andra länder, än i Sverige, så jag tror inte farbrodern kommer vinna något på denna sak. Skulle farbrodern ligga bakom avrättningen, blir det skadestånd till flickorna, där summan på arvet och allt han äger i övrigt förloras.