2013-06-10, 16:55
Medlem
jardins avatar
Litet nytt.
dalig oversattning fran franskan:
"By peeling the telephone records of the family, investigators have identified several calls made by the brother of Saad al-Hilli to the Romania. "A letter rogatory addressed to Romania several months ago" to identify the numbers, confirmed the Attorney of the Republic in Annecy. "This commission has been partly executed. For the moment, it does nothing', he says. After Le Parisien, many calls were received from the Romania and issued from this country, the home of the family killed. All of these calls back to three weeks before the stay of the family in Haute-Savoie"
http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2013/06/10/01016-20130610ARTFIG00447-tuerie-de-chevaline-la-piste-roumaine-interesse-les-enqueteurs.php
Uppenbarligen ngt nytt skumt spar som gar till Rumanien. Man har tydligen inte slappt tanken pa att de blev mordade for pengar.
Citera
2013-06-11, 08:56
Medlem
Storm.Hatts avatar
Aftonbladet har en artikel om fallet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16938650.ab
Citera
2013-06-11, 09:50
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har följt faller noga. Jag anser man förlorade mycket tid på att leta efter stora internationella konspirationer, när girighet och hat inom familjen är det motiv som låg närmast till hands.

Man mördar inte en hel familj om man är från en underrättelsetjänst. Och "misslyckas", genom att barnen lever.

Får flickan ärva sin farfar nu och farbrodern loosar sin del?
Citera
2013-06-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Får flickan ärva sin farfar nu och farbrodern loosar sin del?

Det är två överlevande flickor, som får ärva sina föräldrar. Pengarna efter morfar var inte skiftade ännu genom arv, och det fanns två testamenten som bröderna hade att ta upp i domstol vid eventuell tvist. Nu har detta inte skett, någon ville lösa ekonomiska frågor genom avrättning.

Vad som sker nu vet vi inte. Hur arvet kommer att skiftas blir antagligen en sak man inväntar tills mordutredningen är klar. Flickorna har samma situation nu, som den avlidne fadern hade, och det innebär fler frågor än svar. Har brodern bett om att få arvet skiftat? Officiellt eller i skrift? Varför gjorde han inte det när brodern levde, om han kände tillpengarna på kontot i Schweiz? Kan det ha varit så att brodern, den nu i livet bedömde sina möjligheter till att få ut pengar lagligen som chanslösa? Vilket av testamentena skrevs sist?

Jag utgår ifrån hur juridiken skulle vara i Sverige, där barn delar lika, men att man kan testamentera bort en del tillgångar och man tar hänsyn till laglotter. Vi vet inte om pengarna var endast morfaderns, eller om farbrodern hade rätt till pengarna genom arv. Det kan vara så att han tyckte att han hade rätt baserad på avundsjuka, ett tillstånd som kan driva försmådda personer till vansinne. Pengarna kan delvis ha varit tvistiga, och inte en tillgång som ingick i ett arv. Det som saknas är en utredning, för mord kan ha varit den enda möjligheten att komma åt pengarna, ur någons synvinkel.

Jag vet inte hur man ser på arv i England efter att ha mördat någon, men jag gissar att en domstol ger hela summan till de överlevande flickorna. Det ska inte gå att göra ekonomisk vinning genom mord, eller förbättra sin sits inför en arvstvist på detta sätt. Rätten att ge bort eller testamentera egendom är friare i andra länder, än i Sverige, så jag tror inte farbrodern kommer vinna något på denna sak. Skulle farbrodern ligga bakom avrättningen, blir det skadestånd till flickorna, där summan på arvet och allt han äger i övrigt förloras.
Citera
2013-06-15, 12:49
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Mystery of Alps murder deepens as clues suggest British family was not main target

Citat:
Mollier’s brother Christopher said recently: “Both Claire’s parents are approaching retirement and have been extremely successful and they wanted Claire to take charge. She’s a qualified pharmacist and worked for them. Sylvain had been through a difficult divorce and had a lot of financial commitments so naturally was very happy with the development. However there were serious frictions between the Molliers and Claire Schutz’s family.”

The two families have now cut all ties and only one of Mollier’s four siblings was invited to his funeral by Claire’s father Thierry, who took charge of the arrangements and buried him in a secret ceremony.

http://www.express.co.uk/news/world/406839/Mystery-of-Alps-murder-deepens-as-clues-suggest-British-family-was-not-main-target
Citera
2013-06-15, 18:34
Medlem
Bjurras avatar
Rätt hårddragen rubrik med tanke på att ingenting nytt framkommit och att ingenting direkt tyder på att Mollain var det tilltänkta offret.
Citera
2013-06-15, 19:19
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Det är två överlevande flickor, som får ärva sina föräldrar. Pengarna efter morfar var inte skiftade ännu genom arv, och det fanns två testamenten som bröderna hade att ta upp i domstol vid eventuell tvist. Nu har detta inte skett, någon ville lösa ekonomiska frågor genom avrättning.
Vi vet inte om pengarna var endast morfaderns,

Vem är denne morfar som du referar till?
Citera
2013-06-15, 20:08
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Jag vet inte hur man ser på arv i England efter att ha mördat någon, men jag gissar att en domstol ger hela summan till de överlevande flickorna. Det ska inte gå att göra ekonomisk vinning genom mord, eller förbättra sin sits inför en arvstvist på detta sätt. Rätten att ge bort eller testamentera egendom är friare i andra länder, än i Sverige, så jag tror inte farbrodern kommer vinna något på denna sak. Skulle farbrodern ligga bakom avrättningen, blir det skadestånd till flickorna, där summan på arvet och allt han äger i övrigt förloras.

Har du någon källa på att det blir skadestånd till flickorna och summan på arvet och allt han
äger i övrigt förloras? Om nu farbrodern ligger bakom....
Citera
2013-06-24, 12:50
Medlem
jardins avatar
Engelska polisen har anhallit brodern!
http://www.leparisien.fr/faits-divers/tuerie-de-chevaline-le-frere-de-saad-al-hilli-arrete-par-la-police-britannique-24-06-2013-2924775.ph p
Citera
2013-06-24, 13:16
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Engelska polisen har anhallit brodern!
http://www.leparisien.fr/faits-divers/tuerie-de-chevaline-le-frere-de-saad-al-hilli-arrete-par-la-police-britannique-24-06-2013-2924775.ph p

http://news.sky.com/story/1107468/alps-killings-al-hilli-brother-arrested
Citera
2013-06-24, 13:20
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
http://news.sky.com/story/1107468/alps-killings-al-hilli-brother-arrested

Den meningen är upplagd för missförstånd:

The suspect - Saad al Hilli's brother - was arrested on suspicion of conspiracy to commit murder at an address in Chessington at around 7.30am, police said.

Kan flickans vittnesmål ha bidragit till detta?
Citera
2013-06-24, 13:24
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Den meningen är upplagd för missförstånd:

The suspect - Saad al Hilli's brother - was arrested on suspicion of conspiracy to commit murder at an address in Chessington at around 7.30am, police said.

Kan flickans vittnesmål ha bidragit till detta?

Med tanke på hur dåliga journalister är på grammatik, så ska det nog vara: The suspect - Saad al Hilli's brother - was arrested, on suspicion of conspiracy to commit murder, at an address in Chessington at around 7.30am, police said.

Vad jag vet ska de två flickorna finnas hos en fosterfamilj och jag tror inte att släkten Al-Hilli vet var de finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in