Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Av det man läser så kommer utredningen ingen vart, men man skyddar flickorna från familjen. Det kan vara någon i familjen, förutom brodern. Vi såg senast i Boston hur välanpassade våldsmän och terrorister är utåt.
Jag tror att man måste titta på släktband och klaner. Det är ett annat tänk där det är, vi och dem, med en omvärld som inte inkluderas i deras begränsade sfär. Man ser det ofta med minoriteter, hur man sköter saker internt och håller masken inför främlingar. Lojaliteter är inte så som vi förstår saker i västvärlden. I och med att kvinnor och barn var med i bilen, blir saken personlig.
Ditt svar berör knappast innehållet i mitt inlägg så jag försöker förtydliga mig:
Om mördaren var känd av familjen och medpassagerare i bilen under utflykten så borde de överlevande flickorna kunna berätta om detta - men inget sådant har rapporterats.
Om mördaren var med på utflykten så borde hen sannolikt finnas på någon av bilderna som togs under utflykten - men inget sådant har rapporterats.
Med ett hypotetiskt exempel ville jag visa att t.ex. en agent från en underrättelsetjänst skulle kunna mörda en hel familj. Att så många dödades behöver alltså inte tolkas som att dådet är släkt- eller klanrelaterat.
---
De vanligaste spekulationerna handlar om att mördaren är en släkting, underrättelseagent eller galning. Men det kan ju ha varit ett misstag, man mördade kanske fel personer - så som skedde i Oslo för nu ganska många år sedan då några agenter tog fel på person och dödade en oskyldig. Kanske förväxlades fransmannen med RAF-piloten som kom cyklande till platsen strax efter morden?