2013-04-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra

Tips: Las pa lite om fallet.
Jag har följt faller noga. Jag anser man förlorade mycket tid på att leta efter stora internationella konspirationer, när girighet och hat inom familjen är det motiv som låg närmast till hands.

Man mördar inte en hel familj om man är från en underrättelsetjänst. Och "misslyckas", genom att barnen lever.
Citera
2013-04-23, 10:19
Medlem
Storm.Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är en ganska stor bil. Kan det ha gått till så att kvinnorna satt i baksätet med flickorna i knät?

Då finns det plats till en vuxen till i framsätet. Min teori är att mördaren var med på familjeutflykt. De måste ha stannat, någon kanske var kissnödig, som flickan som hade lämnat bilen. Mördaren sköt in i baksätet och gjorde antagandet att alla var döda. Mördaren trodde också att han hade lyckats att slå ihjäl den stora flickan med slag mot huvudet. Muslimer har dödat familjemedlemmar förut, med snedvriden syn på heder och hållit masken utåt.

Cyklisten var på fel plats vid fel tillfälle, eller så hade mördaren stämt möte med honom för att få till en svår story. Jag tror på att motivet var pengarna på kontot som BO inte ville dela med sig av. Pengarna var antagligen låsta, då det var tvistiga pengar och banken ville se testamente eller avtal bröderna emellan.

Ingen annan mördar en hel familj, när det är enklare att mörda en man när han är ensam, om det bara var honom de ville bli av med.
Jag vet inte om din teori har diskuterats i tråden. Om det förhåller sig som du antar så skulle nog flickorna ha kunnat lämna avgörande upplysningar. Om jag inte minns fel så har den äldre flickan lämnat uppgifter som tyder på att det var en främmande, elak, person som dök upp. Iofs så kan man ju tänka sig att spaningsledningen i något syfte går ut med vilseledande uppgifter. Dessutom, om jag inte minns fel, så fanns gruppbilder av sällskapet i familjens kamera. Bilder som var tagna strax före morden. Med tanke på hur många bilder man kan kosta på sig att ta med dagens digitala kameror så skulle det vara svårt för X att inte hamna på bild.

Anta att fransmannen och irakiern hade stämt möte och att detta på något sätt blivit känt så att mördaren inväntade dem. Att irakiern hade hela familjen med sig kan dock ha överraskat mördaren. I det läget skulle mördaren ha kunnat avstå från att fullfölja sin plan och inväntat ett annat tillfälle. Men om det var mycket angeläget att huvudpersonerna mördades och att komma över vad som eventuellt överlämnades så kanske han bedömde det som nödvändigt att döda även de övriga. Om det gällde nationell säkerhet så kan alla andra hänsyn ha fått stå tillbaka.

Detta bara sagt som kommentar till dina spekulationer. Själv är jag lika okunnig som den franska polisen verkar vara.
Senast redigerad av Storm.Hatt 2013-04-23 kl. 10:22.
Citera
2013-04-23, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt
Jag vet inte om din teori har diskuterats i tråden. Om det förhåller sig som du antar så skulle nog flickorna ha kunnat lämna avgörande upplysningar. Om jag inte minns fel så har den äldre flickan lämnat uppgifter som tyder på att det var en främmande, elak, person som dök upp. Iofs så kan man ju tänka sig att spaningsledningen i något syfte går ut med vilseledande uppgifter. Dessutom, om jag inte minns fel, så fanns gruppbilder av sällskapet i familjens kamera. Bilder som var tagna strax före morden. Med tanke på hur många bilder man kan kosta på sig att ta med dagens digitala kameror så skulle det vara svårt för X att inte hamna på bild.

Anta att fransmannen och irakiern hade stämt möte och att detta på något sätt blivit känt så att mördaren inväntade dem. Att irakiern hade hela familjen med sig kan dock ha överraskat mördaren. I det läget skulle mördaren ha kunnat avstå från att fullfölja sin plan och inväntat ett annat tillfälle. Men om det var mycket angeläget att huvudpersonerna mördades och att komma över vad som eventuellt överlämnades så kanske han bedömde det som nödvändigt att döda även de övriga. Om det gällde nationell säkerhet så kan alla andra hänsyn ha fått stå tillbaka.

Detta bara sagt som kommentar till dina spekulationer. Själv är jag lika okunnig som den franska polisen verkar vara.
Av det man läser så kommer utredningen ingen vart, men man skyddar flickorna från familjen. Det kan vara någon i familjen, förutom brodern. Vi såg senast i Boston hur välanpassade våldsmän och terrorister är utåt.

Jag tror att man måste titta på släktband och klaner. Det är ett annat tänk där det är, vi och dem, med en omvärld som inte inkluderas i deras begränsade sfär. Man ser det ofta med minoriteter, hur man sköter saker internt och håller masken inför främlingar. Lojaliteter är inte så som vi förstår saker i västvärlden. I och med att kvinnor och barn var med i bilen, blir saken personlig.
Citera
2013-04-24, 07:25
Medlem
Storm.Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Av det man läser så kommer utredningen ingen vart, men man skyddar flickorna från familjen. Det kan vara någon i familjen, förutom brodern. Vi såg senast i Boston hur välanpassade våldsmän och terrorister är utåt.

Jag tror att man måste titta på släktband och klaner. Det är ett annat tänk där det är, vi och dem, med en omvärld som inte inkluderas i deras begränsade sfär. Man ser det ofta med minoriteter, hur man sköter saker internt och håller masken inför främlingar. Lojaliteter är inte så som vi förstår saker i västvärlden. I och med att kvinnor och barn var med i bilen, blir saken personlig.
Ditt svar berör knappast innehållet i mitt inlägg så jag försöker förtydliga mig:

Om mördaren var känd av familjen och medpassagerare i bilen under utflykten så borde de överlevande flickorna kunna berätta om detta - men inget sådant har rapporterats.
Om mördaren var med på utflykten så borde hen sannolikt finnas på någon av bilderna som togs under utflykten - men inget sådant har rapporterats.

Med ett hypotetiskt exempel ville jag visa att t.ex. en agent från en underrättelsetjänst skulle kunna mörda en hel familj. Att så många dödades behöver alltså inte tolkas som att dådet är släkt- eller klanrelaterat.

---

De vanligaste spekulationerna handlar om att mördaren är en släkting, underrättelseagent eller galning. Men det kan ju ha varit ett misstag, man mördade kanske fel personer - så som skedde i Oslo för nu ganska många år sedan då några agenter tog fel på person och dödade en oskyldig. Kanske förväxlades fransmannen med RAF-piloten som kom cyklande till platsen strax efter morden?
Senast redigerad av Storm.Hatt 2013-04-24 kl. 07:56.
Citera
2013-04-29, 15:13
Medlem
Poyrojts avatar
Hela "la route forestière de la Combe d'Ire" filmad t.o.r. ända upp till Martinet.(start vid 5.20)

http://www.youtube.com/watch?v=gwNfZSqoX8c

Vägbeläggningens kvalitet inbjuder väl knappast till nöjestur på racercykel i femtiotusenkronorsklassen.

Mollier hade sannolikt ett viktigt ärende.
Citera
2013-04-30, 10:01
Medlem
Poyrojts avatar
Noterar att färgen på den sökta vita BMW:n X5 har ändrats till grå, svart, mörk eller nåt...
Citat:
The French authorities, working with officers from the Surrey and Sussex Major Crime Team, can reveal that they are now looking for a 4x4 vehicle, possibly a grey, black or dark coloured BMW X5. Police cannot be specific about colour at this stage.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b01s9z4z/profiles/france-shootings
Citera
2013-04-30, 11:22
Medlem
Nån som vet om det är svårt att tjuvkoppla en BMW X5?

Om det nu VAR en X5:a man såg?
Stulen eller ägd av GM eller till GM närstående?

Något att undersöka om det finns/fanns en X5:a i BO:s privata sfärer?
Mollier verkar ha haft en privat hotbild omkring sej... nytt äktenskap...släktingar som misstyckte?
Citera
2013-04-30, 14:33
Medlem
Poyrojts avatar
BBC Crimewatch från igår. Topic från 05.00 > 06.50.

http://www.dailymotion.com/video/xzfycq_bbc-crimewatch-29-4-13_news#.UX-4KHJvnm7
Citera
2013-04-30, 21:30
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poyrojt
Hela "la route forestière de la Combe d'Ire" filmad t.o.r. ända upp till Martinet.(start vid 5.20)

http://www.youtube.com/watch?v=gwNfZSqoX8c

Vägbeläggningens kvalitet inbjuder väl knappast till nöjestur på racercykel i femtiotusenkronorsklassen.

Mollier hade sannolikt ett viktigt ärende.

Var det inte så att han fått tips om den rundan av någon,
det var inte hans vanliga träningsrunda?

Eller gällde det Brett Martin? Men Brett Martin hade väl en cykel mer lämpad
för lite tuffare vägunderlag?
Citera
2013-06-07, 23:09
Medlem
Poyrojts avatar
Ytterligare en TV-dokumentär i ärendet...Denna gång av Rize USA för Channel 4. (Från 20130606).

http://www.youtube.com/watch?v=lKfYjjBK3A4
Citera
2013-06-08, 01:39
Medlem
upsteppers avatar
Tack för intressant länk.
Om det stämmer att det var campingvärden som föreslog Chevaline för en promenad,
Ja, då faller alla spekulationer om ett hemligt möte av något slag.
(Drygt 10 min in i reportaget.)

Familjefejd? För lite pengar att mörda för, hans bror skulle ju ändå få hälften.

Tillgångarna i dödsboet var inte anmärkningsvärda i något avseende,
familjen beskrivs som övre medelklass, ungefär.
Ingenting som styrker spekulationer om att det var Saddams pengar som tvättades.
Enligt reportaget skulle en secret service anställd "läckt" något om en sådan koppling.

Mollier har cyklat en ny rutt denna dag, efter tips från sin styvfar, dock skall Mollier
ha kört fel i något moment och borde således ej befunnit sej på plats överhuvudtaget.
(Mollier beskrivs som den enkla grabben som gifter sej rikt vilket ogillas av hennes släkt,
underförstått.)

Enligt den franske undersökningsledaren tyder val av vapen på en lokal förmåga,
samt att antalet avlossade skott indikerar en amatör som GM.
Mollier var skjuten med 7 skott, Al-Hillis 2 skott vardera, (äldsta dottern 1 skott?).

Ca 1000 förhör har hållits och utredningen följer för närvarande flertalet olika spår.

Enligt reportaget var Al-Hillis arbete inte så speciellt hemligt eller högteknologiskt
så att det skulle innebära ett möjligt motiv till morden.

Konklusionen att varje fråga som utreds öppnar för ett antal nya frågor är adekvat.

Det bör beaktas att samtliga medier fick munkavle av säkerhetstjänster i tidigt skede,
att många från den brittiska säkerhetstjänsten som var stationerade i Paris genast
begav sej till brottsplatsen. I reportaget nämns bara "Brett Martin" i förbigående.
Mycket märkligt, detta kanske var hans vanliga träningsrunda?

Hela reportaget kan ses som en annons, eller en dimridå utlagd av olika anledningar,
väldigt svårt att bedöma sanningshalten i något avseende.
Senast redigerad av upstepper 2013-06-08 kl. 01:42.
Citera
2013-06-10, 06:05
Medlem
Storm.Hatts avatar
Campingvärdens förslag utesluter inte ett avtalat möte. Hans förslag kanske bara råkade ligga åt samma håll som mötet.

Folk har mördat för mindre än miljonbelopp. En arvstvist kan f.ö. skapa sådant hat att beloppet saknar betydelse.

Den franske åklagaren är besynnerlig.
• Omgående förklarade han att fallet sannolikt skulle lösas först efter lång tid, om någonsin
• Han förklarade senare att lösningen finns i England, inte i Frankrike
• Han utesluter att den franske cyklisten kan ha varit ett avsett offer
• Han verkar inte särskilt angelägen att få höra vad flickorna kan ha att berätta

Även om en mordutredare har ett antal huvudspår så bör han inte utesluta andra möjligheter om det inte finns mycket starka skäl att göra så.

Att utredarna inte kunnat finna något skäl för någon att mörda fransmannen utesluter ju inte att det kan finnas något för dem okänt motiv.

Om de mördade inte själva arbetat med något topphemligt material på sina respektive arbetsplatser så utesluter inte det att de har kunnat komma över sådant material.

Döttrarna bör kunna lämna mycket värdefull information om vad som hände.
Senast redigerad av Storm.Hatt 2013-06-10 kl. 06:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in