2012-09-20, 17:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Mycket väl genomtänkt och formulerat. Har själv funderat i de banorna till och från.

Man kan ju tycka att 7-åringen borde kunnat avgöra om det var han (för han kan väl knappast ha haft förklädnad när sköt - han färdades trots allt på cykel utan chans till packning(?) ).

Å andra sidan var han väl nästan nere vid Chevaline när han mötte folk, och där borde väl hans mobil definitivt ha fungerat. Som gammal pilot måste han ha varit van vid skraltig radiotrafik och prövat flera gånger längs vägen - det var ju trots allt ytterst brådskande.

Antag att det faktiskt var han och att han trodde att han enbart skulle möta Cyklisten och/eller pappa Al-Hilli. Då kanske planen var att enbart skjuta och sedan cykla vidare. Då skulle han inte ha några spår på sig . Han skulle kunna ta säkra småvägar t ex till den lilla staden Giez c:a en mil österut. Chansen är god att ingen ens skulle ha sett honom på vägen och följaktligen skulle ingen ens placera honom i området för skjutningen.

Men familjen och flickan ställde till det. Det var fler personer än han trott, ammunitionen tog slut och när han slog flickan blodig (och kanske själv började blöda) fick han spår på sig som skulle kunna avslöja honom och han blev tvungen att improvisera. Enligt mottot bättre förekomma än förekommas valde han att cykla den stora vägen tillbaka för att framstå som en utomstående som upptäckt platsen och chockats. Man kan ju fundera över vart han tänkt ta vägen om han inte mött någon...

Mot det kan man ju argumentera att yrkesmördare inte ställer upp på filmade intervjuer, att han var orolig för att mördaren fanns kvar på platsen, att hans franska kanske inte var bra nog för att prata med 112 etc. "Krutstänk" på sig själv borde han fått oavsett han "bara" skjutit 4 människor. Dessutom tycker jag hans cv borde vara väldigt enkel att belägga för tidigare pilotkollegor.

Jag skulle ändå tycka det vore mycket intressant att veta mer om hans karriär i RAF, vad flög han etc. All info om dylikt mottages tacksamt
Citera
2012-09-20, 17:05
Medlem
Citat:
Mycket väl genomtänkt och formulerat. Har själv funderat i de banorna till och från.

Man kan ju tycka att 7-åringen borde kunnat avgöra om det var han (för han kan väl knappast ha haft förklädnad när sköt - han färdades trots allt på cykel utan chans till packning(?) ).

Å andra sidan var han väl nästan nere vid Chevaline när han mötte folk, och där borde väl hans mobil definitivt ha fungerat. Som gammal pilot måste han ha varit van vid skraltig radiotrafik och prövat flera gånger längs vägen - det var ju trots allt ytterst brådskande.

Antag att det faktiskt var han och att han trodde att han enbart skulle möta Cyklisten och/eller pappa Al-Hilli. Då kanske planen var att enbart skjuta och sedan cykla vidare. Då skulle han inte ha några spår på sig . Han skulle kunna ta säkra småvägar t ex till den lilla staden Giez c:a en mil österut. Chansen är god att ingen ens skulle ha sett honom på vägen och följaktligen skulle ingen ens placera honom i området för skjutningen.

Men familjen och flickan ställde till det. Det var fler personer än han trott, ammunitionen tog slut och när han slog flickan blodig (och kanske själv började blöda) fick han spår på sig som skulle kunna avslöja honom och han blev tvungen att improvisera. Enligt mottot bättre förekomma än förekommas valde han att cykla den stora vägen tillbaka för att framstå som en utomstående som upptäckt platsen och chockats. Man kan ju fundera över vart han tänkt ta vägen om han inte mött någon...

Om det är så att RAF inte har "rent mjöl i påsen" så får man hoppas att barnen bevakas väldigt noga.
Speciellt 7-åringen som kanske inte har riktigt klara minnen av händelsen ännu.

Det känns mer och mer som man inte kommer/får avslöja, varken hur detta gått till samt orsaken till brottet. Lite "James Bond"-stuk över det hela tycker jag.
Citera
2012-09-20, 18:18
Medlem
RAF skulle jag beteckna som en ganska osannolik förövare.

Vad som talar emot:
- Hans ålder och bakgrund. (Inget brottsligt förflutet).
- Inget känt motiv.
- 7-åringen kunde ha sett och känt igen honom.
- Varför skulle han ha stoppat familjen han mötte på vägen i stället för att gömma sig eller smita iväg?
- Var är mordvapnet?
- Att komma på cykel för att mörda verkar osannolikt. En del tyder också på att ett annat fordon har tvingat al Hilli att backa.
- Varför ställde han upp på en intervju?
- Vittne som säger sig ha sett en bil köra i hög fart kommande från mordplatsen.

Nej som sagt RAF är inte mitt huvudspår i all fall.
Citera
2012-09-20, 18:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Vad som talar emot:
- Inget känt motiv.
- Varför skulle han ha stoppat familjen han mötte på vägen i stället för att gömma sig eller smita iväg?
- Var är mordvapnet?
- Att komma på cykel för att mörda verkar osannolikt. En del tyder också på att ett annat fordon har tvingat al Hilli att backa.
- Vittne som säger sig ha sett en bil köra i hög fart kommande från mordplatsen.

Han skulle dessutom sannolikt haft bakgrund i arméen, som de stygga pojkarna i "Hereford Gun Club", och därmed inte heller officer
Citera
2012-09-20, 18:44
Medlem
Ändå ett väldigt märkligt sammanträffande att just han skulle komma på cykel där. Av alla människor. Tror även han var "ditkallad".
Citera
2012-09-20, 18:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannahej
Ändå ett väldigt märkligt sammanträffande att just han skulle komma på cykel där. Av alla människor. Tror även han var "ditkallad".

Han bor i trakten delar av året, sköter familjeföretaget och är en hängiven triatlet som tydligen cyklar varje dag.

Jag misstror också generellt sammanträffanden men ibland uppstår dom trots allt
Citera
2012-09-20, 18:55
Medlem
Storm.Hatts avatar
Citat:

Vad som talar emot:
- Inget känt motiv.
- Var är mordvapnet?

Jag tror inte att RAF är mördaren. Jag ville bara peka på att det finns ett antal fakta som kan vändas mot honom: han kan ha varit på BP när brottet begicks, han hade flickans blod på sig, vapnet kunde bäras av en cyklist, osv. Ibland vill det sig inte bättre än att en oskyldig framstår som GM - som i en gammal förväxlingskomedi.
Citera
2012-09-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Han bor i trakten delar av året, sköter familjeföretaget och är en hängiven triatlet som tydligen cyklar varje dag.

Dessutom är sträckan lämpad för cykling.

Betydlig märkligare att familjen al-Hilli befanns sig där uppe i bergen.
Citera
2012-09-20, 19:09
Medlem
Här är en bild från 2011 på al-Hillis bil och husvagn. Man ser tydligt att det är ett cykelställ på taket som liknar det man ser på helikopterbilderna från brottsplatsen.

http://www.parismatch.com/Actu-Match/Societe/Actu/Saad-Al-Hilli.-Un-pere-pas-si-tranquille-432993/

En annan ganska intressant artikel skriven av en vän till al-Hilli om mediabevakningen av fallet:
http://www.huffingtonpost.co.uk/shreen-ayob/alps-shootings-lazy-journalism-in-chevaline-case_b_1894806.html?utm_hp_ref=world&ir=World
Senast redigerad av mandelkaka 2012-09-20 kl. 19:19.
Citera
2012-09-20, 19:32
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Mot det kan man ju argumentera att yrkesmördare inte ställer upp på filmade intervjuer, att han var orolig för att mördaren fanns kvar på platsen, att hans franska kanske inte var bra nog för att prata med 112 etc. "Krutstänk" på sig själv borde han fått oavsett han "bara" skjutit 4 människor. Dessutom tycker jag hans cv borde vara väldigt enkel att belägga för tidigare pilotkollegor.

Jag skulle ändå tycka det vore mycket intressant att veta mer om hans karriär i RAF, vad flög han etc. All info om dylikt mottages tacksamt

Citat:

Vad som talar emot:
- Inget känt motiv.
- Var är mordvapnet?

Nej, jag tror inte heller han är inblandad. Litet intressant är det dock att titta på vilka invändningar som finns och hur en hel del av dem kan avfärdas:

- Om han bara skjutit skulle han ändå haft krutstänk på händerna. Jo, men det hade inte andra trafikanter sett och han hade i lugn och ro kunnat cykla en bra bit bort innan offren upptäcktes, och få, om någon som sett honom längs vägarna skulle komma att tänka på honom i efterhand; där är det tydligen rätt gott om cyklister. Som det var nu hade han sannolikt blod även på cykelkläderna och sånt ser folk.

- Inte tidigare straffad och ett "clean" CV från RAF. Ja, det är precis vad man skulle förvänta sig om han nu hade något hemligt/olagligt uppdrag vid sidan av.

- Mordvapnet: Längs den cykelväg han nu tog löper en flod. Han hann cykla ett par kilometer från BP innan han träffade på folk.

- Inget känt motiv? Är han proffs så är ju saken klar.

- Stoppade folk på vägen istället för att smita; tjaa, om nån hade sett honom cykla ut i skogen och gömma sig så skulle han plötsligt vara väldigt misstänkt.

- Ställa upp på intervju är slipat om man vill framstå som oskyldig.
Citera
2012-09-20, 19:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Nej, jag tror inte heller han är inblandad. Litet intressant är det dock att titta på vilka invändningar som finns och hur en hel del av dem kan avfärdas:

- Om han bara skjutit skulle han ändå haft krutstänk på händerna. Jo, men det hade inte andra trafikanter sett och han hade i lugn och ro kunnat cykla en bra bit bort innan offren upptäcktes, och få, om någon som sett honom längs vägarna skulle komma att tänka på honom i efterhand; där är det tydligen rätt gott om cyklister. Som det var nu hade han sannolikt blod även på cykelkläderna och sånt ser folk.

- Inte tidigare straffad och ett "clean" CV från RAF. Ja, det är precis vad man skulle förvänta sig om han nu hade något hemligt/olagligt uppdrag vid sidan av.

- Mordvapnet: Längs den cykelväg han nu tog löper en flod. Han hann cykla ett par kilometer från BP innan han träffade på folk.

- Inget känt motiv? Är han proffs så är ju saken klar.

- Stoppade folk på vägen istället för att smita; tjaa, om nån hade sett honom cykla ut i skogen och gömma sig så skulle han plötsligt vara väldigt misstänkt.

- Ställa upp på intervju är slipat om man vill framstå som oskyldig.

Krutstänk: Nej, men franska polisen hade upptäckt det. De är inte lika tappade bakom en vagn som man kanske vill tro

Clean CV: Förvisso men det finns inget i hans bakgrund som tyder på dito utbildning i vapenhantering

Det jag väl säger är att skulle nu UK vilja röja BO ur vägen har de gott om mer anonyma och sen åratal personer väl tränade i konsten att döda att välja mellan
Citera
2012-09-20, 19:39
Medlem
Bättre bild på RAF-cyklisten för den som tror han kan vara GM:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/09/13/article-2202635-14FFAC9D000005DC-409_306x605.jpg

Det som är lite oklart är om han verkligen uppgivit att han blivit omkörd av några fordon ( förutom fransmannen på cykel ) eller om han såg fordon lämna platsen.
Det har varit lite diffusa uppgifter, men vittnesuppgiften om att en mörk 4x4 lämnat brottsplatsen verkar komma från RAF-cyklisten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in