Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Så har diskussionens skalpell skalat bort det ytliga lagret av civilisation och fram i ljuset kryper det antisemitiska trollet. Det finns alltså folk i dagens Sverige som på fullt allvar tror att judarna ägnar sig åt ritualmord.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja, för du har ju i andra sammanhang gett intryck av att vara en rationell person.

Citat:
Förstår du inte att bekännelser som framtvingats under tortyr är intet värda? Tror du också att alla de häxor som brändes på bål verkligen flög till Blåkulla? De "erkände" ju nästan alla under tortyr att så skett. Precis som vissa judar under tortyr "erkände" att de mördat kristna barn.
Vad bygger du det på. Absolut ingenting, rena spekulationer. Är allt som avslöjar judarnas brott tortyr, bluff och antisemitism?
Hur skall man tolka andra avrättningar som förekommit. Har alla historiska brott erkänts av tortyr?
Även när judarna själv erkänner det räcker det inte. Jag skall tala om för dig en sak, häxor var benämningen på människor praktiserade spådom och trolldom vilket var förbjudet enligt den mosaiska lagen. Under medeltiden var Europa underordnad den
katolska kyrkan/lutherska läran och länderna dömde i enlighet med kristen lag. I Sverige dömdes människor parallellt med Mose lag sedan år 1607 där det ingick ett förbud mot trolldom och spådom. Alltså är det inte bara något taget ur luften.
Detta har sina grunder i femte moseboken kapitel 18:
"Hos dig får det inte finnas någon som offrar sin son eller sin dotter på bålet, ingen spåman, teckentydare, svartkonstnär eller trollkarl, ingen som ägnar sig åt besvärjelser, som rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna. Herren avskyr alla som gör detta"
Citat:
Du citerar Yalkut Shimoni, en kompilering av judiska bibelkommentarer som skrevs på 1300-talet, som stöd för dina teorier. Där sägs det tydligen på ett ställe att det är en av Gud accepterad gärning att döda "icke fromma".
För det första så vet varken du eller jag om just det citatet är korrekt återgivet eftersom det bara finns på antisemitiska websidor. Någon online-version av Yalkut Shimoni har i vart fall inte jag hittat.
Tror du på fullt allvar att judar skulle publicera det som skulle kunna bidra till rättfärdigande av en judisk utrotning
Citat:
För det andra så behöver du inte gå till medeltida judiska bibelkommentarer för att hitta krigiska citat. Det räcker med att läsa Gamla Testamentet. Det mest kända citatet är väl Guds uppmaning till Saul att döda amalekiterma.
Hur ska vi 2500 år senare tolka denna typ av bibelcitat? Är det en uppmaning til dagens människor - judar såväl som kristna - att gå ut och slå ihjäl våra grannar? Självfallet inte!
Fast nu får du väl ändå skilja på bibliska berättelser och lag stadgar. Talmud är judarnas centralskrift och lagbok. Det är Talmud som lär juden att praktisera sin religion - definiera världen, människor och sina handlingar. Utifrån Talmud kan du leva som en jude. Utifrån Talmud är det vi hittar snuskigheter som att Jesus kokar i avföring, att icke-judar endast lever för att tjäna judarna, att goyim är som djuren, att goyim kan rånas, att goyim kan dödas, att goyim har sex med djur, ränta på goyim, att goyim förtjänar döden ifall goyim studerar talmud etc.
Talmud uppmanar till rasism, folkmord, hat, slaveri, världsstat, stöld, tortyr, pedofili, diskriminering på alla som inte är judar. Tänk dig nu att det är detta som rättfärdigar judarnas folkmord på européer, palestinier och resterande människor. Talmud förespråkas av världens alla judar vilket är skrämmande. Det liknar ingenting annat som finns i världen.
Det är inte särskilt konstigt att bolsjevikerna utrotade människor. Man hade stöd i Talmud
Citat:
Det finns inga belägg för att vare sig judar eller kristna någonsin använt bibelcitat för att motivera ritualmord på vare sig barn eller vuxna. Eller att man överhuvud taget ägnat sig åt ritualmord i någon av de abrahamitiska religionerna.
https://www.youtube.com/watch?v=b98ch_Pyi-Y
Citat:
Om du verkligen sätter dig in i några av de fall där judar under medeltiden dömdes för ritualmord - och inte bara läser antisemitiska texter - så finner du att "bevisen" nästan alltid var rykten och hörsägen. Och förstås bekännelser framtvingade under tortyr.
Det är generande att ens behöva diskutera medeltida myter och vanföreställningar när vi lever i ett modernt samhälle. Jag hoppas verkligen att du blir klokare med åren och så småningom inser hur absurda dessa ritualmordsteorier är.
Du menar alltså att alla omfattande anklagelser från Marocko, Ungern, Ryssland, England, Frankrike, Georgien, Syrien, Irak, Italien, Portugal ända bort till USA bara var antisemitiskt nonsens. Precis allihopa?
Jag är tämligen säker på att det skett och med stöd av Talmud. Utan tvekan, det är judar vi pratar om