2013-06-23, 14:42
Medlem
roppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Går det med säkerhet att säga vilken dag hon försvann?
Tidningen kan ju vem som helst lagt dit.
Eller finns det bättre bevis?
Tycker det låter orimligt att man lämnar telefonen hemma om man ska iväg och ta livet av sig.
Även att hon inte tog bilen är ju märkligt.

Jag utgår ifrån att uppgifterna är kollade av polisen. Expressen skrev:

Citat:
Den 10 november, dagen efter sin senaste stora spelinsats på nätet, gick Tuula Lavikkala in på leksaksaffären Toys"r"us i Gävle. Vad hon köpte vet inte polisen, men hon betalade med kort. Summa: 900 kronor och 50 öre.
Den 12 november samtalade hon med sin dotter i hemmet i Gävle. Sedan hoppade hon upp på sin cykel. Det är den sista kända iakttagelsen.

Jag antar att det är verifierat att det var hon som gjorde köpet den 10 nov och ingen annan som hade tillgång till hennes kort. Det är ju dock märkligt att de inte vet vad hon har köpt på Toys 'r' us. Om saken/sakerna inte finns i hemmet eller gets bort till familj/bekanta, tog hon då med sig sakerna på morgonen vid försvinnandet?

När det gäller samtalet med dottern den 12 nov framgår det inte om det var via mobil, fast telefon eller fysiskt möte i denna artikel. Jag har dock inte följt historien så noga, så jag vet inte vad som polisen har sagt officiellt, dvs 100%-iga uppgifter ifrån vad som kommer ut via media genom en s.k. källa med insyn i utredningen. När var den sista säkra fysiska iakttagelsen av henne?
Citera
2013-06-23, 16:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, och vad ska man med en väska till? Eller plånbok? Eller pass? Hon tog inte med sej nåt av detta.
Det enda vi vet saknades var cykeln.
Den brukar man ju ta med sej när man reser utomlands..eller?

Har snott 20 mille så är man nog tillräckligt smart för att inse att åka på sitt eget pass inte är någon bra idé.

Pengar finns på tillflyktsorten samt bostad.
Citera
2013-06-23, 17:21
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Har snott 20 mille så är man nog tillräckligt smart för att inse att åka på sitt eget pass inte är någon bra idé.

Pengar finns på tillflyktsorten samt bostad.

Är det du som hjälpt henne med pengar och bostad? Du låter så säker.
Hon är nog inte så smart. Då hade nog inte överfört pengar till sitt eget konto..och till mammans.
Tror hennes smarthet stannar på muffinsnivån.
Efter att ha sett TV-programmen om turister som råkar illa ut i t ex Thailand så är det inte nån av de i hennes ålder som klarar engelskan ens. De klarar sej inte ensamma när partnern hamnat på sjukhus, sitter och darrar och måste få hjälp av den svenska koordinatorn.
Har svårt att tänka mej Tuu*la som nåt undantag. Det finns inget sagt om hennes världsvana.
Den vana man får av att gå och trampa i Borgarskolans korridorer i 30 år?
Jag tror nog Tuul*s anhöriga vet mer om hur pass kapabel hon är.
Det tror inte hon är vid liv.
Senast redigerad av LaScala 2013-06-23 kl. 17:27.
Citera
2013-06-23, 17:59
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Är det du som hjälpt henne med pengar och bostad? Du låter så säker.
Hon är nog inte så smart. Då hade nog inte överfört pengar till sitt eget konto..och till mammans.
Tror hennes smarthet stannar på muffinsnivån.
Efter att ha sett TV-programmen om turister som råkar illa ut i t ex Thailand så är det inte nån av de i hennes ålder som klarar engelskan ens. De klarar sej inte ensamma när partnern hamnat på sjukhus, sitter och darrar och måste få hjälp av den svenska koordinatorn.
Har svårt att tänka mej Tuu*la som nåt undantag. Det finns inget sagt om hennes världsvana.
Den vana man får av att gå och trampa i Borgarskolans korridorer i 30 år?
Jag tror nog Tuul*s anhöriga vet mer om hur pass kapabel hon är.
Det tror inte hon är vid liv.
Så länge inte kroppen hittats så utgår jag ifrån att det är minst 50/50 att hon lever.
Jag tror inte att hon är i Thailand utan att hon är kvar inom EU.
Citera
2013-06-23, 18:30
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Så länge inte kroppen hittats så utgår jag ifrån att det är minst 50/50 att hon lever.
Jag tror inte att hon är i Thailand utan att hon är kvar inom EU.

Jag tror inte heller hon är i Thailand. Jag skrev t ex Thailand eftersom programmen jag såg utspelades där.
Hon är säkert kvar inom EU, ja. Gävle ligger ju inom EU.
Citera
2013-06-24, 09:45
Medlem
LaScalas avatar
Dagens Tuu*a:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17010040.ab

Här skriver man om de tre personer som förvunnit på cykel och ej hittats

Alla tre har försvunnit spårlöst i Gävletrakten – på cyklar som heller inte hittats.

Nu utreder polisen de mystiska likheterna.

– Vi har fått många tips men inget som hjälpt oss att hitta dessa personer, säger Mikael Hedström vid Gävlepolisen.

Är det dags att förbjuda cykling i Gävletrakten?
Citera
2013-06-24, 09:57
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Dagens Tuu*a:

Alla tre har försvunnit spårlöst i Gävletrakten – på cyklar som heller inte hittats.

– Vi har fått många tips men inget som hjälpt oss att hitta dessa personer, säger Mikael Hedström vid Gävlepolisen.

Hennes cykel är försvunnen men det är väl inget som säger att hon verkligen cyklade iväg, det är väl bara ett antagande.

Man kan kanske tillåta tandemcykling?
Citera
2013-06-24, 11:34
Medlem
rabuldats avatar
den vita cykel som hittades av missing people runt 25 maj. är det bekräftat att det var tuulas cykel eller ej?
Citera
2013-06-24, 11:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabuldat
den vita cykel som hittades av missing people runt 25 maj. är det bekräftat att det var tuulas cykel eller ej?
Nej, det är inte bekräftat.
Citera
2013-06-24, 12:33
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabuldat

Missing People hittade ingen cykel.

http://www.expressen.se/nyheter/missing-people-soker-tuula-med-dronare/

Cykeln ska ha hittats redan i november förra året, men området, som ligger i närheten av Tuulas arbetsplats, är trots det inte genomsökt av polisen.

Tuula Lavikkala lämnade sin bostad på en vit Monark den 12 november förra året. Sedan dess har hon varit försvunnen.

När Missing peoples företrädare kom till bäckravinen på lördagsförmiddagen var cykeln, som ska ha varit just en vit damcykel, inte kvar.

Den ska ha försvunnit från platsen redan i november, oklart hur.
Citera
2013-06-25, 00:16
Medlem
Citat:
Dagens Tuu*a:

Blir lite off-topic, men nog fan krävs det mycket fantasi för att koppla ihop tre försvinnanden på fem år enbart för att deras cyklar också är borta?
Citera
2013-06-25, 00:22
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aastsvet
Blir lite off-topic, men nog fan krävs det mycket fantasi för att koppla ihop tre försvinnanden på fem år enbart för att deras cyklar också är borta?

Hahaha. Tala om att koka en soppa på en spik. Kanske finns en koppling till den aktuella cykelonanisten? Tu*la, visst var det hon som liksom tullade lite på kommunens pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in