2013-06-23, 14:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jaså inte? Jag tycker det har haglat med diagnoser i tråden.

Visst ligger det nära till hands att anta att GM inte är helt frisk i huvudet, men på vilket sätt kanske vi kan ta det lite lugnt med att söka klargöra? Vi har ju i princip ingen information alls om KJ:s psykiska status. Psykopati? Ja, det är kanske möjligt, men är det egentligen så mycket som talar för det? AS har ju hävdats en massa gånger, men hur vanligt är det att styckmördare har AS och kan det förklara gärningen? Det ska ju göras en paragraf 7 på killen så jag tycker väl att man kan avvakta vad den säger. Tids nog har vi en mer kvalificerad diagnos av folk som i vart fall är utbildade på området. Då kanske vi kan ta det lite lugnt med att spekulera i diagnoser utan underlag? Låt säga att KJ är oskyldig, eller i vart fall inte åtalas/döms för mordet. Då har tråden skapat ett rykte om honom som än det en än det andra. Lika illa som att spekulera i att VB skulle vara en "thai hora" enligt min mening. Ett smutskastande utan substans helt enkelt. Därför är jag bitsk.

Spekulation

Wikipedia

I dagligt tal syftar det oftast på obevisade hypoteser eller teorier.
I ekonomiskt fackspråk betecknar det kortsiktiga investeringar.
I filosofiskt fackspråk betecknar det en metod att nå fram till kunskap.

Finns inget syfte att förtala, ärekränka eller på annat vis nedvärdera VB, JE eller någon annan nämnd person här när det spekuleras, inte vad jag kan läsa mellan raderna iaf. Spekulationerna går ut på att nå fram till kunskap, att närma sig sanningen.
Citera
2013-06-23, 14:31
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
VB ville gå hem vid 21 tiden, KJ försökte övertala henne att stanna, VB tvärvägrade, kanske berättade hon att hon var kär i någon annan kille, det tror jag är motivet till mordet.

Låter betydligt mer sannolikt än satanistspåret. Speciellt då vi inte har fått någon bekräftelse på att kroppsdelarna visar spår av rituell verksamhet. Att gå från antydningar om att kroppsdelarna var arrangerade till ett satanistisk ritualmord känns för mig som ett väldigt stort steg.
Vad jag vet är inte arrangerad en synonym till rituell, och rituell är knappast liktydigt med satanistisk. Är inte nattvarden en ritual, så säg?!?

Angående JE så verkar han ju bara ha kommit in i tråden för att någon fick för sig att han kunde vara en kandidat till Schlangenkraft. Det verkar inte ha framkommit något som tyder på att så är fallet och då förstår jag verkligen inte varför han öht skulle vara intressant i den här tråden. I intervjun som länkades tidigare (fr 2009 enligt någon i tråden, kollade inte årtal själv), så svarade han "Satanistism/Ateism". Att han nämner ateism i det sammanhanget får mig att tro att han vid tidpunkten för intervjun sneglade åt La Vey-satanismen, som väl ändå får betraktas som ganska beskedlig.
Citera
2013-06-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Enligt pm så hade KJ agerat som om han var commander INNAN Fallen Angel, vilket kan vara ett ex på associationsrubbning. Vidare hanterandet och utplaceringen av kroppsdelarna tyder inte på ett kallt sinne,utan snarare på förvirring. Sen har hans gång beskrivits som zombiegång, vilket kan tyda på att han fått psykofarmaka under maj månad efter mordet.

De psykopater jag stött på har varit verbala, rätt smarta, duperande och haft drag av mytomani. Tycker inte det stämmer in riktigt på bilden av KJ. Troligtvis hade någon eller några andra karaktärsstörningar i botten sedan tidigare, vilket kan innebära att ett försämrat psykstatus gav andra symtom än de vanligast förekommande.
De flesta visar inte upp den verbala, smarta, duperande, mytomaniska sidan, den är väldigt väl dold. Däremot uppvisar de gärna en tyst, lugn, hjälpsam, omtänksam sida.
Vad gäller KJ finns många frågor och få svar, han KAN vara psykopat och om det är så och han som är skyldig, då har han handlat ensam då psykopater bara litar på en person - sig själva.
Citera
2013-06-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Enligt pm så hade KJ agerat som om han var commander INNAN Fallen Angel, vilket kan vara ett ex på associationsrubbning. Vidare hanterandet och utplaceringen av kroppsdelarna tyder inte på ett kallt sinne,utan snarare på förvirring. Sen har hans gång beskrivits som zombiegång, vilket kan tyda på att han fått psykofarmaka under maj månad efter mordet.

De psykopater jag stött på har varit verbala, rätt smarta, duperande och haft drag av mytomani. Tycker inte det stämmer in riktigt på bilden av KJ. Troligtvis hade han någon eller några andra karaktärsstörningar i botten sedan tidigare, vilket kan innebära att ett försämrat psykstatus gav andra symtom än de vanligast förekommande.
Intressant med dina psykologiska utvikningar. Eftersom jag inte har några fakta om KJ kommenterar jag i generella ordalag:
Psykopater, alltså de gravaste antisociala personlighetsstörda, kan som alla andra ha olika mycket intelligens med standardmåttet IQ. Beroende på vilken allmän intelligensnivå vederbörande har blir ju manifestationen av psykopatin mer eller mindre raffinerad. Psykopati i förening med låg begåvning kanske lättare hemfaller åt fysiskt våld medan mer kalkylerande psykopaten klarar hålla flera trådar i huvudet och vara mer planerande och utnyttja verbal förmåga lite bättre. Gemensamt är dock empatilösheten, starka affekter (vid upplevda förorättanden, men likgiltighet i övrigt...), spänningssökande, parasitismen och utnyttjande av andra. Lögner är enkla verktyg som används som det faller in, utan några kval. Intressant hur en psykopat som beslås med lögn kan fortsätta framhärda i lögnen eller frisera berättelsen så att det bättre stämmer med föreliggande fakta... Innan berättelsen kanske frisera på nytt. Bristen på uthållighet, att hålla sig till en plan, brukar dock inte vara psykopatens styrka, men genom känslomotiverade, egoistiska, beslut, kan en psykopat ändå anträda en bana och rent av en mission som kan ge sken av strategi.

Alla empatilösa är inte psykopater. Det finns personlighetsdrag som tangerar men inte når upp, ibland som en "accentuering av personlighet", eller antisocialt beteende inom en subkultur (organiserad brottslighet, som säkerligen är rik på riktiga psykopater också), ibland vid neuropsykiatriska störningar och blandade personlighetsstörningar (narcissism, histrionism, schizoidism) och parafilier (sadism...).
Citera
2013-06-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det är du som borde fundera på ord valet? Ordet thai kan både särskrivas eller kombineras med ett annat ord. Man kan också använda streck-täcken t.ex. thai-mat.
Jag förklarar den delen av mitt inlägg: Kanske de (som har information om mordet) tänker (tror) att det inte värt att skaffa sig fiende när det gäller om en thai hora (i deras tanke). Och ja, de tänker att...................
Är det fortfarande otydligt?
Ja, det blir mycket otydligt när du tänker för Bodensarna att det inte är värt att skaffa sig en fiende för en Thaihora.
Jag vet inte vad de boende tycker om din geniala teori, men dom kanske tycker som du.
Citera
2013-06-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Här, min trätobroder, är jag beredd att hålla med dig. Kanske inte i detalj, men jag tror att motivet som sådant är förhållandevis banalt och att mordet skett i stridens hetta/stundens ingivelse.

Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jo schlangekra*t skriver själv att han är aka aptrgan*r.

Inte omöjligt. KJ i så fall... ?!
om KJ nu begått ett spontant svartsjukemord, varför göra sig bekymret att arrangera kroppen och tom återskapa en ev symbol;varför inte bara dölja sitt brott så mycket det går? att vilja skylla på satanister på detta sätt är en stor gambling när han har chansen att gömma undan kroppen bättre istället.
Senast redigerad av gileas 2013-06-23 kl. 14:44.
Citera
2013-06-23, 14:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
De flesta visar inte upp den verbala, smarta, duperande, mytomaniska sidan, den är väldigt väl dold. Däremot uppvisar de gärna en tyst, lugn, hjälpsam, omtänksam sida.
Vad gäller KJ finns många frågor och få svar, han KAN vara psykopat och om det är så och han som är skyldig, då har han handlat ensam då psykopater bara litar på en person - sig själva.

Han kanske litar på sin Commander ?
Citera
2013-06-23, 14:44
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
om KJ nu begått ett spontant svartsjukemord, varför göra sig bekymret att arrangera kroppen och tom skapa ett mönster;varför inte bara dölja den så mycket det går? att vilja skylla på satanister på detta sätt är en stor gambling när han har chansen att gömma undan kroppen bättre istället.

Ja det mesta i detta är ju långsökt.. Svårt för oss andra att försöka gissa hur en sjuk hjärna tänker. Så fort en gm har psykiska störningar blir allt så mkt svårare. Deras logik kanske inte är så logisk, etc. (Om man utgår från att gm här är psyk sjuk). Blir ju svårt för utomstående att ta reda på händelseförlopp, motiv osv.
Citera
2013-06-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Han kanske litar på sin Commander ?
Nja, de vill ha total kontroll över situationen och kan då inte ta in andra människor i den psykopatiska egna världen. Men visst, det kan finnas undantag.
Han utgav sig för att själv vara commander på fallen angel. Var det inte så?
Citera
2013-06-23, 14:50
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino

Skapa en tråd om din personliga avsky till Schlangenkraft istället.
Citera
2013-06-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ja det mesta i detta är ju långsökt.. Svårt för oss andra att försöka gissa hur en sjuk hjärna tänker. Så fort en gm har psykiska störningar blir allt så mkt svårare. Deras logik kanske inte är så logisk, etc. (Om man utgår från att gm här är psyk sjuk). Blir ju svårt för utomstående att ta reda på händelseförlopp, motiv osv.
Mord tenderar att vara motiverade av ett eller flera av följande: materiell vinning, hämnd av olika skäl eller pervers njutning. Kanske har jag glömt något... Kontentan är i alla fall att det finns en logik även i emotionellt motiverade mord, t ex svartsjuka, känslan av svek, men kanske har fördämningen brustit av alkohol eller narkotika eller ett gräl som fick gärningsmannen att tappa besinningen.

Om mordet är så desorganiserat att det inte företer någon logik måste man i så fall fråga sig om gärningsmannen är allvarligt psykiskt störd i lagens mening, eller var under inflytande av en sådan störning då brottet/brotten begicks. Om störningen kvarstår under tiden sedan frihetsberövandet, torde det visa sig under förhören och vid en rättspsykiatrisk undersökning.
Citera
2013-06-23, 14:56
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
om KJ nu begått ett spontant svartsjukemord, varför göra sig bekymret att arrangera kroppen och tom återskapa en ev symbol;varför inte bara dölja sitt brott så mycket det går? att vilja skylla på satanister på detta sätt är en stor gambling när han har chansen att gömma undan kroppen bättre istället.
Det där med arrangera och symboler är obekräftade uppgifter från löpsedelskåta journalister och inte fakta från polis/åklagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in