• 2
  • 3
2013-05-24, 07:35
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ledsen för att förstöra macho-stämningen här men är man inte certifierad ska man inte gå i närheten av en motorsåg. Att ens fråga vilken motorsåg man ska använda är rätt fånigt: man väljer dimension på motorsågen beroende på vilken typ av träd man skall såga ner, inte tvärtom. Med säkerhetstänk innebär inte bara att man har säkerhetskläder utan också att man vet hur motorsågen fungerar i olika situationer (man sågar inte ett nytt träd med en motorsåg man inte har använt under olika omständigheter så man vet hur den slår vid kick-backs och dylikt).

Ingen som helst machostämning här inte... Jag skrev tidigare att jag har både säkerhetsutrustning och en viss erfarenhet av att ta ner träd - även i samma storlek som de jag nu ska ta ner. Tråden skapade jag för att jag inte har (hade) en aning om vilka sågar som är bäst och mest prisvärda för min uppgift. Nu vet jag betydligt mer, och detta inverkade i val av såg. Det blir en splitterny Husqvarna 435. Värt att säga är också att jag inte kommer att stressa med fällningen på något sätt. Jag tar uppgiften på största allvar och jag lovar att använda mig av all tänkbar säkerhetsutrustning - förutom en traktorgrävare som kan hålla trädet som jag kapat.. Jag tackar för din omtanke!

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
All vanlig bensin dunstar relativt snabbt, eller snarare det är vissa flyktiga kolväten som dunstar först och kvar i bensinen blir lite tyngre kolväten vilket gör att motorn går ungefär som man tankat diesel, särskilt om man har tvåtaktsolja i också..

Det är typiskt för första gångern man t.ex. kör gräsklipparen på våren och inte tankat ny bensin.

Det finns lagringsbeständig bensin som inte dunstar på samma sätt, men de används mest i långstidslager t.ex. militära förråd. Denna bensin luktar som riktig bensin medan vanlig handelsbensin mest luktar lacknafta.

Aspen tillverkar lagringsbeständig alkylatbensin och är därför ett bra alternativ i dessa sammanhang. Bensinpriset är inte så viktigt när det gäller så små volymer.

Dock bör man vara lite observant på att luft/bränsleförhållandet för alkylatbensin är ungefär som för 98 oktan/vpower vilket gör att om sågen går för fett så kan den gå bättre på 95 oktan (som är magrare än 98/vpower/alkylat) om man inte justerar förgasarskruven.

Sågbyxor är bra även till annat och t.ex. Julas för 700 kr är väldigt hållbara t.ex. vid trädgårdsarbeten men även t.ex. när man plockar svamp i skogen och vill slippa sönderrivna byxor.

När det gäller sågar så är Jonsered/Huskvarna en klass för sig. Även äldre Partner-sågar (de som är tillverkade i Sverige) är också mycket bra och vill man vara macho kan man skaffa en gammal partner P-85 för att ta ner de största granarna med. Visserligen tung, men motorn är på ca 10 hästkrafter och orkar såga vilka träd som helst.

Är det Blocket som gäller, om vi mot en viss förmodan skulle vilja satsa på en begagnad Partner P-85? För, nya säljs de väl inte till överkomliga pengar..? Tack för dina övriga tips. Skyddskläder har vi redan, men den där lagringsbeständiga soppan du pratar om...var finns den?

Citat:
Det har ingen särskilt betydelse. Alkylatbensin fräter inte mer på packningar än vanlig bensin för vanlig bensin innehåller också stora mängder av de alkylater som finns i alkylatbensin. Skillnaden mellan alkylatbensin och vanlig bensin är framförallt att vanlig bensin innehåller mer bensen och andra kolväten.

Etanol som finns i E85 och även i mindre mängd i 95 oktan fräter dock på en del äldre packningar som finns i gamla sågar. Man bör därför byta packningar om man konverterar en motorsåg till E85. (de som konverterar gör det mest för att de bygger om sågen till högre komp och effekt så packningarna är då inget problem)

Hur mycket mer effekt får en motorsåg på säg 3 hk, om vi skulle konvertera den till E85-soppa? Är det samma som med vanliga etanolbilar - 15-20% mer pulver?
Citera
2013-05-24, 07:46
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ledsen för att förstöra macho-stämningen här men är man inte certifierad ska man inte gå i närheten av en motorsåg.

Man kommer långt med sunt förnuft, idioterna på youtube som fäller träd på grannens hus skulle fucka upp precis valfritt verktyg. Motorsågen är satans farlig men normalt folk sågar sig inte i benet om man är skärpt och har rimlig skyddsutrustning.
Citera
2013-05-24, 09:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Är det Blocket som gäller, om vi mot en viss förmodan skulle vilja satsa på en begagnad Partner P-85? För, nya säljs de väl inte till överkomliga pengar..? Tack för dina övriga tips. Skyddskläder har vi redan, men den där lagringsbeständiga soppan du pratar om...var finns den?

De monstermotorsågarna är inte vanliga i Sverige men förekommer ibland på blocket, framförallt i Göteborg. har alltid funderat på att köpa en för skojs skull men de är ofta dyra.

Den lagringsbeständiga bensin som är lätt att få tag på idag är vanlig alkylatbensin. De andra varianterna tillverkas och säljs knappt i Sverige. Nynas tillverkade sådan bensin för försvaret och denna lagrades i försvarets depåer som också behövde omsättas för att inte bli för gammal.

Shell sålde tidigare en kvalitet som heter V-power och som höll längre än standardbensin, men jag vet inte om dagens V-power är lika bra på den punkten. Flygbensin (100ll) är i princip samma produkt som V-power men med tillsatt bly.

Kravpecifikationerna för flygbensin gör att flygbensin faktiskt blir mer lagringsbeständig än handelsbensin.

Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Hur mycket mer effekt får en motorsåg på säg 3 hk, om vi skulle konvertera den till E85-soppa? Är det samma som med vanliga etanolbilar - 15-20% mer pulver?

En ren etanolkonvertering med bara bränslebyte ger kanske inte så mycket. Men de som trimmar gör ganska många olika modifieringar och tar ut 2-3 gånger högre effekt totalt.

Etanol innehåller syre vilket gör att man kan förbränna typ 20% mer energi i motorn med samma intagen luftmängd. Så genom att byta munstycke och ev förgasare så kan man direkt få 20% högre effekt utan att behöva modifiera insug.

Motorsågar stryps i regel med hjälp av ljuddämparen/avgasröret. Bara en modifiering där kan ge 30-40% högre effekt.

Kör man med E85 så kan man ha betydligt högre komp och därmed mer bränsle osv.

Nackdelen med att köra E85 på en motorsåg är att den blir svårstartad utan startgas.
Citera
2013-05-24, 09:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Man kommer långt med sunt förnuft, idioterna på youtube som fäller träd på grannens hus skulle fucka upp precis valfritt verktyg. Motorsågen är satans farlig men normalt folk sågar sig inte i benet om man är skärpt och har rimlig skyddsutrustning.

Det är inte sågen som är det farliga, utan att man står på fel ställe när trädet faller, eller att trädet är i spänn efter fällningen och slungas mot en när man delar trädet.
Citera
2013-05-24, 21:55
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Det är inte sågen som är det farliga, utan att man står på fel ställe när trädet faller, eller att trädet är i spänn efter fällningen och slungas mot en när man delar trädet.

Preics!

Jag som är hyfsat rutinerad då jag jobbar inom trädgårdsbranschen skulle i fjol fälla ett träd med min Stihl, det var ingen kompliserad fällning, trädet lutade åt "rätt" håll osv. Det såg dock risigt ut och jag misstänkte att det var ruttet. Sågade riktskär för att veta var trädet skulle hamna, när jag sedan börjar såga på motstående sida så vrider sig hela trädet nästan omedelbart, det var så kraftigt ruttet att det inte fanns någon styrsel i det. Det kunde ha slutat illa men gjorde inte det. Både motorsågar och fallande träd är farligt, använd förnuft och iakttag försiktighet.

Är ni osäkra, LÅT BLI alternativt rigga upp med snören/spel osv för att göra det enklare.

Hittade en halvbra guide

Ang Husqvarnan ni har bestämt er för så tror jag att den kommer passa er relativt bra.
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733
Citera
2013-05-25, 00:05
Medlem
Melange5738s avatar
Jag har träffat många utbildade som gjort sig illa på motorsågar, bara för att man tror sig veta betyder inte att man är säker. Det är inte en speciellt avancerad eller dyr utbildning att gå för att få ett certificat och även om man bara ska kapa ett par träd rekommenderar jag att gå en. Det handlar om att veta ungefär vad som gäller OM det händer något istället för att stå med tummen i när det väl händer. Ex. kan trädet brista på mitten ("Barber chair"), någonting som de flesta nybörjare inte har någon aning om (och därmed får för sig att springa åt motsatt håll istället för 45 grader från trädet som man ska göra).
Citera
2013-05-30, 05:04
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

Jag har stor respekt för alla verktyg, även för en vanlig liten skruvmejsel. Och särskilt stor respekt för en motorsåg givetvis. Har också sett alla galenskapsklipp på Youtube vilka dock varit till stor nytta för min riskmedvetenhet..

Citat:
De monstermotorsågarna är inte vanliga i Sverige men förekommer ibland på blocket, framförallt i Göteborg. har alltid funderat på att köpa en för skojs skull men de är ofta dyra.

Den lagringsbeständiga bensin som är lätt att få tag på idag är vanlig alkylatbensin. De andra varianterna tillverkas och säljs knappt i Sverige. Nynas tillverkade sådan bensin för försvaret och denna lagrades i försvarets depåer som också behövde omsättas för att inte bli för gammal.

Shell sålde tidigare en kvalitet som heter V-power och som höll längre än standardbensin, men jag vet inte om dagens V-power är lika bra på den punkten. Flygbensin (100ll) är i princip samma produkt som V-power men med tillsatt bly.

Kravpecifikationerna för flygbensin gör att flygbensin faktiskt blir mer lagringsbeständig än handelsbensin.

En ren etanolkonvertering med bara bränslebyte ger kanske inte så mycket. Men de som trimmar gör ganska många olika modifieringar och tar ut 2-3 gånger högre effekt totalt.

Etanol innehåller syre vilket gör att man kan förbränna typ 20% mer energi i motorn med samma intagen luftmängd. Så genom att byta munstycke och ev förgasare så kan man direkt få 20% högre effekt utan att behöva modifiera insug.

Motorsågar stryps i regel med hjälp av ljuddämparen/avgasröret. Bara en modifiering där kan ge 30-40% högre effekt.

Kör man med E85 så kan man ha betydligt högre komp och därmed mer bränsle osv.

Nackdelen med att köra E85 på en motorsåg är att den blir svårstartad utan startgas.

Citat:

Då kanske vi ska lugna oss med att plocka bort strypningen och avvakta med etanolen. Jag använder redan akylatbränsle - Aspen - till hans övriga tvåtaktare, så det lär vi fortsätta med, även till motorsågen. Vi satsar på Husqvarnan och får drömma vidare om en sådan där fetingsåg.. Jag kommer även att rensa duktigt runt varje träd som ska fällas, för att kunna springa fritt från trädet när det faller. Ska även tänka på 45-gradersreträtten. Tack för dina tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Preics!

Jag som är hyfsat rutinerad då jag jobbar inom trädgårdsbranschen skulle i fjol fälla ett träd med min Stihl, det var ingen kompliserad fällning, trädet lutade åt "rätt" håll osv. Det såg dock risigt ut och jag misstänkte att det var ruttet. Sågade riktskär för att veta var trädet skulle hamna, när jag sedan börjar såga på motstående sida så vrider sig hela trädet nästan omedelbart, det var så kraftigt ruttet att det inte fanns någon styrsel i det. Det kunde ha slutat illa men gjorde inte det. Både motorsågar och fallande träd är farligt, använd förnuft och iakttag försiktighet.

Är ni osäkra, LÅT BLI alternativt rigga upp med snören/spel osv för att göra det enklare.

Hittade en halvbra guide

Ang Husqvarnan ni har bestämt er för så tror jag att den kommer passa er relativt bra.
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733

Vi har tillgång till både vinch och olika spännband, så de större träden kommer jag att säkra rejält innan sågen dras igång. Tror också att 435:an kommer att fullgöra sitt uppdrag utan problem. Kommer inte att stressa eller tvinga sågen, utan låta den arbeta sig in i stammarna av egen kraft. Finns ingen stress när jag ska fälla träden. Tack för dina tips!

Citat:
Jag har träffat många utbildade som gjort sig illa på motorsågar, bara för att man tror sig veta betyder inte att man är säker. Det är inte en speciellt avancerad eller dyr utbildning att gå för att få ett certificat och även om man bara ska kapa ett par träd rekommenderar jag att gå en. Det handlar om att veta ungefär vad som gäller OM det händer något istället för att stå med tummen i när det väl händer. Ex. kan trädet brista på mitten ("Barber chair"), någonting som de flesta nybörjare inte har någon aning om (och därmed får för sig att springa åt motsatt håll istället för 45 grader från trädet som man ska göra).

Samtliga träd är relativt fräscha och till synes levande. Ska undersöka dem närmare när det drar ihop sig. Har dock sågat ner en skock större träd innan, så en viss erfarenhet har jag trots allt. Men alla tips är självklart mycket välkomna. Tack för dina tips!
Citera
2013-06-13, 22:14
Bannlyst
Husqvarna 560 XP har jag, helt otroligt bra såg men kostar rätt mycket.

men köp dej en begangnad husqvarna eller stihl, dom har väldigt bra sågar, köp för tusan inge meec eller sånt skit, jag lovar dig att en 10 år gammal husqvarna är bättre än en sprillans ny meec
Citera
2013-06-20, 10:22
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Husqvarna 560 XP har jag, helt otroligt bra såg men kostar rätt mycket.

men köp dej en begangnad husqvarna eller stihl, dom har väldigt bra sågar, köp för tusan inge meec eller sånt skit, jag lovar dig att en 10 år gammal husqvarna är bättre än en sprillans ny meec

Vi har ännu inte hunnit att sätta igång med trädgårdsröjandet, eller inköp av motorsåg. Så det kan mycket väl bli en mer exklusiv såg, som den du föreslagit. Vi skulle aldrig ens överväga att köpa Meec- eller CoTech-sågar.. Tack för tipset!
Citera
2013-06-20, 16:57
Medlem
Om trädsågandet inte är en återkommande vana så går det att använda bågsåg och yxa.
Citera
2013-06-23, 00:54
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Om trädsågandet inte är en återkommande vana så går det att använda bågsåg och yxa.

Det har jag gjort, med de tillräckligt små plantorna. Men som trådstarten anger, så handlar det här endast om motorsågar - inte yxor och handsågar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in