2013-05-24, 07:35
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ledsen för att förstöra macho-stämningen här men är man inte certifierad ska man inte gå i närheten av en motorsåg. Att ens fråga vilken motorsåg man ska använda är rätt fånigt: man väljer dimension på motorsågen beroende på vilken typ av träd man skall såga ner, inte tvärtom. Med säkerhetstänk innebär inte bara att man har säkerhetskläder utan också att man vet hur motorsågen fungerar i olika situationer (man sågar inte ett nytt träd med en motorsåg man inte har använt under olika omständigheter så man vet hur den slår vid kick-backs och dylikt).
Ingen som helst machostämning här inte... Jag skrev tidigare att jag har både säkerhetsutrustning och en viss erfarenhet av att ta ner träd - även i samma storlek som de jag nu ska ta ner. Tråden skapade jag för att jag inte har (hade) en aning om vilka sågar som är bäst och mest prisvärda för min uppgift. Nu vet jag betydligt mer, och detta inverkade i val av såg. Det blir en splitterny Husqvarna 435. Värt att säga är också att jag inte kommer att stressa med fällningen på något sätt. Jag tar uppgiften på största allvar och jag lovar att använda mig av all tänkbar säkerhetsutrustning - förutom en traktorgrävare som kan hålla trädet som jag kapat..

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
All vanlig bensin dunstar relativt snabbt, eller snarare det är vissa flyktiga kolväten som dunstar först och kvar i bensinen blir lite tyngre kolväten vilket gör att motorn går ungefär som man tankat diesel, särskilt om man har tvåtaktsolja i också..
Det är typiskt för första gångern man t.ex. kör gräsklipparen på våren och inte tankat ny bensin.
Det finns lagringsbeständig bensin som inte dunstar på samma sätt, men de används mest i långstidslager t.ex. militära förråd. Denna bensin luktar som riktig bensin medan vanlig handelsbensin mest luktar lacknafta.
Aspen tillverkar lagringsbeständig alkylatbensin och är därför ett bra alternativ i dessa sammanhang. Bensinpriset är inte så viktigt när det gäller så små volymer.
Dock bör man vara lite observant på att luft/bränsleförhållandet för alkylatbensin är ungefär som för 98 oktan/vpower vilket gör att om sågen går för fett så kan den gå bättre på 95 oktan (som är magrare än 98/vpower/alkylat) om man inte justerar förgasarskruven.
Sågbyxor är bra även till annat och t.ex. Julas för 700 kr är väldigt hållbara t.ex. vid trädgårdsarbeten men även t.ex. när man plockar svamp i skogen och vill slippa sönderrivna byxor.
När det gäller sågar så är Jonsered/Huskvarna en klass för sig. Även äldre Partner-sågar (de som är tillverkade i Sverige) är också mycket bra och vill man vara macho kan man skaffa en gammal partner P-85 för att ta ner de största granarna med. Visserligen tung, men motorn är på ca 10 hästkrafter och orkar såga vilka träd som helst.
Det är typiskt för första gångern man t.ex. kör gräsklipparen på våren och inte tankat ny bensin.
Det finns lagringsbeständig bensin som inte dunstar på samma sätt, men de används mest i långstidslager t.ex. militära förråd. Denna bensin luktar som riktig bensin medan vanlig handelsbensin mest luktar lacknafta.
Aspen tillverkar lagringsbeständig alkylatbensin och är därför ett bra alternativ i dessa sammanhang. Bensinpriset är inte så viktigt när det gäller så små volymer.
Dock bör man vara lite observant på att luft/bränsleförhållandet för alkylatbensin är ungefär som för 98 oktan/vpower vilket gör att om sågen går för fett så kan den gå bättre på 95 oktan (som är magrare än 98/vpower/alkylat) om man inte justerar förgasarskruven.
Sågbyxor är bra även till annat och t.ex. Julas för 700 kr är väldigt hållbara t.ex. vid trädgårdsarbeten men även t.ex. när man plockar svamp i skogen och vill slippa sönderrivna byxor.
När det gäller sågar så är Jonsered/Huskvarna en klass för sig. Även äldre Partner-sågar (de som är tillverkade i Sverige) är också mycket bra och vill man vara macho kan man skaffa en gammal partner P-85 för att ta ner de största granarna med. Visserligen tung, men motorn är på ca 10 hästkrafter och orkar såga vilka träd som helst.
Är det Blocket som gäller, om vi mot en viss förmodan skulle vilja satsa på en begagnad Partner P-85? För, nya säljs de väl inte till överkomliga pengar..? Tack för dina övriga tips. Skyddskläder har vi redan, men den där lagringsbeständiga soppan du pratar om...var finns den?
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det har ingen särskilt betydelse. Alkylatbensin fräter inte mer på packningar än vanlig bensin för vanlig bensin innehåller också stora mängder av de alkylater som finns i alkylatbensin. Skillnaden mellan alkylatbensin och vanlig bensin är framförallt att vanlig bensin innehåller mer bensen och andra kolväten.
Etanol som finns i E85 och även i mindre mängd i 95 oktan fräter dock på en del äldre packningar som finns i gamla sågar. Man bör därför byta packningar om man konverterar en motorsåg till E85. (de som konverterar gör det mest för att de bygger om sågen till högre komp och effekt så packningarna är då inget problem)
Etanol som finns i E85 och även i mindre mängd i 95 oktan fräter dock på en del äldre packningar som finns i gamla sågar. Man bör därför byta packningar om man konverterar en motorsåg till E85. (de som konverterar gör det mest för att de bygger om sågen till högre komp och effekt så packningarna är då inget problem)
Hur mycket mer effekt får en motorsåg på säg 3 hk, om vi skulle konvertera den till E85-soppa? Är det samma som med vanliga etanolbilar - 15-20% mer pulver?