Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Visa vart i mina länkar det pratas om att "den mytiska Topf-ugnen" skulle ha varit i drift.
Att det är incineratorer din sida talar om framgår väl rätt klart av texten som citerades i inlägg #2747? De påstår där att sådana skulle vara direkt jämförbara med Auschwitz-ugnen. (Och dessutom påstår de att dessa kan bränna slaktavfall med 85 % vatteninnehåll utan stödbränsle, vilket som sagt låter ytterst konstigt i mina öron.)
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Nu är "professorn" ute och cyklar igen:
"Holocaust revisionists" answer by claiming that continuous operation harms the furnaces. However, the opposite is true; keeping the furnaces hot, and avoiding repeated changes of temperature, actually preserves the furnace. This fact is acknowledged in a letter from the furnace manufacturer firm Topf to the Mauthausen SS Construction Administration, July 7 1941:
"It is not harmful to operate the incinerators day and night, if required, since the fire clay lasts longer when an even temperature is maintained".
(Quoted in Danuta Czech's "Auschwitz Chronicle 1939-1945", p. 71-2)
Och här talas det som synes om en incinerator igen. Vilket alltså inte är detsamma som en kremeringsugn, i vilken kroppen inte utsätts för några öppna lågor utan enbart hetta. Är detta en översättningsmiss, eller avser brevet ett annat slags ugn? För att reda ut den saken vore det förstås intressant att se det i dess helhet.
Att ugnarna inte gick dygnet runt dagar eller veckor i sträck är väl annars närmast en självklarhet. Det behövs underhåll och rengöring för att de skall fungera. Det står det ju rentav i manualen du själv citerar nedan, att daglig rengöring och vård var nödvändig för Auschwitz-ugnarna:
Every evening, the furnace fire bars must be cleaned of clinker and the cinders removed. (Intressant för övrigt att samma sida har med två sådana till synes motsägelsefulla påståenden och menar att båda stämmer . . .

) Exakta siffran för hur aktiva ugnarna var när de gick som mest vill jag inte uttala mig om; Mattogno har jag för mig talar om sisådär 20 timmar/dygn, vilket nog inte är omöjligt under en kortare period.
För övrigt undanber jag mig spydiga tillmälen och dylikt omoget debattsabotage.
Citat:
Här är en länk till ugnarnas manual:
Texten säger dock inte vad du tycks tro att den gör. Det som står är till att börja med att man inte skall bränna på lägre temperatur än 800 grader. Detta låter helt rimligt och är inget som jag har något att invända mot. Sedan står det även att temperaturen när ugnarna nyttjas hårt
kan stiga uppåt 1100 grader eller högre om detta inte förhindras (och att detta är taket som man bör hålla sig under). Ingenting sägs om att detta skulle vara medeltemperaturen vid för ugnarna typisk verksamhet. Att 1100 grader (eller 1000, beroende på modellen) var maxtemperaturen skrev jag ju själv i inlägg #2758.
Citat:
Kremeringstemperaturen är en fråga som enbart är viktig när det gäller kremeringens "renhet".
Renheten och blandning av aska är givetvis helt oviktigt när det gäller förintelsen:
Higher temperatures result in "cleaner" cremation, but are not essential for the burning time. A detailed study, presented in the 1975 conference report of the Cremation Society of Great Britain (see summary of results in p. 88), proved that in the range of temperatures between 500 and 1100 degrees Centigrade, there is only a margin of 6 minutes in the cremation time.
Detta är däremot synnerligen intressant om det stämmer. Utifrån vad jag läst krävs högre temperaturer än den här nämnda siffran på 500 grader för att effektivt kunna verkställa en kremering. Till exempel skriver Mattogno om ett minimum på 600-700 grader (" . . . at temperatures under 700 to 600° C (1290 to 1110° F) the body merely chars."). Och han tycks också åberopa källor från samma kremeringskonferens i sin artikel (se sektion 3.6 i det länkade dokumentet), fast utan att nämna något om detta. Finns 1975-dokumentet tillgängligt på nätet, så att man kan se vem det är som eventuellt utelämnar eller förvanskar uppgifter?
Citat:
EDIT:Intressant att du uteslutande använder revisionistiska källor som stöd till dina påståenden,börjar din lismande fasad månde krackelera?
Jag har ingen fasad att krackelera, käre vän, eftersom jag inte har något att dölja. Du å din sida tycks, om man nu skall dra ned diskussionen på den nivån, både nu och tidigare ha blivit påtagligt rubbad ur fattningen av att jag ifrågasatt några av dina påståenden.
Detta är dock inte det intressanta här, vi talar ju nämligen om historiska, arkeologiska och tekniska fakta om bland annat Auschwitz, inte om varandra, eller hur?
När skall vissa personer här förstå att i vederhäftig debatt så angriper man sakargumenten? Man uttrycker sig inte nedlåtande om sina meddebattörer eller försöker tillvita dem allehanda skumma motiv och bevekelsegrunder.
Och anledningen till att jag citerade en "revisionistisk" källa är förstås den enkla sådana att av det jag har läst om kremering i Auschwitz så framstår Mattogno som en av de få som faktiskt granskar dessa processer kritiskt och vetenskapligt och skriver litet mer utförligt om dem, inkluderande siffror och beräkningar. Dysterkvistarna på den "Förintelse-ortodoxa" sidan tror ju som bekant vanligen på det som deras "ögonvittnen" berättar om -- bland annat självförbränning och eldsprutande skorstenar -- utan vidare mycket kritisk reflexion, och intresserar sig sällan för sådana detaljer som temperaturer. Eller har du månne sett några ingående tekniska beskrivningar av krematorierna som jag missat hos Christopher Browning, Lucy Dawidowicz, Deborah Lipstadt eller någon av de andra stöttepelarna för det etablisemangstrogna Holocaust-narrativet?