Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Ingen som vet svaret på denna fråga?
Hej, på Pianoworld.com hittade jag en mängd tips ang. olika märken, vilket märke som ger mest kvalité för pengarna osv. Min uppfattning är att Yamaha, Roland gör bra grejer men att man inte ska underskatta Casio som försöker vara med och slåss bland de stora grabbarna, de har kämpat bra och släppt ok produkter.
Digitalpianot du frågade om diskuteras här :
http://www.pianoworld.com/forum/ubbthreads.php/topics/1786255/Thomann%20SP5100/5500!.html
Jag ska också lära mig spela piano / läsa noter!
Själv har jag köpt en Yamaha Arius YDP S51 och är mycket nöjd med den.
Ganska snygg som möbel också.
Själva tangenterna känns något lättare i anslaget än riktiga pianon, men de känns inte plastiga eller syntetiskt fjädrande så att säga.
Däremot undrar jag om jag har fel på mina öron : Ibland upplever jag att vissa tangenter (noter) låter en aningen falska.. Detta märker jag när jag håller enstaka tangenter (t ex) B nedtryckta. Klangen ändrar i mitt tycke karaktär och "pitchar uppåt" en aning i slutet. Det är kanske så riktiga pianon låter. Jag har bara lekt med keyboards och väldigt sällan spelat på riktiga pianon.
Jag har hört att digitalpianotillverkare försöker vara så noggranna som möjligt och därmed även försöker få med de små vibrationer som intilliggande grannsträngar producerar när man trycker ner en tangent, vet inte om det har något med detta att göra.