2013-05-26, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Ingen som vet svaret på denna fråga?

Svårt att säga då jag inte testat det men priset är ju klart bra för ett 88 tangenters hammer action om det nu var riktig hammer mekanik. Ljudet får du ju en aning om via youtube klipp men inte känslan och hur anslaget kan styra din förmåga att få ett lägre och högre ljud vid anslag. Du får söka runt lite på google skriv typ "What do you guys think about Thomanns SP-5500", det är också exakt samma modell som Winchester SP5500 så det går ju att söka på det med.
Citera
2013-05-26, 17:23
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Svårt att säga då jag inte testat det men priset är ju klart bra för ett 88 tangenters hammer action om det nu var riktig hammer mekanik. Ljudet får du ju en aning om via youtube klipp men inte känslan och hur anslaget kan styra din förmåga att få ett lägre och högre ljud vid anslag. Du får söka runt lite på google skriv typ "What do you guys think about Thomanns SP-5500", det är också exakt samma modell som Winchester SP5500 så det går ju att söka på det med.
Vad innebär hammermekanik?
Citera
2013-05-27, 13:59
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ingen som vet svaret på denna fråga?

Hej, på Pianoworld.com hittade jag en mängd tips ang. olika märken, vilket märke som ger mest kvalité för pengarna osv. Min uppfattning är att Yamaha, Roland gör bra grejer men att man inte ska underskatta Casio som försöker vara med och slåss bland de stora grabbarna, de har kämpat bra och släppt ok produkter.

Digitalpianot du frågade om diskuteras här :

http://www.pianoworld.com/forum/ubbthreads.php/topics/1786255/Thomann%20SP5100/5500!.html

Jag ska också lära mig spela piano / läsa noter!
Själv har jag köpt en Yamaha Arius YDP S51 och är mycket nöjd med den.
Ganska snygg som möbel också.

Själva tangenterna känns något lättare i anslaget än riktiga pianon, men de känns inte plastiga eller syntetiskt fjädrande så att säga.

Däremot undrar jag om jag har fel på mina öron : Ibland upplever jag att vissa tangenter (noter) låter en aningen falska.. Detta märker jag när jag håller enstaka tangenter (t ex) B nedtryckta. Klangen ändrar i mitt tycke karaktär och "pitchar uppåt" en aning i slutet. Det är kanske så riktiga pianon låter. Jag har bara lekt med keyboards och väldigt sällan spelat på riktiga pianon.

Jag har hört att digitalpianotillverkare försöker vara så noggranna som möjligt och därmed även försöker få med de små vibrationer som intilliggande grannsträngar producerar när man trycker ner en tangent, vet inte om det har något med detta att göra.
Senast redigerad av pizzalover 2013-05-27 kl. 14:13.
Citera
2013-05-28, 21:49
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzalover
Hej, på Pianoworld.com hittade jag en mängd tips ang. olika märken, vilket märke som ger mest kvalité för pengarna osv. Min uppfattning är att Yamaha, Roland gör bra grejer men att man inte ska underskatta Casio som försöker vara med och slåss bland de stora grabbarna, de har kämpat bra och släppt ok produkter.

Digitalpianot du frågade om diskuteras här :

http://www.pianoworld.com/forum/ubbthreads.php/topics/1786255/Thomann%20SP5100/5500!.html

Jag ska också lära mig spela piano / läsa noter!
Själv har jag köpt en Yamaha Arius YDP S51 och är mycket nöjd med den.
Ganska snygg som möbel också.

Själva tangenterna känns något lättare i anslaget än riktiga pianon, men de känns inte plastiga eller syntetiskt fjädrande så att säga.

Däremot undrar jag om jag har fel på mina öron : Ibland upplever jag att vissa tangenter (noter) låter en aningen falska.. Detta märker jag när jag håller enstaka tangenter (t ex) B nedtryckta. Klangen ändrar i mitt tycke karaktär och "pitchar uppåt" en aning i slutet. Det är kanske så riktiga pianon låter. Jag har bara lekt med keyboards och väldigt sällan spelat på riktiga pianon.

Jag har hört att digitalpianotillverkare försöker vara så noggranna som möjligt och därmed även försöker få med de små vibrationer som intilliggande grannsträngar producerar när man trycker ner en tangent, vet inte om det har något med detta att göra.
Casio CDP-120 köpte jag, 88 tangenter men med endast fem olika ljud, men väldigt fina. Två slags pianon, en cembalo (ni vet det där typiska 1700-talsinstrumentet), ett elpiano och en sträng. ^_^ Den känns som ett riktigt piano på tangenterna, de har liksom tyngd i sig.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2013-05-28 kl. 21:54.
Citera
2013-05-29, 07:08
Medlem
Citat:
Casio CDP-120 köpte jag, 88 tangenter men med endast fem olika ljud, men väldigt fina. Två slags pianon, en cembalo (ni vet det där typiska 1700-talsinstrumentet), ett elpiano och en sträng. ^_^ Den känns som ett riktigt piano på tangenterna, de har liksom tyngd i sig.

Gratulerar till ditt köp, det blir lättare för dig att uppgradera och veta vad du vill ha sen när du spelat lite, cembalo/harpsichord är skönt, lirar nästan all barockmusik med det ljudet själv.
Citera
2013-05-29, 10:49
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:

Jag känner inte till modellen, men gott att du är nöjd med köpet.
Inget klår ju ett suveränt pianoljud även om ljuden är få. :-)

Möjligen skulle jag gärna vilja ha lite bättre stråkar/strängljud.

Liknande Korg M50 (workstation) som verkligen har kanonstråkar: (5:45 in i filmen) http://www.youtube.com/watch?v=QyYODhK6DEU
Citera
2013-05-29, 12:08
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Gratulerar till ditt köp, det blir lättare för dig att uppgradera och veta vad du vill ha sen när du spelat lite, cembalo/harpsichord är skönt, lirar nästan all barockmusik med det ljudet själv.
Tack! Älskar verkligen cembalon, barockmusik låter mycket bättre med den.
Citat:
Ursprungligen postat av pizzalover
Jag känner inte till modellen, men gott att du är nöjd med köpet.
Inget klår ju ett suveränt pianoljud även om ljuden är få. :-)

Möjligen skulle jag gärna vilja ha lite bättre stråkar/strängljud.

Liknande Korg M50 (workstation) som verkligen har kanonstråkar: (5:45 in i filmen) http://www.youtube.com/watch?v=QyYODhK6DEU
Är helnöjd, hade även varit nöjd om det endast fanns ett enda ljud, då det mest var antalet tangenter och simuleringen i dessa jag var ute efter.
Citera
2013-05-29, 16:07
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Tack! Älskar verkligen cembalon, barockmusik låter mycket bättre med den.

Är helnöjd, hade även varit nöjd om det endast fanns ett enda ljud, då det mest var antalet tangenter och simuleringen i dessa jag var ute efter.

Är benägen att hålla med. Vill man ha hundratals (o)ljud är det väl keyboard man ska kolla på. Bra pianoljud, framförallt med bra / realistiskt anslag är det enda rätta om man vill lära sig spela piano. En musiker sa till mig för många år sen att den som har lärt sig spela piano kan spela keyboard/synth utan problem. Och den som bara har spelat keyboard måste lära sig från början om han vill spela piano. Jag tror det kan stämma.
Citera
2013-06-01, 01:31
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Vill man ha massa ljud så har de flesta vettiga digitalpianon antingen USB eller MIDI-utgångar. Med dessa kopplar man pianot till datorn och kan där köra valfritt sequencerprogram och på så sätt välja vilket instrument/ljud man vill. Det viktigaste med digitalpiano är kvalitet på instrumentet, inte hur många ljud etc. som är inbyggt.
Citera
2013-06-22, 01:57
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Jag tittade lite på "The Entertainer" och försökte efterapa, men upptäckte snabbt att jag inte är vig nog i fingrarna. Har ni pianister något tips för hur man ska kunna ta ackord med upp fyra tangenter på en hand?
Citera
2013-06-22, 05:16
Medlem
Citat:
Jag tittade lite på "The Entertainer" och försökte efterapa, men upptäckte snabbt att jag inte är vig nog i fingrarna. Har ni pianister något tips för hur man ska kunna ta ackord med upp fyra tangenter på en hand?

Personligen har jag alltid problem med vissa 4 tons ackord men dom vanliga kan jag, det är bara i vissa läggningar som det blir för långt och om du då kan fuska med den andra handen så gör jag det eller så spelar jag det i ett arpeggio och om det inte passar låten så skiter jag helt enkelt i den tonen och spelar treklangen.
Citera
2013-06-23, 23:40
Avslutad
Har velat lära mig spela piano i flera år nu och tänkte ta tag i det och köpa mig ett piano.

Har läst runt lite och det verkar som det jag söker är ett digitalt piano, bryr mig inte om massa speciella skitljud. Det ska låta som ett piano och vara smidigt och jag ska kunna ha hörlurar i det

Söker helst ett under 3000 då jag är väldigt ny på piano och jag behöver nog inte det allra fetaste.

Kollat lite på http://www.thomann.de/se/yamaha_np31_piaggero_set.htm, är det något att ha eller har det kommit bättre på senaste i samma pris-range?

Finns det digitala pianon man kan koppla in till datorn eller är det en helt annan sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in