2013-08-01, 23:49
Medlem
Metallic-mans avatar
Yamaha PSR 1500 Keyboard programering

Är en snubbe som spelar keyboard och just nu har en PSR 1500. Men vill börja koppla in till en dator och hämta samplings osv. Men har dock bra dålig koll på detta. Så det skulle va trevligt om någon har koll på detta (Sladd som behövs, Software, eventuella program eller allmän info)
Tack på förhand
Citera
2013-08-02, 00:13
Medlem
Keyboard(instrumentet) frågor!

Hejsan!

Har lite frågor om vilket keyboard som skulle vara bäst för en pianonybörjare. Vill att man ska kunna skicka över låtar från datorn till keyboardet(ifall det ens är möjligt) Har kollat lite på ett Yamaha PSR-343. Men har inte fått svaret på min fråga som lyder: Kan jag ladda över låtar från datorn till keyboardet och spela i "Keys to success???" (Om nu de funktionen heter). Keyboardet visar vilka "tangenter" man ska trycka och sen är det bara följa mönster.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Tack på förhand.

MVH Friendforest
Citera
2013-08-02, 16:34
Medlem
Jag funderar på att köpa ett Yamaha PSR E-343 och undrar om man kan hitta låtar på internet och föra in i lektionsprogrammet som finns i Yamaha PSR E-343? Om detta är möjligt skulle de varit guuuuuuld!

MVH Friendforest
Citera
2013-08-05, 14:22
Medlem
Vart kan man få tag på en enkel, billig Keyboard/synth till nybörjare?

Inte tänkt vara så ambitiös men tänkte skaffa mig en att pingla på som hobby. Finns det nåt bra att köpa som inte är så dyr? Och om det går att koppla till datorn och så..

Har ingen aning hur sånt funkar men ändå
Citera
2013-08-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GnusMan
Inte tänkt vara så ambitiös men tänkte skaffa mig en att pingla på som hobby. Finns det nåt bra att köpa som inte är så dyr? Och om det går att koppla till datorn och så..

Har du testat att gå in i en musikaffär eller att gå till blocket o kollat?
Citera
2013-08-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GnusMan

Det finns keyboards för ett par hundra på Toys r us, värstingvarianter för 40-50.000 och allt däremellan.

Ett hysat och nytt keyboard med midi-utgång (till datorn) får du för 1.500 - 2.000.
Citera
2013-08-05, 15:12
Medlem
Hej!

Jag hade gått før en Midi-keyboard på ca 49 tangenter
som varken ær før mycket eller før lite før en nybørjare.

Antingen køpa en ny før ett par hundra, førslagsvis bestælla den
från Tyskland før att spara in några hundralappar>
http://www.thomann.de/se/maudio_keystudio_49.htm

Eller køpa en begagnad lite dyrare modell med instællningsbara
automationsknappar før att få en lite mer analog kænsla>
http://vend.se/ad.php?181200

(M-Audio ær ett vælkænt och bra mærke med bra budgetmodeller før nybørjare)

Kom ihåg att dessa midi-keys inte går att spela på sjælvstændigt
utan enbart anvænds som keyboard eller controller i midiprogram
på datorn dær du programmerar ljudet sjælv før att sedan spela det
på keyboarden.
Finns sjælvklart ett ton med færdigt instællda ljud att spela på oavsett
vilket program du væljer.

Programmen kan du ladda ner på valfri torrentsida.
(Kom ihåg att det ær ganska heavy att læra sig programmen så du bør
vælja ett par program som fortsættningsvis kommer vara kvar på marknaden
om du planerar att fortsætta ditt spelande.)

Propellerheads Reason (PC)
Logic Pro (MAC)
AbletonLive (MAC+PC)

Ær några førslag på stabila program.

Sista tipset ær att ta dig tid genom att kolla på turtorials på youtube
som førklarar grunderna i programmen. Æven att hitta någon som førklarar
pedagogiskt och grundlæggande i flera episoder så har du din egna
lærare en lång tid framøver

Lycka till!
Citera
2013-08-05, 20:40
Medlem
sharkbaits avatar
Rekommendationer vid köp av flygel önskas

Har ett piano som jag ofta spelar på och skulle själv påstå att jag är relativt duktig för att aldrig ha tagit några lektioner.

Nu funderar jag på att slänga ut mitt piano och ersätta det med en flygel men känner mig helt förvirrad i denna värld av instrument.

Hur mycket pengar är det värt att lägga ner på en flygel? Hur mycket sjunker de i pris? Hur mycket skiljer sig kvalitén och vad ska jag leta efter när jag väl köper ett? Jag ska leta efter ett begagnat?

Jag har inga större problem att betala upp emot en 200,000 kr om det nu skulle behövas.

Vad jag är mån om är att jag är och förblir nöjd med min flygel. Kosta vad det kosta vill.

Har sneglat på en GC2 från Yamaha och tycker den låter riktigt bra (I alla fall jämfört med mitt gamla piano)

Vad har du för flygel? Något särskilt du stör dig på? Något särskilt du älskar med den?

Citera
2013-08-09, 00:09
Medlem
Det är alltid bra att ha ett externt ljudkort till sin dator om man ska nu spela in. Finns att köpa i de flesta musikaffärer. Priset ligger på 1500 och uppåt. Sedan är det bara att skaffa sig ett program som sköter inspelningen (samplingen), typ Audacity som finns att ladda ner gratis.
Om du vill kunna kontrollera keyborden från datorn behöver du midi kabel och mer avancerade program som t.ex. Logic, Ableton Live, Reason osv, men dessa kostar. Finns säkert något gratis på nätet som hanterar midi.
Läs manualen på din keyboard så får du säkert mer tips om hur du kan koppla till datorn, eftersom PSR 1500 är en workstation vill du kanske utnyttja mer funktioner. Workstations är egentligen till för att slippa ha dator, så det enda jag kan tänka mig att göra med en dator + Workstations är inspelning.
Citera
2013-08-09, 00:49
Medlem
Det finns många keyboards/digitala pianon där ute och vilket just du ska ha beror helt på dina ambitioner, budget och plats. Yamaha PSR-343 är ett bra nybörjarpiano, det är ju billigt, tar inte så mycket plats och har dessutom massa häftiga nybörjarfunktioner men om jag vore du skulle jag satsa på någonting som man inte tröttnar efter några år. Det är alltid en fördel att spela på ett piano med vägda tangenter, nybörjare eller ej. Yamaha PSR-343 har organ-type tangenter och jag avråder dig starkt att köra på ett sådant som nybörjare. Även om du nu har drömmar av att bli organist i framtiden, behöver du känslan av en riktig piano (eller imitation), det vill säga ett med vägda tangenter. Priset för ett sådant är förstås mycket högre men det lönar sig långsiktigt. Gå till en musikaffär och testa deras demoexemplarer även om du inte har rört ett piano förut. Kolla vad som finns för billiga digitala pianon (ej keyboards) och känn efter. Och glöm inte att designen är också viktig, man vill inte ha ett fult billigt piano hemma, man tröttnar lätt på det och köpet går till spillo.
Enligt
http://usa.yamaha.com/products/musical-instruments/keyboards/arranger_workstations/psr-1500/?mode=model
You can connect the keyboard directly to your computer, using the USB jack on the back, and transfer songs and styles from your computer to the card.
Så ja du kan ladda över låtar till Yamaha PSR-343.
Citera
2013-08-11, 19:27
Medlem
Säkert en fråga ställd hundratals gånger i den här tråden, men jag är för slö för att leta igenom: bra nybörjarkeyboard? Under tusingen, helst kapabel att koppla in till datorn och spela in (kanske går på de flesta keyboarden, kan som underförstått väldigt lite om pianon etc). Mest för att plinka runt på, leka lite, spela I Want you Back, lära mig toner, skalor och sådant, vanliga saker ni vet. Tack för hjälpen!
Citera
2013-08-11, 22:41
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Jag tittade lite på "The Entertainer" och försökte efterapa, men upptäckte snabbt att jag inte är vig nog i fingrarna. Har ni pianister något tips för hur man ska kunna ta ackord med upp fyra tangenter på en hand?
Mitt tips är att kapa den fjärde tonen och lära sig de tre så gott man kan, tills man anser sig mogen för utveckling. Har kört på en dylik fattigmansversion sedan jag var tio, lär mig fortfarande. The Entertainer kommer jag aldrig bli färdig med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in