2013-06-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Jag har aldrig sett dammsugare med jordard stickpropp såsom TS visar i bild, är du säker på att den ska vara jordad? Förövrigt får du köpa en färdig sladd och montera inne i maskinen om du vill få ditt fabriksutseende. Vanligtsvis är nämlingen dessa stickontakter gjutna och det kan du inte göra själv. Jag rekomenderar nog inte att göra det då dammsugare är lite mer komplicerade än vanlig utrsutning då den brukar ha inbygd sladdvinda.

Nja alltså, jag menar ju inte exakt en sådan stickpropp. Jag menar bara att designen på den överensstämmer med vad som finns på de flesta svenska dammsugare, i varje fall min nuvarande från Electrolux. Sen är den självklart inte jordad, vilket den på bilden är.

Citat:
Ursprungligen postat av Germania
varför är designen viktig, för övrigt är väl dammsugare oftast inte jordade?

Jag anser faktiskt att designen är viktig. Det ser inte skoj ut om sladden till dammsugaren är vit och sedan har du en grå stickpropp. Har en flickvän som ska acceptera lösningen också ;-) Därför sökte jag en återförsäljare med stort sortiment på stickproppar, något jag inte hittat ännu.

Korrekt ang. jordningen dock. Se mitt svar till galofix ovan också för att se lite mer exakt vad jag syftade på med bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Kontakter på elektronik som säljs i UK har nästan undantagslöst pluggar som är ditskruvade, inte ihopsvetsade som här i sverige. Alltså är det busenkelt att skruva loss den brittiska pluggen och skruva dit en svensk.

Oh, okej! Tack för informationen.

Men fortfarande: Är det någon här som kan dela med sig av en leverantör som sitter på många stickproppar i olika färger och former? Skulle uppskattas mycket!
Citera
2013-06-21, 19:51
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinjoeh
Men fortfarande: Är det någon här som kan dela med sig av en leverantör som sitter på många stickproppar i olika färger och former? Skulle uppskattas mycket!

Nuförtiden kommer de flesta produkter med gjutna stickproppar, och då kan de ha olika utseende och färger. Men för sådana som man monterar själv har man tur kan man välja mellan svart eller vit, och ibland grå (och det finns blå för 16A). Jag har inte sett någon som säljer i fler färger. Jag tror marknaden helt enkelt är för liten.

Men du kan söka på "schuko male" (kontakttypen kallas schuko och det är hanen (stickproppen) du är ute efter)
Citera
2013-06-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Nuförtiden kommer de flesta produkter med gjutna stickproppar, och då kan de ha olika utseende och färger. Men för sådana som man monterar själv har man tur kan man välja mellan svart eller vit, och ibland grå (och det finns blå för 16A). Jag har inte sett någon som säljer i fler färger. Jag tror marknaden helt enkelt är för liten.

Men du kan söka på "schuko male" (kontakttypen kallas schuko och det är hanen (stickproppen) du är ute efter)

Tack för informationen! Ska kolla.

Kollade på en Electrolux-dammsugare, och tog en bild på uttaget:
http://i.imgur.com/ztwFQRr.jpg

Någon som vet var det finns liknande uttag att köpa? Fast som man skruvar fast och inte gjuter ihop?

Det kanske finns någon här som känner till någon Dyson DC47 Multi Floor/Animal försäljare i Europa med korrekta uttag för Sverige? I så fall vore det givetvis, det absolut bästa.
Senast redigerad av Robinjoeh 2013-06-21 kl. 20:01.
Citera
2013-06-21, 21:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kollade på en Electrolux-dammsugare, och tog en bild på uttaget:
http://i.imgur.com/ztwFQRr.jpg

Någon som vet var det finns liknande uttag att köpa? Fast som man skruvar fast och inte gjuter ihop?
Det där är inget uttag, det är en stickpropp och du har fått många exempel på sådana i andra inlägget i tråden.
Citera
2013-06-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det där är inget uttag, det är en stickpropp och du har fått många exempel på sådana i andra inlägget i tråden.

Jag vet. Jag kunde dock inte redigera mitt inlägg längre, antagligen för att någon rapporterat att tråden ligger i fel kategori.. :-(

Men jag efterlyste (och efterlyser) fortfarande en leverantör som har ett stort urval av stickproppar. Olika former, färger m.m.. Men det har jag ju inte lyckats få tag på.
Citera
2013-06-21, 23:17
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Jag vet. Jag kunde dock inte redigera mitt inlägg längre, antagligen för att någon rapporterat att tråden ligger i fel kategori.. :-(

Du kan bara redigera ett inlägg i 60 minuter från första publiceringen.

Gjutna kontakter kan du inte montera själv.

Bilden du länkade till visar en stickpropp som kan anslutas till både ojordade och jordade uttag (dock utan jordning) och klarar av flera varianter av jordning. (Det finns flera olika standarder på hur kontakterna ser ut i olika delar av Europa. De flesta (utom Storbritannien och Irland) är kompatibla för fas och nolla, men har olika varianter på hur jordningen ansluts.)

Stickproppar, som saknar jord, men som kan anslutas till både jordade och ojordade uttag får bara monteras på utrustning som inte kräver skyddsjord (vanligen är de dubbelisolerade). Vad jag känner till säljs det inte sådana kontakter löst (jag tror dessutom att det finns ett förbud mot det) utan jag har bara sett färdiggjutna från fabrik.

Jag är inte helt säker på vad du får göra enligt reglerna. Om dammsugaren har skyddsjord borde det vara tillåtet att byta stickproppen mot en jordad. Men om dammsugaren inte har skyddsjord, borde man får sätta på en ojordad stickpropp. Men då kan du inte längre använda dammsugaren där det finns jordade uttag. Att sätta dit en jordad stickpropp på utrustning som saknar skyddsjord är förbjudet enligt vad jag fått lära mig.

Har du förresten kontrollerat så att dammsugaren inte redan finns i en variant för den europeiska marknaden utanför Storbritannien och Irland? Det hade ju löst dina problem.
Citera
2013-06-22, 04:07
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Kanske lite OT men varför vill du ha just DEN dammsugaren?
Citera
2013-06-22, 05:51
Medlem
morkfromorks avatar
Jag har en brittisk dammsugare, och den har jordad brittisk kontakt, säkrad till 13A. Kontakten är gjuten, inte skruvad. Bara att klippa av om man vill.

Finns dock risk att den bränner en svensk säkring då brittiska systemet har 13A säkring.
Citera
2013-07-01, 23:17
Moderator
Pentyls avatar
Tråd flyttad
Hemelektronik, ljud och bild --> Bostad, hem och trädgård

/Moderator
Citera
2013-07-02, 18:42
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
dessutom har brittiska system ofta större säkring än svenska, men en dammsugare borde inte dra mer än normala 10A.

Standard spänning är också 240V i UK vilket gör att dammsugaren kommer att få en viss underspänning ,hur det påverkar driften återstå att se.

Är oftast avsäkrad med 13A i stickproppen ,hurvid detta innebär att den i startögonblicket tar mera ström än en Svensk dammsugare är en annan fråga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in