2013-06-21, 13:33
Medlem
Hej,

Om man önskar beställa en dammsugare som ej säljs i Sverige, men som finns i Storbritannien - då kommer ju inte eluttaget vara anpassat efter euro-standard som vi har här i Sverige, det vill säga två-plugs.

Försäljaren har erbjudit att skicka en "konverterare", det vill säga, att man konverterar engelsk kontakt till svensk. Men jag vill ha en "riktig" svensk kontakt, det vill säga, ta bort den engelska och sätta dit en svensk.

Att det är möjligt skulle jag tro, men jag önskar ju att det nya uttaget ska matcha färgen på dammsugarsladden också. Sen vill jag helst undvika att använda tejp, det ska helt enkelt se ut som en kommersiellt såld dammsugare.

Vad är det jag behöver köpa i så fall? Jag har kollat på Elfa, Kjell, Biltema, Claes Ohlson, Harald Nyborg m.m. men verkar inte hitta ett stort utbud av "kontakter".

Så här ser ju en vanlig svensk dammsugarkontakt ut:
http://www.finansportalen.se/blogg/wp-content/uploads/2013/04/elkontakt.jpg
Citera
2013-06-21, 13:38
Medlem
PacmanSwes avatar
Antar att du menar en vanlig jordad stickpropp.

http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2126
Citera
2013-06-21, 13:44
Medlem
Real1tyShrecks avatar
För att trixa med el kanske man bör ha kunskaper om detta som åtminstone räcker till att veta vad som sitter i slutet av det elektriska snöret...
Citera
2013-06-21, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe
Antar att du menar en vanlig jordad stickpropp.

http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2126

Men det där ser ju inte ut som vanliga uttag som sitter på svensksålda dammsugare.

Var hittar man såna?

Citat:
Ursprungligen postat av Real1tyShreck
För att trixa med el kanske man bör ha kunskaper om detta som åtminstone räcker till att veta vad som sitter i slutet av det elektriska snöret...

Inga problem, jag vet vad jag söker - men det verkar svårt att hitta.
Citera
2013-06-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Real1tyShreck

Nä, att byta stickpropp är inte svårt, det klarar man av även utan kunskaper i el så länge man har bra instruktioner eller någon som berättar vad man ska göra.

Det går säkert googla och hitta bra instruktioner, det man ska tänka på är att det är bra att låta jordledning, den som vangligstvis är gul/grön randing vara lite längre än de andra två, så att den lossnar sist om någon sliter i kabeln. Dragavlastning är också viktigt att använda. Samt att man skalar rätt längd och inga nakna kablar.

Jag har aldrig sett dammsugare med jordard stickpropp såsom TS visar i bild, är du säker på att den ska vara jordad? Förövrigt får du köpa en färdig sladd och montera inne i maskinen om du vill få ditt fabriksutseende. Vanligtsvis är nämlingen dessa stickontakter gjutna och det kan du inte göra själv. Jag rekomenderar nog inte att göra det då dammsugare är lite mer komplicerade än vanlig utrsutning då den brukar ha inbygd sladdvinda.
Citera
2013-06-21, 14:42
Medlem
Polyklorfenols avatar
Definitioner:

"Kontakt" är det som sitter i änden på sladden.
"Uttag" är där elektriciteten matas ut genom en dosa i väggen.

Jag förstår att du inte vill byta väggfasta uttag i din bostad, men terminologin är fel.

http://www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Hobby--Fritid/Reseadaptrar/Reseadapter-UK-till-Sverige.htm

Du ska ALDRIG klippa av sladdar och skarva med tejp!
Citera
2013-06-21, 14:44
Medlem
Germanias avatar
varför är designen viktig, för övrigt är väl dammsugare oftast inte jordade?
Citera
2013-06-21, 14:56
Medlem
Miccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol

Fel! Vill inte vara den som är den men den rätta termen är "stickpropp" Kontakt är ett uttryck som alla glada amatörer använder för både det ena och andra.

F.Ö Dammsugare brukar aldrig ha jordad stickpropp då dom oftast är dubbelisolerade.
Senast redigerad av Micca 2013-06-21 kl. 14:59.
Citera
2013-06-21, 15:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Definitioner:

"Uttag" är där elektriciteten matas ut genom en dosa i väggen.
Om vi nu ska ha korrekta definitioner, vilket du verkar vilja ha, så är "kontakt" ett lekmannauttryck som kan betyda både vägguttag, strömbrytare och stickpropp.

Rätt definition på vad som sittet i änden på sladden är därför stickpropp.
Citera
2013-06-21, 16:13
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micca
F.Ö Dammsugare brukar aldrig ha jordad stickpropp då dom oftast är dubbelisolerade.

Visst brukar de vara det, men vi vet ju inte vad för dammsugare TS tänker på. En annan sak som skiljer är att i engelska kontakter sitter det en säkring, vilket det inte gör i "svenska". Det kan påverka säkerheten.
Citera
2013-06-21, 16:49
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
En annan sak som skiljer är att i engelska kontakter sitter det en säkring

dessutom har brittiska system ofta större säkring än svenska, men en dammsugare borde inte dra mer än normala 10A.
Citera
2013-06-21, 17:46
Medlem
SupaStrats avatar
Kontakter på elektronik som säljs i UK har nästan undantagslöst pluggar som är ditskruvade, inte ihopsvetsade som här i sverige. Alltså är det busenkelt att skruva loss den brittiska pluggen och skruva dit en svensk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in