2013-06-19, 23:03
Medlem
GoEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvensson
Dessa klåpare till s.k "journalister" är ju bara för härliga.

http://www.journalisten.se/nyheter/sex-lamnar-nyheterna-med-avgangserbjudande

Lotta Lindqvist "reporter" på Östran som också valde att sluta är givetvis orolig för vilken stor förlust det är för demokratin att dessa klåparna väljer att lämna det sjunkande skeppet.

En stor förlust för demokratin.
Vem tror dom att dom är egentligen?

De lever i den sektmentalitet de hjärntvättats med på journalisthögskolan, ryggmärgsreaktioner som t.ex. "journalistiken är det enda som står emellan demokrati och barbari". Måste vara jobbigt att inse att ens "gudabenådade" yrke är en lögn.
Citera
2013-06-19, 23:07
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag har med intresse följt GP's "erbjudanden" som kommer via mail på regelbunden basis. Den växande desperationen är nästan fysiskt greppbar. Undrar när det blir dags att ta bort "600.000 läsare varje dag" neonskylten som suttit på deras hus sedan 80-talet
Citera
2013-06-20, 00:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvensson
Vem tror dom att dom är egentligen?
Dom är övertygade om att dom är Torgny Segerstedt och att dom är det enda som står i vägen för att Hitler skall ta över världen.
Citera
2013-06-20, 03:53
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Att journalistsvinen lever i dåliga tider är väl något de flesta är rätt nöjda med.
En negativ bieffekt är dock att pappersindustrin har problem.

Borde inte de kulturmarxistiska vilse-in-pannkakan-miljöpartist-journalisterna vara förtjusta över att skogarna inte blir nedsågade?
Senast redigerad av gavlip 2013-06-20 kl. 04:33.
Citera
2013-06-20, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 'DAGGER[X
'|43976913]Jag har med intresse följt GP's "erbjudanden" som kommer via mail på regelbunden basis. Den växande desperationen är nästan fysiskt greppbar. Undrar när det blir dags att ta bort "600.000 läsare varje dag" neonskylten som suttit på deras hus sedan 80-talet

Dom kanske kan sälja skylten till Ullhagen?
Med några få ändringar borde den kunna passa hans lögn bättre.

Verkar som det går fort nu, hela tiden får folk sparken
Pappersbruk, tryckerier och sist men inte minst allt tidningsfolk.

Dock tycker jag det är underligt att någon ö.h.t köper en
annons i dessa blaskor då inte annonspriset sänkts trots
dom flesta människor under pensionsåldern slutat läsa skräpet.
Får väl se när annonsdöden slår till ordentligt - då är det game over.
Senast redigerad av UltraMind 2013-06-20 kl. 06:30.
Citera
2013-06-20, 06:39
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Får väl se när annonsdöden slår till ordentligt - då är det game over.
Så är det ju. Redan idag har reklambranschen börjat sikta in sig på ett liv bortom print. Som jag diskuterade här så kommer företagen strax att ha sina egna webbredaktioner. PR-avdelningarna måste ha en webbavdelning. Som gör reklamen: skriver info om företagets produkter.

När folk googlar ens produkt 24/7 finns ingen anledning att lägga ner pengar på en printannons.

Man kan säga: journalister får söka sig hit, till företagen. Där finns möjligen en framtid som PR-folk. Men klassisk journalistik är på väg att dö. Ingen vill ju betala för det längre.
Citera
2013-06-20, 15:57
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Fler journalister lämnar ankdammen..

http://www.journalisten.se/nyheter/sex-lamnar-nyheterna-med-avgangserbjudande

Delar av artikeln

Väldigt viktigt att poängtera att det är just sex st erfarna journalister

Nej men underbar utveckling som sagt. Jag undrar dock fortfarande lite över tidningarnas olika sportpriser osv, typ SvDs guldpokal. De större tidningarna är ju en hel del annat än just enbart tidningar. Nedgången märks således på en rad olika sätt.
Citera
2013-06-20, 18:04
Medlem
H8reds avatar
Då var det dags att ta bort SVD.se för gott på listan.

Sidan är ju numera helt osurfbar, fick inte ens se vädret.

Som om det inte fannas andra sidor och appar som erbjuder den tjänsten

Undrar om de kände sig sluga och såg dollatecken när beslutet togs på mötet.
Citera
2013-06-20, 20:15
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Väldigt viktigt att poängtera att det är just sex st erfarna journalister

Nej men underbar utveckling som sagt. Jag undrar dock fortfarande lite över tidningarnas olika sportpriser osv, typ SvDs guldpokal. De större tidningarna är ju en hel del annat än just enbart tidningar. Nedgången märks således på en rad olika sätt.

Intressant är att övergången från papper till internet gör att tidningarna tappar läsare. När man har hört Helin och Co så har ju det låtit som det är en framgång.

Så säger Jonas Ohlsson medieforskare:

En oviss framtid för de svenska dagstidningarna. En där pappersläsningen minskar i en omfattning som internet inte kompenserat samtidigt som annonsmarknaden viker. Han ser också problemet med återväxten bland unga läsare.
Citera
2013-06-20, 20:50
Medlem
Rektangels avatar
Idag ser man sällan folk bära runt en tidning och på caféer och andra ställen finner man alltmer sällan övergivna tidningar.

Jag tror ingen under 30 år ens läser tidningar längre utan hör främst till den äldre generationen.

Den som fortfarande tar ut sin pension/lön i kontanter över disk och gör sig besväret att åka kollektivt eller ta bil till banken för att de inte har kort samt fortfarande betalar räkningar över disk.
Senast redigerad av Rektangel 2013-06-20 kl. 21:08.
Citera
2013-06-20, 20:58
Medlem
Rektangels avatar
Svenska dagbladet som jag förr läste är ett virrvarr av reklam som man med viss möda får slingra sig förbi bara för att läsa rubrikerna. Ungefär som Aftonbladet var innan jag helt bojkottade sidan eftersom jag befarade att få ett epileptiskt anfall av allt tingeltangel som blinkade och lyste.

Jag är inte särkilt intresserad av att läsa alla vinklade reportage som bara gjorde mig förbannad och annat "kändisskvaller" om folk jag aldrig visste vilka de var.

När man därefter på SvD klickar på nåt av intresse möts man om ett erbjudande om att betala för en prenumeration Nu tog jag bort bokmärket helt från datorn.
Citera
2013-06-20, 22:05
Medlem
H8reds avatar
Finns SVD med i något internetindex, så man kan se och följa hur antalet besökare minskar månad för månad?

Edit- det fanns det

http://www.kiaindex.net/get_excel/o:525

Antalet sidvisningar har definitivt peakat...
Senast redigerad av H8red 2013-06-20 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in