2013-06-19, 03:25
Medlem
klarobskyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klarobskyr
Har det pratats om VISA, Mastercard osv. inbetalningar i sammanhanget av Snowdens avslöjanden? Snowden pratar om "warranted" avgjutningar som mer eller mindre ett skämt. Jag bara undrar om detta gäller bara internet eller också all annan information som sänds via varierande nätverk. Internet är i verklighet ett tämligen brett begrepp.
http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/17/edward-snowden-nsa-files-whistleblower
"Even in the event of "warranted" intercept, it's important to understand the intelligence community doesn't always deal with what you would consider a "real" warrant like a Police department would have to, the "warrant" is more of a templated form they fill out and send to a reliable judge with a rubber stamp."
AP:SECRET TO PRISM PROGRAM: EVEN BIGGER DATA SEIZURE
Citat:
...
Americans who disapprove of the government reading their emails have more to worry about from a different and larger NSA effort that snatches data as it passes through the fiber optic cables that make up the Internet's backbone. That program, which has been known for years, copies Internet traffic as it enters and leaves the United States, then routes it to the NSA for analysis.

Whether by clever choice or coincidence, Prism appears to do what its name suggests. Like a triangular piece of glass, Prism takes large beams of data and helps the government find discrete, manageable strands of information.

The fact that it is productive is not surprising; documents show it is one of the major sources for what ends up in the president's daily briefing. Prism makes sense of the cacophony of the Internet's raw feed. It provides the government with names, addresses, conversation histories and entire archives of email inboxes.
...
Citera
2013-06-19, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
lite off topic men ändå inte. NSA finns ju överallt

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/saab-chef-ser-okat-intresse-for-gripen_8274958.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

JAS är aktuellt igen. Jag tror NSA vet exakt vilka länder detta är för de har redan läst Saab chefens mail innan han själv

Det lustiga är att om så många som 10 000 tals har tillgång till NSAs spioneri så lär väl både Kineser och Ryssar kunnat käpa info, lite som att handla i en godisbutik.
Även de krigsbrott som wikileaks snubben avslöjade var ju också tillgängliga för 1000 tals anställda.
I stället för att framstå som klåpare som tappat kontrollen över all information så vill de utpeka enskilda individer som "förrädare" och skylla allt på dom.
Citera
2013-06-19, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Vilka länder skulle inte agera handräckning åt NSA?

Iran, Nordkorea och Kina.
Citera
2013-06-19, 12:19
Medlem
YP4XQs avatar
Precis vad jag misstänkte när MS och Outlook ville integrera med Skype. FAN !

Precis också det här jag gick ur facebook för. Folk skrattade och skrek foliehatt testa att läsa vad ni ger facebook tillgång till nästa gång ni installerar deras app.

Hela jävla Android är en enda storr buggningslåda tror jag. Väldigt bra användarverktyg också så klart, dom har skapat den perfekta idén.
Citera
2013-06-19, 12:31
Medlem
Jumalautas avatar
Någon som vet huruvida avslöjandena fick några kurspåverkande effekter på Wall Street? För inte minst Facebook borde det här kunna vara väldigt skadligt på sikt.
Citera
2013-06-19, 12:47
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Någon som vet huruvida avslöjandena fick några kurspåverkande effekter på Wall Street? För inte minst Facebook borde det här kunna vara väldigt skadligt på sikt.
Tror jag inte.
Marknaden skiter nog i personlig integritet. Däremot investerar de nog mer än gärna i företag som tillhandahåller insamlingsdata.
Citera
2013-06-19, 14:06
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Tror jag inte.
Marknaden skiter nog i personlig integritet. Däremot investerar de nog mer än gärna i företag som tillhandahåller insamlingsdata.
Vad snackar du om!? Marknaden investerar i kassaflöden och/eller tillväxt för att uttrycka det enkelt. Om ett företag som Facebook riskerar att komma på kant med sina nuvarande och potentiella kunder kan det bli förödande för såväl tillväxten som framtida kassaflöden. Om du tror att marknaden väljer att stanna kvar som ägare i Facebook i sådant läge p.g.a. att bolaget tillhandahåller "insamlingsdata" så skulle jag gissa att du inte äger många aktier.
Citera
2013-06-20, 04:32
Medlem
Valiumpillrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HDCase
Hitler hade många bra idéer. Huvens kille. Ett föredöme.

2 saker: Han var vegetarian och så var han icke-rökare...I övrigt var han totalt sinnessjuk och präglad av hat.

Jisses, vegan och rökhatare? Susar varningsirener för mig på de punkterna.
OCH sinnessjuk? not good!

Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
Ja det tror jag att de flesta skulle hålla med om men frågan är väl mer om en del maktmän vi har nu eller tidigare i världen är så himla mycket bättre?

Tyvärr är det ju systemet som är "broken". Har läst på lite smått de senaste dagarna mer om övervakning och lagarna i USA som ger NSA/regeringen makten för detta.
Deras konstitution är tydlig och tillåter inte denna apparat, men med ytterligare tillägg (Patriot Act + dvs) har nu möjligjort allt detta.
För att återkomma till din fråga.. tja.. tror inte det spelar så stor roll då systemet inte justeras (vilket jag kommer till strax).

Vi har haft dessa demokratier / riksdagar i 100-200+ år (beroende på land).
Någon/några tyckte detta system var det bästa, och vi har nu fått det. Men som människan alltid gör så började många utnyttja systemet till sin fördel.
Och ju längre tiden går desto bättre blir de på att hitta och nyttja dessa svagheter i systemet till sin fördel. Vilka justeringar i regeringsformer och styrelsesätt har skett under alla generationer? Praktiskt taget inga.. (gigantiskt rikt näringsliv med nära kopplingar till regering/riksdag, globala stormedier etc tänkes inte på då grekerna skapade demokratin).

Demokrati är INTE ett progressivt/konstant utvecklande system. Det är fastgjutet från grunden upp till axlarna i en mall. Samt därpå ideologier som motverkar varandra och splittrar folket. Demokrati som ide och system var bra under revolutionerna och för att skapa stabilitet.. i det långa loppet? Tveksamt...

Hade tänkt skriva mer.. typ om hur USA knappt är en "Demokrati" längre (kolla upp Ron Pauls kandidatur som republikanernas presidentval.. röster saknas.. media nämner honom inte etc)
och annat.

Men jag avslutar med att jag tror ärligt att det är för sent. Sverige & EU har förutom FRA säkerligen fler system för övervakning @ prism men som inte "läckts" ut än. Ingen som kommer regera i USA/EU kommer göra någonting åt eller förhindra utbyggnad av dessa system de kommande generationerna.
Till slut dock.. när klimatkatastrofer och mindre regionskrig påverkar de större stabila länderna till den grad att det blir en större globaliserad oro och problem. Då kommer alla övervakningssystem vara värdelösa, men det är ett hundra eller tvåhundra år kvar tills dess..
Citera
2013-06-20, 20:13
Bannlyst
Citat:
Marknaden investerar i kassaflöden och/eller tillväxt för att uttrycka det enkelt.
Exakt, och vad behövs för att öka tillväxten? INFORMATION bland annat.
Citera
2013-06-20, 21:28
Medlem
Findmypasts avatar
Övervakningen har förhindrat ett stort antal terrorbrott i USA och Tyskland enligt Obama.

Har någon noterat att någon av de som avslöjats dömts för förberedelse till terrorbrott. Nej just det, och det är konstigt, för sådana individer vill storebror gärna ta itu med och visa upp.

Storebror ljuger som vanligt!

Det är trevligt att få brev och postverket kan man lita på. De läser inte och vidarebefordrar mina subversiva tankar.
Citera
2013-06-20, 21:55
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Vad snackar du om!? Marknaden investerar i kassaflöden och/eller tillväxt för att uttrycka det enkelt. Om ett företag som Facebook riskerar att komma på kant med sina nuvarande och potentiella kunder kan det bli förödande för såväl tillväxten som framtida kassaflöden. Om du tror att marknaden väljer att stanna kvar som ägare i Facebook i sådant läge p.g.a. att bolaget tillhandahåller "insamlingsdata" så skulle jag gissa att du inte äger många aktier.
Och var ligger den största tillväxten inom nätbaserade företag?
Informationsinsamlande om användare är key för business på nätet. Marknaden lämnar mycket riktigt ett företag som förlorar användare, men marknaden är nog kapabel att kalkylera värdet av tjänsten för användarna. Folk har investerat för mycket tid och möda i Facebook och dess kringtjänster för att spola dem i några större antal.

Jag önskar jag hade fel, men..
Citera
2013-06-20, 22:43
Medlem
Mr.Gagas avatar
Vad gör Sverige för att stoppa övervakningen?

Här är en länk där Julian Assange säger att man bör sätta press på politiker
http://www.youtube.com/watch?v=ZyGRh0T0Ej0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in