2013-06-20, 21:49
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Det beror på. Tror du själv det fanns en början? Filosofiskt sett så har all början ett slut.
Detta skulle också betyda, rent filosofiskt, att något som inte har en början har heller inget slut. Kan också tillägga att om något saknar en början så har den inte blivit orsakad.
Citera
2013-06-20, 21:51
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Detta skulle också betyda, rent filosofiskt, att något som inte har en början har heller inget slut. Kan också tillägga att om något saknar en början så har den inte blivit orsakad.

Sant, där håller jag med.
Citera
2013-06-20, 22:04
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Citat:
Mitt svar beror inte på vad du svarar, ville bara se vad du tycker. Vi ska ju ha en diskussion och inte en monolog, eller hur? Nåväl, vad vill jag komma fram till? Jag ville komma fram till att en första orsak, som inte själv blev orsakad, MÅSTE finnas. Varför den måste finnas kan vi diskutera om du vill, men inget tvång

Hur vet du att den måste finnas?
Folk har inga problem att tänka sig en evig framtid. Varför skulle det isf vara så otänkbart med en evig dåtid?

Varför en första orsak, som inte själv blev orsakad, måste finnas är för att OM den blev orsakad så ställer man följdfrågan vem orsakade denna? Tänk så här: A orsakades av B och B orsakades av C och C av D osv, denna kedja måste ha ett slut. OM den inte har ett slut så kan A aldrig orsakas av B. Låt mig ge dig ett annat exempel: Antag att du har en dynamit med en 10 meter lång stubin. Du tänder på stubinen och dynamiten exploderar. Du förlänger stubinen med 100 meter och tänder på, nu tar det lite längre tid för den att explodera. Men vad händer om du har en oändlig lång stubin? Kommer den någonsin att explodera? Nej, den kommer inte att göra det eftersom den kommer att explodera efter oändligt lång tid, vilket betyder att den aldrig kommer explodera. Därför måste stubinen vara ändlig för att den ska kunna explodera. Samma sak menar jag att en första orsak, som inte blev orsakad, måste finnas och inte oändligt många.
Citera
2013-06-20, 22:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför en första orsak, som inte själv blev orsakad, måste finnas är för att OM den blev orsakad så ställer man följdfrågan vem orsakade denna? Tänk så här: A orsakades av B och B orsakades av C och C av D osv, denna kedja måste ha ett slut.

Enligt vilken 'kausalitet'?
Citera
2013-06-20, 22:09
Medlem
MentosFruitcores avatar
För att svara på Ts.

Jag ville inte tro på Gud. Jag försökte inte tro på Gud. Men hur mycket jag än försökte kunde jag inte blunda för hur perfekt gud var. Med sina långa armar omfamnade han mig och idag är jag en trogen Pastafarian.
Citera
2013-06-20, 22:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Bara för att vi inte kan få grepp på det, betyder inte att det inte finns.
Beror på vad du avser.
Citat:
Det ser ser ut som att det kan expandera i all oändlighet, med den datan vi sitter på idag men det betyder inte att det är så.
Inget man tar hänsyn till vid teorier och definitioner annat än att som med all vetenskap lämnar man allt öppet för nya fakta.
Citat:
Den dag universum expanderat så pass att man inte längre ser andra galaxer, så är det lätt för en varelse som tittar ut i rymden att dra slutsatsen att dennes galax är den enda. Detta som exempel för att påvisa att det vi ser inte nödvändigtvis leder in oss till rätt slutsatser om sanningen.
Och?
Citat:
Men du har svårt att greppa en evig dåtid och föredrar en start utan orsak. Hur får reconcillierar du din tanke, som jag inte tycker lämnar färre frågor obesvarade? Pratar du om att något skapades ur ingenting på något vis, av någon anledning?
Orsaken till starten på universum spekulerar jag inte direkt i, nöjer mig utmärkt med ett "jag vet inte" och väntar på att fysikerna kan bringa viss klarhet i frågan. Tills dess nöjer jag mig vid det vetenskapen givit hittills
Citera
2013-06-20, 22:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det beror på. Tror du själv det fanns en början? Filosofiskt sett så har all början ett slut.
Jag vet inte, vad jag tycker är betydelselöst då jag inte besitter kunskaper att pröva en uppfattnings relevans.
Citat:
Mörk energi, mörk materia. Tja, det finns en hel del att spåna på. Jag ska inte hi-jacka den här tråden med det så om du vill kan du PM'a, om inte så låt oss gå tillbaka till "Varför tror du på Gud?"
Finns massor med trådar där ämnet stötts och blötts ingen har kommit något svar närmare.
Det reduceras till spekulationer.
Citera
2013-06-20, 22:39
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag vet inte, vad jag tycker är betydelselöst då jag inte besitter kunskaper att pröva en uppfattnings relevans.

Ok, det gör inte jag heller. (And I'm proud of it!)

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Finns massor med trådar där ämnet stötts och blötts ingen har kommit något svar närmare. Det reduceras till spekulationer.

Sant, så görs allt som inte går att bevisas. Men man kan utveckla hypoteser och i bästa fall teorier.
Citera
2013-06-20, 23:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Sant, så görs allt som inte går att bevisas. Men man kan utveckla hypoteser och i bästa fall teorier.

Kan väl vara kul att fundera på frågan över en öl eller två

Dagen efter brukar man dock inte bli lika imponerad av de tankefoster man kommit upp med
Citera
2013-06-20, 23:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
För att svara på Ts.

Jag ville inte tro på Gud. Jag försökte inte tro på Gud. Men hur mycket jag än försökte kunde jag inte blunda för hur perfekt gud var. Med sina långa armar omfamnade han mig och idag är jag en trogen Pastafarian.

Välkommen in i gänget
Citera
2013-06-21, 07:41
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Välkommen in i gänget

DU är inte en pastafarian så kom inte här och slyna med "Välkommen".
Citera
2013-06-21, 07:42
Bannlyst
Citat:
DU är inte en pastafarian så kom inte här och slyna med "Välkommen".
Alla är pastafarianer, dom vet bara inte om det ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in