2013-06-20, 14:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag har ingen statistik över huruvida GM i tidigare styckmord är påverkade av olika substanser, men med tanke på detta fall pekar styckningen på att GM har varit starkt påverkad av någon drog eller att han har psykiska vanföreställningar i någon form som föranlett till detta brott.

Kroppen verkar ha varit styckad på ett ologiskt sätt om orsaken skulle vara endast för transport.
Jag tror alltså inte på att anledning till styckning skett för att transportera bort kroppen.
De knivhugg man hittat på kroppen talar för att hon blivit hotad och antagligen torterad före sin död. Två av nio hugg var direkt dödande och det säger mig att det finns en orsak till varför hon har hotats med kniv före döden. GM ville utnyttja/hota henne, annars skulle det ha räckt med ett hugg om det var så att man "bara" ville döda henne.

Vi vet dock inte om hon blivit sexuellt utnyttjad vilket är en viktig pusselbit som fattas för att kunna återge ett realistiskt händelseförlopp. Om man ville se henne död skulle det ha räckt med knivhuggen, styckningen ingår alltså i GM's lustliv där önskan av att begå ett liknande brott är en stark drivkraft till att uppfylla sina sjuka fantasier som legat och pyrt i honom en längre tid.

Jag vill inte gå in i ytterligare spekulationer om vad som har hänt efter att VB lämnat KJ's bostad. Någon har i alla fall tillfredsställt sina sjuka fantasier och våldfört sig på VB på ett fasansfullt tillvägagångssätt och som fortfarande njuter av det.

Jag hoppas egentligen att KJ är skyldig till detta för jag vågar inte ens tänka på vad som kan hända om det skulle visa sig att fel person sitter häktad för mordet på VB.

Egendomligt att påståendet om att VB varit i KJ:s bostad e. m./kvällen den 4 maj upprepas och återupprepas, det finns ju inget vittne som styrker KJ:s påstående om detta och är nog att betrakta mera som en vilseledande uppgift i KJ:s försvar än någonting annat.
Citera
2013-06-20, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Händerna saknas enligt polisen, saknades sist media frågade iaf. Det utesluter inte att fler kroppsdelar saknas, och då syftar jag på organ, det vet vi ingenting om. Om vissa organ saknas handlar det definitivt inte om en defensiv transportstyckning.

Om vi säger så här, relaterat till vad expertisen säger, huvudet brukar avlägsnas först för att avpersonifiera kroppen. Dvs, GM har en känslomässig relation till offret. Om huvudet satt kvar på torson kan det betyda att någon som inte har denna relation är den som har styckat kroppen. Åtminstone borde huvudet avskiljts från torson om syftet var att underlätta transport, det är tungt, och åtgärden minskar vikt och volym på den största delen av kroppen, torson.

Kroppsdelarna är uppenbarligen spridda över ytan, men varför huvud tillsammans med torso? Huvudet kunde dumpats för sig själv för att underlätta hanteringen av övriga kroppsdelar. Nej, någon mer inblandad som inte hade problem med att se en död VB i ögonen finns det därute, ganska övertygad.

Och varför låg inte kroppsdelarna inslagna i ett emballage, det hade underlättat transport, GM hade sluppit se eländet, mindre spår i form av slafs osv.

Kanske GM/styckaren tog emballaget med sig för att inte lämna spår efter sig i form av fingeravtryck? I så fall, hur ofta hittas styckade kroppar utan emballage? Är det så det brukar se ut?

fågelkvitter jag fick;
kroppen verkade vara panikgömd.

inte fågelkvitter utan fakta;
Sen VAR huvudet separerat, dom var bara osäkra först eftersom de inte fick röra något.

sen ang. fetning. tror också det rör sig om något sånt
Citera
2013-06-20, 14:20
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Skändningen har skett efter de dödande huggen, om händerna skulle avslöja något annat låter jag vara osagt. De saknas. De övriga 7 huggen är av ytligare slag och gjorda efter de dödande. Stod i någon tidning någonstans.

"Mördaren kan även ha skändat hennes kropp innan hon styckades."

http://www.expressen.se/nyheter/sa-mordades-vatchareeya-1/
Citera
2013-06-20, 14:21
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Det tillhör ett av diagnos kriterierna. Har tidigare jobbat med en person som hade AS och stark fixering vid vapen...här gällde det att vara smart och lära personen ifråga att vapen är farliga om de hanteras på fel sätt. Samt att prata om konsekvenser av eget handlande.

KJs intressen för airsoft, hans vapen, säregenhet, troliga funktionshandikapp har inte med mordet att göra är min uppfattning. Den delen av KJ som utfört morden har andra störningar. Det är inte vanligt med funktionshandikapp, och ännu ovanligare med sådana här dåd. Marginellt. Ytterst få är empatistörda på det här sättet, och ondska måste tyvärr accepteras.

För min del har jag tagit upp KJs handikapp för att försöka göra en bild av honom, men det förklarar verkligen inte brottet. Det finns fler ohandikappade mördare, och jag vet inte hur det förhåller sig med relativiteten här mellan grupperna.

Försök nu inte få detta till att folk med as är "mördarmaskiner", men helt klart har vissa svårt att förhålla sig till det här att de inte får "vara med i gänget", eftersom de är lite för udda. Då söker de sig gärna till människor med samma förutsättningar, något som gör att om VB och KJ var kompisar, går det kanske att förstå utifrån eventuella handikapp. Finns det någon med-gm till KJ är jag ganska säker på att det är en person som är lik honom, vad gäller handikapp, och någon mer störning. Jag har svårt att tro att han har någon nära vän. De som känner honom väl vet att han är ond, enligt honom själv. Då gäller det att hitta någon som accepterar det... vem då?

När KJ berättade om sina innersta tankar, vem han var, flydde folk. Det har skrivits flera gånger. Han kunde inte visa sitt rätta jag, och blev ensam, tror jag. Inte så lätt att vara ond... om man nu är eller vill vara det, eller blev det genom inre tvång. Han skrev själv att han var ond... varför inte lyssna på det, mot bakgrund av vad som hänt?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-20 kl. 14:27.
Citera
2013-06-20, 14:23
Medlem
Citat:
AS är en form av autism, en lättare form och det ger rätt till LSS.
Alla som har AS har autistiska egenskaper i större eller mindre omfattning, annars får man inte diagnosen.
Adhd ger däremot inte rätt till LSS.

LSS är lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Det finns tre personkretsar inom LSS. Alla med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd tillhör personkrets 1. Dit hör Asperger syndrom och högfungerande autism. De som har en förvärvad hjärnskada tillhör personkrets två. Övriga varaktiga funktionshinder tillhör personkrets tre. Med övriga varaktiga funktionshinder menar man CP-skador och liknande.

Alla som tillhör personkrets 1 och 2 har rätt till insatser enligt LSS. Det finns tio olika rättigheter i LSS. Många med Asperger syndrom klarar sig utan hjälp från LSS. Det kan dock vara bra att känna till vilka insatser man har rätt att söka när man har Asperger syndrom.

http://www.aspergare.org/artikel4.html

Så då var det förklarat.

Sedan november förra året finns det inte längre någonting som heter Aspergers syndrom, eller kanske mer rätt diagnosen finns inte. Psykbibeln DSM-5, tog bort den efter långt funderande. Endast de med större/svårare problem inom autismsspektrat kommer att få en diagnos, men den kallas inte Asperger. De högfungerande kommer inte längre att få någon diagnos alls. Om de inte ar andra knepigheter för sig förstås (depressiva, ångest, självskadebeteende etc) som då klassas in i rätt diagnos.

Men det här är OT så det ryker varför jag tycker vi avslutar här och nu!

Källa: DSN-5
Citera
2013-06-20, 14:24
Medlem
PowerOfThinkings avatar
Citat:
Håller med. Men det skrämmande är att han kanske inte ens tycker att han gjort ngt fel eftersom horan förtjänade det. Förstår ni hur jag menar?

Ja, precis vad jag tänker; han har uttryckt all sin ilska och hat och ville förgöra henne totalt, ta sönder henne så mycket som möjligt. Sedan när han avreagerat sej färdigt, var det slut på det, och hon hade ju förtjänat det. Helt sinnessjukt.
Citera
2013-06-20, 14:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Skändningen har skett efter de dödande huggen, om händerna skulle avslöja något annat låter jag vara osagt. De saknas. De övriga 7 huggen är av ytligare slag och gjorda efter de dödande. Stod i någon tidning någonstans.

Personligen tror jag de sju ytliga sticken med "eggvasst föremål" utdelades före de avslutande två dödande mot bröstkorgen. Är det ens fastslaget att samma "eggvassa föremål" har använts vid samtliga nio stick ?
Citera
2013-06-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Dessutom har de ofta högt risktagande-beteende och har väldigt dålig impulskontroll

Just det du nämner, "risktagande-beteende" kanske går att applicera på detta fall. mtGM har kanske gjort saker (förflyttningar) som vi skulle tycka vara osannolika vid ett sådant brott och därför väcker minst uppmärksamhet.
T.ex. en bil i natten på ett ställe där det vid tidpunkten knappast borde vara någon väcker uppmärksamhet, men en bil en högst normal tid på en plats väcker inte samma uppmärksamhet.. typ..det brukar vara någon där då och då.. stort risktagande men väcker inte samma uppmärksamhet.
Citera
2013-06-20, 14:34
Medlem
Citat:
På svar om hela familjen måste flytta i den händelse KJ gjort detta och blir dömd:
Nej. Men det är upp till familjen. Bara för att en familjemedlem begått ett grovt brott betyder det inte att ngn annan i familjen är involverad. Många familjer har en i familjen som spårat ur i tex miss urk, mord osv och bor ändå kvar i den stad som de bott i. Folk är mer förstående och tycker ofta det är tragiskt vad som hänt. Man får dock vara beredd på att detta kommer att förknippas med familjen i årtal. Vilket är litegrann hurmänniskan fungerar.

Det var ett trippelmord i Boden på slutet av 70-talet tror jag. Mördaren dömdes till sluten vård, han hade sin första permis efter 6 månader. Hur länge han var inlåst vet jag inte men han begärde jobbet tillbaka och det kunde han inte nekas, han hade också ett extra knäck men där vägrade personalen att jobba om han fick återkomma. Han fortsatte sitt ordinarie jobb på orten, hur länge vet jag dock inte.
Citera
2013-06-20, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dexter65
Har skrivit det förut och gör det igen, KJ var gruppledare när polisen anordnade sökningar med frivilliga och militären innan MP:S började söka. Hans kompisar T*ve och A**e uttalade sig i lokalpressen när han blev gripen och berättade om att han hade misstänkt beteende vid vissa sökningar. Och Polisen visste när dom började söka att VB varit hos KJ. (mgm's historia/fakta?) Slutsatsen är att från dag 1 var KJ registrerad och uppmärksammad av polisen. Han fick aldrig söka i området omkring sin bostad ( misstänkt redan då??) KJ var då (enligt uppgift) fast besluten om att söka tills VB hittats (förvirring/list/minnesförlust efter psykos?????) inget förutom KJ vet (eller inte ens KJ??)

Tror på det du skriver "förvirring/list/minnesförlust efter psykos" men utan att veta vad eller rent av alla.

Han hade dock inte mycket val om han skulle fullfölja sin berättelse, hon lämnade ca 21.00 och då sitta och gömma sig i lgh när alla andra söker skulle ju skapa ännu mer misstankar.
Han fortsatte som inget hänt och deltog ganska aktivt antar jag.
Citera
2013-06-20, 14:55
Medlem
Citat:
Detta gäller personer med en adhd diagnos, inte AS. Men man kan ju ha en kombinationav dessa diagnoser.

vet inte om jag håller med där..
man behöver inte ha högriskstjosan..
sen dålig impulskontroll beror på vilken typ av ADHD man har. (finns tre versioner, hyper, impuls och en kombo. eller något sådant.)
jag har komboversionen
jag är (omedicinerad) jäkligt impulssiv. nu tar jag mediciner och kan hantera det, och inte lika impulssiv.följde dom alltid förut då utan att tänka.. men inte högriskstagande.. njae...

vet inte om jag tycker det stämmer så bra in med <adhd.. kanske risktagande, men högrisk vet jag inte..
Citera
2013-06-20, 14:57
Medlem
Citat:
Dessutom attde två första huggen var dödande, om jag inte missminner mig.

de två djupa huggen var i bröstet, ett på varje sida, var för sig dödande.
sen sju ytliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in