Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-20, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CeTh-LoEG
Det är en ganska intressant fråga. Jag gillar att jämföra med alkohol.
Alkoholen orsakar en mycket sämre körduglighet under berusning. Dessutom är det mycket mer sannolikt att jag får blåsa i ett alkoholtest än att jag blir testad för andra droger.
Således kör jag inte när jag har druckit alkohol. Jag dricker mig dock endast berusad väldigt sällan; om jag dricker öl på vardagar, är det i princip aldrig mer än 1-2 stycken sådana.

När det gäller cannabis, är problemet större. Om man ponerar att man är dagligrökare, vilket jag är i perioder, kommer man att vara körd vid ett eventuellt prov, i vilket fall som helst. Eftersom man tekniskt sett är påverkad under all tid som THC är spårbart i blodet, måste slutsatsen vara att köra bil endast under en tidpunkt då man inte är synligt påverkad. Det vill säga: inga röda ögon, inget sluddrigt tal eller liknande, och framför allt ingen cannabisdoft från bilen eller en själv. Om dessa förutsättningar är uppfyllda, är man antagligen också körduglig, vilket uppskattningsvis är 3-5h efter intag(beroende på hur van man är med ruset.)

Precis som jag tänker angående att köra som daglig rökare
Citera
2013-06-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Länken om det finns på första sidan, men här är den igen http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0008/14/cannabis.html. Yes, det var en brittisk undersökning. Vill minnas att det ska finnas en dokumentär eller liknande med.

Ja alltså, jag hade ingen speciell väg i åtanke, utan ville mer diskutera den moraliska aspekten på att köra påverkad samt hur andra här på flashback gör.

Jag själv är påverkad rätt länge när jag rökt faktiskt. Är efterbäng ett bra tag. Och jag vet, eftersom jag gjort det, att jag kan köra bil påverkad. Men vill inte riskera varken körkort eller en olycka.

För mig är det nog risken att bli lagförd som väger tyngst, vilket är anledningen till att jag lagt cannabis på hyllan, i alla fall här i sverige.

Tycker den största skillnaden mellan alkohol och cannabis i det här fallet är att man tappar inte omdömet av cannabis på samma sett. Man kan först och främst avgöra om man är kapabel till att köra, man kanske är till och med mer kritisk än innan, vilket jag tycker man är inkapabel att fatta efter 3-4 öl. Sen att man inte överskattar sin körförmåga, som man kan göra på alkohol.
Citera
2013-06-20, 13:13
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-lize.zuttNOW
För mig är det nog risken att bli lagförd som väger tyngst, vilket är anledningen till att jag lagt cannabis på hyllan, i alla fall här i sverige.

Tycker den största skillnaden mellan alkohol och cannabis i det här fallet är att man tappar inte omdömet av cannabis på samma sett. Man kan först och främst avgöra om man är kapabel till att köra, man kanske är till och med mer kritisk än innan, vilket jag tycker man är inkapabel att fatta efter 3-4 öl. Sen att man inte överskattar sin körförmåga, som man kan göra på alkohol.

Lite "där alkoholen går in går vettet ut" fast "där cannabisen kommer in går inte vettet ur"?

Men det som stör mig lite är folk som säger att man kan köra efter 2-3 timmar. Okej om det är en spliff liksom. Men ofta sitter man ju med polarna och tar ett par stycken. Och om man jämför det med alkohol, att man sitter och tar 4-5 öl, är man inte kapabel till att köra 2-3 timmar efter sista ölen. Tycker detta bör appliceras på cannabis med. Nu är det inte alltid man röker dundermycket, men ni förstår principen.
Citera
2013-06-20, 13:19
Medlem
Piskrapps avatar
Citat:
Det är en ganska intressant fråga. Jag gillar att jämföra med alkohol.
Alkoholen orsakar en mycket sämre körduglighet under berusning. Dessutom är det mycket mer sannolikt att jag får blåsa i ett alkoholtest än att jag blir testad för andra droger.
Således kör jag inte när jag har druckit alkohol. Jag dricker mig dock endast berusad väldigt sällan; om jag dricker öl på vardagar, är det i princip aldrig mer än 1-2 stycken sådana.

När det gäller cannabis, är problemet större. Om man ponerar att man är dagligrökare, vilket jag är i perioder, kommer man att vara körd vid ett eventuellt prov, i vilket fall som helst. Eftersom man tekniskt sett är påverkad under all tid som THC är spårbart i blodet, måste slutsatsen vara att köra bil endast under en tidpunkt då man inte är synligt påverkad. Det vill säga: inga röda ögon, inget sluddrigt tal eller liknande, och framför allt ingen cannabisdoft från bilen eller en själv. Om dessa förutsättningar är uppfyllda, är man antagligen också körduglig, vilket uppskattningsvis är 3-5h efter intag(beroende på hur van man är med ruset.)

Du vet väl om att det finns sjukt mycket obegåvade outbildade missfoster som "arbetar" (liknande gamla nazi SS jagade judar jagar dessa cb rökare) och dom skiter fullständigt i om du har röda ögon sluddrigt tal..? Det räcker med att du åkt dit någon gång förr och det visas i ditt register kan du ge dig fan på att dom tar in dig till prover även fast du inte har rökt något på 3-5h. Mitt tips är du dagligrökare bör du vänta ,minst!, 2-4dagar.
Citera
2013-06-20, 13:20
Medlem
hajamptres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Jag sätter mig aldrig bakom ratten, sen spelar det ingen roll om jag druckit en 2,8% eller om jag har kört i mig 10 lappar syra.

Mina principer släpper jag inte en millimeter på.
Och när anser du att det är okej att köra igen då? När blodet är rent? Eller när du känner dig "tillräckligt klar" för att köra?
Citera
2013-06-20, 13:25
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajamptre
Och när anser du att det är okej att köra igen då? När blodet är rent? Eller när du känner dig "tillräckligt klar" för att köra?

När jag har nyktrat till och fått sova en liten stund.
Citera
2013-06-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Lite "där alkoholen går in går vettet ut" fast "där cannabisen kommer in går inte vettet ur"?

Men det som stör mig lite är folk som säger att man kan köra efter 2-3 timmar. Okej om det är en spliff liksom. Men ofta sitter man ju med polarna och tar ett par stycken. Och om man jämför det med alkohol, att man sitter och tar 4-5 öl, är man inte kapabel till att köra 2-3 timmar efter sista ölen. Tycker detta bör appliceras på cannabis med. Nu är det inte alltid man röker dundermycket, men ni förstår principen.

Det skrev jag aldrig. Men du måste ju hålla med mig om att alkohol rubbar omdömet på ett helt annat sett än cannabis.
Citera
2013-06-20, 14:28
Medlem
Beror helt på hur mycket det är jag har rökt. Men har jag rökt tex 0,3 av 12% och det är på mindre/icke trafikerade vägar kan jag ut och köra direkt om jag måste.
Skitsamma egentligen om jag dör bakom ratten då får jag skylla mig själv men att köra ihjäl någon annan är... Sen känns det iaf i små mängder som det höjer ens koncentration?

Har inte läst hela tråden ifall någon har tagit upp det..
Citera
2013-06-20, 14:34
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-lize.zuttNOW
Det skrev jag aldrig. Men du måste ju hålla med mig om att alkohol rubbar omdömet på ett helt annat sett än cannabis.

Ja alltså jag anklagade inte dig för något nu. Drog bara upp ett tänkbart scenario. Många här inne säger 3-4 timmar. Det jag undrade då var ifall detta är efter det sista man rökt, oavsett mängd tidigare under dagen/kvällen.

Ja, absolut. Det håller jag med dig om. Jag ser hellre en förare som brukat cannabis än alkohol.
Citera
2013-06-20, 14:35
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piskrapp
Du vet väl om att det finns sjukt mycket obegåvade outbildade missfoster som "arbetar" (liknande gamla nazi SS jagade judar jagar dessa cb rökare) och dom skiter fullständigt i om du har röda ögon sluddrigt tal..? Det räcker med att du åkt dit någon gång förr och det visas i ditt register kan du ge dig fan på att dom tar in dig till prover även fast du inte har rökt något på 3-5h. Mitt tips är du dagligrökare bör du vänta ,minst!, 2-4dagar.

Du menar alltså att det inte går att använda sig av bil samtidigt som man är dagligrökare?
Om man behöver bilen av någon orsak, och samtidigt röker dagligen, är det som jag föreslog troligen den bästa lösningen.
Citera
2013-06-20, 15:21
Medlem
juju_mans avatar
Citat:
Du menar alltså att det inte går att använda sig av bil samtidigt som man är dagligrökare?
Om man behöver bilen av någon orsak, och samtidigt röker dagligen, är det som jag föreslog troligen den bästa lösningen.

Det är ganska självklart att om man röker dagligen, ska bilen stå. Samma om man super dagligen.
Citera
2013-06-20, 18:19
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juju_man
Det är ganska självklart att om man röker dagligen, ska bilen stå. Samma om man super dagligen.

Jämför du på allvar alkohol med cannabis? Studier visar att alkohol gör en bilist ungefär 50 gånger farligare i trafiken än en nykter bilist är. När ruset är över, är alkoholen i princip ur kroppen. Menar du att en cannabisrökare, som kanske har THC i blodet någon dag efter denne senast rökt, är så påverkad så att denne är olämplig i trafiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in