Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2013-06-19, 19:11
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
NPD, Forza Nuova, Danskarnas Parti, Svoboda mfl är bara ett axplock av de partier man har kontakt med. Återigen försöker vi förstås förbättra våra relationer med alla nationalistiska partier som är intressanta och som är eller som vi tror kommer bli relevanta.

Hur ser kontakterna med Gyllene Gryning ut? De öppnar ju upp lokalkontor lite här och var i världen. Skulle SvP kunna tänka sig att hjälpa till om de vill starta upp verksamhet i Sverige?
Citera
2013-06-19, 21:27
Medlem
Det är anmärkningsvärt hur många verkar vilja undvika elefanten i rummet. Den här gången avser det för en gångs skull inte de politiskt korrekta utan trosivrarna inom SvP.

Under förra veckan hängde Realisten.se ut en oskyldig 67-årig svensk man som pedofil. Bellas vänner, en radikalfeministisk sekt som tror att världen styrs av våldtäktssuktande satanistiska män, hade uppmanat hans dotter att anmäla honom för incest under 16 års tid. Mikael Skillt tog radikalfeministernas perversa fabler som intäkt för att kvinnan verkligen hade våldtagits. Hovrätten, och alla sunda människor, ansåg annorlunda och frikände honom.

Trots det skickade SvP, på uppmaning av Mikael Skillt, ut aktivister från SvP för att hålla upp banderoller som gjorde reklam för Realisten och spred flygblad till grannarna som i enlighet med de radikalfeministiska sekteristerna pekade ut mannen som en satanistisk pedofil, trots att han frikänts. Realisten valde sedan att slå upp händelsen som en stor nyhet och spred den via alla möjliga fora.

Först när Borås Tidning avslöjade att mannen frikänts valde Realisten att agera självkritiskt:

http://www.bt.se/nyheter/boras/friad-borasare-hangdes-ut-som-pedofil-pa-realisten-%283816102%29.gm

Det är dock irrelevant ur en juridisk synvinkel. Realisten.se har gjort sig skyldiga till grovt förtal och kan vänta sig ett åtal med så väl höga skadeståndskrav som rättegångskostnader. Slutsumman lär hamna på flera hundratusentals kronor. I samband med ett privat samtal till JK i dag meddelade en tjänsteman där att de mottagit en anmälan och tänker "krossa" SvP till följd av publiceringen av den falska uthängningen.

Hur kommer Realisten och Svenskarnas parti hantera detta?

Kan Svenskarnas parti gå ut med en garanti om att inga pengar som donerats till partiet kommer användas för att försöka rädda Realisten och därmed presstödssatsningen från konkurs till följd av de kostnader som denna enorma blunder lär resultera i? Om inte, varifrån kommer eventuella skadeståndspengar att hämtas ifrån?

Liksom flera andra personer påpekat de senaste dagarna har Mikael Skillt vid flera tidigare tillfällen hängt ut oskyldiga personer och anmälts för grovt förtal. Varför, varför. varför, kontrollerade inte Svenskarnas parti och Realisten.se hans uppgifter, trots att de är väl medvetna om att han tidigare gjort sig skyldig till detta vid flera upprepade tillfällen?!

http://op.se/lanet/ostersund/1.4084507-rolf-tvingades-bort-fran-lanet-efter-pedofilanklagelser
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article14191514.ab

Detta framstår som fullständigt obegripligt.

Hur försvaras denna försumlighet internt? Hur försvaras den utåt? Priset kommer bli att Realisten.se begärs i konkurs (och presstödssatsningen förintas) alternativt att SvP tvingas punga ut med hundratusentals kronor som annars kunnat användas till valrörelsen nästa år. Hur kommer partiet att förhålla sig till dessa alternativ? Det vill många sympatisörer ha svar på redan i dag.

Varför har detta enormt destruktiva snedsteg inte fått några som helst konsekvenser? Anser SvP att det är acceptabelt för politiker och medier att förstöra svenskars liv med grundlösa anklagelser utan att det får några som helst återverkningar? I sådana fall är partiet inte bättre än något av de demokratiska riksdagsalternativen. En förbannad efemär undskyllan på webbplatsen är vitten värt - fast det krävs en dygdetisk och en inte filiströst subkulturell världsåskådning som värdesätter vikten av en redbar handel och vandel för att förstå det. Den snedvridna sekterisitska skilltism som präglar SvP i dagsläget är intellektuellt och moraliskt oförmögen att beskriva sin världsåskådning utifrån några som helst högre värden.

Det är nästan så man skulle kunna tro att Mikael Skillt har kritiserats förr och att ledande personer inom SvP har försvarat honom mot bättre vetande och nu skulle anse det vara penibelt att behöva erkänna hans eklatanta och destruktiva brister. Bättre då att temporärt skyla sig själv och skylla allt på alla andra.

Jag låter några kommentarer från signaturen Stefan S sammanfatta diskussionen och förväntar mig slentrianmässiga försvarsharanger från Straybullet och andra handgångna män som i praktiken demonstrerar att de föredrar ett partikuljärt och partikulärt svärmeri framför en intellektuell diskurs om sakfrågan. Död åt nationalismen. Länge leve SvP, oavsett hur dess ledning försummar och förstår sina, och svenskarnas, möjligheter. Död åt svenskarna och leve Mikael Skillt:

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag undrar om alla inser hur allvarligt detta kan bli för Realisten och i förlängningen Svenskarnas parti.

För de som hann läsa artikeln framgick det tydligt att även Realisten namngav personen och pekade ut honom som pedofil. Aktionen framställdes mer eller mindre som ett reklamjippo för Realisten där sidans domännamn lyftes fram på bilderna och banderollerna. Det handlade alltså om betydligt mer än enbart ett objektivt reportage om en enskild händelse. Artikeln är enligt BT polisanmäld för grovt förtal och med tanke på vad som framkommit är det uppenbart att artikeln kommer att fällas vid en rättegång:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490105.htm#K7P4S1N14

I liknande fall har skadeståndet hamnat på mellan 50-100 000 kronor, men vid fällande dom ska den svarande parten dessutom stå för den kärande partens rättegångskostnader som ofta hamnar på omkring 100-400 000 kronor.

Även den eller de personer som låg bakom aktionen riskerar individuella åtal för grovt förtal, fast då enligt brottsbalken och inte tryckfrihetsförordningen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm#K5

Läs följande dom för att se ett aktuellt, liknande fall där en person oskyldigt pekats ut som pedofil för att få en föraning om resonemangen och påföljderna:
http://www.hippson.se/cldocpart/127871.pdf

Realisten riskerar att tvingas betala hundratusentals kronor till följd av artikeln. Har Realisten tillgång till sådana ekonomiska resurser? Om inte riskerar företaget att hamna i insolvens och kan därmed begäras i konkurs. I sådana fall skulle hela den pågående presstödssatsningen gå om intet.

Alternativt måste pengarna komma från någon annan källa. Frågan är bara varifrån dessa ytterligare pengar ska hämtas? Den enda större kassa SvP förfogar över är förmodligen den så kallade valfonden, men de som donerat till den hade knappast tänkt sig att pengarna skulle gå till att bekosta sådana här saker.

Att hovrätten skulle ha lämnat ut felaktiga uppgifter är en uppenbar efterkonstruktion. Troligen försöker personen som levererade domen och låg bakom aktionen bara rädda sitt eget skinn.

Rent juridiskt spelar det egentligen ingen roll. Realisten borde ha kontrollerat uppgiften innan de publicerade en artikel som pekar ut någon som pedofil, och därmed borde uppgiften alltså ha dubbelkontrollerats om personen bakom aktionen inte arbetar för tidningen. Det gör om någonting saken ännu värre.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Personen som påstår sig ha fått felaktiga uppgifter från Göta hovrätt ljuger med all sannolikhet, något vi får hoppas att Realisten inte varit medvetna om och kommer reagera väldigt starkt på.

Under morgonen ringde jag till Göta hovrätt och uppgav endast det för- och efternamn som Realisten publicerade. Det dröjde bara några minuter innan de hittade och skickade över domen (B 2469-06).

Jag kontrollerade även med Kalmar tingsrätt och frågade om de kunde meddela huruvida domen (B 1175-04) överklagats eller inte, och de kunde som väntat meddela att den mycket riktigt hade överklagats till Göta hovrätt.

Både tingsrätt och hovrätt kunde alltså meddela mig att den ursprungliga domen överklagats. Att bägge instanser skulle ha vilselett så väl personen bakom aktionen som redaktionen på Realisten vid sammanlagt fyra olika tillfällen framstår som fullkomligt osannolikt.

Det mest troliga scenariot är att personen som letade fram tingsrättsdomen och planerade aktionen aldrig kontrollerade med vare sig tingsrätt eller hovrätt om domen vunnit laga kraft eller överklagats. Redaktionen på Realisten kontrollerade inte uppgifterna alls utan valde att lita på personen eftersom han står dem nära och ville göra reklam för Realisten.

Resultatet blev katastrof för en oskyldig, gift man som redan lidit illa - och förmodligen kommer det bli en katastrof även för Realisten.

Så här får det verkligen inte gå till.

Om Svenskarnas parti inte utesluter den/de skyldiga och Realisten avbryter allt samarbete med honom/henne/dem har de förbrukat enormt mycket av sitt hos allmänheten redan ringa förtroendekapital.
Senast redigerad av Svinherden 2013-06-19 kl. 21:43.
Citera
2013-06-19, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Hur ser kontakterna med Gyllene Gryning ut? De öppnar ju upp lokalkontor lite här och var i världen. Skulle SvP kunna tänka sig att hjälpa till om de vill starta upp verksamhet i Sverige?
Där ska finnas någon form av kontakt, bland annat har medlemmar varit nere och hälsat på. Jag tror att alla mina partikamrater hoppas på ett fördjupat samarbete. På andra frågan är nog svaret också ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Svinherden
och förväntar mig slentrianmässiga försvarsharanger från Straybullet och andra handgångna män som i praktiken demonstrerar att de föredrar ett partikuljärt och partikulärt svärmeri framför en intellektuell diskurs om sakfrågan.
Jag är för dåligt insatt i frågan för att uttala mig, jag har bara läst skriverierna och kan nöja mig med att konstatera att det som skett är djupt olyckligt. Jag var heller inte inblandad i någon artikel som skrevs på Realisten.se om demon/mannen. Självklart bör detta "enormt destruktiva snedsteg" få någon form av konsekvenser för de som orsakat det. Det är naturligtvis inte okej eller acceptabelt, och så ser jag på det hela.

Vill du ha mer detaljerade svar på dina frågeställningar får du helt enkelt kontakta någon med bättre insyn i ämnet.
Senast redigerad av Straybullet 2013-06-19 kl. 21:47.
Citera
2013-06-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Jag är för dåligt insatt i frågan för att uttala mig, jag har bara läst skriverierna och kan nöja mig med att konstatera att det som skett är djupt olyckligt. Jag var heller inte inblandad i någon artikel som skrevs på Realisten.se om demon/mannen. Självklart bör detta "enormt destruktiva snedsteg" få någon form av konsekvenser för de som orsakat det. Det är naturligtvis inte okej eller acceptabelt, och så ser jag på det hela.

Du anar inte hur mycket dina ord glädjer mig. Och jag menar verkligen det.

Jag hoppas även innerligt att redaktionen för Realisten.se kommer att agera med den bestämdhet som svenskarna kräver i ärenden likt det föreliggande,. Vi är trötta på flathet. Vi vill att de som ska vinna vårt förtroende och företräda oss även lever upp till de arketypiska förebilder vi saknar.
Citera
2013-06-19, 22:01
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Trots det skickade SvP, på uppmaning av Mikael Skillt, ut aktivister från SvP för att hålla upp banderoller som gjorde reklam för Realisten och spred flygblad till grannarna som i enlighet med de radikalfeministiska sekteristerna pekade ut mannen som en satanistisk pedofil, trots att han frikänts. Realisten valde sedan att slå upp händelsen som en stor nyhet och spred den via alla möjliga fora.

Så vitt jag förstår så var det några vanliga medlemmar som utförde aktionen på eget initiativ efter att ha fått tillgång till tingsrättens dom. Skillt ska inte ha varit inblandad överhuvudtaget men du kanske har belägg för att han de facto var det?

Citat:
Först när Borås Tidning avslöjade att mannen frikänts valde Realisten att agera självkritiskt

Det kan ju bero på att Realisten fram tills dess inte kände till att han var frikänd.

Citat:
Det är dock irrelevant ur en juridisk synvinkel. Realisten.se har gjort sig skyldiga till grovt förtal och kan vänta sig ett åtal med så väl höga skadeståndskrav som rättegångskostnader. Slutsumman lär hamna på flera hundratusentals kronor. I samband med ett privat samtal till JK i dag meddelade en tjänsteman där att de mottagit en anmälan och tänker "krossa" SvP till följd av publiceringen av den falska uthängningen.

Det återstår att se.

Citat:
Liksom flera andra personer påpekat de senaste dagarna har Mikael Skillt vid flera tidigare tillfällen hängt ut oskyldiga personer och anmälts för grovt förtal. Varför, varför. varför, kontrollerade inte Svenskarnas parti och Realisten.se hans uppgifter, trots att de är väl medvetna om att han tidigare gjort sig skyldig till detta vid flera upprepade tillfällen?!

Återigen: Skillt ska inte ha varit inblandad.

Citat:
Hur försvaras denna försumlighet internt? Hur försvaras den utåt? Priset kommer bli att Realisten.se begärs i konkurs (och presstödssatsningen förintas) alternativt att SvP tvingas punga ut med hundratusentals kronor som annars kunnat användas till valrörelsen nästa år. Hur kommer partiet att förhålla sig till dessa alternativ? Det vill många sympatisörer ha svar på redan i dag.

Jag tror att dem flesta som velat ha svar på den frågan vänt sig direkt till styrelsen.

Citat:
Varför har detta enormt destruktiva snedsteg inte fått några som helst konsekvenser? Anser SvP att det är acceptabelt för politiker och medier att förstöra svenskars liv med grundlösa anklagelser utan att det får några som helst återverkningar? I sådana fall är partiet inte bättre än något av de demokratiska riksdagsalternativen. En förbannad efemär undskyllan på webbplatsen är vitten värt - fast det krävs en dygdetisk och en inte filiströst subkulturell världsåskådning som värdesätter vikten av en redbar handel och vandel för att förstå det. Den snedvridna sekterisitska skilltism som präglar SvP i dagsläget är intellektuellt och moraliskt oförmögen att beskriva sin världsåskådning utifrån några som helst högre värden.

Hur vet du att detta inte fått/får några konsekvenser? Du är faktiskt inte medlem i partiet längre så din insyn borde vara lika med noll.

Citat:
Det är nästan så man skulle kunna tro att Mikael Skillt har kritiserats förr

Ja, du har gjort det. Vissa har tomtar på loftet, du har Skillt på loftet.

Citat:
Död åt svenskarna och leve Mikael Skillt

Jag upprepar: Vissa har tomtar på loftet, du har Skillt på loftet.
Citera
2013-06-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det kan ju bero på att Realisten fram tills dess inte kände till att han var frikänd.

Vad du, och många med dig, inte verkar förstå är hur irrelevant den invändningen är. Om jag skulle påstå att jag vet om att Björn Björkqvist haft sex med en 14-årig flicka för flera år sedan och spred ut det i hans grannskap och på Internet, hade du verkligen haft samma apologetiska inställning i sådana fall om det sedan visade sig vara fel? Och hur skulle du agera om det visade sig stämma?

Citat:
Återigen: Skillt ska inte ha varit inblandad.

Nej, men blev lille plutti-nutti-fnutti-dutten ledsen och kinkig?

Jag tänker inte säga någonting om min insyn i den korrespondens som förekommer, så låt det gå om det får dig att sova bättre om natten.

Det makabra är att du inte har någon aning om vem jag är, men ändå utgår ifrån det i dina puerila ordvalsar. För att ge dig en fingervisning så är jag singel, har varit det en längre tid och är definitivt inte den du tror att jag är. Jobbigt? Fast i din obescent begränsade hjärna är det endast en skenmanöver från min sida att hävda det. Desto mer roande för mig.

Intellektuellt kapabla människor inser att det ovan angivna är irrelevant eftersom de instinktivt, till skillnad från dig, förstår att logiska felslut inte bör tillskrivas någon vikt vid en diskussion. Du ska dock inte känna dig skamsen. Det stora flertalet människor besitter samma intellektuella oförmåga som dig. Du är arketypen för varför demokrati inte fungerar i praktiken. Jag avskyr demokratiska system och du är anledningen till det.

Du vägrar obstinat att bemöta några som helst invändningar eller frågeställningar genom logiska argument. Tu quoque-argument imponerar endast på infantila, och att både du och herr Pekkarinen helt felaktigt framhåller slikt som edera främsta argument säger en hel del om den intellektuella nivå ni är förmögna att prestera.

Bra, det är ungefär lika imponerande som när högstadieelever äntligen förmår att rita huvudfotingar. Givetvis betraktas inte dina poetiskt intellektuellt briljanta och elokventa utsvävningarna negativt inom den sekteristiskt begränsade sektorn, men utöver den lockas hånflinen fram. Vissa, herr plutti-nutt, förstår att nationalism handlar om svenskarnas väl och inte om att bejaka attribut eller appositioner påkallade av "rörelsen".

Straybullet har säkerligen en svada i bagaget för mig, men han förstår, till skillnad från dig och (jag älskar att knulla negresser i analen) kapten Pekkarinen, hur intellektuell integritet och framåtskridande fungerar i praktiken. Alla kan begå fel. De som inser när de har begått fel, erkänner det och försöker finna en konstruktiv väg framåt är värda respekt. De som däremot, likt dig, håller fast vid floskler likt en trogen trottare vinner inte någon respekt någonstans, förutom bland de redan frälsta frasradikala.
Senast redigerad av Svinherden 2013-06-19 kl. 22:46.
Citera
2013-06-19, 23:03
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Vad du, och många med dig, inte verkar förstå är hur irrelevant den invändningen är. Om jag skulle påstå att jag vet om att Björn Björkqvist haft sex med en 14-årig flicka för flera år sedan och spred ut det i hans grannskap och på Internet, hade du verkligen haft samma apologetiska inställning i sådana fall om det sedan visade sig vara fel? Och hur skulle du agera om det visade sig stämma?

Jag är inte apologetisk, dock får du det att låta som att Realisten hela tiden känt till att personen i fråga var frikänd.

Citat:
Svammel

Berätta nu om dina bevis för att Skillt var inblandad i aktionen. För du sitter väl inte här och ljuger?
Citera
2013-06-19, 23:18
Medlem
Citat:
Jag är inte apologetisk, dock får du det att låta som att Realisten hela tiden känt till att personen i fråga var frikänd.

Du bemöter inga som helst frågeställningar samtidigt som du försöker släta över det hela, så ja, du är per definition apologetisk.

Det relevanta, är återigen, inte huruvida Realisten känt till mannens oskuld eller inte. Juridiskt spelar det ingen roll. Är det väldigt svårt att begripa? Realisten har gjort sig skyldiga till grovt förtal i vilket fall som helst och riskerar därför att få betala så väl skadestånd som rättegångskostnader. Du är väl insatt i juridiken, tryckfrihetsförordningen och brottsbalken?

Att Realisten hängt ut mannen över huvud taget är den avgörande frågan, inte huruvida de senare bett om ursäkt för sitt tilltag. Brottet har därför begåtts, och tro mig, den relativt nytillsatta Justitiekanslern som för tillfället driver åtalat mot stackars (och jag menar verkligen det) Sebastian Karlsson för hets mot folkgrupp har fått blodad tand vad gäller möjligheterna att åtala Realisten.se. De gottar sig redan.

Det intressanta är att se hur SvP och Realisten hanterar skuld- och ansvarsfrågan.

Du verkar anse att slarv och lögner är förlåtligt bland de som ansvarar för vårt folks välbefinnande bara de betecknar sig som "nationella", oavsett hur de agerar i praktiken. Jag anser det inte utan är av den bestämda uppfattningen att personlig heder och personligt ansvar är väldigt viktigt, så i det avseendet har vi uppenbarligen varierande grundinställning.
Citera
2013-06-19, 23:25
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Du verkar anse att slarv och lögner är förlåtligt bland de som ansvarar för vårt folks välbefinnande bara de betecknar sig som "nationella", oavsett hur de agerar i praktiken. Jag anser det inte utan är av den bestämda uppfattningen att personlig heder och personligt ansvar är väldigt viktigt, så i det avseendet har vi uppenbarligen varierande grundinställning.

När har jag påstått det? Inte med en enda stavelse har jag argumenterat mot det som Straybullet skrev innan, jag kan tvärtom ställa mig bakom det. Problemet med dig är att du inte skriver i den här tråden för att du bryr dig om den friade mannen, du skriver i den här tråden på grund av bitterhet och din avsky mot Svenskarnas parti. Dessutom gillar du ju, som vi redan konstaterat, att spy galla över Mikael Skillt så jag frågar för tredje gången: Vad har du för belägg för att Skillt var inblandad i aktionen?
Citera
2013-06-19, 23:29
Medlem
Citat:
När har jag påstått det?

Ok, låt oss ta det hela faktabaserat och diskursivt så att alla hänger med och sanningen kommer fram. För det vill du väl ändå bidra till?

Vem hittade domen hos Kalmar tingsrätt och beställde ut den?
Citera
2013-06-19, 23:29
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ju mer skit ni gräver upp mot varandra desto mer njuter jag.

Detta är ju rätt talande för det jag skrev innan: Det som driver dig är din avsky mot SvP.
Citera
2013-06-19, 23:31
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Vem hittade domen hos Kalmar tingsrätt och beställde ut den?

Ingen aning. Vet du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in