2013-06-19, 14:44
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangera
Egen företagare, förmodligen billigt att hyra. Du tänker MK som GM eller biträde? Eller har hållit med lokal? Tvivlar på att kapaciteten finns.
Man kan hålla med lokal utan att ha en aning om det, det beror på om fler är betrodda med nyckel.
Citera
2013-06-19, 14:48
Medlem
ME077s avatar
Om man bortser helt från blodet i bilen, vad kan de andra "bevisen" vara? Polisen har förstås noggrant gått igenom KJ´s dator- och telefontrafik. Troligtvis även hans vänners och släktingars. (Samt VB´s givetvis). Kan de ha hittat något där? Kan det vara sånt åklagaren syftar på när hon säger att de har annat på KJ än blodet? Eller kan det vara vittnesmål om KJ´s förehavanden eller person?

Om de misstänker medgärningsmän borde väl polisen via telefoner eller dator hittat specifikt vem/vilka?

Kan någon förklara varför åklagaren anser att det är så extremt viktigt att inget kommer ut via media? Det borde ju innebära att de inte har en susning om vilka ev medgärningsmän man letar... Men att man är övertygad om att de finns sådana. Det går inte ihop riktigt. ?
Citera
2013-06-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virrvarr42
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7716140

"Ulrika Schönbeck upprepar vad hon tidigare sagt, att hon är väldigt trygg i det material man redan har.

Det är av vikt att man får en förklaring till det som har hänt.
Det låter för mig som om hon spelar poker och att har par A och därför är trygg med det, men tre 2r är bättre.
Varför säger man tryggt, om man inte är osäker på det man har, av en professionell Jurist.
Mycket konstigt uttalande.
Citera
2013-06-19, 14:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Påkörning är uteslutet, det hade för länge sedan varit klarlagt sett till hans bil. Men däremot att hon lämnat i vredesmod efter kontrovers, blivit upphämtad, "förlåt, jag skjutsar dig hem" och hon frivilligt kliver in i bilen. Ölen som har omnämnts är endast mtGM's utsaga till polisen för att kunna ha det ytterst tunna alibit, jag har aldrig haft henne i bilen på kvällen, än mindre kört bil.
Sen finns det inte en stavelse någonstans som skulle styrka att hon inte skulle sätta sig i en bil och föraren möjligen är påverkad.

Men varför måste KJ ha kört sin bil med VB i, båda kan ha varit passagerare i en annan bil. Blodspår i KJ bil då? Precis det jag sagt tidigare, kan komma ifrån besudlade hjälpmedel. T ex kan KJ och en ev. medhjälpare ha färdats i KJ bil efter att kroppen har styckats, behöver nödvändigtvis inte ha varit 4-5/5.
Citera
2013-06-19, 14:55
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillrpick
Ni är ju helt rökta allihop....

Att en hund skulle bita i en el-sladd och detta skulle rendera till dess död. Jag häpnar av avsaknaden av intelligens!
En hund i storleken av en råtta skulle ev lyckas med det. En normalstor hund får i bästa fall en stöt och ryggar sedan. --En råtta krampar och kan därför avlida. Hittepå-historia o jag någonsin hört ngt liknande.....

Jag vet inte med hundar, men om en människa har minsta hjärtfel och får minsta stöt kan hjärtat stanna.

http://hem.passagen.se/ladan2/skada12.htm
Senast redigerad av ME077 2013-06-19 kl. 15:01.
Citera
2013-06-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Slump eller inte, men att den bilen stått nära fyndplatserna nu i dagarna är intressant. Vi känner till kopplingen KJ granne --> PM --> HE --> MK --> JF

HE påstås ha fått en skada i huvudet som behövde sjukhusvård, det skedde natten mellan den 4-5/5, han sägs ha väntat med att uppsöka vården, och det som hände var att han föll mot ett dörrhandtag. Adress Armévägen, Bodsvedjan.

JF sägs vara en buse. Adress Strömsegatan, Fagernäs, nära ICA och fyndplatserna.

MK sägs har spårat ur totalt. Koppling till ett företag med lokal nära Flottiljvägen. Adress Sjövägen 16, Fagernäs, nära fyndplatserna

PM är KJ granne.

Dessa figurers förehavanden kring den 4-5/5 bör vara av intresse för polisen. Jag själv är i alla fall oerhört intresserad av att få veta så mycket som möjligt om ovan nämnda personer.
Kan deras profil tänkas passa in på en potentiell GM?

Eftersom några här inne i tråden (tillsammans med mig) fortfarande tror på ett helt annat scenario som grund till detta avskyvärda dåd, är det viktigt att gräva fram så mycket fakta som det går om alternativa GM.

Jag ser det som att nämnda personer hela tiden har varit i närheten av VB och det finns en stor sannolikhet att VB stött på dessa när hon var på väg hem.

Om uppgifter i tråden stämmer, är det inte helt orealistiskt att någon av dessa individer är inblandade på något sätt i VB's död och därför bör kollas upp riktigt noga, om inte annat, i alla fall för att kunna uteslutas som misstänkt/potentiell mördare.

Någon i tråden som kan, vill och vågar gräva fram information om herrarna i fråga?
Det kanske tom. finns någon i tråden som kan upplysa mig om vad dessa grabbar sysslar med?
Citera
2013-06-19, 14:58
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Dessa figurers förehavanden kring den 4-5/5 bör vara av intresse för polisen. Jag själv är i alla fall oerhört intresserad av att få veta så mycket som möjligt om ovan nämnda personer.
Kan deras profil tänkas passa in på en potentiell GM?

Eftersom några här inne i tråden (tillsammans med mig) fortfarande tror på ett helt annat scenario som grund till detta avskyvärda dåd, är det viktigt att gräva fram så mycket fakta som det går om alternativa GM.

Jag ser det som att nämnda personer hela tiden har varit i närheten av VB och det finns en stor sannolikhet att VB stött på dessa när hon var på väg hem.

Om uppgifter i tråden stämmer, är det inte helt orealistiskt att någon av dessa individer är inblandade på något sätt i VB's död och därför bör kollas upp riktigt noga, om inte annat, i alla fall för att kunna uteslutas som misstänkt/potentiell mördare.

Någon i tråden som kan, vill och vågar gräva fram information om herrarna i fråga?
Det kanske tom. finns någon i tråden som kan upplysa mig om vad dessa grabbar sysslar med?

Glöm bara inte att hitta en realistisk anledning till hur blodet hamnat i KJ´s bil!
Citera
2013-06-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Glöm bara inte att hitta en realistisk anledning till hur blodet hamnat i KJ´s bil!

Jag vet inte, jag har ingen aning ens hur mycket blod vi pratar om. Har det kommit nya uppgifter om blodfynd som jag har missat?
Citera
2013-06-19, 15:02
Medlem
Citat:
Om man bortser helt från blodet i bilen, vad kan de andra "bevisen" vara? Polisen har förstås noggrant gått igenom KJ´s dator- och telefontrafik. Troligtvis även hans vänners och släktingars. (Samt VB´s givetvis). Kan de ha hittat något där? Kan det vara sånt åklagaren syftar på när hon säger att de har annat på KJ än blodet? Eller kan det vara vittnesmål om KJ´s förehavanden eller person?

Om de misstänker medgärningsmän borde väl polisen via telefoner eller dator hittat specifikt vem/vilka?

Kan någon förklara varför åklagaren anser att det är så extremt viktigt att inget kommer ut via media? Det borde ju innebära att de inte har en susning om vilka ev medgärningsmän man letar... Men att man är övertygad om att de finns sådana. Det går inte ihop riktigt. ?

Förmodligen har de i ett mycket tidigt skede förstått att mtGM's berättelse om em/kväll inte stämmer med bl.a. mobiltrafik, mobilförflyttningar, vittnen. Jag upplevde att de väldigt tidigt hade ett huvudspår och det var KJ. Vad som avgjort deras misstanke mot honom kan just vara diverse mobiltrafik och eventuelle positioner som inte stämmer med hans utsaga.
Citera
2013-06-19, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillrpick
Ni är ju helt rökta allihop....

Att en hund skulle bita i en el-sladd och detta skulle rendera till dess död. Jag häpnar av avsaknaden av intelligens!
En hund i storleken av en råtta skulle ev lyckas med det. En normalstor hund får i bästa fall en stöt och ryggar sedan. --En råtta krampar och kan därför avlida. Hittepå-historia o jag någonsin hört ngt liknande.....
Även du dör fast du inte är en råtta, om du får 220 V genom kroppen som är bra jordat och det går rätt fort om ingen annan kan avbryta det.
Lär dig grund ellära.
Citera
2013-06-19, 15:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Jag tror ingen av oss med säkerhet kan svara på vilka motiv åklagaren har. Jag väljer nog ändå att tolka det rätt bokstavligt och min gissning är att de har ett material mot KJ som sammanlagt är väldigt starkt. Det finns teknisk bevisning och det finns en mängd indicier som bildar en kedja som det kommer att bli väldigt svårt för någon advokat att snacka bort. Däremot har man inte händelseförloppet i alla väsentliga delar klart för sig och vågar därför inte utesluta att någon mer kan vara inblandad på något vis. Kanske finns det något i KJ:s beteende som gör att man har misstankar om detta, men man har inte så mycket konkret att gå på. Hur som helst vill man inte ta några risker i utredningen med att gå ut med mer info nu.

Man ska också hålla i minnet att det är det normala att INTE lämna ut detaljer i en pågående FU till media och allmänhet. Det torde sitta i ryggmärgen på de flesta åklagare och jag kan tänka mig att man ibland i onödan håller på saker som man kanske borde gått ut med i hopp om mer tips för att man inte vill riskera att göra fel och äventyra den utredning man har. Jurister i allmänhet är rätt försiktiga generaler och benägna att följa regler bokstavligt skulle jag nog våga påstå utifrån rätt omfattande personliga erfarenheter.
Citera
2013-06-19, 15:08
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

I alla mordfall är det viktigt att information inte läcker till media och allmänheten, det är inget specifikt för detta fall. Skälet till detta är många men framförallt handlar det om att inte vittnen, både kända och sådana som inte är kända ännu, inte ska få information innan de är hörda. Då är det lätt att de minns det de läst istället för sett.

Det handlar också om att inte anhöriga eller vänner ska kunna hjälpa till att försvåra utredningen eller att nyfikna börjar klampa runt på brottsplatser.

Eftersom de säger att de bara nu utreder vad som hände i samband med mordet så tolkar jag det som att de har mordplats, styckningsplats, eventuellt mordvapen, kopplingar av GM till respektive plats och offer klart, men de släpper bara en pytteliten del av bevisningen i samband med häktning.

På annat sätt kan jag inte tolka hennes uttalande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in