2013-06-17, 11:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Nu är det en fråga och prioritering att knyta ihop lösa trådar, saker som inte stämmer i fallet. Man vill gå framåt med utredningen och det lite obehagliga är faktumet att man inte har någon klart misstänkt person.

Det sista man vill är att tappa ansiktet inför allmänheten. Brottet förväntas lösas, och klockan tickar. Eftersom KJ sitter där han sitter, kanske frivilligt, så råder det viss panik inom utredningen. Givetvis är han inte skyldig.

I Sverige är detta tyvärr inte alltför vanligt, MOP är väl ett belysande exempel på ouppklarade mord. Om polisen inte tar den skyldige på färsk gärning lutad över offret med en blodig kniv eller en rykande revolver i handen brukar det bli svårt ..
Citera
2013-06-17, 11:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, självfallet inte.

Tror du att dödsorsaken var de två av nio omtalade sticken med eggvasst föremål mot ett vitalt organ vilka Schönbeck menade ändade VB:s liv ? Hm, HD-praxis .. Blir påföljden en annan, dvs livstid, om det kan antas, eller med tillräckligt stor sannolikhet kan påvisas, att VB i dödsögonblicket (sticken mot ett vitalt organ) hade torterats i sådan utsträckning att hon var döende, och att de dödande sticken i sig inte varit avgörande för utgången ?

I förarbetena till den lagändring som kom 2009 (där möjlighetena att dela ut tidsbegränsade straff höjdes från 10 till 18 år) talades bl.a. om att livstid skulle förbehållas de mord som utförts med stor brutalitet, framkallat svår ångest i dödsögonblicket etc. HD hade redan innan denna lagändring meddelat en vägledande dom som ganska tydligt visar på en skärpning av kraven för att döma någon till livstid. Fler domar har kommit efter lagändringen. Exempelvis så gav ju nyligen fallet med en man som mördade sina barns mamma på öppen gata framför ögonen på dem inte mer än 17 års fängelse. http://www.dagensjuridik.se/2013/05/hd-17-ar-mord-som-borde-leda-till-livstid-mordaren

Intressant att notera att man faktiskt nämner en specifik siffra - 14 år - som det straff som bör utdömas i ett "normalfall" (vad som nu kan vara normalt med ett mord) där varken särskilda försvårande eller förmildrande omständigheter finns.
Citera
2013-06-17, 11:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, jag har nog lyssnat på åklagaren i detta fall då hon säger att han ändrar sin historia lite och att de inte tror på honom.

Men det är nog enligt Lagro bara åklagarens taktik då de inte har något på honom, då detta med blodspår på två olika platser som kan knytas till VB och KJ inte alls är att anse som något ovanligt, med tanke på att de var vänner, oavsett att hon hittades styckad och knivmördad.

Vi har nog alla lite blod från våra kvinnliga bekanta på lite olika platser som i bilen med mera. Trist bara den dagen någon av våra bekanta hittas styckmördade, efter att den sista person som sett henne råkar vara en själv.

Jag håller med dig, dock vet vi i nuläget ingenting om blodbesudlingens omfattning, och vi känner bara till bilen, den andra platsen/ställe vet vi ingenting om.

Åklagaren anger också en möjlig förklaring till att KJ justerat sin utsaga. Frågorna har ställts på ett annat vis, så att KJ ändrat sig intecknar jag inte för att det har att göra med hans eventuella skuld.

Jag är övertygad om att han har med VB försvinnande att göra i något steg, vilket eller vilka är för tidigt att säga tycker jag.
Citera
2013-06-17, 11:59
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Nä men tjuvfiskar man parkerar man ofta en bit bort, bara för det, sen kanske platsen inte är optimal
Äger inte JF bilen? Var inte HE tidigare ägare?
Jo, HE ägde bilen tills för två månader sen.
Citera
2013-06-17, 12:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig, dock vet vi i nuläget ingenting om blodbesudlingens omfattning, och vi känner bara till bilen, den andra platsen/ställe vet vi ingenting om.

Åklagaren anger också en möjlig förklaring till att KJ justerat sin utsaga. Frågorna har ställts på ett annat vis, så att KJ ändrat sig intecknar jag inte för att det har att göra med hans eventuella skuld.

Jag är övertygad om att han har med VB försvinnande att göra i något steg, vilket eller vilka är för tidigt att säga tycker jag.

Det är riktigt, man kan inte lägga något värde i att han ändrat sin historia lite då åklagaren själv sa att det inte var i väsentliga delar samtidigt som olika frågor kan ge olika svar.

Dock så vet vi ju att det rör sig om mer än en blodbesudling i bilen. Den andra blodbesudlingen har vi ingen information om alls, förutom att den inte hittades i bilen.

I slutändan så tror jag att det kommer visa sig att han ensam är skyldig.
Citera
2013-06-17, 12:06
Medlem
ME077s avatar
Citat:
...
Men det är nog enligt Lagro bara åklagarens taktik då de inte har något på honom, då detta med blodspår på två olika platser som kan knytas till VB och KJ inte alls är att anse som något ovanligt, med tanke på att de var vänner, oavsett att hon hittades styckad och knivmördad.

Vi har nog alla lite blod från våra kvinnliga bekanta på lite olika platser som i bilen med mera. Trist bara den dagen någon av våra bekanta hittas styckmördade, efter att den sista person som sett henne råkar vara en själv.
(min fetning)

På grund av släktbesök och annat har jag bara kunnat följa tråden sporadiskt de senaste dagarna. Hur blev det med alla nya uppgifter om bilar, grannar osv. (Joak*m Forse*l, Mika*l Karls*on, Ha*s E*, m fl).
Ledde alla dessa nya uppgifter fram till något nytt/någon ny teori?
Senast redigerad av ME077 2013-06-17 kl. 12:18.
Citera
2013-06-17, 12:12
Medlem
Jag har en fundering kring stugan...
I en del inlägg står det att KJs föräldrars stuga ligger vid Altersjön, men jag kan inte finna den i närheten av Boden på någon karta, däremot finns det en sjö som heter Aldersjön, kan det vara där stugan är??
Citera
2013-06-17, 12:15
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anne67
I en del inlägg står det att KJs föräldrars stuga ligger vid Altersjön, men jag kan inte finna den i närheten av Boden på någon karta, däremot finns det en sjö som heter Aldersjön, kan det vara där stugan är??

Föräldrarnas stuga ligger vid Altersjön 25, Google map.
Citera
2013-06-17, 12:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jo, HE ägde bilen tills för två månader sen.

Slump eller inte, men att den bilen stått nära fyndplatserna nu i dagarna är intressant. Vi känner till kopplingen KJ granne --> PM --> HE --> MK --> JF

HE påstås ha fått en skada i huvudet som behövde sjukhusvård, det skedde natten mellan den 4-5/5, han sägs ha väntat med att uppsöka vården, och det som hände var att han föll mot ett dörrhandtag. Adress Armévägen, Bodsvedjan.

JF sägs vara en buse. Adress Strömsegatan, Fagernäs, nära ICA och fyndplatserna.

MK sägs har spårat ur totalt. Koppling till ett företag med lokal nära Flottiljvägen. Adress Sjövägen 16, Fagernäs, nära fyndplatserna

PM är KJ granne.
Citera
2013-06-17, 12:17
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Det är riktigt, man kan inte lägga något värde i att han ändrat sin historia lite då åklagaren själv sa att det inte var i väsentliga delar samtidigt som olika frågor kan ge olika svar.

Dock så vet vi ju att det rör sig om mer än en blodbesudling i bilen. Den andra blodbesudlingen har vi ingen information om alls, förutom att den inte hittades i bilen.

I slutändan så tror jag att det kommer visa sig att han ensam är skyldig.

Är det helt bekräftat av åklagarna nu att det va i bilen blodet hittades? Måste missat det tyvärr
Citera
2013-06-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anne67

om du kollar i trådstarten så finns det en karta där allt är samlat.
Dock så är altersjön en liten sjö NÖ om boden.
På kartan är den märkt sommarstuga med en gul symbol

https://maps.google.se/maps/ms?msid=217083814073752706279.0004dd51e1d99faa4aed c&msa=0

Jag tackar för att länken finns kvar, dock kommer jag inte ihåg vem som skapade kartan.
Citera
2013-06-17, 12:20
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Är det helt bekräftat av åklagarna nu att det va i bilen blodet hittades? Måste missat det tyvärr

Har inte sett någon bekräftelse från deras sida. Dock säger de inte emot påståendena från journalister. (Vilket de heller inte har någon skyldighet att göra.). Åklagarna verkar ju vilja att minimalt med information skall ut till allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in